Bil, båt og motorsykkel En sørgelig bilhistorie

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Dette er så langt en sorgens historie om en bil som holder på å dø, og den blir vel neppe bedre fremover.
Jeg var oppe i nord på ferie hos mine foreldre i sommer og der var min far så uheldig at han rygget på bilen min og skadet den inne i gårdsrommet. En liten men konsentrert bulk i ene døren, skrapemerker på høyre felg bak og karosseriskade i overgang høyre bakskjerm og kanal der det ser ut som slepekroken har gjort sitt til at en del paneler måtte skiftes samt lakkeringsjobben. Gale dette her, særlig for min far som var såpass merket av bonanger at han nesten ikke klarte stå oppreist, var redd han skulle stryke med da han kom inn i stua og fortalte om sine førerferdigheter.

Jeg teipa opp skadene med alutape for å holde alle hulrom tørre og satte turen tilbake sørover, alt i alt en flott tur på ca.4500km tur-retur, i en bil som er laget for å kjøre langt og lenge. Fikk satt den inn på verksted, taksert og deler ble bestilt, såkalt kurant reparasjon. Bilen ble satt inn på verksted 14 dager etter da delene var ankommet. Verkstedet ribba bilen og tok fatt på reparasjonen helt til de kom dit i reparasjonsprosedyren at de skulle sette naglene for å sammenføye bakskjerm til kanal. Gjett hva-prosedyren manglet trykkverdier for setting av naglene.

Bilfabrikant ble kontaktet –og hold dere fast—de hadde ikke trykkverdiene disse naglene skulle trykkes sammen med. Og for å gjøre en lang historie kort, snart fire måneder etter at reparasjonen startet har bilfabrikanten fremdeles ikke klart å komme opp med en sammenføyningsprosedyre som de kan gå god for. Jeg lurer virkelig på hvordan de har reparert slike skader på andre biler av denne typen rundt om i alle verdens hjørner, den har jo vært solgt i 10 år, pluss at de benytter samme reparasjonsprosedyrer i andre av sine biler. Auda, lurer på om det er mange eiere rundt om som kunne hatt godt av å vite at de muligens har en bil som faktisk er reparert i henhold til en ikke-godkjent prosedyre. Enten det eller så har de skrota mange biler til nå vil jeg tro. Det skal det sies at bilen er laget for stor fart (i andre land må vite) og derav også for en del krefter som skal tas opp av karosseriet. Så det kan vel lønne seg i utgangspunktet å produsere biler av denne typen med en viss karosseritykkelse slik at de kan nagles om det trengs.

Forsikringsselskapet som takserte skaden regnet vel med at dette var en helt kurant sak, noe det vel også vanligvis er. Skaden var taksert ca. 6% av bilens nybilpris. Saken har stått åpen hos dem hele tiden. De har ikke giddet å sjekke status hos verksted før jeg tok kontakt og fikk deres takstmann til å sjekke status fra deres side. Det er nå lenge siden for å si det sånn.
Skulle jeg hatt leiebil av tilsvarende standard i tre-fire måneder ville det kostet en plass mellom 100-150tusen faktisk. Jeg har sjekket. Hvem skal bære denne ulempen – jo meg så klart.
For et par uker siden henvendt jeg meg skriftlig til forsikringsselskapet og ba dem å klargjøre hva som skal til for å få bilen kondemnert. Den kan jo åpenbart ikke repareres på en sikker måte så da er den jo verdiløs både som kjøretøy og salgsobjekt, bare en masse død kapital som står på et verksted og støver ned.

For å gjøre saken komplett var det siste dag i utvidet frist for EU godkjenning i går. Verkstedet kunne jo så klart ikke godkjenne bilen slik den står i dag. I så fall ville de fått bot og inndraging av lisens for godkjenning noen måneder. I tillegg vil forsikringselskapet ha fornying av forsikringen. Dream on sier jeg.

Heldigvis har jeg nok av kjøretøy så jeg kommer meg foreløpig rundt som jeg vil. Hadde den ulykksalige bilen vært det eneste fremkomstmiddelet mitt hadde jeg nok vært en skikkelig gretten gubbe.

Så da er spørsmålet (til en verdi av mer enn 10.000,- i alle fall) hvilken vei bør en velge fremover for å få fortgang i dette? Jeg står på trappene til å kontakte advokat med alt av dilldall det måtte føre med seg. I så fall, hvilken kompensasjon er det mulig å forlange i tillegg til bilens verdi på skadetidspunkt?

Og ja, noen har muligens skjønt det, bilen har karosseri i aluminium.

Jakr
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg er stygt redd for at det er bare å finne en erfaren forsikringsadvokat først som sist....

Forsikringsselskapet blir garantert å trenere saken for å spare penger. Som bileier står du der med buksa nedfor knærne...

Johan-Kr
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Fantastisk historie. Er det lov å spørre hva slags bil det er slik at man evt kan styre unna selv.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.517
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Merket meg også at du skrev Auda. Fant dette på nettet som jo ikke hjelper deg, men som jeg ikke var klar over:

Vær obs på at mange Audi A2 har blitt kondemnert etter relativt små kollisjoner da karosserireparasjoner på slike aluminiumsbiler er uforholdsmessig dyrt. En liten smell i forskjermen - og bilen er kasserbar....

