En tråd for oss som har kabler som koster en god del over snittet.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.436
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Jeg vet der finnes en god del av "oss" her inne. Hadde vært morro og fått utvekslet erfaringer med brukere av diverse kabler i den dyrere enden. Hva er dyrt kan man spørre seg ? Tenker da på kabler som div Nordost kabler, "oblivion", "Synergestic Resaearch,,,osv,,,

Hva er inntrykkene etter å ha gått fra en rimelig til en kostbar kabel. Største opplevde forskjell og gjerne hvilket utstyr som er i bruk.

Til dere som IKKE har erfaring med trådens tema bes holde seg langt unna. Nok av sure oppstøt mot brukere som har lagt penger i kabler, og som mener de er verdt det.

Jeg vet det finnes mange av "oss" , men tar dere utfordringen ?
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
musicman skrev:
Jeg vet der finnes en god del av "oss" her inne. Hadde vært morro og fått utvekslet erfaringer med brukere av diverse kabler i den dyrere enden. Hva er dyrt kan man spærre seg ? Tenker da på kabler som div Nordost kabler, "oblivion", "Synergestic Resaearch,,,osv,,,

Hva er inntrykkene etter å ha gått fra en rimelig til en kostbar kabel. Største opplevde forskjell og gjerne hvilket utstyr som er i bruk.

Til dere som IKKE har erfaring med trådens tema bes holde seg langt unna. Nok av sure oppstøt mot brukere som har lagt penger i kabler, og som mener de er verdt det.

Jeg vet det finnes mange av "oss" , men tar dere utfordringen ?
Hei, du :) Jeg opplever at RA kablene mine formidler mer av frekvensregisteret i MUSIKKEN dvs at lyden blir enda mer luftig og oppløst, men samtidig homogen rett og slett :)

Mvh :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
da lurer jeg på:
hvilken del av musikken er utenfor "frekvensregistret"? ::)
hva kalles denne delen?
mvh
Leif
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.843
Antall liker
19.662
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Har Valhalla høyttaler og xlr-kabler. Tidligere hadde jeg Valhalla strøm også, men har nå gått ned til Brahma på effekt og Vishnu på spiller/pre.

Den tiden jeg drev og oppgraderte, merket jeg tildels store forskjeller. Detaljrikdom, oppløsning, mer organisk. Opplevde faktisk at Vallhalla power ble FOR mye av det gode. Ble for slank lyd av den i mitt oppsett.

Jeg har nå fått bedre og dyrere høyttalere, og forventet negativ effekt av å trappe kraftig ned på strømsiden slo IKKE til :eek:
Kan det skyldes at dess bedre komponenter og høyttalere man har, dess mindre betyr kablene?
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Har prøvd mange kabler, men jeg kan vel begynne med mine erfaringer med høyttalerkabler fra Nordost koblet mellom ASR og Martin Logan. Der har jeg prøvd det meste fra Red Dawn og oppover. Og erfaringene var at det var i alle fall sammenheng mellom ytelse og pris. Forskjellene gikk først og fremst på oppløsning og homogenitet.
Jeg måtte opp på Tyr før det løsnet, Valhalla var enda bedre. Men det største spranget kom med Odin, en fantastisk kabel på alle måter.
Odin ble imidlertid for dyr så jeg endte opp med Jorma.
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Betyr det at du opplevde de samme kvaliteter med Jorma som med Odin.


mvh.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Jorma og Odin låter ikke likt. Jeg tror Odin er mere nøytral, Jorma er nok noe varmere i klangen. Og Jorma har muligens enda mindre forvrengning (er det lovlig å si det?) i toppen.
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Nå har ikke jeg personlig erfaring med Odin, men Valhalla kjenner jeg godt (høytt, signal og støm). Av det lille jeg har hørt Odin har jeg observert at denne kabelen er noe i samme gata som Valhalla med noe(mye) mer av alt. Personlig opplever jeg Valhalla kablene som meget bra når man setter i sammen høytt, signal og power. Hver for seg er jeg ikke like fornøyd med resultatet, meget bra men ikke i nærheten av hva man får når man tar den helt ut.

