Enkelt delefilter spørsmål

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Vurderer å skifte diskantelement i en eksisterende høyttaler og har en mistanke om at det nye elementet har en litt annerledes impedans enn det gamle.
Hvordan vil dette påvirke delefrekvensen?
Er ikke sikker, men tror at det er et 12dB filter hvis det har betydning.
 
A

audiosan

Gjest
for å svare på det, så må en se impedanse kurven for begge ellementene. det er impedansen ved delfrekvens som er av betydning der. derimot så vil det påvirke lydnivået over delefrekvensen.
og sikkert mye annet. er ellementet godkjent erstatnings ellement av produsenten? eller bare et ellement du har funnet?
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
audiosan skrev:
for å svare på det, så må en se impedanse kurven for begge ellementene. det er impedansen ved delfrekvens som er av betydning der. derimot så vil det påvirke lydnivået over delefrekvensen.
og sikkert mye annet. er ellementet godkjent erstatnings ellement av produsenten? eller bare et ellement du har funnet?
Takk for svar :)
Fryktet at det ikke var så enkelt gitt :mad:
Beklager at jeg slettes ikke har noen impedanskurver på elementene og har heller ingen som helst mulighet til å få tak i det.
Og egentlig er det heller ikke snakk om noe erstatningselement, men heller en ombygging (som slettes ikke er "godkjent" ;).
Eneste jeg har mulighet til er å "ohme" de to forskjellige elementene for å finne en antydning til impedansforskjell.
Hvordan lydforskjellen dog blir i praksis er det bare ørene som kan fortelle, men det hadde altså hatt litt interesse å vite hva som teoretisk kunne forventes hvis man f.ks. gikk fra ett 16 ohm til ett 8 ohms element uten å endre på noen delefilterkomponenter.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du vil få store avvik i frekvensgang rundt delefrekvensen. +/- mange dB, enten et "hull" eller en "topp". Resultatet blir en kraftig farging av lyden i en eller annen retning.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Du vil få store avvik i frekvensgang rundt delefrekvensen. +/- mange dB, enten et "hull" eller en "topp". Resultatet blir en kraftig farging av lyden i en eller annen retning.
Og hvilken vei vil dette gå?
Altså får man hull eller topp hvis man f.ks. går fra 16ohm til 8ohm element?
Jeg forstår det slik at ved å sette inn et annet element med en annen impedans så flytter delefrekvensen seg, men mitt spørsmål er altså hvilken vei?
 
A

audiosan

Gjest
det er helst impedansekurven, frekvensrespons og følsomhet som bestemmer det. den nominelle impedansen kan manipuleres.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jøss!
Skal det være så usannsynlig vanskelig dette her da :eek:
Jeg antok at det var et særdeles lett spørsmål utifra emnefeltet, men har ikke fått et eneste vettugt svar enda.
Er det ingen som har en formel for et enkelt 2. ordens høypassfilter så skal jeg selv enkelt kunne se hva en endret impedans gjør i forhold til delefrekvens?
Det er tross alt ikke rakettforskning dette her :eek:
 

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Innlegg
107
Antall liker
1
Høytalerkonstruksjoner og delefilterberegninger er ikke enkelt. Hvis du søker litt på nettet vil du se dette. Det er mange forskjellige prinsipper som brukes av de forskjellige produsenter/diy. Å bytte et diskantelement uten å ha data på det gamle er et sjansespill. Sansynligheten for at du får dårligere lyd enn før er høy. Hvis du du ikke finner data på diskantelementet på nettet, blir det verre. Men du har en mulighet. Dette krever at du har et vanlig ohmmeter og et RLC-meter. RLC-meteret måler(i hvertfall mitt) verdier ved 1000 Hz. Hvis du måler elementet med ohm-meteret til f.eks. 6 ohm, og til f.eks 9 ohm med RLC-meteret. Hvis det nye elementet ligger på disse verdiene(+\- 0,5 ohm?, gjetting, her må testes/lyttes), vil jeg annta at det kan høres ok ut. Hvis verdiene har større avvik, må delefilteret justeres/bygges om. Det er selvfølgelig mulig, men etter min mening vanskligere enn mange tror.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Hallo Jens,
Jeg ville tatt en telefon til Øyvind på Dynabel og spurt ham. Han har flere ganger før hjulpet meg til å finne elementer som er brukbare. Med en gammel Mission høyttaler fant han med en gang ut at dette var et Dansk element som de hadde på lager, bare litt forbedret.

