Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med lyd

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Og er det mulig å få godlyd ut av noe slikt?

I dødsboet etter min bestefar fant jeg denne "skatten" for et par år siden og tok den med hjem. Siden den tid har den blitt stående i boden, helt til jeg ryddet der i dag og ble nysgjerrig på den. Er det mulig å få denne "frem fra glemselen" og til å gi noe som helst lyd verdt å lytte til?



 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Re: Hvilken Lenco er dette?

Hei Anfield,

det du har der er en Lenco B55 eller B52, sannsynligvis det første. Det er en Lenco med "lett" tallerken, men du skal ikke skusle av den for det ;D.

Jeg har en B52, men den er ikke til å kjenne igjen, den ser slik ut nå:

Her er lageret byttet, og en tung tallerken har tatt plassen til den lette. I tillegg er alle "unødvendige" åpninger i sjassiet fylt igjen, det er laget åpning til SME-arm. Plintet er solid og tungt. Den er ikke helt ferdig, litt arbeid gjenstår på plintet før lakkering. Men snart ::)

Fordelen med disse "lette" lencoene er det flate sjassiet, det har ingen fordypning for tallerkenen som sjassiet til L70/75/78 har. Dermed har en større valgfrihet i forhold til arm og denslags.

Edit: Når jeg ser hva slags spiller du har skal du bare sette denne i drift med en gang, jeg vil tro at hvis den er i brukbar stand vil den garantert være bedre enn din Rega. (Men ta gjerne vare på armen på Regaen, den kan du muligens få bruk for.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Re: Hvilken Lenco er dette?

Rega P2'en min er dessverre avgått ved døden, og armen var ikke av de helt store. Så jeg tror nok at Lencoen vil være best av de to.... ;-)

Lurer vel egentlig på om det er verdt å bruke penger på å oppgradere Lencoen fremfor å bruke 4-5k på en ny spiller?
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Re: Hvilken Lenco er dette?

Rega P2'en min er dessverre avgått ved døden, og armen var ikke av de helt store. Så jeg tror nok at Lencoen vil være best av de to.... ;-)

Lurer vel egentlig på om det er verdt å bruke penger på å oppgradere Lencoen fremfor å bruke 4-5k på en ny spiller?
Koble den opp og prøv den, det skader ikke. Sjekk om transportsikringen er løsnet, og trå igang. Står det pu i, og i tilfelle hva slags?
 
J

jukes

Gjest
Re: Hvilken Lenco er dette?

Rega P2'en min er dessverre avgått ved døden, og armen var ikke av de helt store. Så jeg tror nok at Lencoen vil være best av de to.... ;-)

Lurer vel egentlig på om det er verdt å bruke penger på å oppgradere Lencoen fremfor å bruke 4-5k på en ny spiller?
:)
Sett den i gang og spill i vei. Det er ikke mange kronene du trenger for og få denne til og spille bra. Hvis drivverket er bra på denne,er det nok av muligheter og oppradere den lydmessig til det bedre.

                Mvh Roar www.alternativaudio.com
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Re: Hvilken Lenco er dette?

Takker!

Mener at jeg så det stod en Benz Micro-PU i den, men kikket ikke så nøye i går kveld på den eksakte varianten.

Jeg må en tur innom en sjappe for å skaffe meg en DIN-overgang, så skal det forsøkes i kveld.....

Artig..... ;D
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Re: Hvilken Lenco er dette?

Tok feil angående PUen, det står en Shure. På fronten av pickupen er det merket 8, på høyre siden T2. Noen som vet noe mer om denne PUen?

Fikk tak i DIN-RCA overgang i dag, og koblet opp, og jeg er overrasket over hvor bra denne gamle saken spiller. Har nettopp hørt gjennom ene siden av Brother in Arms, og dette låter jaggu godt. Det knitrer som et peisbål, men dette antar jeg skyldes PUen sammen med en ikke klinisk ren plate.

Drivverket er stabilt, det støyer fint lite og virker helt intakt.

Noen som har forslag til ny PU som kan passe (gjerne link) og kanskje også en oppgradering av arm?
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

Sjekk under puen om det står noe mer der. Høres ut som om du kan ha en M75 eller lignende. I tilfelle er det ikke problem å få tak i stift til den, og du har en meget god magnetisk pickup der.

Kjekt å høre at den spiller bra, du må ikke finne på å kvitte deg med den ;D

Ellers så anbefaler jeg en titt innom www.lenco-lovers.com, der finner du masse informasjon og hjelp :D
 
J

jukes

Gjest
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

:)

Bra og høre at den spiller bra. Nåla di er nok gammel og trenger og skiftes. Men med denne armen skal Shure være meget god. Svalander selger nåler til disse pickupene.http://www.svalander.se/  Det er vel bare gjøkunger han har igjen men de er ok de også.

