En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    10.805
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Nope.
    Du er jo inne på det selv - Doxa´ne er jo ikke en høyttaler å kimse av, og skulle du velge å erstatte de med AN vil jo det være et endelig valg, med begrensede muligheter for å se seg tilbake.
    Er den gryende forelskelsen starten på et langvarig forhold, eller en forførelse som ender i et kortvarig sidesprang ;) - med påfølgende anger .
    Glad jeg ikke skal ta det valget for deg.

bluesbreaker

The Green Manalishi.
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    30.267
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår godt hva @ptb sier.
    Man har jobba med et anlegg, kanskje i flere år, og så er man fornøyd med lyden.
    Likevel har man lyst til å komme videre for å få noe enda bedre.
    ("Den audiofile forbannelse" 🙊🙈🙉😉)

Når det dreier seg om et bytte av høyttalere står en på en måte ovenfor et veivalg, for det er ikke tvil om at høyttalere er det som har mest å si for hvordan et anlegg låter.
    I en ideell hifi-verden vil all fornuft tilsi at man først finner et par høyttalere man liker lyden av, og så bygger anlegget utfra disse.
    De fleste av oss gjør det ikke sånn. Vi bytter en komponent av gangen utfra en idé om at det vil ta oss videre dit vi ønsker. Ofte gjør det også det, heldigvis. Andre ganger blir det ikke slik vi har tenkt, eller at lyden først oppleves som bedre, men så er den egentlige bare litt annerledes.
    Har man ingen idé om hvor man vi, så er det lett å gå seg bort. Akkurat det har lite med budsjett å gjøre.

Nå kan man tenke, at når man satser på produkter som er fra samme produsent, så er matching ferdig gjort.
    Det hadde vært litt underlig, ettersom vi ofte har litt ulike preferanser på hva vi liker.
    OG, så har vi rommet..., - som er kanskje den aller viktigste forutsetning for at det skal låte godt.

Audio Note er godt kjent for at de trenger rett rom og plassering for å yte maks. Får man til det, kan det bli et ekstraordinært godt resultat!
    Jeg har hørt AN høyttalere hos forhandler et par ganger og må dessverre si at det spilte langt unna pengene det kostet. Plassering og rom var forhåpentlig årsaken.
    Man må uansett prøve og kanskje feile, så derfor ligger det ikke det minste av ironi eller baktanker når vi lesere kanskje er litt spent på hvor det ender.
    De fleste av oss som har holdt på noen år, har vært der at vi har stått foran et avgjørende valg mht hvilken retning lydbilde tar veien. Jeg har sjøl høyttalere (Magnepan) hvor prestasjon har stor sammenheng med rommets egenskaper og hvordan plassering er gjort. Det er ikke alltid helt lett å få det til å sitte med en gang, men så er jo det mye av moroa å jobbe seg til et godt resultat.

Du, @Atlerovik vet jo alt dette. Vi er så heldige å få følge deg på reisen, og du deler opplevelser og erfaringer raust. Dette gjør tråden her til en av de mest leseverdige som har kommet til på dette forumet de siste åra. Dette er en tråd som virkelig lever. Utfra hvordan det blir presentert får jeg skikkelig lyst til å høre hvordan dette anlegget låter, og som @ptb er jeg nysgjerrig på hvor (eller om? 😊) det ender.
    Mvh.

Sist redigert:

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    4.063
    Torget vurderinger
    2
    Du få gjøre som jeg gjorde . Mine tidligere høyttalere ble ikke solgt, bare lånt til familiemedlemmer, dvs «fjernlagret» til stor glede for mottaker.
    , så har de teoretisk mulighet til å returneres om nødvendig.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    17.156
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    25
    Man har jobba med et anlegg, kanskje i flere år, og så er man fornøyd med lyden.

Når det dreier seg om et bytte av høyttalere står en på en måte ovenfor et veivalg, for det er ikke tvil om at høyttalere er det som har mest å si for hvordan et anlegg låter.
    I en ideell hifi-verden vil all fornuft tilsi at man først finner et par høyttalere man liker lyden av, og så bygger anlegget utfra disse.
    De fleste av oss gjør det ikke sånn. Vi bytter en komponent av gangen utfra en idé om at det vil ta oss videre dit vi ønsker. Ofte gjør det også det, heldigvis. Andre ganger blir det ikke slik vi har tenkt, eller at lyden først oppleves som bedre, men så er den egentlige bare litt annerledes.
    Har man ingen idé om hvor man vi, så er det lett å gå seg bort. Akkurat det har lite med budsjett å gjøre.

