Endelig noen som snakker om elefanten i rommet!

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
En høyt bejublet lydtekniker av internasjonalt format har som signatur å oppta musikken helt tørr, med instrumentene så tett som mulig på mikrofonen(e), for å unngå enhver rominteraksjon i opptaket.

Han har laget kunstige klangeffekter han deretter påfører opptakene, for å skape sluttresultatet. Dette hylles med store ord av audiofile verden over.

Jeg har vært til stede når musikere har klaget over at de måtte spille påny fordi de hadde flyttet seg en centimeter eller to i forhold til mikrofonen.
Denne lydteknikeren lager i alle fall innspillinger så langt fra mitt ideal som det er mulig å komme.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Noen av den største forbedringen i opptak tror jeg ligger i bedre akustiske miljøer. Svært død og tørr akustikk vil sjelden være foretrukket. Det er en kamp om å overbevise folk i bransjen som at det finnes en bedre middelvei enn enten helt døde rom eller med all for mye kamfiltereffekt og flutterekko. Innarbeidede tanker er vanskelig og sloss imot.

Undersøkelser viser dog at f.eks bruk av diffusjon rundt flere instrumenter er ofte det foretrukne. Man oppnår ikke det samme ved å legge på klangeffekter i ettertid.
Avansert diffusjonsfelt 2.jpg


Samtidig er det fint med variasjon og den kunstneriske biten, men selv savner jeg mer gode live opptak i gode akustiske rom som jeg syntes gir den beste illusjonen og det meste "naturlige" uttrykket.
 
M

MusicBear

Gjest
Noen av den største forbedringen i opptak tror jeg ligger i bedre akustiske miljøer. Svært død og tørr akustikk vil sjelden være foretrukket. Det er en kamp om å overbevise folk i bransjen som at det finnes en bedre middelvei enn enten helt døde rom eller med all for mye kamfiltereffekt og flutterekko. Innarbeidede tanker er vanskelig og sloss imot.

Undersøkelser viser dog at f.eks bruk av diffusjon rundt flere instrumenter er ofte det foretrukne. Man oppnår ikke det samme ved å legge på klangeffekter i ettertid.
Vis vedlegget 500449

Samtidig er det fint med variasjon og den kunstneriske biten, men selv savner jeg mer gode live opptak i gode akustiske rom som jeg syntes gir den beste illusjonen og det meste "naturlige" uttrykket.
Fullstendig enig med deg i dette her.

Jeg merker meg også at gode live konserter (eksempelvis på NRK) hvor disse "skruknott-gutta" har holdt potene mest mulig unna miksebordene sine, kan være ufattelig bra.
Et eksempel; NRK TV opptatt konsert fra Kilden i Kristiansand - jubileumskonsert med Secret Garden med gjesteartister - ren skjære gåsehud!
 
Topp Bunn