Anbefaler Jico sine også,har ikke adressen men det har sikkert andre. Du kan lese på denne siden angående Shure.www.alternativaudio.com

Riktig nål på denne og du skal over 5lapper for og få noe bedre. :)

                   Mvh Roar www.alternativaudio.com
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

Hvis det er en M75 som står i, anbefaler jeg denne stiften
Du vil ha en platespiller du må opp i mye mer enn 5-6 lapper for å gjøre skam på.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

Står ikke noe mer under PUen, men her følger et par bilder som kanskje kan si dere noe mer?



 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

Hvis du vipper ned stiftbeskytteren, står det noe der da?
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

Shure M75B, type 2. Sier det dere noe?
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

Shure M75B, type 2. Sier det dere noe?
Ja, det sier oss at du skal beholde pickupen, og bestille stift fra Japan, så har du et kjempebra oppsett. Sjekk bare linken jeg ga i et innlegg over:
Hvis det er en M75 som står i, anbefaler jeg denne stiften
mvh
Trond Kjetil
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

Ser at en Shure N75ED type 2 selges for en betraktelig lavere sum på denne nettsiden:

http://www.stereoneedles.com/Merchant/Shure.html

Regner med at den er den samme, noen med erfaringer med denne nettsiden når det gjelder seriøsitet?

Edit: Ser at den kan skaffes enda billigere her:

http://www.edirectory.co.uk/pf/880/mia/d/shure+n75ed+t2+replacement+stylus/pid/3921037

Har lest alt jeg er kar for, men antar det er samme typen. Eller overser jeg noe viktig i denne lille jungelen med ukjent terreng.....?
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

Den SAS-nåla fra Jico har en helt spesiell sliping, så derav prisen.
Den fra Stereoneedles er nok en mexico-nål. Jiconåla er mer i stil med Shure N75HE nåla og den er dyrere enn Jico SAS. Du kan bruke hvilken N75-nål du vil på din pu, forskjellene ligger i nålene og ikke i huset.
Spør gjerne Stereoneedles om de nålene de selger er "genuine US made". Hvis de er det er de ok. Mexico-nålene er ikke så gode, og det er bare de som er i produksjon nå.
Du finner ellers mye info på alternativaudio.no .

Edit: Den Radioshack-nåla bør du unngå, den er nok ikke opp til den kvaliteten pickupen din fortjener :D
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

Takker for raskt svar, Trond Kjetil! :D

Vi snakker tross alt kun om hundrelapper her, så jeg bestiller likegodt en JICO-nål, ettersom jeg skjønner at den er den beste. Liten vits i å "kjipe" seg.....

Skal bli spennende å teste ut....
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

noen som kan trylle frem ei nål til en philips 400 hus også? det er vel type en og 2 på nåla men er det mye forskjell her?

McLaren
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

Da er nåla kommet og montert....



"Peisknitringen" forsvant som dugg for sola, og lydbildet er jaggu meg godt med tanke på at dette er arvegods far over 30 år siden..... ;D

Akkurat nå snurrer Claire Martins "Too Darn Hot" i bakgrunnen her, og det er meeeget nytbart...
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

Det var hyggelig å høre ;D. Den stiften på den pickupen er bare helt utrolig god, flere burde få øynene opp for den :)
Den står seg helt flott i sammenligning med min AT OC9ML2, det er faktisk ikke stor forskjell på dem.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

"Mye vil ha mer og fanden vil ha flere" er det jo noe som heter......

I kveld har jeg brukt et par timer med god lytting til denne spilleren, og det er et par ting jeg legger merke til. Det ene er at i de aller stilleste partiene i musikken så er det en bitte liten durelyd, antar dette kommer av drivverket?

Det andre er at musikken gjengies noe mer "flytende" når Claire Martin snurrer på vinyl vs CD. Stemmen står mer i senter på CD enn vinyl, og lydbildet er en anelse større. Men det virker som om det er en anelse mer driv og engasjement når musikken gjengies "analogt". Makes sense??

Uansett, en utrolig god og billig oppgradering av bestefars gamle vinylsnurrer, og den blir stående på racket en stund til.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

Har ett par av 70 tallets toppspillere og har god erfaring med disse. Lenco L75 fikk jeg aldri noe sansen for. den hadde samme pu som du har mener jeg jeg men den ble slått av en Luxman og en Marantz. Men bedre enn rega er jeg sikker på og jeg tror Shure nåla er god i riktig arm.

McLaren
 
J

jukes

Gjest
Re: Endret: En Lenco frem fra glemselen, morro med

Har ett par av 70 tallets toppspillere og har god erfaring med disse. Lenco L75 fikk jeg aldri noe sansen for. den hadde samme pu som du har mener jeg jeg men den ble slått av en Luxman og en Marantz.  Men bedre enn rega er jeg sikker på og jeg tror Shure nåla er god i riktig arm.

McLaren
:)
Lenco er meget gode spillere og er de riktig justert får de drivet og spiller stort med riktig nål.
Vet hvor god mange av disse gamle spillerne er i forhold til nyere spillere.
En god mellomhjullspiller som er i orden spiller bedre enn mye av det som lages i dag. :)

Mvh Roar
 
Topp Bunn