En musikkopplevelse på impuls

  • Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
En musikkopplevelse på impuls
Fikk anledning til et besøk hos impulse her om dagen for å lytte til musikk anlegg og hente en tuner som han skulle selge. Ankom sammen med rotekroken til impuls trivlige stue og etter litt innledende småprat og servering av en svært god kaffe var det tid for å lytte til “anlegget” Jeg skriver lytte til “anlegget” for det er jo gjerne det man ofte gjør ved slike anledninger.

Jeg trakk HIFIhatten godt ned over hodet og skjerpet hjernen og sansene klar til å fyre av Hifi flosker som. knivskarpe transienter, varm og rik mellomtone, fast men musikalsk bass osv. Hatten forsvant fort

impulse har en stor rørforsterker hvor 2 små rør pulserer i takt med musikken. de første 3 sekundene var jeg litt nervøs for at det kunne være forstyrende. Ingen grunn til bekymring!!De rørene var glemt i det tanken var tenkt. Jeg har aldri hørt trommer og spesielt cymbaler gjenngitt via et musikkanlegg på denne måten. Jeg trodde ikke det var mulig å høre den rike klangen av messing i forskjellige tykkelser bli banket på av trestikker så troverdig gjennom et par høytalere. Tror trommehakasleppet startet med Esbjørn Svensson Trio.

Når trommerusen var over ble jeg revet med i musikken på sjeldent festlig vis. dvs føttene ble spastiske og hoppet opp og ned og armene hadde lyst til å veive takten (noe de tidevis også gjorde) impuls fulgte på med Kenny Barron - live at Bradley´s, Ry Coder - Jazz, Supertramp - Chrime of the century og Eva Cassidy. Alt sammen ga denne deilige livefølelsen. som å ha perfekte plasser i et konsertlokale. (Sofaen var dog langt mere komfortabel enn noen konsertstol)

Rosinen i pølse var Rolf Lislevand - Vivaldi : Musica per mandoline e liuto (Naive) og Nouve Musiche (ECM)
Fantastisk! klokkerent gitarspill, imporende teknikk og ikke minst generøs ovenfor sine medmusikanter. fikk til og med et par tårer i øyekroken. (noget som sjelden inntreffer ved musikklytting, være seg foran anlegg eller på konsert)
Faktisk er det første gang utenom live konserter jeg har kommet inn i den merkelige tilstanden, når man lever seg fullstendig inn i musikken og faktisk tror bandet er i rommet. (Det tror man ikke på konsert, man vet forhåpentligvis) Jeg innbilte meg at gitaren til førnevnte Lislevand et øyeblikk eller 2 svevde over racket mellom høytalerene (lurer på om det bare var kaffe i den koppen) Uansett en fantastisk opplevelse, som jeg gjerne opplever igjen.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Takk for i går, Baard! Det var et usedvanlig hyggelig besøk, og det er i alle fall ingen tvil om at vi tenker rimelig likt i forhold til hvordan musikk bør gjengis og oppleves! :) Det gjorde virkelig inntrykk at du måtte tørke tårer da Lislevand spilte....Og du er hjertelig velkommen igjen!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
..Og hallusinasjonene dine får du jaggu ta ansvar for sjøl! Det VAR nemlig bare kaffe i den koppen! ;D
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Flott lesning. Men her trengs det bilder siden det er i billedhjørnet ;)

Jo målte det snorrett ;)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
bambadoo skrev:
Flott lesning. Men her trengs det bilder siden det er i billedhjørnet ;)

Jo målte det snorrett ;)
hallusinasjonene ødela for bildeknipsingen dessverre :D Det anlegget tåler VELDIG godt å bli tatt bilder av. Det ble forøvrig helt "usynlig" når musikken startet.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
impulse skrev:
..Og hallusinasjonene dine får du jaggu ta ansvar for sjøl! Det VAR nemlig bare kaffe i den koppen! ;D
Ok, da legger jeg skylden anleggets fremragende egenskaper som musikkformidler, uansett skylden er din. PS tuner er veldig bra men frøktelig mange knapper på fjernkontrollen da ;D
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
bambadoo skrev:
Målte det snorrett ;)
Jeg kan med hånden på hjertet og lommeboka, bekrefte at dette måler ganske nøyaktig 99.99999999999999999999999999999999999999999% riktig..
Det siste lille som mangler, det er rett å slett lukten som befinner seg der opptakene ble gjort..

