jakr
Overivrig entusiast
Dette er så langt en sorgens historie om en bil som holder på å dø, og den blir vel neppe bedre fremover.
Jeg var oppe i nord på ferie hos mine foreldre i sommer og der var min far så uheldig at han rygget på bilen min og skadet den inne i gårdsrommet. En liten men konsentrert bulk i ene døren, skrapemerker på høyre felg bak og karosseriskade i overgang høyre bakskjerm og kanal der det ser ut som slepekroken har gjort sitt til at en del paneler måtte skiftes samt lakkeringsjobben. Gale dette her, særlig for min far som var såpass merket av bonanger at han nesten ikke klarte stå oppreist, var redd han skulle stryke med da han kom inn i stua og fortalte om sine førerferdigheter.
Jeg teipa opp skadene med alutape for å holde alle hulrom tørre og satte turen tilbake sørover, alt i alt en flott tur på ca.4500km tur-retur, i en bil som er laget for å kjøre langt og lenge. Fikk satt den inn på verksted, taksert og deler ble bestilt, såkalt kurant reparasjon. Bilen ble satt inn på verksted 14 dager etter da delene var ankommet. Verkstedet ribba bilen og tok fatt på reparasjonen helt til de kom dit i reparasjonsprosedyren at de skulle sette naglene for å sammenføye bakskjerm til kanal. Gjett hva-prosedyren manglet trykkverdier for setting av naglene.
Bilfabrikant ble kontaktet –og hold dere fast—de hadde ikke trykkverdiene disse naglene skulle trykkes sammen med. Og for å gjøre en lang historie kort, snart fire måneder etter at reparasjonen startet har bilfabrikanten fremdeles ikke klart å komme opp med en sammenføyningsprosedyre som de kan gå god for. Jeg lurer virkelig på hvordan de har reparert slike skader på andre biler av denne typen rundt om i alle verdens hjørner, den har jo vært solgt i 10 år, pluss at de benytter samme reparasjonsprosedyrer i andre av sine biler. Auda, lurer på om det er mange eiere rundt om som kunne hatt godt av å vite at de muligens har en bil som faktisk er reparert i henhold til en ikke-godkjent prosedyre. Enten det eller så har de skrota mange biler til nå vil jeg tro. Det skal det sies at bilen er laget for stor fart (i andre land må vite) og derav også for en del krefter som skal tas opp av karosseriet. Så det kan vel lønne seg i utgangspunktet å produsere biler av denne typen med en viss karosseritykkelse slik at de kan nagles om det trengs.
Forsikringsselskapet som takserte skaden regnet vel med at dette var en helt kurant sak, noe det vel også vanligvis er. Skaden var taksert ca. 6% av bilens nybilpris. Saken har stått åpen hos dem hele tiden. De har ikke giddet å sjekke status hos verksted før jeg tok kontakt og fikk deres takstmann til å sjekke status fra deres side. Det er nå lenge siden for å si det sånn.
Skulle jeg hatt leiebil av tilsvarende standard i tre-fire måneder ville det kostet en plass mellom 100-150tusen faktisk. Jeg har sjekket. Hvem skal bære denne ulempen – jo meg så klart.
For et par uker siden henvendt jeg meg skriftlig til forsikringsselskapet og ba dem å klargjøre hva som skal til for å få bilen kondemnert. Den kan jo åpenbart ikke repareres på en sikker måte så da er den jo verdiløs både som kjøretøy og salgsobjekt, bare en masse død kapital som står på et verksted og støver ned.
For å gjøre saken komplett var det siste dag i utvidet frist for EU godkjenning i går. Verkstedet kunne jo så klart ikke godkjenne bilen slik den står i dag. I så fall ville de fått bot og inndraging av lisens for godkjenning noen måneder. I tillegg vil forsikringselskapet ha fornying av forsikringen. Dream on sier jeg.
Heldigvis har jeg nok av kjøretøy så jeg kommer meg foreløpig rundt som jeg vil. Hadde den ulykksalige bilen vært det eneste fremkomstmiddelet mitt hadde jeg nok vært en skikkelig gretten gubbe.
Så da er spørsmålet (til en verdi av mer enn 10.000,- i alle fall) hvilken vei bør en velge fremover for å få fortgang i dette? Jeg står på trappene til å kontakte advokat med alt av dilldall det måtte føre med seg. I så fall, hvilken kompensasjon er det mulig å forlange i tillegg til bilens verdi på skadetidspunkt?