Deler helt klart dine observasjoner Jorma vs Valhalla.


mvh.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Jeg burde kanskje tatt med at det ble brukt Valhalla XLR signalkabel mellom Dcs og ASR i alle tilfellene. Jeg har mao ikke prøvd full pakke Odin eller Jorma.

Jeg har aldri opplevd vesentlig forskjell på nettkabler til Dcs.
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Hvilke kabler har du testet på din DCS, er tidligere eier av flere modeller.


mvh.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Tott skrev:
Hvilke kabler har du testet på din DCS, er tidligere eier av flere modeller.


mvh.
ASR, Audioquest (flere modeller), Kimber (husker ikke type), Nordost (flere modeller), Supra og sannsynligvis noen flere som jeg ikke husker i farten.
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Mine favoritter, Elrod Powersystems(uansett type), Shunyata Anaconda Helix VX og Oyaide Tunami GPX-R. Har enda ikke testet ut Jorma Origo/Prime power, det kan være jeg får en ny favoritt.


mvh.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Anlegget mitt er av en eller annen grunn veldig kabelsensitivt. Har fortsatt ikke byttet ut noe i anlegget som har påvirket lyden så mye som kabler. Mine kabelerfaringer så langt:

- Nordost Red Dawn: Lyden ble lys, skrikete, plagsom, ujevn, kantete og bassen forsvant.
- Nordost Tyr: Samme som over, men litt bedre bass.
- Van den Hul Supernova: Bra klangbalanse, ikke for lys og ikke for mørk. Eneste minus er at den er slapp i lyden. Litt pløsete bass og detaljene i diskanten kommer ikke skikkelig frem. Mellomtonen var bra. Klar og behagelig.
- Black Magic Giant: Stikk motsatt av nordost. Veldig mørk, uklar, uengasjerende, buldrete bass, diskanten forsvinner. Veldig behagelig å høre på dog.
- Oblivion Energetic: Kablene jeg bruker nå og er mest fornøyd med så langt. Veldig rask kabel, hurtig bass, diskanten kommer tydelig frem. Oppleves på mange måter som en nordostkabel med mørkere lyd og bedre bass.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.463
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Lille_Adam skrev:
Hva er snittet?
Jeg vil gjette på at signalkabler over 15k og høyttalerkabler over 30-40k, samt strømkabler over 5k er over snittet?

Mvh
Rolf
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Det skulle en tro. Jeg lurte bare på om jeg er, eller var, kvalifisert til å delta.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Lille_Adam skrev:
Hva er snittet?
Godt spørsmål. Og hvor mye er en god del over? Spørs om trådstarter må presisere litt. Det er neimen ikke sikkert man er kvalifisert.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
ØivindJ skrev:
Lille_Adam skrev:
Hva er snittet?
Mellom 3-5k pr. par et sted ?
Om så er tilfelle, hva er det snittet av? Det er definitivt ikke gjennomsnittet blant alle dem som bruker audiokabler; da kan du sikkert dele på minst 5. Er det derimot snakk om snittet blant audiofile? Et utsnitt av de audiofile? Noe helt annet?
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Jeg følte meg kvalifisert innledningsvis, men nå er jeg ikke så sikker lenger.
Og hva om det skulle være en stubb billigkabel en plass i anlegget, blir man da automatisk diskvalifisert?
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
DCS er veldig flotte komponenter uavhengig av powerkabel benyttet. Regner med at når man investerer såpass i kilde at man er nysjerrig på fullt utbytte. Jeg har personlig trodd at jeg har kontroll på kilde med standard power-kabel inntil jeg tester ut powerkabler i referanse. De er som regel ikke gratis, men det er heller ikke DCS.

Tunami GPX-R koster 4500,- det er ikke rare greiene i forhold til dcs komponenter som starter på Puccini 117K.


mvh.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Tott skrev:
DCS er veldig flotte komponenter uavhengig av powerkabel benyttet. Regner med at når man investerer såpass i kilde at man er nysjerrig på fullt utbytte. Jeg har personlig trodd at jeg har kontroll på kilde med standard power-kabel inntil jeg tester ut powerkabler i referanse. De er som regel ikke gratis, men det er heller ikke DCS.

Tunami GPX-R koster 4500,- det er ikke rare greiene i forhold til dcs komponenter som starter på Puccini 117K.


mvh.
Da blir det kanskje en ny runde med nettkabeltesting da :(
Hvor får man tak i slike i Osloområdet?
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
FYI, har jeg ikke erfaring med Tunami på DCS, det må testes av de som har DCS.


mvh.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Fint at det er laget en tråd omm hvordan dyre kabler kan låte i ens oppsett, istedet for hvorfor de ikke lyder noe bedre enn 2,50- fra biltema.. Uten grafer , men med forklaringer formulert etter beste audiofile mening.... :)..
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Litt interssant for oss som tror på kabler men har et budsjett er,
hva byttet du fra (rimeligere kabel) og hva vant du på oppgraderingen/fikk du mer av/forbedringer?
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Har prøvd en rekke kabler i alle ledd; av dyrere varianter Valhalla, MIT, Synergistic, Silent Source, Acoustic Zen, Zensati, Bertram
Jeg er nå meget tilfreds med mine kabler; har falt ned på MIT Oracle på signal, Silent Source The Music Link på Høyttaler og Fusionaudio på strøm. Kablene har bidratt med at alt er meget naturlig, oppløst, og støyfritt. Kablenes betydning har jeg opplevd som store og viktige.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det blir litt urettferdig når man skal sammenligne høytalerkablene Oblivion og Supra Sword, men mener at det forb...de teppe som lå foran Focal høytalerne nå er borte ;D

Det ble bare så veldig mye renere, og nå er jo bare kablene der, uten at man tenker så veldig mye mere på det!

Dette var det siste kabel bytte, og det er vanskelig å sammenligne de andre kablene i anlegget, da det også er byttet andre komponenter underveis, men mener å huske at det var klarheten/renheten, som var det første man merket, når oppgraderingene var et faktum. Dette gjelder faktisk alle typer kabler, men man skulle vel helst hatt samme type fabrikant på alle kablene!!!
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.436
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Lille_Adam skrev:
Hva er snittet?
Da var vi hjemme fra jobb :) Først må jeg si at det varmer mitt hjerte å se at det faktisk finnes likesinnede som opplever tildels store forskjeller på kabler.
Snittet ? ja hva skal en si. Bruker ikke alle andre Clas-kabler da ? Trodde det jeg etter utallige kabeltråder her inne,,,, Når det er sagt, vil jeg bare si at en kabel trenger ikke være dyr for å fungere godt. Dette har jeg selv erfart mang en gang, MEN det som ofte viser seg er at en virkelig toppkabel ala Vallhalla, Jorma, Oblivion, Kimber, Cardas osv,,,får frem det siste lille magiske kontra en helt grei kabel til 2-3 lapper. Selvsagt er matching viktig, men det vet jo vi troende, eller ?

Ett godt eksempel ang rett match; da jeg fikk mine nye lettdrevne høytt i hus ble det fullstendig nedtur. Det låt så dårlig at jeg ble fysisk uvel. Brukte da solid- core 6mm pr pol i bi-wire. Denne kabelen fungerte helt ypperlig på mine gamle Mirage m3-si. Ble faktisk foretrukket foran en Transparent super som dengang kostet 11-12 lapper.

Etter å ha prøvd div kabler landet jeg på mine nåværende oblivion Energetic. Ikke billige, det satt langt inne å hoste opp så mye gryn for kabler, men etter å ha hørt hva de tilførte, eller riktigere sagt, slapp igjennom uten å sløre, var det i grunn greit.