Nå kan man tenke, at når man satser på produkter som er fra samme produsent, så er matching ferdig gjort.
    Det hadde vært litt underlig, ettersom vi ofte har litt ulike preferanser på hva vi liker.
    OG, så har vi rommet..., - som er kanskje den aller viktigste forutsetning for at det skal låte godt.

Audio Note er godt kjent for at de trenger rett rom og plassering for å yte maks. Får man til det, kan det bli et ekstraordinært godt resultat!
    Jeg har hørt AN høyttalere hos forhandler et par ganger og må dessverre si at det spilte langt unna pengene det kostet. Plassering og rom var forhåpentlig årsaken.
    Man må uansett prøve og kanskje feile, så derfor ligger det ikke det minste av ironi eller baktanker når vi lesere kanskje er litt spent på hvor det ender.
    De fleste av oss som har holdt på noen år, har vært der at vi har stått foran et avgjørende valg mht hvilken retning lydbilde tar veien. Jeg har sjøl høyttalere (Magnepan) hvor prestasjon har stor sammenheng med rommets egenskaper og hvordan plassering er gjort. Det er ikke alltid helt lett å få det til å sitte med en gang, men så er jo det mye av moroa å jobbe seg til et godt resultat.

Du, @Atlerovik vet jo alt dette. Vi er så heldige å få følge deg på reisen, og du deler opplevelser og erfaringer raust. Dette gjør tråden her til en av de mest leseverdige som har kommet til på dette forumet de siste åra. Dette er en tråd som virkelig lever. Utfra hvordan det blir presentert får jeg skikkelig lyst til å høre hvordan dette anlegget låter, og som @ptb er jeg nysgjerrig på hvor (eller om? 😊) det ender.
    Mvh.
    Bra skrevet Blusern og må bare si meg enig i det du skriver :) Og ja dette er en virkelig flott tråd Atle

mvh

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    10.805
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Støtter så absolutt tanken og ideen om utlån - dersom økonomien tåler det. Da er det ihvertfall retrettmulighet dersom flirten og ny-forelskelsen skulle ende med akkurat det.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.093
    Torget vurderinger
    11
    Sikkert ikke så mange som vil hjelpe Atle med det,men jeg stiller ivertfall velvillig opp med lagerplass til Doxa'ene viss det behøvs :unsure: :LOL:

TomVen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    278
    Sted
    Jar
    Gratulerer med å ha nådd målet, Atle! Alle komponentene her representerer det beste fra Audio Note, før prisen blir helt hinsides, og kost/nytteeffekten blir borte. Vakkert anlegg med 100 pst. synergi, som gir musikk og ikke slitsom støy.

Rart at ikke flere ser fordelene med å kjøre en slik løsning, hvor alle komponentene er sikker match mht. lydkarakter, elektriske verdier og utseende. Det sparer mye prøving, feiling og (over tid) penger.

Min erfaring er at AN/E er lette å få til i de fleste rom; de er på ingen måte avhengig av hjørneplassering så lenge rommet ikke er ekstremt stort eller sluker bass.

Her er det bare å slå seg til ro og nyte tilværelsen😊

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    957
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med flotte høyttalere Atle! :) Dette gleder jeg meg til å høre.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med flotte komponenter og sikkert grom lyd:) Fantastisk fin tråd. Nyt musikken:)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    8.530

Når det dreier seg om et bytte av høyttalere står en på en måte ovenfor et veivalg, for det er ikke tvil om at høyttalere er det som har mest å si for hvordan et anlegg låter. I en ideell hifi-verden vil all fornuft tilsi at man først finner et par høyttalere man liker lyden av, og så bygger anlegget utfra disse.
    Artig at du nevner det jeg har uthevet Bluesbreaker.
    Akkurat slik har vært min tilnærming på godt og vondt med min lange kjærlighet til Quad ESL-63.
    Jeg puttet pengene i et par i 1986, og har siden "jobbet" meg videre der i fra med et par skifter av forsterkere inntil drømmen om og eie en DP for-, og effektforsterker mm. lot seg oppfylle. Jeg har flyttet en del siden den gang, og ikke alle rom Quadene har vært plassert i har vært like vellykkede. Men jeg solgte dem aldri, og har i dag som kjent et par ESL-2905 i tillegg. Dvs. ESL-63 står i opplag, og trenger full overhaling.
    Men dette er gammelt nytt, så jeg skal ikke plage forsamlingen mer med det.

