Enkel og rimelig platespiller med 78-mulighet til gammel far

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Hei!
Min høreapperatutrustede far på 76 har blitt nostalgisk og ønsker å kunne spille sine gamle 78-plater han arvet fra sin far.
Han har aldri interessert seg nevneverdig for lyd og lydutstyr, så hovedprioriteringen er å finne en løsning som er enkel i bruk.
Det kompliserende her er at han og har noen 33 rpm og 45 rpm plater han ønsker å ta frem igjen, så da må spiller håndtere det og.
To armer eller to spillere blir litt i en annen divisjon enn han vil gå for.
Noen som har forslag tilkonkrete produkter?
Ser Teac har et par alternativer med utbyttbar stift, slik at man kan bytte etter om man skal høre på vinyl eller lakk. Noen som har erfaringer med det? Blir det snirklete?
Mvh
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
78-plater var ikkje alltid innspela med nøyaktig 78 o/min. Det kunne vera store avvik, så du treng ein spelar med justerbar rotasjonshastigheit. Technics SP-15 kan spela med hastigheiter på 33 1/3, 45 og 78 o/min, og farten kan justerast med +/- 9,9 %. Men dei er ikkje så lette å få tak i og om du finn ein kostar han litt. Dei er òg kjent for å trenga reparasjon, så det er litt risikabelt. Det finst eksterne styringar til Technics SL-1200, men dei er dyre. Rega har ein spelar som roterer med 78 o/m, kalla RP78. Men eg trur ikkje hastigheita kan varierast, så da er han ikkje brukbar.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
78-plater var ikkje alltid innspela med nøyaktig 78 o/min. Det kunne vera store avvik, så du treng ein spelar med justerbar rotasjonshastigheit. Technics SP-15 kan spela med hastigheiter på 33 1/3, 45 og 78 o/min, og farten kan justerast med +/- 9,9 %. Men dei er ikkje så lette å få tak i og om du finn ein kostar han litt. Dei er òg kjent for å trenga reparasjon, så det er litt risikabelt. Det finst eksterne styringar til Technics SL-1200, men dei er dyre. Rega har ein spelar som roterer med 78 o/m, kalla RP78. Men eg trur ikkje hastigheita kan varierast, så da er han ikkje brukbar.
Takk for svar!
Har lest at det var litt ymse praksis knyttet til hastighet på innspillinger. Opplagt hørbart. Tror dog det viktige for gubben er å kunne snurre platene. Han kan nok leve med hastighetsavik - tross god gegør
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Hvis lydkvalitet ikke betyr så mye, hvorfor ikke bare skaffe en gammel Garrard eller Dual plateskifter fra 60-tallet? Billig, driftsikkert og solid, alle hastigheter, full automatikk, og gjerne vendbar stift for 78 og vanlige plater. Lydkvaliteten bør holde greit til 78-plater, og er sikkert helt akseptabel på andre ting også. Det er vel kanskje sånt utstyr han husker fra den gamle tiden også, og dermed vil være mer fortrolig med.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sniff: Rega Planar 78 holder i massevis...
 
Topp Bunn