En vanskelig nøtt...?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Du ser det på natta, men ikke på dagen.
Du hør det på dagen, men ikke på natten.
Du kan ta i det, men ikke holde i det.

Fikk en slik gåte pr. SMS, men sliter med denne. Er det noen med gode tips eller hint?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.134
Antall liker
10.600
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Dette er visstnok en tullenøtt uten svar. Slutt å gruble nå...

Om noen har et godt svar så er jo det kult.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Er det noe man kan ta i men ikke holde i?

Må vel være noe flyktig som f.eks. væske.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Han som kjøper det skal ikke bruke det.
Han som lager det trenger det ikke.
Han som bruker det vet ikke at han bruker det.

Hva er det?
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Tror alkohol må være inne i bildet her på et eller annet vis.

Den "fulle" sannhet?
 

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Innlegg
48
Antall liker
0
Snickers-is skrev:
Han som kjøper det skal ikke bruke det.
Han som lager det trenger det ikke.
Han som bruker det vet ikke at han bruker det.

Hva er det?
Den var jammen ikke enkel, men kiste er vel riktig...
Foreslår Placebo medisin, men det er nok ikke riktig... ::)
 

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Innlegg
48
Antall liker
0
Her kommer en til:

To sønner og to fedre har vært på jakt og skutt tre ender, når de deler dagens bytte får hver av dem en and.
Hvordan kan det la seg gjøre?
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
I et fly er det to skyttere, en foran og en bak. Flyet flyr med 1000 km/t (alle hastigheter i forhold til jordoverflaten).
Begge skytterene skyter ut en rund kule, den ene rett frem i flyets retning, den andre rett bakover (begge har like kuler).
Kulene skytes ut med en hastighet på 1000 km/t.
Hvilken hastighet vil kulene holde (i forhold til jordoverflaten), og hvilken vil lande først?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Aksnes skrev:
I et fly er det to skyttere, en foran og en bak. Flyet flyr med 1000 km/t (alle hastigheter i forhold til jordoverflaten).
Begge skytterene skyter ut en rund kule, den ene rett frem i flyets retning, den andre rett bakover (begge har like kuler).
Kulene skytes ut med en hastighet på 1000 km/t.
Hvilken hastighet vil kulene holde (i forhold til jordoverflaten), og hvilken vil lande først?
Tja...den som skyter fremover vil holde 2000km/t i forhold til jordoverflaten.
Den som skyter bakover vil holde null.

Den vertikale fallhastigheten påvirkes ikke av den horisontale så kulene vil falle akkurat like raskt mot bakken.

Derimot må vi anta at kulene er skutt perpendikulært. Det gjør at kulen som "står rolig" vil måtte falle en avstand som tilsvarer flyets høyde.
Den andre kulen (2000 km/t) vil bevege seg et stykke bortover - og vil på grunn av jordens krumning måtte falle litt lengre - og vil lande sist.


edit: hadde kulehastigheten vært litt større (nærmet seg c) så hadde jo svaret blitt litt anerledes....
Mvh
OMF
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
I forgårs var jeg 7 år, men til neste år blir jeg 10 år, sa jenten.

Når er fødselsdagen, og når sa hun dette?

mvh
Proffen
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Proffen skrev:
I forgårs var jeg 7 år, men til neste år blir jeg 10 år, sa jenten.

Når er fødselsdagen, og når sa hun dette?

mvh
Proffen
Hun har bursdag 31 des.

Altså....
Hun fylte 8 år den 31 des 2007.
Hun sier dette den 1 januar 2008.
Og hun fyller selvsagt 10 år i løpet av 2009....

Mvh
OMF
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Det er fortsatt ingen som har funnet svaret på den VANSKELIGE nøtten! Den irriterer meg :mad:.

KOM IGJEN FOLKENS!!! ;)

Mvh.
 
S

Slubbert

Gjest
Vanskelig gåte:

Du har tolv appelsiner, alle veier det samme untatt én. Ved hjelp av en vekt sånn som den nedenfor skal du finne ut med TRE VEIINGER hvilken appelsin som er forskjellig fra de andre og om den er tyngre eller lettere.

Hvordan går du frem?

