Paal Iksom skrev:
Sitatet består vel strengt tatt av minst 3 ulike påstander, a, b og c.
Å si seg enig eller uenig med a, innebærer ikke nødvendigvis at man må være tilsvarende enig eller uenig med b. Og avhengig av ens syn på disse to spørsmålene vil påstanden(e) i c være mer eller mindre interessant(e).
Æsj, nå gjør du det vanskelig. ;D
Her er mine tanker - for hva de nå er verdt...
Påstand a)
Determining the accuracy of audio reproduction is a completely objective process.
The accuracy (nøyaktigheten) forvrenges på ulikt vis i en stereokomponent. Forvrengning/avvik kan skje i ulike trinn/steder og være av forskjellig art. Altså: Flere forvrengningskomponenter opererer samtidig. Dermed må gjerne "determinasjonen" splittes opp, og kanskje avveies om man ønsker å foreta en sammenligning mot et annet produkt som har andre verdier av forvrengningskomponenter. Vi ender gjerne med å måtte vurdere en komponent som har avvik på h.h.v. 69%/72%/97% i forhold til idealet. (Hvis det er 3 typer forvrengningskomponenter som opererer samtidig i en konstruksjon).
Jo flere komponenter, jo vanskeligere er det å trekke konklusjoner ved sammenligning. Slike ting strides gjerne de lærde om til de gravlegges... (Hvorfor designer ikke John Curl og Nelson Pass like konstruksjoner?) Vi ukyndige risikerer å bli stående som spørsmålstegn uansett. Ved å sammenligne to ulike produkter med måleresultater på h.h.v. 69%/72%/97% og 52%/89%/92%, så har vi en jobb å gjøre med vår objektivt tilnæmede resultat.
Jeg mener derfor at tilnærmingen i pkt. a) er unyansert. Det sies absolutt ingenting om hvor komplisert det er å bedømme korrekt v.h.a. isolerte målinger.
Puuuuuh, snart halvveis...
Påstand b)
Evaluating aesthetic satisfaction derived from audio reproduction is, on the other hand, totally subjective.
En pur objektiv tilnærming tar ikke høyde for:Egnethet i forhold til øvrige komponeter i sammenhengen og valg av hvilke kompromisser som skal inngåes. Disse to faktorene er imho uungåelige, og nærmest ugyldiggjør (imho) den objektive tilnæming som brukbar til å lage facitsvar. Dermed tillegger jeg også subjektive vurderinger en viss vekt, da disse bedre imøtekommer dette problemet.
Påstand c)
Critics who confuse or conflate the two are doing the consumer a great disservice and are responsible for most of the grotesque misinformation that blights today's audio journalism.
Faren for å bomme på målet ved å kun ha en tilnærming basert på enkeltstående målinger; er imho like stor om man ensidig fokuserer på målinger. Dermed sitter jeg med en ide om at hifi-journalistikk bør være en sunn blanding. Hvorvidt Fidelity har funnet en sunn blanding eller ei, det har jeg derimot ikke sagt noe om.
Btw: Har ingen dype personlige følelser knyttet til dette. Kjører pr. idag rørforsterkere og hybridelektrostater. Skal om litt prøve meg på aktiv deling/DSP/transistor effekttrinn og 3-veis høyttaler av type "vanlig". Mitt store poeng er at jeg drives av andre ting enn konkret viten om resultatets fortreffelighet.
Mvh. Johan