Vi prøvde å bytte diskant på en eldre Canton der diskanten var sprengt. Selv om jeg hadde 2 diskanter som "burde" passe datamessig fikk vi en totalt forskjellig lyd enn originalen. Originalen var mye bedre tilpasset resten av lydbildet.

Dersom du bare skal gjøre om fra 8 til 16 / 16 til 8 Ohm kan en kople en motstand inn i serie/paralell med elementet. Dette forandrer følsomheten.

Her er noen programmer for å beregne filter.

http://www.mh-audio.nl/spk_calc.asp#mnu_crossover

VH. Bernt
 
A

audiosan

Gjest
Jens skrev:
Jøss!
Skal det være så usannsynlig vanskelig dette her da :eek:

Det er tross alt ikke rakettforskning dette her :eek:
delefilter er ikke lett (uten datablad er det håpløst)
nei det e ikke rakettforskning. rakettforskning er jo ENKELT ;D hehehe
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Mange takk for svar :)
Har jeg forstått det riktig ved at hvis elementene ellers er nøyaktig identiske og det kun er impedans som er forskjellig så vil delefrekvensen flyttes oppover i frekvens i et 12dB høypassfilter hvis impedansen på det nye elementet er høyere enn det gamle?
Eller har jeg misforstått alt og det hele er motsatt (nei, jeg er heller ingen rakettforsker ;D

How does it work?
For this example i use a second order (12dB) Highpass crossover network for 1 kHz.
The capacitor and also the inductor both have a specific resistant at any frequency.
Crossover frequency: 1 kHz
Driver resistent: 10 ohm
Inductor: 0.3 mH
Capacitor: 8 uF
At the crossover frequency (1 kHz) both components have the same resistanc (20 ohms).
Now, the capacitor is in series with the driver and the inductor is parallel with the driver.
The resistance of the driver (10 ohm) together with the inductor (20 ohm) is:
Zi = impedance of inductor
Re = Driver impedance
(Zi * Re) / (Zi + Re) = (20 * 10) / (20 + 10) = 6.66 ohm
The capacitor and the inductor together with driver are a voltage divider.
Calculation of this divider:
6.66 ohm / (6.66 ohm + 20 ohm) = 0.25
That means a input-voltage of 1 volt will be a output-voltage of 1 * 0.25 = 0.25 volt
And how much dB is that?
20 * log(0.25) = -12dB
Isn't it easy?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Jens skrev:
Mange takk for svar :)
Har jeg forstått det riktig ved at hvis elementene ellers er nøyaktig identiske og det kun er impedans som er forskjellig så vil delefrekvensen flyttes oppover i frekvens i et 12dB høypassfilter hvis impedansen på det nye elementet er høyere enn det gamle?
Eller har jeg misforstått alt og det hele er motsatt (nei, jeg er heller ingen rakettforsker ;D
Dersom du setter inn en diskant med f.eks. 16 ohm i stedenfor 8 ohm så flytter du delefrekvensen nedover i retning halve frekvensen, altså SKUMMELT som i "jeg har akkurat blåst den nye diskanten min" - skummelt :eek: :eek:
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Jens skrev:
Mange takk for svar :)
Har jeg forstått det riktig ved at hvis elementene ellers er nøyaktig identiske og det kun er impedans som er forskjellig så vil delefrekvensen flyttes oppover i frekvens i et 12dB høypassfilter hvis impedansen på det nye elementet er høyere enn det gamle?
Eller har jeg misforstått alt og det hele er motsatt (nei, jeg er heller ingen rakettforsker ;D
Dersom du setter inn en diskant med f.eks. 16 ohm i stedenfor 8 ohm så flytter du delefrekvensen nedover i retning halve frekvensen, altså SKUMMELT som i "jeg har akkurat blåst den nye diskanten min" - skummelt :eek: :eek:
Da hadde altså jeg misforstått fullstendig :-[
Skal måle litt før jeg tester.
Begge elementene er dog fra samme produsent og jeg tror at det er relativt liten impedansforskjell, men tror altså dt er noe.
Er det noe poeng i å bare måle motstanden i de to elementene?
Gir det en pekepinn på impedansforholdet mellom de to enhetene?