 

Vedlegg

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
OMF skrev:
Aksnes skrev:
I et fly er det to skyttere, en foran og en bak. Flyet flyr med 1000 km/t (alle hastigheter i forhold til jordoverflaten).
Begge skytterene skyter ut en rund kule, den ene rett frem i flyets retning, den andre rett bakover (begge har like kuler).
Kulene skytes ut med en hastighet på 1000 km/t.
Hvilken hastighet vil kulene holde (i forhold til jordoverflaten), og hvilken vil lande først?
Tja...den som skyter fremover vil holde 2000km/t i forhold til jordoverflaten.
Den som skyter bakover vil holde null.

Den vertikale fallhastigheten påvirkes ikke av den horisontale så kulene vil falle akkurat like raskt mot bakken.

Derimot må vi anta at kulene er skutt perpendikulært. Det gjør at kulen som "står rolig" vil måtte falle en avstand som tilsvarer flyets høyde.
Den andre kulen (2000 km/t) vil bevege seg et stykke bortover - og vil på grunn av jordens krumning måtte falle litt lengre - og vil lande sist.


edit: hadde kulehastigheten vært litt større (nærmet seg c) så hadde jo svaret blitt litt anerledes....
Mvh
OMF
Kulene skytes perpendikulært på tyngdekraftens retning, ja. Men hvordan kan to objekter nærme seg en flate med samme hastighet, men allikevel treffe den på forskjellige tidspunkt? Det er nok en selvmotsigelse i svaret ditt. ;)
 
K

KindOfBlue

Gjest
Aksnes skrev:
OMF skrev:
Aksnes skrev:
I et fly er det to skyttere, en foran og en bak. Flyet flyr med 1000 km/t (alle hastigheter i forhold til jordoverflaten).
Begge skytterene skyter ut en rund kule, den ene rett frem i flyets retning, den andre rett bakover (begge har like kuler).
Kulene skytes ut med en hastighet på 1000 km/t.
Hvilken hastighet vil kulene holde (i forhold til jordoverflaten), og hvilken vil lande først?
Tja...den som skyter fremover vil holde 2000km/t i forhold til jordoverflaten.
Den som skyter bakover vil holde null.

Den vertikale fallhastigheten påvirkes ikke av den horisontale så kulene vil falle akkurat like raskt mot bakken.

Derimot må vi anta at kulene er skutt perpendikulært. Det gjør at kulen som "står rolig" vil måtte falle en avstand som tilsvarer flyets høyde.
Den andre kulen (2000 km/t) vil bevege seg et stykke bortover - og vil på grunn av jordens krumning måtte falle litt lengre - og vil lande sist.


edit: hadde kulehastigheten vært litt større (nærmet seg c) så hadde jo svaret blitt litt anerledes....
Mvh
OMF
Kulene skytes perpendikulært på tyngdekraftens retning, ja. Men hvordan kan to objekter nærme seg en flate med samme hastighet, men allikevel treffe den på forskjellige tidspunkt? Det er nok en selvmotsigelse i svaret ditt. ;)
Jordens krumning vil da ikke spille inn. Men svaret på den første gåten vil ha en innvirkning.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Du står ved foten av en trapp.
Øverst i trappen er det en lukket dør.
Til høyre for deg, ved foten av trappen er det tre lysbrytere
Hvordan kan du, ved å trykke på bryterne OG KUN EN GANG TA TUREN OPP TRAPPEN TIL LYSPÆREN PÅ LOFTSROMMET, avgjøre hvilken bryter som er tilknyttet lyspæren på loftet?

mvh
Proffen
 
K

KindOfBlue

Gjest
La oss si bryterne er merket A, B og C. Og at de har samme på og av posisjon.

Jeg kan la bryter A stå på.
Bryter B stå av.
Og så slå på bryter C i noen minutter, før jeg slår den av igjen.

Når jeg går opp så vet jeg det er A om det lyser, C om pæren er varm, og B om lyset er av.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Slå på to av bryterne, vente litt, slå av den ene igjen. Når du går opp kjenner du på de to pærene som er avslått, den som er varm er den du skrudde av igjen, de andre er greie..

Edit:
Akk ja, jeg var for sein der gitt... ;D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
KindOfBlue skrev:
La oss si bryterne er merket A, B og C. Og at de har samme på og av posisjon.

Jeg kan la bryter A stå på.
Bryter B stå av.
Og så slå på bryter C i noen minutter, før jeg slår den av igjen.

Når jeg går opp så vet jeg det er A om det lyser, C om pæren er varm, og B om lyset er av.
Joda, det er løsningen, men pæren må også være kald mht bryter B...............;D

mvh
Proffen
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Aksnes skrev:
Kulene skytes perpendikulært på tyngdekraftens retning, ja. Men hvordan kan to objekter nærme seg en flate med samme hastighet, men allikevel treffe den på forskjellige tidspunkt? Det er nok en selvmotsigelse i svaret ditt. ;)
Flaten de skal treffe er krum, og når de da treffer på ulike steder, så er det vel åpenbart at den ene bruker lengre tid en den andre.

Mvh
OMF
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Slubbert skrev:
Vanskelig gåte:

Du har tolv appelsiner, alle veier det samme untatt én. Ved hjelp av en vekt sånn som den nedenfor skal du finne ut med TRE VEIINGER hvilken appelsin som er forskjellig fra de andre og om den er tyngre eller lettere.

Hvordan går du frem?

 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
oddgeir skrev:
Slubbert skrev:
Vanskelig gåte:

Du har tolv appelsiner, alle veier det samme untatt én. Ved hjelp av en vekt sånn som den nedenfor skal du finne ut med TRE VEIINGER hvilken appelsin som er forskjellig fra de andre og om den er tyngre eller lettere.

Hvordan går du frem?

 
S

Slubbert

Gjest
Har ikke fasit, jeg sliter med den selv. Men hvis jeg ikke får den til skal jeg anskaffe løsningen.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg har gitt dere løsningen. Ikke noe mer å mase med. 8)
 
S

Slubbert

Gjest
oddgeir skrev:
...to kuler og 1 veiing igjen. Det er greit.
Hvis du veier to appelsiner A og B og vekten feks vipper ned på A sin side, så vet du ikke om det er fordi A er tyngre enn resten eller fordi B er lettere enn resten.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Du vet om appelsinen er for lett eller for tung. Det finner du i veiing 2.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
KindOfBlue skrev:
Den første kan være luft.
Kan du se luft om natten, men ikke om dagen? Gir ingen mening for meg.
Kan du høre luft om dagen, men ikke om natten? Gir ingen mening.
Ta i det, men ikke holde det? OK.

En av tre holder ikke!

Fortsett og tenk!!! ;)

Mvh.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Slubbert skrev:
Har ikke fasit, jeg sliter med den selv. Men hvis jeg ikke får den til skal jeg anskaffe løsningen.
Jeg har sett løsningen tidligere, på et annet forum. Og den var ikke helt enkel. :)
 
S

Slubbert

Gjest
Jeg vet ikke om Oddgeirs løsning er riktig, orker ikke å vri hodet akkurat nå, men jeg skal se på det i morgen.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
oddgeir skrev:
Du vet om appelsinen er for lett eller for tung. Det finner du i veiing 2.
Jeg ser at jeg misforstod deg her. Du mener antageligvis de to appesinene som du sitter med om vekten ikke forandrer stilling. Da vet du ikke om den er for lett eller for tung.
Men du vet at den ene enten er for tung eller korrekt. og den andre enten er korrekt eller for lett, så når man veier en av dem mot en man vet er korrekt, (1 av de 10 andre)
da ser man om den er for tung eller for lett, og man ser samtidig hvilken det er.
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
OMF skrev:
Aksnes skrev:
Kulene skytes perpendikulært på tyngdekraftens retning, ja. Men hvordan kan to objekter nærme seg en flate med samme hastighet, men allikevel treffe den på forskjellige tidspunkt? Det er nok en selvmotsigelse i svaret ditt. ;)
Flaten de skal treffe er krum, og når de da treffer på ulike steder, så er det vel åpenbart at den ene bruker lengre tid en den andre.

Mvh
OMF
Med det samme kulene er i luften, er de begge i fritt fall for tyngdekraftens del. Det betyr at begge akselererer rett ned med samme hastighet. Det er kulens hastighet og retning fremover som gjør at de har nedslagspunkt på forskjellige steder, og det har ingen innvirkning på tyngdekraften. Den drar begge like fort til jorden uansett. :)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Aksnes skrev:
OMF skrev:
Aksnes skrev:
Kulene skytes perpendikulært på tyngdekraftens retning, ja. Men hvordan kan to objekter nærme seg en flate med samme hastighet, men allikevel treffe den på forskjellige tidspunkt? Det er nok en selvmotsigelse i svaret ditt. ;)
Flaten de skal treffe er krum, og når de da treffer på ulike steder, så er det vel åpenbart at den ene bruker lengre tid en den andre.