Og ja, noen har muligens skjønt det, bilen har karosseri i aluminium.
Jakr
Jeg var oppe i nord på ferie hos mine foreldre i sommer og der var min far så uheldig at han rygget på bilen min og skadet den inne i gårdsrommet. En liten men konsentrert bulk i ene døren, skrapemerker på høyre felg bak og karosseriskade i overgang høyre bakskjerm og kanal der det ser ut som slepekroken har gjort sitt til at en del paneler måtte skiftes samt lakkeringsjobben. Gale dette her, særlig for min far som var såpass merket av bonanger at han nesten ikke klarte stå oppreist, var redd han skulle stryke med da han kom inn i stua og fortalte om sine førerferdigheter.
Jeg teipa opp skadene med alutape for å holde alle hulrom tørre og satte turen tilbake sørover, alt i alt en flott tur på ca.4500km tur-retur, i en bil som er laget for å kjøre langt og lenge. Fikk satt den inn på verksted, taksert og deler ble bestilt, såkalt kurant reparasjon. Bilen ble satt inn på verksted 14 dager etter da delene var ankommet. Verkstedet ribba bilen og tok fatt på reparasjonen helt til de kom dit i reparasjonsprosedyren at de skulle sette naglene for å sammenføye bakskjerm til kanal. Gjett hva-prosedyren manglet trykkverdier for setting av naglene.
Bilfabrikant ble kontaktet –og hold dere fast—de hadde ikke trykkverdiene disse naglene skulle trykkes sammen med. Og for å gjøre en lang historie kort, snart fire måneder etter at reparasjonen startet har bilfabrikanten fremdeles ikke klart å komme opp med en sammenføyningsprosedyre som de kan gå god for. Jeg lurer virkelig på hvordan de har reparert slike skader på andre biler av denne typen rundt om i alle verdens hjørner, den har jo vært solgt i 10 år, pluss at de benytter samme reparasjonsprosedyrer i andre av sine biler. Auda, lurer på om det er mange eiere rundt om som kunne hatt godt av å vite at de muligens har en bil som faktisk er reparert i henhold til en ikke-godkjent prosedyre. Enten det eller så har de skrota mange biler til nå vil jeg tro. Det skal det sies at bilen er laget for stor fart (i andre land må vite) og derav også for en del krefter som skal tas opp av karosseriet. Så det kan vel lønne seg i utgangspunktet å produsere biler av denne typen med en viss karosseritykkelse slik at de kan nagles om det trengs.
Forsikringsselskapet som takserte skaden regnet vel med at dette var en helt kurant sak, noe det vel også vanligvis er. Skaden var taksert ca. 6% av bilens nybilpris. Saken har stått åpen hos dem hele tiden. De har ikke giddet å sjekke status hos verksted før jeg tok kontakt og fikk deres takstmann til å sjekke status fra deres side. Det er nå lenge siden for å si det sånn.
Skulle jeg hatt leiebil av tilsvarende standard i tre-fire måneder ville det kostet en plass mellom 100-150tusen faktisk. Jeg har sjekket. Hvem skal bære denne ulempen – jo meg så klart.
For et par uker siden henvendt jeg meg skriftlig til forsikringsselskapet og ba dem å klargjøre hva som skal til for å få bilen kondemnert. Den kan jo åpenbart ikke repareres på en sikker måte så da er den jo verdiløs både som kjøretøy og salgsobjekt, bare en masse død kapital som står på et verksted og støver ned.
For å gjøre saken komplett var det siste dag i utvidet frist for EU godkjenning i går. Verkstedet kunne jo så klart ikke godkjenne bilen slik den står i dag. I så fall ville de fått bot og inndraging av lisens for godkjenning noen måneder. I tillegg vil forsikringselskapet ha fornying av forsikringen. Dream on sier jeg.
Heldigvis har jeg nok av kjøretøy så jeg kommer meg foreløpig rundt som jeg vil. Hadde den ulykksalige bilen vært det eneste fremkomstmiddelet mitt hadde jeg nok vært en skikkelig gretten gubbe.
Så da er spørsmålet (til en verdi av mer enn 10.000,- i alle fall) hvilken vei bør en velge fremover for å få fortgang i dette? Jeg står på trappene til å kontakte advokat med alt av dilldall det måtte føre med seg. I så fall, hvilken kompensasjon er det mulig å forlange i tillegg til bilens verdi på skadetidspunkt?
Og ja, noen har muligens skjønt det, bilen har karosseri i aluminium.
Jakr