Kaffen smakte fortreffelig godt, både hos 65finger og hos impulse, jeg hadde æren av å være hos mannen med alle fingrene først, så dro vi opp til impulse etterpå, det var en svært hyggelig aften hos dem begge, gjestfriheten er helt i toppklasse, anlegg og musikk like så, og selskapet er det hvertfall ikke noe å utsette på.!

Takk til dere begge som ga meg en utrolig flott dag i storbyen, og takk til mannen med de lange fingrene for all hjelp og veiledning inn i storbyens travle gater, takket være den meget hyggelige mannen så står det et nytt rack i stua, det tar seg meget godt ut og jeg er meget fornøyd ;)

Det har blitt snakket veldig mye om musikken som triller frem hos vår gode venn, impulse, men det låter rett å slett ikke dårlig hos 65finger heller, bare så det er sagt.!
Litt problemer med å justere høyttalerene 100% og et rom som ikke er optimalt, men man behøver ikke å være et geni for å høre at her er det et skikkelig godt sammensatt anlegg av en erfaren entusiast..

Vi snakker her om Muse 160 som er kraftig modda, stort nærmere organisk klang fra transe skal du lete veldig lenge etter, fikk rett å slett følelsen av at her var det rør inn i bilde, og det vet jeg jo at det er i pre siden det er min gamle..
Conrad Johnson PV-10AL var ikke lett å skille seg med, den spiller utrolig godt her hos meg, men minst like godt hos verten, en kjempegod pre som folk flest ikke vet eksisterer, noen har også gått ut og slaktet den, men der er det enten noe galt med ørene eller en totalt mismatch ett eller annet sted..
Høyttalerene kommer fra Italia, kanskje Norges eneste sett med Sonus Faber Electa.?
Nydelig finish og en lyd som får nakkehårene til å reise seg, imponerende sømløse overganger og en dypbass som jeg ikke trodde var mulig fra de relativt små høyttalerene..
Spilleren var en Cary 308/300 om jeg ikke husker helt feil.?
En meget god spiller som triller frem vakker musikk sammen med resten, veldig godt sammensatt alt som er og det låter bare musikk..
Kablene har dessverre en bergens dialekt og blå snakeoil, men sammen med resten så vet jeg ikke om noe som kunne vært bedre til resten av oppsettet hans..
Alt i alt et meget godt anlegg som spiller fortryllende bra, litt trekk for nakent rom og litt mangel på siste finjustering, men det kommer seg i løpet av meget kort tid, da er det på tide med en ny tur til den verten for å høre hva som triller frem av musikk ;)

Man må nesten skille litt mellom en eldre Opal fra toten og en ny Mercedes fra Bærum her, prisen tatt i betraktning så ligger ikke 65finger langt unna impulse, den mannen kan litt om åssen du skal få musikken til å trille frem i stua, men å sette seg inn i Mercedesen til impulse er en helt annen verden..
Jeg syns vi må ta prisen med i betraktning her, da syns jeg oppsettet til 65finger er utrolig bra sammensatt og låter veldig flott, han har heller ikke holdt på med dette mer enn noen få måneder etter en del år med Hi-Fi tørke..
Ønsker alle 65fingre lykke til videre, det er noen ekstreme planer den mannen der har, så jeg gleder meg til å besøke han om et års tid, da tror jeg det meste er på plass ;)

Tusen takk for gjestfriheten, kaffen, kakene og musikken hos dere begge.!
Kjell
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Flott rapport, men jeg skulle ønske at dere hadde knipset noen bilder.
Greit nok at Impulse har forsterker fra Øst-Europa, men jernteppet er jo borte, det er andre tider nå, og det burde være mulig å lure med seg noen bilder ut derfra...

:)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
ok, jeg skjønner såpass at det er på sin plass med en anleggstråd snart. :D Nå er det en oppgradering på gang, og nyinnkjøpt Nikon D300 er på vei..så den kommer!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.803
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Her klarer man å fremtvinge en D60 og så svinger impulse opp med en D300.
Quality never fails, it just kills your wallet.

Kjekk lese, dette. Det finnes nok flere Electa i kongeriket, forresten.
 
Topp Bunn