Ellers vil jeg jo tro at hvis delefrekvensen flyttes vesentlig så bør det vel være mulig å kunne se dette på frekvensresponsen.
Skal dog uansett ikke spille "bånn gass" før jeg vet noe mer ;-)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Bare rene motstandsmålinger i ohm kan gi en pekepinn - dersom forskjellen er liten kan det tyde på at impedansener relativt lik. Men vær obs på at det KAN være stor forskjell mellom den rene ohmske motstanden og impedansen. Et annet spørsmål er hvor langt oppe den deles og hva den er beregnet for. EKS: dersom du har en 8 ohms tweeter som er beregnet på deling 4 kHz eller høyere, og denne faktisk er delt på 10kHz (som jeg har gjort på mine supertweetere) så er det ikke farlig å erstatte den med en 16 ohms versjon, som da vil "se" en delefrekvens på 5 khz som allikevel er høyere enn min. anbefalt verdi. Verre er det dersom ditt 8 ohms element er delt på eks. 100 hz høyere enn eks. anbefalt minimum på 2500 Hz, og du smeller inn en 16 ohms tilsvarende. Da er du nede i 1300 Hz. og det kan knekke tweeterne. Litt avhengig av merke, type, effekttålighet, prinsipp osv.

Står det noen verdier nevnt på filterkomponentene?
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Bare rene motstandsmålinger i ohm kan gi en pekepinn - dersom forskjellen er liten kan det tyde på at impedansener relativt lik. Men vær obs på at det KAN være stor forskjell mellom den rene ohmske motstanden og impedansen. Et annet spørsmål er hvor langt oppe den deles og hva den er beregnet for. EKS: dersom du har en 8 ohms tweeter som er beregnet på deling 4 kHz eller høyere, og denne faktisk er delt på 10kHz (som jeg har gjort på mine supertweetere) så er det ikke farlig å erstatte den med en 16 ohms versjon, som da vil "se" en delefrekvens på 5 khz som allikevel er høyere enn min. anbefalt verdi. Verre er det dersom ditt 8 ohms element er delt på eks. 100 hz høyere enn eks. anbefalt minimum på 2500 Hz, og du smeller inn en 16 ohms tilsvarende. Da er du nede i 1300 Hz. og det kan knekke tweeterne. Litt avhengig av merke, type, effekttålighet, prinsipp osv.

Står det noen verdier nevnt på filterkomponentene?
Takk for gode svar :)
Er på hytta nå (og har derfor tid til slikt "dill-dall") mens delene det er snakk om befinner seg hjemme.
Takk så langt!
Kommer tilbake med mer info når jeg er hjemme igjen og har delene mellom nevene.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jens skrev:
Jøss!
Skal det være så usannsynlig vanskelig dette her da :eek:
Jeg antok at det var et særdeles lett spørsmål utifra emnefeltet, men har ikke fått et eneste vettugt svar enda.
Er det ingen som har en formel for et enkelt 2. ordens høypassfilter så skal jeg selv enkelt kunne se hva en endret impedans gjør i forhold til delefrekvens?
Det er tross alt ikke rakettforskning dette her :eek:
Det er mye rakettgreier som er enklere enn dette. Fillern, nå ble jeg nødt til å tenke gjennom det også. Det kommer det sjelden noe godt utav. ;)

