Enkel Åpen Baffel konstruksjon

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Jeg fant noen fulltoner jeg har lyst å prøve, rimelige men gode. Så har jeg tenkt å sette dem i en åpen baffel konstruksjon, til bruk med sub. Det blir lukket sub, i hvert fall i første omgang for det har jeg allerede. Det blir å prøve seg frem. Kunne tenkt meg en åpen sub men det koster mer penger og det kan jeg ikke gjøre nå.

Det jeg lurer på er hvilken av mine åpen baffel idèer som vil låte best. Kanskje det er minimalt med forskjell, men jeg ser for meg av en eller annen grunn at den ene løsningen vil låte litt bedre enn den andre.

Her er i hvert fall baffelløsningen jeg tenkte på, i enkel mdf:

åpen baffel1.jpg

åpen baffel2.jpg


Det blir gjerne bare ett element per høyttaler i begynnelsen. Vil to element av samme type (fulltone) låte bedre tror dere? Hvordan vil to element av samme type tre frem i forhold til bare ett element per baffel? Mer lyd, volum? Mer bass? Større lydbilde? Er det enkelt å integrere lydbildet fra elementene ved plasseringen som vises på øverste bildet tro? Eller er det mer å passe på når man skal ha to element på baffelen?

Det jeg mente i teksten over bildene er at jeg av en eller annen grunn ser for meg at lyden/lydbildet eller spredelsen av lyden vil låte bedre med baffelen til venstre i bildene. Hva mener dere om det?

Håper på svar og tilbakemeldinger selv om prosjektet mitt kanskje er litt slankt. Det trenger jo i grunn ikke være vanskeligere?

-sjokolade7
 
D

dustcap

Gjest
Jeg ville kanskje bare valgt en rektangulær form. Men litt avrundede hjørner. Som gulvstående så vil den vel ta en del plass, kanskje ikke så mye ekstra bredde øverst. Den kan kanskje være litt smalere nederst, samt ha noe avrundede hjørner øverst med radius 50mm bare. Og ikke slik avkuttede hjørner. Vet ikke så mye om fulltoner, men to elementer vil vel spille noen desibel høyere med samme innstilling på volumkontrollen, 3 eller 6 ? Tror faktisk at de høyeste frekvensene kan få kansellering, da bølgelengdene er korte, kanskje det nederste elementet kan ha 1.orden avrulling, low-pass. Vet ikke helt.

Det er vel mulig å regne ut typisk baffel-refleksjon, for bredden, i alle fall. Synes å ha sett at baffel for fulltone gjerne har noe bredde. Mange kalkulatorer på mh-audio.nl - Calculations
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.965
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hvor store er fulltonene dine? 4"? 5"? 8"?

Hva med en sånn?

5.jpg
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Fulltonen er 8". Grunnen til at jeg ikke tok med bass var delvis for å slippe å stresse med delefilter. Og delvis pga økonomi. Bare for å teste ut åpen baffel egentlig. Jeg skal bruke høyttalerne med sub så det går vel bra : )

Men om jeg lager en med delefilter, kan jeg bare sette delingen på 400Hz? Kan det gå bra eller må jeg fintilpasse ting?

Qudos: Fant ikke den kalkulatoren, bare alle de andre dessverre. Men jeg leste en gang at en bør ha tre ganger elementets bredde/diamter i baffel bredde. Altså 8" baffel på hver side av elemetet, oppe der hvor elementet skal stå og kanskje 8" over elementet også. Kan det høres bra ut? Grunnen til at jeg tenkte på konstruksjonen til venstre i bildet var pga Linkwitz sin LX521 eller hva den heter og diverse andre baffelløse høyttalere. Det er jo ikke alle som vil ha baffel.
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.965
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Til kun en 8" trenger du sub som kan dele høyt (godt over 100hz tror jeg) helst 2 stk om du vil dele høyt.
B
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Skal du tyne en 8" fulltone med lav Qts ned til 150hz i OB trenger du enten en relativt bred baffel eller EQ.
 
Topp Bunn