Mat, drikke og røyk En tråd for oss som elsker Akevitt.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Jeg kunne ikke finne noen tråd om akevitt her inne. Og jeg mener absolutt at denne edle drikken fortjener en egen tråd. Så her tenkte jeg at man kunne komme med anbefalinger osv. Så håper jeg at andre har noe å bidra med her.

De siste årene har jeg fått veldig sansen for Akevitt, og tar gjerne(og helst) en akevitt istedenfor en cognac eller whiskey.
Jeg drikker den rom temperert(aldri kald) og i "tulipan" glass. I det siste har jeg fått veldig sansen for Arvesølvet og noen av Gilde sine.

Norske Akevitters Venner

arvesolvet_frilagd_vit_lowres-406.jpg

Denne har jeg i glasset i dag. Helt nydelig.
Gilde Aquavit Grill - Drikke - Grillet.no
image3.JPG
 
Sist redigert:

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.336
Antall liker
974
Personlig gilde linje akevitt. Men prøver gjerne andre ting ☺
 
6

65finger

Gjest
Akevitt egner seg best blandet ut men må man drikke den bar så er denne å foretrekke fremfor de fleste Norske. Norsk akevitt=fabrikkprodusert karsk
20120525-234408.jpg
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.528
Antall liker
9.685
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke din ustanselige hang til å ødelegge godt brennevin.
 
6

65finger

Gjest
Skjønner ikke din ustanselige hang til å ødelegge godt brennevin.
noget barnslig opposisjon mot det at gode drinker kommer i skyggen av ofte dårlig moteriktig bart brennvin. Jeg bor en del i frankrike. Der er det mere vanlig at drikke cognacen med sitronbrus
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.528
Antall liker
9.685
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke din ustanselige hang til å ødelegge godt brennevin.
noget barnslig opposisjon mot det at gode drinker kommer i skyggen av ofte dårlig moteriktig bart brennvin. Jeg bor en del i frankrike. Der er det mere vanlig at drikke cognacen med sitronbrus
For all del, det er korrekt at cognac ofte er dårlig moteriktig brennevin.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.852
Torget vurderinger
4
Aquavit er godt, men alt til sin anledning og ikke minst, - ingen jul uten aquavit til ribba, til pinnekjøttet, til lutefisken etc.

Arvesølvet som nevnes innledningsvis er bra saker. Forleden fant jeg meg selv i den pinlige situasjon at jeg var uten noen fornuftig hverdagswhisky. Heldigvis fant jeg innerst i godteskapet en flaske med nettopp Arvesølvet som jeg helt hadde glemt. Et glimrende alternativ, og ja, selvsagt temperert og i tulipanglass.

Til kraftig fet norsk julemat foretrekker jeg også kraftigere saker i flaska. Lysholm Linie eller Gammel Opland til rakfisk og lutefisk. Løyten's Linie til ribbe og pinnekjøtt.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.736
Antall liker
13.222
Mine favoritter i hverdagen er Gammel Oppland til julematen osv og Gilde Non Plus Ultra som avec / på egen hånd som erstatning for annet mørkt brennevin. Akevitt skal drikkes romtemperert og ikke blandet ut med noesomhelst. Husket pappa puttet flasken i snøen på verandaren juleaften slik at den var iskald og smakte fint lite. Feil på så mange måter.

Hadde krabbelag en tid tilbake med Ægir sin dillakevitt. Den var vel hissig på dillen, men forsåvidt greit nok akkurat da siden butikken var utsolgt for dill. Med den akevitten i glasset trengs ikke dill på krabben.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.523
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
Grunnet slanking det siste året har jeg vært meget forsiktig med alkohol så karaflene som ble fylt opp til jul i fjor har fortsatt innhold. I går ble det derfor ( fordi det var lett tilgjengelig ) et par tulipanglass med Gilde Non Plus Ultra. Det er en meget god akevitt som ikke trenger følge av noe som helst. Et helt greit alternativ til cognac eller whisky hvis man drikker det bart. Pleier å kjøpe en flaske hver jul nettopp som kosedram og ikke til maten. Er faktisk litt usikker på om den egentlig egner seg til mat da den ikke har så mye utpreget karvesmak.

Til julemiddagen må det være romtemperert Linie, ekte linie, dvs. Lysholms ;). Dette skyldes ikke bare trøndersk patriotisme. Lysholms har en noe "spissere" kryddersmak enn Løiten, noe som passer meg godt. Så fra å være en som drakk iskald akevitt under "tvang" til julemiddagen, for å holde svigerfar med selskap, og oppbevarte den i fryseboksen fra jul til jul, har jeg i løpet av noen få år utviklet sansen for denne drikken. Svigerfar foretrakk Løiten, nær sagt selvsagt da han han bodde på Hedemarken, men personlig foretrekker jeg Lysholms på grunn av mer smak.

Å blande akevitt har jeg aldri verken prøvd eller tenkt over muligheten av, men selvsagt kan det sikker bli vellykket det også, men jeg er ærlig talt skeptisk!:confused:

Til slutt et "forbruker råd". Polet har noe som heter "Orkan". Flasken har foto av Hurtigruteskipet Kong Harald i lett ruskevær på etiketten. Spar de pengene og kjøp heller noe annet! Det skal være akevitt smaksatt med tang, men det var verken tangsmak, akevittsmak eller mye "orkan" over innholdet. Kun litt "lett ruskevær", så etiketten lyver slik sett ikke.:rolleyes:
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Akevitt er så mange ting, - faktisk... Livsins Vatn (gidder ikke leite etter de rette bokstavene) er veldig grei som chaser til en øl...
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
For meg er det Gammel Oppland eller Drammensakevitt jul og Sommerakevitt til spekemat.
Ellers anbefaler jeg for dere som liker akevitt å besøke Akevittfjøset på Spidsbergseter. Der har de alle typer akevitt som er å få tak i omtrent.

image.jpg
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.710
Antall liker
3.833
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gammel Reserve eller Gammel Opland er standard her i heimen, og slett ikke bare til jul.

B
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.996
Antall liker
721
Etter mange år med mye forskjellig er det bare en akevitt igjen, Drammensakevitt!

Ingen over, ingen ved siden.
 
Topp Bunn