En test av Audiolab.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.963
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fra testen:
"Spesielt i dypbassen, hvor fundamentet aldri er bunnsolid. Audiolab er slett ikke alene om dette, og det skal nevnes at jeg har hørt verre – også til prisen. Men Audiolab har debitert strømbanken med hele 40 ampere, og man skulle derfor kunne tro at forsterkeren hadde enda litt mer å gi enn dette.Nå skal vi ikke glemme Audiolabs besnærende evne til å få frem detaljene i de rolige partiene, og pausene i musikken er nesten vel så viktig som musikken selv. Og med Klipsch-høyttalerne, som har en følsomhet på 100 dB med én watt, beholdes kontrollen godt inntil man kommer over 100 dB i lydnivå. Med de mindre og rimeligere gulvhøyttalerne Focal Profile 918 settes ikke samme krav til dypbass, da høyttalerne ikke går like dypt som Klipschene. Men høyttalerne er heller ikke like følsomme, dermed bortfaller evnen til å spille like høyt med kontroll. Nå er det ikke alle som setter lista så høyt som jeg hva lydtrykk angår, og i over 90 prosent av tiden er det nok kraft i Audiolab-produktene, da de fungerer godt inntil rundt 90 dB med disse høyttalerne. Det går under betegnelsen «ganske høyt», altså en del høyere enn man vil spille når andre skal sove. Det er da heller ikke alle som trives med å være midtpunktet på festen, og for disse vil denne elektronikken fint finne seg til rette i stua."
Jeg henger ikke helt med i det anmelderen skriver. Spesielt ikke når det handler om fakta slik som Ampere, Watt og dB.
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
får meg en god latter hver gang jeg åpner en utgave fra de skribentene der, effektrinn som bruker mindre fra strømnettet enn hva de gir høyttaleren, tynne signalkabler som utrolig nok klarte å levere bass....
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
det var liksom poenget.
anmelder fikk bakoversveis av bassen som kom ut av crystal signalkabler. med 2V ;)
 
K

kbwh

Gjest
De må jeg ha! Kan du verifisere at han ikke brukte disse krystallkablene mellom forsterker og høyttalere?

Forøvrig er sikker Audiolab en fornuftig kombinasjon å ha med på lista for folk som er på jakt etter ny elektronikk.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.963
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
De må jeg ha! Kan du verifisere at han ikke brukte disse krystallkablene mellom forsterker og høyttalere?

Forøvrig er sikker Audiolab en fornuftig kombinasjon å ha med på lista for folk som er på jakt etter ny elektronikk.
Audiolab er helt utmerket! Det er skribentene som ikke holder mål.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Jepp. Man kan lese mye technotøys i hifiblader.
Ja det kan man. Det er besnærende å se at de er i stand til å "høre" de "tekniske spesifikasjoner" som følger med i papirform. Svært ofte kan man se denne tendensen når Hjemmekino og L&B bilde tester høytalere og subwoofere (som er en bass-høytaler...hehe). ;)
 
K

kbwh

Gjest
Jeg sakser dette fra Audiophile.no sin test av Midgard Oberon 6.1. Arve får ha meg unnskyldt, men jeg synes denne illustrerer det godt:

"Jeg klarer ikke helt bestemme meg om mellomtonen var varm, eller om den var litt lite oppløst. En tyvtitt på databladet til ASP1000-modulen tyder på at det er rikelig med forvrengning i dette frekvensområdet, noe som gir en følelse av varme og behag i gjengivelsen. Databladet bekrefter full kontroll i bassen, slik vi hører det, høy forvrengning i øvre mellomtone/diskant (den er over 50 ganger høyere enn ved 100Hz)."

THD i mellomtoneområdet ligger for ordens skyld ved -70dB i følge B&O.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Dette forsterkersettet var med i gruppetest i HiFi-Choice #286. De andre forsterkerene var:

Arcam Diva A90
Cambridge Azur 840A
Creek Destiny
Denon PMA-2000AE
Onkyo A-9755

Audiolab settet ble rangert som dårligst i denne testen. Arcam, Cambridge og Creek ble regnet som de beste, med Cambridge på topp pga. value for money
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Jeg sakser dette fra Audiophile.no sin test av Midgard Oberon 6.1. Arve får ha meg unnskyldt, men jeg synes denne illustrerer det godt:

"Jeg klarer ikke helt bestemme meg om mellomtonen var varm, eller om den var litt lite oppløst. En tyvtitt på databladet til ASP1000-modulen tyder på at det er rikelig med forvrengning i dette frekvensområdet, noe som gir en følelse av varme og behag i gjengivelsen. Databladet bekrefter full kontroll i bassen, slik vi hører det, høy forvrengning i øvre mellomtone/diskant (den er over 50 ganger høyere enn ved 100Hz)."

THD i mellomtoneområdet ligger for ordens skyld ved -70dB i følge B&O.
Databladet bekrefter full kontroll i bassen???
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
sitter med siste hifi & musik (-25% på alle utenlandske blader narveeesen)
8000S kom ikke spesielt godt ut der heller, mindre driv og organisk klang enn f.eks marantz, rotel, cambridge vistnok....
roteln ser skikkelig billig ut innvendig sammenlignet men
 
K

kbwh

Gjest
Jeg forbinder utrykkene "driv" og spesielt "organisk klang" med inadekvat konstruksjon. Såkalt medjatt-elektronikk.
 
Topp Bunn