Det virker på meg som om du har et lite behjelpelig forsikringsselskap?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Jeg så også Auda og tenker heller A8 siden den er laget for stor fart...
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Hei, nei det er ikke en Auda bil:) Denne historien kan ha såpass mange ubehagelige konsekvenser at jeg velger å holde bilmerke og forsikringsselskapets navn unna offentligheten så langt, men det kommer nok etterhvert..

Jakr
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.517
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg så også Auda og tenker heller A8 siden den er laget for stor fart...
Joda, og Jaguar lager også biler i aluminium. Men poenget med sitatet var ikke A2 (du ser visst VAG bak hvert hushjørne du), men poenget om reparasjon av aluminiums karosserier.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
At Audi ikke har trykkverdier for nagling av bakskjerm på kanal for A8 høres usannsynlig ut. Mer sannsynlig er vel at noen eller alle involverte er ute av stand til å spørre rette vedkommende.

Edit: Ah, ikke Audi nei.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Jo fabrikanten er i stand til å spørre rette vedkommende. De har faktisk fått tak i de som designet bilen med tilhørende prosedyrer da bilen først kom ut. Det stiller jo saken i et enda grellere lys når til og med disse menneskene ikke har klart å kreste utav seg en vettug trykkverdi. I min verden er dette egentlig ganske enkelt. Det er for lite godstykkelse til å klare å motstå kreftene som oppstår under stor belastning. Naglen feiler med lokal utrivning i panelene. Dvs Catch 22..Igjen, det er ikke en Audi slik at det er klart for alle..

Jakr
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Og ja, forsikringsselskapet sender en rundt i en runddans. Tok nettopp kontakt og så klart kan ikke vedkommende representant svare uten å konferere med en annen i selskapet som er såkalt ekspert på skade...
Det blir nok en advokat som må til for å få fart på saken..

Jakr
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.517
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jo fabrikanten er i stand til å spørre rette vedkommende. De har faktisk fått tak i de som designet bilen med tilhørende prosedyrer da bilen først kom ut. Det stiller jo saken i et enda grellere lys når til og med disse menneskene ikke har klart å kreste utav seg en vettug trykkverdi. I min verden er dette egentlig ganske enkelt. Det er for lite godstykkelse til å klare å motstå kreftene som oppstår under stor belastning. Naglen feiler med lokal utrivning i panelene. Dvs Catch 22..Igjen, det er ikke en Audi slik at det er klart for alle..

Jakr
Nei, dette høres vesentlig mer britisk enn tysk ut ja. Range Rover eller Jaguar kanskje, selv om jeg respekterer at du får holde det for deg selv.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.603
Antall liker
10.133
Dette er så langt en sorgens historie om en bil som holder på å dø, og den blir vel neppe bedre fremover.
Jeg var oppe i nord på ferie hos mine foreldre i sommer og der var min far så uheldig at han rygget på bilen min og skadet den inne i gårdsrommet. En liten men konsentrert bulk i ene døren, skrapemerker på høyre felg bak og karosseriskade i overgang høyre bakskjerm og kanal der det ser ut som slepekroken har gjort sitt til at en del paneler måtte skiftes samt lakkeringsjobben. Gale dette her, særlig for min far som var såpass merket av bonanger at han nesten ikke klarte stå oppreist, var redd han skulle stryke med da han kom inn i stua og fortalte om sine førerferdigheter.

Jeg teipa opp skadene med alutape for å holde alle hulrom tørre og satte turen tilbake sørover, alt i alt en flott tur på ca.4500km tur-retur, i en bil som er laget for å kjøre langt og lenge. Fikk satt den inn på verksted, taksert og deler ble bestilt, såkalt kurant reparasjon. Bilen ble satt inn på verksted 14 dager etter da delene var ankommet. Verkstedet ribba bilen og tok fatt på reparasjonen helt til de kom dit i reparasjonsprosedyren at de skulle sette naglene for å sammenføye bakskjerm til kanal. Gjett hva-prosedyren manglet trykkverdier for setting av naglene.

Bilfabrikant ble kontaktet –og hold dere fast—de hadde ikke trykkverdiene disse naglene skulle trykkes sammen med. Og for å gjøre en lang historie kort, snart fire måneder etter at reparasjonen startet har bilfabrikanten fremdeles ikke klart å komme opp med en sammenføyningsprosedyre som de kan gå god for. Jeg lurer virkelig på hvordan de har reparert slike skader på andre biler av denne typen rundt om i alle verdens hjørner, den har jo vært solgt i 10 år, pluss at de benytter samme reparasjonsprosedyrer i andre av sine biler. Auda, lurer på om det er mange eiere rundt om som kunne hatt godt av å vite at de muligens har en bil som faktisk er reparert i henhold til en ikke-godkjent prosedyre. Enten det eller så har de skrota mange biler til nå vil jeg tro. Det skal det sies at bilen er laget for stor fart (i andre land må vite) og derav også for en del krefter som skal tas opp av karosseriet. Så det kan vel lønne seg i utgangspunktet å produsere biler av denne typen med en viss karosseritykkelse slik at de kan nagles om det trengs.