Ved å bare å bytte til en driver med annen impedans endrer du ikke bare delefrekvensen, men også formen på filterkurven. Da er f eks et Linkwitz-Riley filter plutselig ikke et Linkwitz-Riley-filter lenger, men noe helt annet som kanskje ikke engang har et navn, sånn at kalkulatoren for L-R ikke lenger kan brukes. For å vite sikkert hva som skjer, må du nesten mate komponentverdiene inn i et simuleringsprogram og se hvilken frekvensgang du får. Noe sånt har jeg ikke tilgjengelig nå, ettersom jeg sitter i et hotellrom på 14de etasje og ser solen gå ned over den byen som en gang het Saigon.

Men vi kan jo hoderegne litt og leke med filterkalkulatorene du har fått linker til: La oss gjette at det er et andreordens Linkwitz-Riley filter i høyttaleren (12 dB/okt, flat respons ved delefrekvensen). Hvis du fortsatt ville ha et slikt filter med 16 ohm diskant i stedet for 8 ohm, burde du halvere verdien på spolen og doble verdien på kondensatoren i høypassdelen av filteret. Med samme komponentverdier som tidligere vil du i stedet få "for stor" spole - noe som drar delefrekvensen for diskanten nedover - og "for liten" kondensator - noe som drar delefrekvensen for diskanten oppover. Hvis du økte impedansen like mye på bass og diskant ville ikke delefrekvensen endre seg i det hele tatt.

Derimot blir forholdet mellom spole og kondensator helt feil. I stedet for omtrent like verdier (i hhv uF og mH) som det skal være i et L-R-filter ved 16 ohm er det omtrent firegangern i forskjell i det eksisterende filteret. Med 16-ohms driver sender det filtertypen et godt stykke bortenfor både Bessel og Butterworth (2x forskjell ved 16 ohm). Da er ikke frekvensgangen ved delefrekvensen flat lenger, men du får en ganske heftig pukkel på frekvensgangen ved delefrekvensen. Et Butterworth-filter har +3 dB, halvparten fra hver side av filteret. Her er jo frekvensgangen fra lavpassdelen uendret, men utslaget for diskanten blir enda større enn ved Butterworth, sånn at den totale effekten blir omtrent den samme, tipper jeg. Du kan forestille deg å summere den ene røde og ene blå kurven på grafen det er link til her, bare at frekvensgangen hos deg vil være enda "blåere".

Fordi formen på kurvene endrer seg og du nå har et asymmetrisk filter, vil du også skyve delefrekvensen nedover. Det er den frekvensen hvor de to elementene får like sterkt signal. Se hvor den blå og røde kurven krysser hverandre på grafen. Det er ved omtrent 80 % av den gamle delefrekvensen på denne grafen. Utslaget hos deg blir enda sterkere, sånn at du vil skyve delefrekvensen enda mer nedover. Totalt vil jeg tippe at du får en boost på ca +3 dB sentrert omtrent ved den gamle delefrekvensen, kanskje en oktav bred. Det vil låte rimelig hissig, hvis det altså er sånn at du bare smeller inn en 16 ohm diskant i stedet for en 8 ohm uten å gjøre noe som helst annet. Dessuten (som sluket sier) sender du nå mye mer energi til diskantelementene rundt delefrekvensen, så hvis de allerede er presset til grensen kan dette bli for mye for dem.