Etter denne erfaringen har jeg sluttet å riste på hodet av de som bruker mye penger på kabler. Det er næmlig en grunn til det, "hearing is believing" :)
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.436
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Kjør på med gode erfaringer gutter, vi trenger litt positiv "go" her inne nå. :D
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.436
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Lille_Adam skrev:
Hva er snittet?
Jeg vil gjette på at signalkabler over 15k og høyttalerkabler over 30-40k, samt strømkabler over 5k er over snittet?

Mvh
Rolf
Det var da voldsomt Roda ;D Tenkte kanskje halvparten av det du foreslår kan passe jeg, men uansett, hver enkelt må nesten vurdere dette selv. ;)
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Dyre kabler har en positiv innvirkning, men bør testes før kjøp da dette handler om match og preferanser forøvrig.

Tunami GPX-R er en powerkabel som virkelig har overrasket meg(til prisen). Ikke nødvendigvis bedre enn eksotiske kabler, men en meget god kandidat.


mvh.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.436
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Tott skrev:
Dyre kabler har en positiv innvirkning, men bør testes før kjøp da dette handler om match og preferanser forøvrig.

Tunami GPX-R er en powerkabel som virkelig har overrasket meg(til prisen). Ikke nødvendigvis bedre enn eksotiske kabler, men en meget god kandidat.


mvh.
Hva snakker vi om i kroner pr meter ?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
musicman skrev:
RoDa skrev:
Lille_Adam skrev:
Hva er snittet?
Jeg vil gjette på at signalkabler over 15k og høyttalerkabler over 30-40k, samt strømkabler over 5k er over snittet?

Mvh
Rolf
Det var da voldsomt Roda ;D Tenkte kanskje halvparten av det du foreslår kan passe jeg, men uansett, hver enkelt må nesten vurdere dette selv. ;)
OK. Da kan jeg kanskje bidra med noe her likevel.
 

jonlam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
438
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Hei,

Dette er et interessant tråd å lese, spesielt siden det foreløpig har ligget på nivået med erfaringsveksling av forskjellige kabelmerker. Passer meg også midt i blinken, da jeg har lyst på kabelbytte.

Pr. i dag har jeg shunyata pyton power, valhalla signal, og chord signatur ht.

Shunyata power synes jeg runder av på bunnen og går ikke spesielt dypt. Men er meget god på resten av spektet.
Har ikke prøvd andre signal enn Valhalla så har ikke mye å sammenligne med. For meg ganske fantastisk, detaljerikt, litt lys?, savner litt dybde.

Hadde Tyr htkabel tidligere. Spilte meget bra følte det ble litt slank i lyden, men god på detaljer, mellomtone. Nedgradering til Chord signatur var ikke det verste jeg har gjort, da jeg fikk mer dybde i lydsignaturen, og bedre punch i bassen, men mistet litt på detaljer. Til å leve av inntil videre.

Det var min erfaring hittil på kabelfronten og gleder meg til å lese mer om deres erfaringer på andre merker.

Mvh. jonlam
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Da jeg tok opp igjen denne hobbien for noe år siden etter mange års pause startet jeg med å oppgradere høyttalere (Martin Logan), deretter forsterker (ASR) og så cd-spiller (i første omgang Lector). Monster signalkabler og Supra høyttalerkabler, begge deler fra 80-tallet ble beholdt.
Resultatet var en utrolig trist lyd, ingen bass, ingen diskant, ingen oppløsning, intet perspektiv. Var de nye sakene defekte, var det rommet som var helt ubrukelig, eller var det ørene som hadde sviktet meg fullstendig?
Så fikk jeg tilbud om å låne Synergistic Research Resolution Reference signal- og høyttalerkabler, selvfølgelig slo jeg til. Og dermed løsnet alt, lydbildet åpnet seg opp og humøret steg til ny høyder. Og jeg blir i alle fall aldri i tvil om viktigheten av kabler etter dette.
Men jeg kunne jo ikke kjøpe kabler med et navn jeg knapt nok kunne skrive, langt mindre uttale. De var dessuten kolossalt kostbare så jeg måtte begynne letingen etter de riktige kablene for meg. Men det er en annen historie.
 
Topp Bunn