Forsikringsselskapet som takserte skaden regnet vel med at dette var en helt kurant sak, noe det vel også vanligvis er. Skaden var taksert ca. 6% av bilens nybilpris. Saken har stått åpen hos dem hele tiden. De har ikke giddet å sjekke status hos verksted før jeg tok kontakt og fikk deres takstmann til å sjekke status fra deres side. Det er nå lenge siden for å si det sånn.
Skulle jeg hatt leiebil av tilsvarende standard i tre-fire måneder ville det kostet en plass mellom 100-150tusen faktisk. Jeg har sjekket. Hvem skal bære denne ulempen – jo meg så klart.
For et par uker siden henvendt jeg meg skriftlig til forsikringsselskapet og ba dem å klargjøre hva som skal til for å få bilen kondemnert. Den kan jo åpenbart ikke repareres på en sikker måte så da er den jo verdiløs både som kjøretøy og salgsobjekt, bare en masse død kapital som står på et verksted og støver ned.

For å gjøre saken komplett var det siste dag i utvidet frist for EU godkjenning i går. Verkstedet kunne jo så klart ikke godkjenne bilen slik den står i dag. I så fall ville de fått bot og inndraging av lisens for godkjenning noen måneder. I tillegg vil forsikringselskapet ha fornying av forsikringen. Dream on sier jeg.

Heldigvis har jeg nok av kjøretøy så jeg kommer meg foreløpig rundt som jeg vil. Hadde den ulykksalige bilen vært det eneste fremkomstmiddelet mitt hadde jeg nok vært en skikkelig gretten gubbe.

Så da er spørsmålet (til en verdi av mer enn 10.000,- i alle fall) hvilken vei bør en velge fremover for å få fortgang i dette? Jeg står på trappene til å kontakte advokat med alt av dilldall det måtte føre med seg. I så fall, hvilken kompensasjon er det mulig å forlange i tillegg til bilens verdi på skadetidspunkt?

Og ja, noen har muligens skjønt det, bilen har karosseri i aluminium.

Jakr
Få tak i en gammel platearbeider fra flybransjen. De fikser det på no time.

Disqutabel
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Jeg så også Auda og tenker heller A8 siden den er laget for stor fart...
Joda, og Jaguar lager også biler i aluminium. Men poenget med sitatet var ikke A2 (du ser visst VAG bak hvert hushjørne du), men poenget om reparasjon av aluminiums karosserier.
Ja, jeg forsto godt poenget med reparasjon av aluminiumskarosserier, og nei, jeg ser ikke disse bilene bak hvert hushjørne i den betydningen du virker å legge i det. Mitt innlegg var ikke noe svar på ditt foregående innlegg. Var det virkelig så utydelig skrevet?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hva slags fagfolk er det på dette verkstedet eller er det et resultat av at barnehage generasjonen har blitt voksen der alt skal være tilrettelagt?

Hvor vanskelig kan det være å feste noen poppnagler. Hvis det ikke kan skaffe data fra fabrikk får de heller prøve seg litt frem på vrakdelene.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Fagfolk og fagfolk..Det er nok ikke det å feste naglene som er problemet, det er at de skal festes i henhold til en prosedyre slik at de garantert virker som festeanordning under maks belastning. Det trykket de skal presses til er viktig for oppbygging av friksjon mellom falsede platedeler og for lokal deformasjon av materiale rundt naglene. Disse verdiene må fabrikant gi bla. for å oppfylle sikkerhetskrav og ikke minst for at jeg skal kunne selge bilen videre. Er disse initielle deformasjonene for store har en ikke nok restkapasitet i sammenføyningen til å motstå utrivning under belastning..Såre enkelt... Det er videre også egentlig et økonomisk spørsmål all den tid bilen faktisk ikke kan selges dersom det er registrert at det er utført en reparasjon på den utenfor prosedyre. Egentlig ganske vidtfavnende konsekvenser.

Jeg har hatt en samtale med takstmann i dag og det kommer da frem at fabrikanten antageligvis har økt platetykkelsen lokalt og endret litt i innfestningsdetaljene på senere modeller for å ta høyde for slike problemer. For disse nyere modellene har reparasjonsprosedyren faktisk trykkverdier. Enda mer interessant dersom dette er faktiske forhold siden de da er vel kjent med problemet.
Jakr
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ok ser den. Kan det være så enkelt som at det verkstedet som bilen står på ikke er godkjent for slik reparasjoner. Vet at Tesla, som jo er produsert i aluminium, ikke bare gir ut slike data til det lokale Mekonomen verkstedet, men forlanger at bilen skal tas på en verksted som kan sakene ?
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Ja, da tok det 5mnd med verkstedtid å få den ferdig, ser bra ut da..
 
Topp Bunn