Diverse Enkle spørsmål rundt HiFi

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Dette er en kort tråd om noen enkle og basic ting innenfor emnet.
Jeg kom over en tråd på et annet forum, der en debatt rundt følgende temaer kom opp:
1. Rommets betydning
2. Klangkarakter på elektroniske duppedingser
3. Matching

Personlig er jeg av den oppfatning at rommet betyr ekstremt mye og at en høyttaler som låter bra i et rom, ikke trenger å låte like bra i et annet.
Jeg mener også at effektforsterkeren er den biten av et anlegg som har minst klangkarkater og at forforsterker-delen har større betydning på resultatet.
Jeg har også innsett at man må matche utstyr og det må testes i stuen og på utstyret man skal bruke.

Dette var også poenget til noen av debattantene, mens andre var sterkt imot. Jeg trodde i min enfoldighet at dette var opplest og vedtatt! Hvor feil man kan ta.
Hva tenker de noble herrer om dette?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ja dette kan bli morro:=)
Rommets betydning er det alle største momentet, ingen tvil.
Men dette kan snus litt annerledes, rommet bør tilpasses det man har satt inn i det.
Dette er fysiske lover, kommer ikke utenom dette.
Bruker man det som er "vanlige" HT vell og merke.
OB, SLOB og lignende stiller seg annerledes.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.508
Antall liker
14.226
Sted
Langesund
Her vil du få svar som sier at rommet og høyttaler er 90% av utfordringen og de siste 10 på elektronikk - 0 på ledninger og sånt

Andre har kabler og slikt på listen over det som setter det endelige toppresultatet.

Brøk ørene og lytt til erfarne fjellfolk.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Her vil du få svar som sier at rommet og høyttaler er 90% av utfordringen og de siste 10 på elektronikk - 0 på ledninger og sånt

Andre har kabler og slikt på listen over det som setter det endelige toppresultatet.

Brøk ørene og lytt til erfarne fjellfolk.
For noen er det å bruke ørene ikke et altenativ, virker det som :)
Det er hva man tror og har hørt av andre man setter høyt som betyr noe.

For meg er det 100% innlysende at rommet betyr utrolig mye i valget av hvilke type høyttalere man bør ha.
Og jeg lurer bare på argumenter for hvorfor det IKKE er det! 🙃 Finnes det i det hele tatt noen?

Og erfaringsmessig, hva tenker dere gir mest forskjell i lydsignatur når det gjelder elektronikken? Platespiller? Streamer? CD-spiller? Forforsterker? Effekforsterker?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Forsterker må også passe til høyttalerne. Focal Electra låt fantastisk sammen med en integrert rørforsterker, men jeg byttet ut den med flere transistorforsterkere, (bl.a. Sony ES E90/N90 og FA7) låt hardt, spisst og ubehagelig, byttet ut høyttalerne med noen eldre fra Dynaudio. Vi var tilbake on track igjen. Nytt bytte av forsterker, denne gangen til det jeg har nå, MC275 med KT88 rør. Låt kjedelig og tamt med de gamle Dynaudioene, byttet høyttalere til noe som var friskere, ProAc studiomonitorer. Da er vi tilbake til det jeg liker.
Rommet er selvfølgelig veldig viktig, men når anlegget står i stua så er det vanskelig å fylle på med glava, men tepper og møbler hjelper jo også litt. :) Er fornøyd nå og det er det viktigste.
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Hvis man har et mindre rom, blir vel ting også mye enklere hvis en kan leve uten dypbass og ikke har behov for konsertvolumer.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Enig. Bortsett fra det med forforsterket kontra effektforsterker.
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
354
Antall liker
81
1.DSP eller romkorreksjon om du vil. I allefall når man ikke er sjef i egen stue, og ikke kan gjøre tiltak i rommet.

