En sub eller to, kanskje?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er enkelt - 2 drivere = dobbelt volum.
    20-30 liter per driver er nok i lukket kabinett for SB23. Dette er ikke en pro 12-15 to mer.

    Johan-Kr
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tok litt i med mine eksempler om volum... :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    70l lukket med to drivere simulerer veldig bra faktisk, det eneste portet er bedre på er at spiller flatere og dypere.

    Lukket får en F3 litt over 50 mens portet (180l) rundt 25, men hvis det kan fikses med en Linkwitz transform så er det jo gull så lenge den ikke drar for mye effekt.

    Ellers er jo gruppeforsinkelse og fase utrolig mye bedre på lukket.

    De skal teoretisk klare 112db med 150w pr kasse (før eq selvsagt) så da skal det vel bli 115db pluss romgain med begge, altså plenty med Anaviewen som bør levere rundt 400w med 3ohm hvis matten min stemmer.

    Tar Winisd høyde for noen form for demping i kassen?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En Linkwitz transform endrer ikke fysikkens lover.

    Det du må følge med på når du bruker LT er hovedsakelelig elementets utsving. Når du bruker disse klasse D-sakene, så bunner du som regel elementet lenge før forsterkeren går tom for effekt når det gjelder lave frekvenser. Om du gasser på med mange elementer som deler forsterker, blir historien anderledes.

    Roomgain kan du regne som røffly +12dB pr oktav under frekvensen gitt av rommets lengste dimensjon.

    Kjør simuleringen og øk påtrykt effekt til du ligger litt under Xmech (altså max mekanisk utslag). Den spl-kurven du får viser da maksimalt lydtrykk du kan hente ut ved den frekvensen kurven ligger høyest. Om du ikke når max utsving med forsterkerens max-effekt, så er det forsterkeren som begrenser deg. Denne teknikken gjelder de fysiske begrensningene til elementet, så uansett om du kjører eq eller ikke, så er begrensningen ved samme lydtrykk.

    Simuleringene tar ikke hensyn til romgain, så simulerer du til flatt ved 20Hz, vil du i praksis få en kul der nede.

    Om rommet har en grensefrekvens for romgain ved 40Hz, og simuleringen tilsier at du når taket på utsving ved 95dB og 20Hz, så gir dette et praktisk max lydtrykk i rommet på ca 107dB ved 20Hz.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Så når lengste dim på rommet er 844cm som er bølgelengden ved ca 40hz så vil jeg i praksis få mye hjelp derfra og ned?
    Det er jo godt nytt :D
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er dette med lengste mål i rommet en absolutt, eller har romutformingen noe å si?

    Interressant tema:)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke flink med dette med rom...
    Men du kan simulere høyttaler du allerede har så ta en måling i lyttepos.
    Da vil du se hva som øker med rommet.


    En annen sak angående lukket vs BR er vel at du får to impedans peaker med BR, mens kun en med lukket.
    Fenalaar kan dette bedre enn meg.
    Du kan se dette i winISD. Men lurer på om du må ha den nyere versjonen av winISD for å se det.
    Du har beta versjonen ser det ut som.

    Bare litt innspill :)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Er ikke flink med dette med rom...

    Du kan se dette i winISD. Men lurer på om du må ha den nyere versjonen av winISD for å se det.
    Du har beta versjonen ser det ut som.

    Bare litt innspill :)
    Er det ikke Winlsd v.044 du bruker også da?(Så på skjermdumpen side 3) Siste bugfix på den er vel fra 2002.
    V.050 er vel noe nyere.
    Men nå er det ihvertfall kommet en V.07 WinISD - Linearteam

    Etter det Juha skriver er vel alle versjoner Beta.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har begge ;)
    Kjapp å bruke den gamle derfor jeg brukte den.
     

    CaptainMorgan

    Fersking
    Ble medlem
    19.06.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Litt seint ute da du har bestillt element, men om du lurer på jbl 2226 så har jeg flere liggende. Har også kasser men de er porta og resonerer ved ca 100hz, jeg skal bygge meg noen små lukka kasser til noen av de for å dele høyere. Er jo opp til flere minutter i bil bort til deg.. men viss du spanderer en lytt til ht dine så kommer jeg sikkert:p det har skjedd endel ting hos deg siden sist:D
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Her skjer det ting ja :)

    Klart du må ta deg en tur en dag, lenge siden nå.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er enkelt - 2 drivere = dobbelt volum.
    20-30 liter per driver er nok i lukket kabinett for SB23. Dette er ikke en pro 12-15 to mer.

    Johan-Kr
    ¨
    Det kan godt være, at det er "nok", men skal det være ideelt, så er volumen godt. En basenhed fungerer bedre, når den kan arbejde. Jeg har to 8 tommer der var i kabinet på ca. 65 liter var det vist, og det blev øget til 130 liter volumen. Meget bedre arbejdsforhold til basserne der nu kunne arbejde frit.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skal ikke si noe om rett og galt.
    Bare enda et lite innspill :)

    Jeg gikk fra 225liter lukket og over til OB.
    OB er som kjent inneffektivt nedover i frekvens.
    Likevel..det er en del bass her og det virker som driverne liker seg med å jobbe fritt og uten "bremsene" fra den lukkede kassen.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    En basenhed lægger Modifix vægt på, at der ikke er for meget metal rundt om på bagsiden, ligesom Steen Duelund gjorde. Membranen skal skubbe luften væg og derfor skal den sidde så frit som muligt. Det må også betyde, at luften kan komme væg i kabinettet, og derfor skal der ikke være tætte vægge på enheden. Det vil betyde et større kabinet. Jeg fik en bedre basgengivelse med de selvsamme enheder, men der var også bedre stumper i delefitret.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg satser på lukkede kasser på ca 80liter minus drivere og avstiving tenker jeg, da med to drivere.

    Men hva med baffelutforming? Her er det vel en del feller å gå i? Rent praktisk hadde 40x60 cm passet greit, og fase kantene en del, kanskje?

    Noen forslag til demping, eller må jeg prøve meg frem?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du skal ha en god del demping i lukkede kasser.
    Ta det som et utgangspunkt så kan du prøve deg frem.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg stjal hovedprinsippene med tilnærmet samme mål og samme avstivingsregime som denne konstruksjonen (David/Jericho), men tok bort bassrefleksrøret, og brukte enkel frontplate.
    IMG_2612.JPG


    Fyllte godt med akustilux.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmm, sitter å tenker...

    Minidsp 2x4HD eller 2x4 balansert? HD har vel en del bedre spec, men hadde jo vært greit med balansert også...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    HD har vesentlig kraftigere dsp enn den gamle 2x4, og den støtter også FIR. Ad og DA er vel bedre kvalitet, hvis jeg ikke tar mye feil.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Og plutselig datt en 2x4hd ned i postkassen sammen med en umik, og jammen er det ikke to kasser som er nesten ferdige også:D

    Men hvordan bør jeg dele dette? Helt nytt farvann for meg... bør delefrekvensen ligge på samme frekvens, eller kan jeg ha overlapp på en halv oktav feks?

    Og hva skal en dele med? Lw, Bw, 6db, 12db...?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg måler med REW.

    Jeg kjører faselineære FIR-filtre, laget i rePhase, 60dB/oktav ved 150Hz mellom topp og bunnkasse. Så har jeg laga frekvenskorrekson i REW for bassene, fordi min MiniDSP har ikke nok taps til å gi fornuftig korreksjon med FIR under 150Hz. På mellomtone og diskant har jeg brukt rePhase til å lage korreksjoner.

    Jeg korrigerer bassene opp til 1kHz, mens mellomtonen retter jeg ut, ned til 50Hz.

    Jeg bruker Linkwitz transform-regnearket fra MiniDSP sine sider til å styre og rette ut frekvensresponsen til både bass og mellomtone. Regnearket lager en biquad, som jeg legger inn på siste posisjon i EQ på MiniDSPen.

    For å starte enkelt, bruk REW til alle korreksjoner, og legg på Linkwitz Transform på bassene. Sikt på 30-35Hz og Q=0,6 som målparametre. Delefrekvens 150-200Hz, LR24dB/okt eller 48. Samme delefrekvens på lp og hp.


    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Takk for ett fyldig og godt svar!
    REW har jeg brukt en stund med en gammel stereomic, så det blir gøy å se hvordan kurven blir med Umic :)

    Ellers får jeg prøve meg frem i morgen, jeg regner med siste liming på kassene blir i kveld, så da er de klar til trykksetting i morgen ettermiddag.

    Så kommer nok spørsmålene på løpende bånd :D
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da er de oppe å går, og spiller rimelig flatt fra 15-200hz uten Linkwitz transform, romgain var nok :)

    Men FIR filtre og rephase blir jeg ikke klok på... er det noen som har en "for dummies"?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er det kanskje bedre å oppgradere til Dirac for å la den ta seg av korrigeringen, eller vil det være mulig å få ett like godt resultat manuelt uten 2-årige studier av FIR?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skal mekke til noen greier på FIR, bare jeg får litt tid på meg...

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg opprettet en samletråd for alt jeg driver med, og ber om at all videre diskusjon fra denne tråden flyttes over HER
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn