Endre farge på DIY høyttalerprosjekt...

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har et høyttalerprosjekt som jeg ønsker å henholde. Mor i huset syns ikke dem er pene. Det syns derimot jeg, men jeg taper nok. Fargen betyr ikke mest for meg. Så jeg går med på å endre den.

Dem skal vist være mørkere og ha et mer ferdig utseende. HJELP! Hva gjør deg?
stereoanlegg horn og bass 4.jpg
 
2

2xJ

Gjest
Tenk helhetlig med tanke på rack og bakvegg, få ting til og blende mest mulig isammen, matchende farger og materialer som en helhet ER og BLIR best.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Der jeg skal flytte dem, har vegger i fargen NCS S 2005 B20G som under.

farger på vegger i sidesporet.jpg
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Er treverket ulakkert, - eller ubehandlet?
Basskassene er lakkert. Hornet er noe hard-oljet med et meget tynt lag.

Tror kanskje horn munningen og den firkantede platen det bassen og porten sitter kunne endres.... Svart matt ? Bretex svart? Blå, Grønn? Nå er jeg kanskje på villspor.o_O Noen som kan photoshoppe dette?

IMG_0856.jpg
IMG_0859.jpg
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Hva med sånn interiørbeis, ala Tyrilin. Da beholder du trestrukturen samtidig som du får en farge på de. Jeg har sånn på panelen på hytta, og liker det veldig godt.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hva med sånn interiørbeis, ala Tyrilin. Da beholder du trestrukturen samtidig som du får en farge på de. Jeg har sånn på panelen på hytta, og liker det veldig godt.
Var panelen ubehandlet før du påførte beisen?
 
S

Syncrolux

Gjest
Ja, ubehandlet og helt ny. Her er før/etter bilde.

DSC_6656 - Copy.JPG


Beisen er Tyrilin panelbeis, og fargen heter "Varde".

Det finnes sånn panelbeis for behandlet panel også.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Da spørs det hva du egentlig vil... transparent eller dekkende finish... du kan bruke tonet lakk, lakkbeis, lasur.... eller dekkende maling... en lett mattsliping er uansett å anbefale... du kan gjerne også finne en bit finer og teste på først, om du vil ha transparent finish...
 

toral1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2005
Innlegg
176
Antall liker
76
Torget vurderinger
13
eeeee, her ville jeg personig ha tatt en heavy diskusjon med sjefsdesigneren i huset. Å fargelegge kassene vil for meg være hærverk.
De er penest slik de er, dessuten matcher de jo veggen.
Med farge vil de jo bli lagt merke til, nå forsvinner de jo litt i omgivelsene.
Det enkleste er å gjøre som meg, det er å gjøre terretorielle krav på kjellerstuen som er blitt min furtebu

Tor Arne
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er foliering et alternativ? La henne velge farge, og få dem trukket om.

Personlig er jeg ganske svak for mørke grønnfarger som highland green og british racing green, men har også sett mørke gråtoner som har gjort seg bra. Fordelen med grått, og trolig grunnen til at det brukes så mye innen industrien, er at det er en nøytral farge som kan blende inn med omtrent hva det skal være av omgivelser. Og man får gråtoner som er alt mellom hvitt og svart.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Må du male så kanskje heksetimen fra Fargeriket ?

Mvh

I matt selvsagt
 
L

Lassencad

Gjest
Jeg synes... måske er det bare mig der tænker sådan.
Jeg synes du skal beholde dine højttalere som de er. Du er jo tilfreds med dem.
Din (Mor) skal jo ikke bestemme det. Så sæt dig i respekt og behold dem som de er.
Hvis hun virkelig elsker dig giver hun dig selvfølgelig muligheden for at beholde dem.
Prøv at vende billedet tænk dig hvis du fandt et af hendes møbler som hun godt kan lide men du kan ikke og krævede at de blev fjernet
.)
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
mahogny røde horn og bassdeler med matt svart front på bassene hadde kanskje sett litt stilig ut.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
Om du kommer i mål ( og fruen er med) vis gjerne resultatet her.
De er jo fine som de er , men som det heter på godt norsk:
Paint can make it, or brake it
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hadde det der vert mitt, så hadde jeg vurdert stofframme i front av basskassen, alt over er jo nydelig nok som det er og kan fort bare bli "styggere" i mine øyne;)
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Puss vekk lakken på kassene og bruk Osmo dekorvoks + klar hardvoks. Du får små testpakker med dekorvoks slik at du kan teste på et trestykke. Det fine med Osmo voksen er at den er så enkel å bruke at selv en amatør får til et profft resultat. Jeg kan ellers anbefale folie som funker veldig bra på tre.
 
Topp Bunn