Dette ville ikke jeg gjort, for å si det slik.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Jens skrev:
Jøss!
Skal det være så usannsynlig vanskelig dette her da :eek:
Jeg antok at det var et særdeles lett spørsmål utifra emnefeltet, men har ikke fått et eneste vettugt svar enda.
Er det ingen som har en formel for et enkelt 2. ordens høypassfilter så skal jeg selv enkelt kunne se hva en endret impedans gjør i forhold til delefrekvens?
Det er tross alt ikke rakettforskning dette her :eek:
Det er mye rakettgreier som er enklere enn dette. Fillern, nå ble jeg nødt til å tenke gjennom det også. Det kommer det sjelden noe godt utav. ;)

Ved å bare å bytte til en driver med annen impedans endrer du ikke bare delefrekvensen, men også formen på filterkurven. Da er f eks et Linkwitz-Riley filter plutselig ikke et Linkwitz-Riley-filter lenger, men noe helt annet som kanskje ikke engang har et navn, sånn at kalkulatoren for L-R ikke lenger kan brukes. For å vite sikkert hva som skjer, må du nesten mate komponentverdiene inn i et simuleringsprogram og se hvilken frekvensgang du får. Noe sånt har jeg ikke tilgjengelig nå, ettersom jeg sitter i et hotellrom på 14de etasje og ser solen gå ned over den byen som en gang het Saigon.

Men vi kan jo hoderegne litt og leke med filterkalkulatorene du har fått linker til: La oss gjette at det er et andreordens Linkwitz-Riley filter i høyttaleren (12 dB/okt, flat respons ved delefrekvensen). Hvis du fortsatt ville ha et slikt filter med 16 ohm diskant i stedet for 8 ohm, burde du halvere verdien på spolen og doble verdien på kondensatoren i høypassdelen av filteret. Med samme komponentverdier som tidligere vil du i stedet få "for stor" spole - noe som drar delefrekvensen for diskanten nedover - og "for liten" kondensator - noe som drar delefrekvensen for diskanten oppover. Hvis du økte impedansen like mye på bass og diskant ville ikke delefrekvensen endre seg i det hele tatt.

Derimot blir forholdet mellom spole og kondensator helt feil. I stedet for omtrent like verdier (i hhv uF og mH) som det skal være i et L-R-filter ved 16 ohm er det omtrent firegangern i forskjell i det eksisterende filteret. Med 16-ohms driver sender det filtertypen et godt stykke bortenfor både Bessel og Butterworth (2x forskjell ved 16 ohm). Da er ikke frekvensgangen ved delefrekvensen flat lenger, men du får en ganske heftig pukkel på frekvensgangen ved delefrekvensen. Et Butterworth-filter har +3 dB, halvparten fra hver side av filteret. Her er jo frekvensgangen fra lavpassdelen uendret, men utslaget for diskanten blir enda større enn ved Butterworth, sånn at den totale effekten blir omtrent den samme, tipper jeg. Du kan forestille deg å summere den ene røde og ene blå kurven på grafen det er link til her, bare at frekvensgangen hos deg vil være enda "blåere".

Fordi formen på kurvene endrer seg og du nå har et asymmetrisk filter, vil du også skyve delefrekvensen nedover. Det er den frekvensen hvor de to elementene får like sterkt signal. Se hvor den blå og røde kurven krysser hverandre på grafen. Det er ved omtrent 80 % av den gamle delefrekvensen på denne grafen. Utslaget hos deg blir enda sterkere, sånn at du vil skyve delefrekvensen enda mer nedover. Totalt vil jeg tippe at du får en boost på ca +3 dB sentrert omtrent ved den gamle delefrekvensen, kanskje en oktav bred. Det vil låte rimelig hissig, hvis det altså er sånn at du bare smeller inn en 16 ohm diskant i stedet for en 8 ohm uten å gjøre noe som helst annet. Dessuten (som sluket sier) sender du nå mye mer energi til diskantelementene rundt delefrekvensen, så hvis de allerede er presset til grensen kan dette bli for mye for dem.

Dette ville ikke jeg gjort, for å si det slik.
Takk for EKSTREMT flott og oppklarende svar :) :) :)
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Det er vel en ting som er utelatt her - følsomheten. Dersom bass/mellomtone har følsomhet f. eks 87db og diskanten 91db, så kommer ikke dette til å låte særlig pent med en meget overdreven diskant. Derfor må man også vite følsomheten på eksisterende elementer og det nye slik at man kan justere eller tilføye et dempefilter.