Mvh
OMF
Med det samme kulene er i luften, er de begge i fritt fall for tyngdekraftens del. Det betyr at begge akselererer rett ned med samme hastighet. Det er kulens hastighet og retning fremover som gjør at de har nedslagspunkt på forskjellige steder, og det har ingen innvirkning på tyngdekraften. Den drar begge like fort til jorden uansett. :)
Det virker ikke som om du tar hensyn til at den loddrette avstanden for kulen i bevegelse er større en for den som faller rett ned.
Det er lengre til bakken når jorden krummer nedover.
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
oddgeir skrev:
Aksnes skrev:
OMF skrev:
Aksnes skrev:
Kulene skytes perpendikulært på tyngdekraftens retning, ja. Men hvordan kan to objekter nærme seg en flate med samme hastighet, men allikevel treffe den på forskjellige tidspunkt? Det er nok en selvmotsigelse i svaret ditt. ;)
Flaten de skal treffe er krum, og når de da treffer på ulike steder, så er det vel åpenbart at den ene bruker lengre tid en den andre.

Mvh
OMF
Med det samme kulene er i luften, er de begge i fritt fall for tyngdekraftens del. Det betyr at begge akselererer rett ned med samme hastighet. Det er kulens hastighet og retning fremover som gjør at de har nedslagspunkt på forskjellige steder, og det har ingen innvirkning på tyngdekraften. Den drar begge like fort til jorden uansett. :)
Det virker ikke som om du tar hensyn til at den loddrette avstanden for kulen i bevegelse er større en for den som faller rett ned.
Det er lengre til bakken når jorden krummer nedover.
Tyngdekraftens retning er hele tiden rett ned, den er ikke fra kulens utgangspunkt mot nedslagspunktet.

Edit: det er vanskelig å forklare på en annen måte, men tenk deg at du har et rør som går fra jordens sentrum opp til kulen. Slipp kulen i toppen av røret og drei røret rundt. Når kulen så er i flukt med jordoverflaten; har den i gravitasjonsretningen kun forflyttet seg rørets lengde, det samme som kulen man slapp rett ned.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Aksnes skrev:
oddgeir skrev:
Aksnes skrev:
OMF skrev:
Aksnes skrev:
Kulene skytes perpendikulært på tyngdekraftens retning, ja. Men hvordan kan to objekter nærme seg en flate med samme hastighet, men allikevel treffe den på forskjellige tidspunkt? Det er nok en selvmotsigelse i svaret ditt. ;)
Flaten de skal treffe er krum, og når de da treffer på ulike steder, så er det vel åpenbart at den ene bruker lengre tid en den andre.

Mvh
OMF
Med det samme kulene er i luften, er de begge i fritt fall for tyngdekraftens del. Det betyr at begge akselererer rett ned med samme hastighet. Det er kulens hastighet og retning fremover som gjør at de har nedslagspunkt på forskjellige steder, og det har ingen innvirkning på tyngdekraften. Den drar begge like fort til jorden uansett. :)
Det virker ikke som om du tar hensyn til at den loddrette avstanden for kulen i bevegelse er større en for den som faller rett ned.
Det er lengre til bakken når jorden krummer nedover.
Tyngdekraftens retning er hele tiden rett ned, den er ikke fra kulens utgangspunkt mot nedslagspunktet.
Selvfølgelig. Du har helt rett. Et øyeblikks forvirring i toppetasjen. ;) Men man kan vel tenke seg at utgangshastigheten på kulen er så høy at kulen unslipper jordens gravitasjonsfelt, og går inn i en bane rundt jorden.
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Det blir noe annet ja. :)

En dame solgte egg. Hun fikk tre kunder etter hverandre, og alle fikk halvparten av alle eggene hun hadde pluss et halvt egg.
Etter dette hadde hun ingen egg igjen.
Hvor mange egg hadde hun til å begynne med?
 
Topp Bunn