2. Aktive høyttalere, så er matchingen tatt hånd om av de som kan det.

3. Subwoofer som kan flyttes rundt for å minske betydningen av rommet. (Om man får lov da) 😂
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Dette er en kort tråd om noen enkle og basic ting innenfor emnet.
Jeg kom over en tråd på et annet forum, der en debatt rundt følgende temaer kom opp:
1. Rommets betydning
2. Klangkarakter på elektroniske duppedingser
3. Matching

Personlig er jeg av den oppfatning at rommet betyr ekstremt mye og at en høyttaler som låter bra i et rom, ikke trenger å låte like bra i et annet.
Jeg mener også at effektforsterkeren er den biten av et anlegg som har minst klangkarkater og at forforsterker-delen har større betydning på resultatet.
Jeg har også innsett at man må matche utstyr og det må testes i stuen og på utstyret man skal bruke.

Dette var også poenget til noen av debattantene, mens andre var sterkt imot. Jeg trodde i min enfoldighet at dette var opplest og vedtatt! Hvor feil man kan ta.
Hva tenker de noble herrer om dette?
Flyttet en del, mellom sør og nord spesielt.3 totalt forskjellige boliger over de 2 siste år, og da 5 forskjellige lytterom.
Bytter mye utstyr, men har et par komponenter/trofaste slitere som har fulgt med rundtomkring.
Har ikke gjenkjent lyden fra bolig til bolig, så stor har forskjellen vært, tross kjente komponenter.
Av erfaring så vil jeg si at rommet er 80-90%-ish. Deretter høyttalere som MÅ spille sammen med og matche gjeldende rom.
Det forutsettes at forsterker er kraftig nok til å drive aktuelle høyttalere, og er av god stabil kvalitet. DAC,steamere, kabler = krydder:)
Største «farer» ved et rom: Flutter/ekko/dårlig demping. Og plassering av utstyr og lytteposisjoner som kansellerer bassen.
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
381
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Rommet betyr absolutt mest hvis du skal oppnå god lydkvalitet. Det er mye å tjene på akustikk tiltak. Dette med at elektronikk må matches med hverandre synes jeg er overvurdert. Jo bedre komponenter, desto bedre resultat. En god streamer vil passe perfekt til hvilken som helst god forsterker. Forsterker bør ikke være for liten om du har tungdrevne høyttalere, men dette er overvurdert. Min forsterker er på 2x30 watt og kan drive stort sett alt av høyttalere. Igjen handler det om kvaliteten på komponentene og ikke først og fremst matching. Det eneste som må matches innen hifi er høyttalerne opp mot rommet de står i. Mine erfaringer.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hehe! Ja, kostær me anlegg;)

Nei, det finnes vel viktigere kriterier når man velger sted å bo. Men må jo innrømme at man er litt ekstra positiv
når man på visning ser at her er det muligheter.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Har aldri hørt en pre som har noen påfallende egenlyd. Faktisk tror at jeg ville hatt problemer med å høre om de var innkoblet i kjeden eller ei (testet en "billig" ARC forforsterker ved å koble den inn og ut av signalveien. Hørte ingen forskjell til tross for rør). Effektforsterkeren skal interaktere med høytaleren, noe som kan påvirke frekvensresponsen. Her er det store forskjeller. I det mest ekstreme, f.eks 300B rør vs Krell 300W klasse a, er forskjellene helt åpenbare.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Rart hvor uenige en kan være, jeg mener bestemt at pre er mye viktigere :)

mvh
Utifra erfaring og testing, så sier jeg meg enig i det. De effektforsterkere jeg har testet har betydd ytterst lite for lyden. Det har handlet mere om matching i forhold til impedanse på forforsterker. Og snakker vi alt fra Doxa og Dynamic Precisision til Rotel og Crown. Jeg har snakket med kompiser og de har samme erfaring. Merkelig at det er så stor uenighet om dette.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.693
Antall liker
37.926
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har aldri hørt en pre som har noen påfallende egenlyd. Faktisk tror at jeg ville hatt problemer med å høre om de var innkoblet i kjeden eller ei (testet en "billig" ARC forforsterker ved å koble den inn og ut av signalveien. Hørte ingen forskjell til tross for rør). Effektforsterkeren skal interaktere med høytaleren, noe som kan påvirke frekvensresponsen. Her er det store forskjeller. I det mest ekstreme, f.eks 300B rør vs Krell 300W klasse a, er forskjellene helt åpenbare.
Ikke egenlyd i pre :unsure: :unsure: Da har du ikke hørt mye, i beste mening :)

mvh
 
Topp Bunn