Enklere å stille in armhøyden.

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
60
Sted
Tredje sten vest av Sola
Andre har kanskje gjort det før meg, men fikk lyst til å fortelle.

Ett stykke med stiv papp og tilsvarende liten støtte bak.
En godt synlig strek ( ben )

La den oppå platen og justerte etter denne til armen var i ønsket possisjon
Slapp måling fram og tilbake med linjal og millimeter osv.

Håper den er til hjelp for noen :)
platesp.jpg

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.898
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Men dette gjør det vel egentlig bare enklere å justere slik at armrøret er noenlunde i vater (ihht strektegningen), dette har ikke så stor innflytelse på sluttresultatet da det er nålens (diamanten) vinkel i forhold til platerillen (sett forfra og fra siden) som er viktig (eller er jeg helt på jordet !?)

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Hei ja.
Å plassere armrør i vater er kun egentlig nyttig som grunninnstilling.
Avhengig av pickup og egne preferanser , kan (må) man justere/tune armhøyde på gehør, og like gjerne ende opp med at armrør henger ørlite i bakkant ift til horisontalen, eller omvendt.

Er nok helst slik at anbefalingen om helt horisontalt armrør er gitt for å forenkle generelt setup, både for forhandler og den gjengse bruker.
Må gjerne også juster litt ift til overhang , om man hever eller senker armen f.ex.
Endres ett parameter forskyves også alle andre relevante parameter.

Det er veldig vel vært og eksperimentere litt rundt dette, og stifttrykk selvfølgelig.
Så får man heller gå tilbake til horisontalen om man ender opp med å skru seg bort.

Jørgen.

Sist redigert:

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.898
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Men for all del...bra tiltak at noen legger ut sine erfaringer, ideer osb. det er jo det som bringer visdom til fotfolket. Så takk for ideen, jeg ser det er endel som faktisk selger disse malene og forsøker å profittere på oss vanlig dødelige sin uvitenhet ved å selge (gjerne dyrt) noe man enkelt kan lage selv (men slik er det vel alltid).
Så kudos til trådstarter som våger å forsøke med hjelpemidler; KEEP UP THE GOOD WORK! :rolleyes:

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
60
Sted
Tredje sten vest av Sola
Jeg hadde ikke i tankene at armen skal være i vater, det jeg har lest og sett av vidio skal armen tippe litt ned.
Meningen min er at du kan følge med hele tiden mens du stiller og stoppe når du har vinkelen du antar er riktig.

Etterpå kan du prøve å finjustere litt opp eller ned.

Mvh

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Mon tro om denne har noe for seg?

cache_46255829.JPG
for vinylentusiaster som ikke har ingeniørkompetanse.

mvh

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.898
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Jeg hadde ikke i tankene at armen skal være i vater, det jeg har lest og sett av vidio skal armen tippe litt ned.
Meningen min er at du kan følge med hele tiden mens du stiller og stoppe når du har vinkelen du antar er riktig.

Etterpå kan du prøve å finjustere litt opp eller ned.

Mvh
Se det...det forklarer jo en hel del. :D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nå skal det sies at med de fleste armer og de fleste pickupen vil VTA være "korrekt" når armrøret (og dermed headshellet og videre pickupen) er i vater.... Men man bør selvsagt ikke stole på det hvis man vil være pinlig nøyaktig.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
USB mikroskop er og blir den eneste måten og holde full kontroll på SRA. Ingen pickuper er like, og selv ikke to pickuper fra samme produsent har nøyaktig samme utgangspunkt. Om man kun bruker ørene er jo dette er grei løsning og jobbe utifra.

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Med andre ord.
Så må man faktisk enten måle seg fornøyd, eller høre seg fornøyd.
Alt annet vil dessverre gi ett middelmådig resultat, om man ikke har skikkelig flaks da.
Dette sagt med utgangspunkt om at man ønsker noe mer enn at det bare er stas å se på at plata snurrer rundt.

Er ihvertfall min erfaring.

Jørgen.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Med andre ord.
Alt annet vil dessverre gi ett middelmådig resultat, om man ikke har skikkelig flaks da.
Dette sagt med utgangspunkt om at man ønsker noe mer enn at det bare er stas å se på at plata snurrer rundt.

Jørgen.
Enig i det. Alt er relativt, har man en pissedyr pickup som man ønsker og leve lengst mulig med bruker man skikkelig verktøy. Har man ett edruelig forhold til det bruker man ørene.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
F.ø. imponerende "legekoffert" OHFC bruker når de setter opp armer/p.u.´er. Mon om de gjør alt korrekt:confused:.

mvh

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
F.ø. imponerende "legekoffert" OHFC bruker når de setter opp armer/p.u.´er. Mon om de gjør alt korrekt:confused:.

mvh
Tja, mulig det men om du ikke har serviceavtale som gjør at de dobbelsjekker alle parametere etter ex.antall timer er det sansynligvis forbedringspotensiale.

• Liker
Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo

mvh
Tja, mulig det men om du ikke har serviceavtale som gjør at de dobbelsjekker alle parametere etter ex.antall timer er det sansynligvis forbedringspotensiale.
Har vel ikke direkte serviceavtale, men ber dem alltid sjekke p.u. & armer når de er her i annet ærend. Derfor min smule interesse for den plexiglassaken jeg postet høyere opp.

mvh

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

mvh
Har vel ikke direkte serviceavtale, men ber dem alltid sjekke p.u. & armer når de er her i annet ærend. Derfor min smule interesse for den plexiglassaken jeg postet høyere opp.

mvh
Den er OK den, har noe lignende. Egentlig kan du bare bruke visa-kortet ditt, magnetstripen der er 100% plan. Sett det bak tonearmen og beveg hodet så langt opp/ned som du må for og sikte stripen jamnt med armrøret. (evt på SME setter du det foran og ser til at magnetstripen flukter i begge ender med stripen på armrøret)
For SRA trenger du STERk lupe for og treffe med en sånn sak, usb mikroskop er SÅ mye enklere og langt sikrere.

• Liker
Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
@ Vermin: Takker. Har et par lupebriller m. kraftig lys. Prøver dem før jeg anskaffer usb mikroskop. Har sett omtale av sistnevnte & de er faktisk svært rimelige ifht. lupebriller.

mvh

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Med andre ord.

Jørgen.
Enig i det. Alt er relativt, har man en pissedyr pickup som man ønsker og leve lengst mulig med bruker man skikkelig verktøy. Har man ett edruelig forhold til det bruker man ørene.

Ser den, altså de mer kostbare greiene.
Fristende med "set and forget" når det svir litt mer enn ekstra om man er uheldig.
Har aldri hatt denslags esoteri i hus selv.

MEN, det spørs om jeg hadde greid å holde fingrene unna, med tanke på hva slags potensiale som ligger i disse produktene når alt er på plass.

Og ikke minst med tanke på det ubenyttede potensialet som blir liggende i en løsning justert opp av en kanskje ikke alltid like opplagt forhandler representant, med angst for garanti / serviceansvar på skjøre ting.

Med all respekt etc.

Jørgen.

edit: denne kommentaren gjelder vel like mye "legekofferten" som vermins siterte post.

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Vanskelig å holde figrene unna dyre pickuper. Det som er f.... er jo at om man klarer å stille ett parameter, så må man stille inn alle de andre. Og da har man det gående.

mvh

Topp Bunn