Sonny
 
A

audiosan

Gjest
Det er vel en ting som er utelatt her - følsomheten. Dersom bass/mellomtone har følsomhet f. eks 87db og diskanten 91db, så kommer ikke dette til å låte særlig pent med en meget overdreven diskant. Derfor må man også vite følsomheten på eksisterende elementer og det nye slik at man kan justere eller tilføye et dempefilter.

Sonny

audiosan skrev:
det er helst impedansekurven, frekvensrespons og følsomhet som bestemmer det. den nominelle impedansen kan manipuleres.
jo det er nevnt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sonny skrev:
Det er vel en ting som er utelatt her - følsomheten. Dersom bass/mellomtone har følsomhet f. eks 87db og diskanten 91db, så kommer ikke dette til å låte særlig pent med en meget overdreven diskant. Derfor må man også vite følsomheten på eksisterende elementer og det nye slik at man kan justere eller tilføye et dempefilter.
Ja, eller så kan man innse at å bytte en driver til en med andre parametre gjør at du like godt kan starte fra scratch med å utvikle et nytt delefilter med elektriske og akustiske målinger etterfulgt av lyttetester og finjustering av parameterverdier. Det er mye som påvirker, jfr listene over. I tillegg kan det være kompensasjon for diffraksjon og resonanser i kabinettet, men de kretsene vil også endre seg hvis impedansen i driveren endres. Forhåpentligvis var alt sammen tatt hensyn til i det eksisterende delefilteret, sannsynligvis med flere korreksjonskretser og avvikende komponentverdier i forhold til de "oppskriftene" man finner i en kalkulator på nett. Sett inn en annen driver, så er sjansen for at det eksisterende delefiltret tilfeldigvis passer til den nye driveren omtrent like stor som sjansen for å møte julenissen ridende på en flyvende ku. I august. Not bloody likely, liksom.
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Amen Asbjørn!
Godt sagt. Delefilter er pokker meg det vanskeligste som finnes å få riktig. Kompromisser hele veien............ og ingen fasit.

Sonny
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Håper det snart kommer GODE, BRUKERVENNLIGE DIY DSP løsninger tilpasset aktiv drift, aktiv deling, romkorreksjon og hele pakka. Analoge delefilter etter effektforsterker er en tredjerangs løsning som burde bortfalle.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Jens skrev:
Vurderer å skifte diskantelement i en eksisterende høyttaler og har en mistanke om at det nye elementet har en litt annerledes impedans enn det gamle.
Hvordan vil dette påvirke delefrekvensen?
Er ikke sikker, men tror at det er et 12dB filter hvis det har betydning.
Endret impedans gir generellt sett annen delefrekvens, og på høyere enn 1. ordens filter (12dB/okt eller mer) får endret Q. Høyere impedans gir lavere deling og høyere Q siden kondensatoren og spolen blir mer og mer dominerende last etter hvert som impedansen i diskanten øker. Omvendt hvis impedansen i elementet er lavere. Foreslår at du tar nye beregninger av filter. Bruker du L-pad for å dempe diskanten blir impedansforløpet gjevnere og mer forutsigbart for delefilteret, enn om det kun er en seriemotstand som demper diskanten.

Vidar
 
A

audiosan

Gjest
Barbaresco skrev:
Håper det snart kommer GODE, BRUKERVENNLIGE DIY DSP løsninger tilpasset aktiv drift, aktiv deling, romkorreksjon og hele pakka. Analoge delefilter etter effektforsterker er en tredjerangs løsning som burde bortfalle.
da bortfaller alt av ss klasseA også da.
* aktivt 3-veis oppsett med SS klasseA med litt effekt er forbeholdt styrt rike folk med 100kvm stue*
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
8) 8) 8)
 
Topp Bunn