Sist redigert:

gjomle

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Antall liker
    1.350
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    3
    Lenge siden det har vært noen oppdateringer her! Er veldig spent på hvordan byttet til AN-E har vært. Håper du er fornøyd og at grunnen til at du ikke har vært innom tråden din på en stund @Atlerovik skyldes at du sitter å nyter musikken fra de lækre høyttalerne 😁.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    5.645
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Tusen, tusen takk for mange utrolig hyggelige og tankevekkende innlegg, folkens! Jeg setter umåtelig stor pris på det! Og beklager mitt fravær. Det skyldes en kombinasjon av flere ting. Men jeg har nok hatt litt behov for å lytte litt i fred og ro, uten påfølgende skriftlige formuleringer. Som flere har påpekt - dette er en stor avgjørelse og jeg liker ikke slikt. Det stresser meg. Jeg er en type som liker å ta kjappe avgjørelser, til og med om det skulle vise seg å være feil. Da har jeg i hvert fall tatt en avgjørelse. Men i dette tilfellet har jeg bestemt meg for å bruke tid på avgjørelsen. Det har vært tider da jeg har hatt lyst til å hive ut AN-E’ene og det har vært tider jeg har elsket dem. Det har ført til konsekvenser. Disse skal jeg komme tilbake til. For nå får det holde med mitt eget lille bidrag til innspillingsdebatten.

01036F3E-F3DE-4B25-95D0-BE35561C86C6.jpeg

llars

Medlem
    Ble medlem
    23.05.2014
    Antall liker
    53
    Hyggelig å treffes på høstmesse i dag. De får ikke hentet ut maks i det rommet, men du verden for en kontroll i bassen med de forsterkerne. Fikk pratet litt med Martin etterhvert, trivelig type med god kontroll på de ulike produktene fra AN.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    5.645
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Veldig trivelig å treffes, @llars ! Nei, må si jeg ble en smule skuffet målt opp mot forventningene til et anlegg i 1,5-2 mill klassen. Skjønner ikke at de ikke kan få gjort noe med det rommet.
    Men enig med deg i at Martin var et hyggelig bekjentskap! Og gøy å lytte til din platespiller, da! :D

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    4.063
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så lett å flytter på vegger og tak altså . Vet ikke om det er høyttalerne eller rommet som gjør at Jeg ofte oppfatter litt flat og ullen i rommet ned trappen . Har langt bedre opplevelse av lyden i det øvre innerste rommet

Drossel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    2.289
    VB,vet du en bra plass å få kjøpt Audyn Q4 ?

Og ja,er omtrent helt sikker på det er de røde Audyn Q4 kondensatorene som VB sier står i dine delefilter Atle.

Tror AN gjekk tomt for de lyseblå Black Gate bipolar de brukte i delefilter rundt cirkus 2010.Og tror de ofte stod kun i de dyreste modellene,og da ofte i paralell med en AN kobber eller sølv kondis. Tror jeg ivertfall:)
    Brugte engang BG mange steder. En fejl som skjuler en anden fejl. Eller kanskje "camouflerer" er det rigtigste ord.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    2
    Tusen, tusen takk for mange utrolig hyggelige og tankevekkende innlegg, folkens! Jeg setter umåtelig stor pris på det! Og beklager mitt fravær. Det skyldes en kombinasjon av flere ting. Men jeg har nok hatt litt behov for å lytte litt i fred og ro, uten påfølgende skriftlige formuleringer. Som flere har påpekt - dette er en stor avgjørelse og jeg liker ikke slikt. Det stresser meg. Jeg er en type som liker å ta kjappe avgjørelser, til og med om det skulle vise seg å være feil. Da har jeg i hvert fall tatt en avgjørelse. Men i dette tilfellet har jeg bestemt meg for å bruke tid på avgjørelsen. Det har vært tider da jeg har hatt lyst til å hive ut AN-E’ene og det har vært tider jeg har elsket dem. Det har ført til konsekvenser. Disse skal jeg komme tilbake til. For nå får det holde med mitt eget lille bidrag til innspillingsdebatten.
    Ser fram til neste episode i føljetongen, Atlerovik! :)
    Det du holder på med er tross alt en fullstendig umulig avgjørelse. :devilish:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn