En liten tråd om høyttaler og lytteposisjon i rom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har tenkt å lage en tråd der jeg samler opp teorier rundt plassering av høyttalere (heretter forkortet med HT) og sweetspot (heretter forkortet med SP) og vise frem hva som skjer målemessig men også prøve å forklare hvordan jeg oppfatter de ulike plasseringene ved lytteintrykk. Siden de fleste teoriene jeg har kommet over handeler om å plassere HT og SP slik at man ikke får rommodes ( Heretter forkortet til RM) så vil avstandene jeg bruker kun være riktige til mitt rom, og kan ikke duplikeres av andre, om ikke dere da har nøyaktig samme type rom som meg. ;D

    Jeg kommer også kun til å måle med 2 HT og ingen sub. Rett og slett fordi å flytte rundt på de såpass mye som dette vil kreve er ikke noe jeg ønsker å gjøre. Det får heller bli kapitel 2. Når jeg da skal integrere subbene med frontene, etter å da ha valgt den plasseringen jeg synes låter best.

    Siden jeg bruker en hjemmekino reciver som forforsterker også til musikk i 2 kanaler så kommer jeg til å gjøre ALLE målingene og vise frem alle plotene med romkorreksjon AVSLÅTT også DSPeaker antimoden min vil settes i BYPASS.

    Høyttalerene vil så stå som LARGE. Og reciver vil stå på pure direct. som kobler ut alt av korreksjoner osv.

    Dette er nok mest en tråd for min egen del, der jeg samler opp resultatene fra de ulike plasseringene, lytteinntrykkene, bilder, for å ha alt på en plass. Jeg vurderer også å ta ned lytterommet akustisk. Men kvier meg litt for det. De platene jeg bruker ( Auralex 5cm skumgummi saker) tar ikke så mye frekvensmessig, eller vannfall. men de spiller mye inn når man ser på ting som Impulse/ETC, flutter ekko og gjenerell klang i rommet.

    Om det skulle bli noe aktivitet rundt denne tråden så er jo det bare topp. Og kommentarer setter jeg stor pris på. Og om noen har noen teorier som jeg burde prøve ut, så kom gjerne med de. Dette er bare for morro, og for at jeg skal ha noe å holde på med i høst/vinter.

    Vi får se hvordan dette utvikler seg.
    Takk for at du stakk innom tråden.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg starter med desse teoriene:
    *CARDAS: Room Setup: Rectangular Room
    *WASP: WASP: speakers placement [English]
    *Audio Physics: Audio Physics Speaker Placement Method
    * Rules of thirds and fifths and sevens: http://www.acusticaapplicata.com/articoli/DaaD and AQT user manual.pdf side 11.
    The audiobeat sine 4 metoder: http://www.theaudiobeat.com/blog/speaker_placement.pdf

    Flere vil legges til etterhvert. Kom gjerne med forslag.

    Vil høre mye på musikk mellom hver måleøkt. Og setter opp de låtene her som referanse:

    Roger Waters: Three Wishes
    Rodrigo Y Gabriela: Stairway to Heaven
    Extreme : Rest in Peace
    Rebbeca Pigeon : Grandmother
    Gary Moore : The Sky Is Crying
    Allan Taylor: Colur to the Moon
    Bjørn Berge: 13 Question Method
    Infected Mushrooms: Avratz
    Metallica: Enter Sandman
     
    Sist redigert:

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Legger ved en link til noe som har hjulpet meg MYE. Er ikke gratis, men de best investerte hundrelappene (endte vel på ca 350kr da jeg kjøpte dvd-settet) jeg noensinne har lagt i anlegget.
    Det er i dette tilfellet snakk om å få mest mulig ut av hva du har, ikke en kjøpeguide til nye kabler, komponenter etc etc. Anbefales!

    Get Better Sound
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Legger ved en link til noe som har hjulpet meg MYE. Er ikke gratis, men de best investerte hundrelappene (endte vel på ca 350kr da jeg kjøpte dvd-settet) jeg noensinne har lagt i anlegget.
    Det er i dette tilfellet snakk om å få mest mulig ut av hva du har, ikke en kjøpeguide til nye kabler, komponenter etc etc. Anbefales!

    Get Better Sound
    Takker for den. Har både dvd og bok på ønskelisten til jul i år. Har tålig god kontroll på rommet, men det er jo morro å kunne teste ut teorier. Lager meg en kaffikopp og så går jeg løs på CARDAS metoden.
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Legger ved en link til noe som har hjulpet meg MYE. Er ikke gratis, men de best investerte hundrelappene (endte vel på ca 350kr da jeg kjøpte dvd-settet) jeg noensinne har lagt i anlegget.
    Det er i dette tilfellet snakk om å få mest mulig ut av hva du har, ikke en kjøpeguide til nye kabler, komponenter etc etc. Anbefales!

    Get Better Sound
    Takk for tipset! Bestilte bundelen med bok og dvd. :rolleyes:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bra tiltak Retep. Kommer å følge med på denne.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei AtleT, hyggelig å høre. Kaffi er nå på plass, så da setter vi igang.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.604
    Antall liker
    3.949
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Har tillämpat en av dina förslag på hur man skall gå tillväga med ett väldigt gott resultat.:cool::cool:
    Det blev en markant förbättring bara med ganska små medel.

    Skall bli spännande att få läsa vad du kommer fram till.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Utgangspunktet dvs rommet sine begrensninger er:

    Tegning av rommet.jpg

    total lengde 740cm.
    Den blå/lilla linjen indikerer hvor gardiner henger. Som går helt ned til gulvet.

    Har da målt og lagret noen plot. Slik ting står idag. Uten DSP/eller andre korreksjoner av noe slag. ( Som jeg bruker til vanlig)

    SP = 246cm fra bakvegg ( Veggen bak meg når jeg ser i retning HT)
    HT avstander tilo senter av element: 97cm til sidevegg, 115cm til frontvegg.

    Ulike Plot:

    målinger utgangspunkt.jpg
    gd utgangspunkt.jpg
    step utgangspunkt.jpg
    vannfall høyre utgangspunkt.jpg
    vannfall stereo utgangspunkt.jpg
    vannfall venstre utgangspunkt.jpg
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da tester vi ut CARDAS: NB alt under denne posten viser ikke resultat av CARDAS metodikken pga en idiotisk feiltolkning fra min side.

    room_setup_diagram_b CARDAS.jpg
    room_setup_diagram_a CARDAS.jpg


    For meg betyr det:

    132.5cm fra sidevegg
    330,8 fra frontvegg det skulle vert 214.5cm fra frontvegg.
    SP 216cm fra hver HT som igjen er 216cm fra hverandre.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Spennende tråd dette ja - kommer til å følge med her :)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Legger ved en link til noe som har hjulpet meg MYE. Er ikke gratis, men de best investerte hundrelappene (endte vel på ca 350kr da jeg kjøpte dvd-settet) jeg noensinne har lagt i anlegget.
    Det er i dette tilfellet snakk om å få mest mulig ut av hva du har, ikke en kjøpeguide til nye kabler, komponenter etc etc. Anbefales!

    Get Better Sound
    Den her bruker jeg også, verdt hver krone, tar man investeringen i en lasermåler også er man veldig langt!!

    mvh
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    3-4 arbeidspils i går så heiv jeg meg rundt og plasserte høyttalere etter anbefaling fra cardas.
    Det kan jeg trygt si ikke funka i det heletatt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel, Her er måleresultatene fra Cardas og Cardas + utgangspunktet.
    cardas frekvens alle.jpg
    gd cardas alle 3.jpg
    step cardas.jpg
    vannfall cardas vennsttre.jpg
    gd høyre side cardas + utgangspunkt.jpg
    gd stereo cardas + utgangspunkt.jpg
    vannfall cardas + utgangspunkt stereo.jpg
    vannfall cardas + utgangspunkt venstre.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sånn det var målingene...

    Så får vi spille litt musikk.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Litt synd med den dype dippen mellom 70hz og 120hz, eller så ser det i verfall bedre ut...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok, noen raske bilder som viser hvordan det ser ut, med nærfelt lytting.

    CIMG2202.jpg
    CIMG2205.jpg
    CIMG2206.jpg


    Går bra så lenge jeg holder øya lukka eller at det blir helt mørkt i rommet. Er veldig uvant å stirre 4x10" i hvitøyet..
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    The Audiobeat har hatt endel tips om diverse rom/utstyrs/høyttaler optimering.

    Throwing Open the Window on System Performance: Achieving Proper Speaker Placement
    The Audio Beat's RMAF/TAVES 2013 Seminars
    Her må en ta hensyn til at Roy Gregory har jobbet for Nordost så ganske mye er likt, dels inkludert Wilson klappe/snakke teknikken for å finne beste plassering

    Throwing Open the Window on System Performance: Achieving Proper Speaker Placement - The Audio Beat - www.TheAudioBeat.com
    http://www.theaudiobeat.com/blog/speaker_placement.pdf
    http://www.musicdirect.com/documents/pdf/NORDOSTSPEAKER.pdf
    Speaker Placement in 5 Easy Steps: | Nordost Blog

    Mvh
    Johnny
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hvordan låter det?

    Midbass-havariet kan skyldes taket, trist med nuller rundt 80-100hz, men det blir ofte slik i vanlige rom.
    Mellomtonen ser ut til å ha blitt mye jevnere, og bassområdet lenger ned er mye jevnere.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Veldig bra tråd Retep. Obs!! Vær forsiktig med nærfeltslytting, det er svært vanedannende. :)
    Kanselleringen mellom 70-100 hz stemmer bra med avstanden til sidevegg og tak så de frekvensene kommer i motfase ved 1/2 bølgelengde.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    The Audiobeat har hatt endel tips om diverse rom/utstyrs/høyttaler optimering.

    Throwing Open the Window on System Performance: Achieving Proper Speaker Placement
    The Audio Beat's RMAF/TAVES 2013 Seminars
    Her må en ta hensyn til at Roy Gregory har jobbet for Nordost så ganske mye er likt, dels inkludert Wilson klappe/snakke teknikken for å finne beste plassering

    Throwing Open the Window on System Performance: Achieving Proper Speaker Placement - The Audio Beat - www.TheAudioBeat.com
    http://www.theaudiobeat.com/blog/speaker_placement.pdf
    http://www.musicdirect.com/documents/pdf/NORDOSTSPEAKER.pdf
    Speaker Placement in 5 Easy Steps: | Nordost Blog

    Mvh
    Johnny

    Heisann.

    Der var den klappe/snakke metoden. Tar meg nok en turn med den også.

    Takker så mye for linkene. Legger de til lenger oppe.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan låter det?

    Midbass-havariet kan skyldes taket, trist med nuller rundt 80-100hz, men det blir ofte slik i vanlige rom.
    Mellomtonen ser ut til å ha blitt mye jevnere, og bassområdet lenger ned er mye jevnere.

    Heisann, komemr med en fyldigere rapport etterhvert. Tar meg litt tid med denne tråden slik at jeg får vent meg til den nye lyden som de ulike teoriene gjør.

    Men har da fått lyttet litt,og nærfelt er jaggu en spesiell måte å lytte på. Og øynene MÅ være lukket. Jeg klarer ikke å slappe av med de 4 10" så nært. Men n¨r øynene er lukket så åpner det seg et svært lydbilde i alle retninger. Ting skjer på utsiden av HT, og lagene av musikk i dybderetningen er mye tydligere enn på noen andre oppstillinger/plasseringer jeg har hatt. Pinpoint er svært god, og stemmene har den sluttfasen jeg har savnet litt ved den forrige plasseringen. Alstå stemmene flyter ikke så diffust i senter eller området rundt som før.

    På låter med gitar ( Rodrigy Y Gabriela Stairway to heaven ) så kjenner jeg at jeg jeg skvetter litt på hver anslag, utklingingen på gitarene er evig lange og jeg kan holde fokus på en tone mye lettere.

    Har også Q-sound som referanse låt, men det synes jeg fungerer mindre bra, ting står ikke så langt ut til siden som jeg er vant til, men jeg har tydligere plassering av lyder bak meg. Kan det være sammenheng med at HT nå står mye nermere bakvegg?

    Skal lytte en del mer på musikk nå og notere meg noen stikkord.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Veldig bra tråd Retep. Obs!! Vær forsiktig med nærfeltslytting, det er svært vanedannende. :)
    Kanselleringen mellom 70-100 hz stemmer bra med avstanden til sidevegg og tak så de frekvensene kommer i motfase ved 1/2 bølgelengde.
    Hmm... trodde Cardas metoden skulle ungå dette. Jeg skal prøve å flytte de store absorbentene mine mot bakvegg. Kanskje det vil hjelpe.

    Rett over HT så er jo taket dempet greit, men de platene er nok for tynne til å ha noen spes effekt så langt ned i frekvens.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lurer litt på om denne plasseringen er mulig å bruke ved kino og surround. Er jo viktig det også for min del. Nei, opp å sette på litt musikk...
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Nordost har også en slik settup cd som inneholder en rekke test spor.

    NORDOST SYSTEM SET-UP & TUNING DISC
    http://www.nordost.com/downloads/System Set-Up and Tuning Disc Booklet_LR.pdf
    Nordost Corporation | Sort Kone Info

    Mulig du har noen kjente som har den slik at du kan låne, kjøpte min for rund 200kr på soundgarden.

    Nordost System Set-Up & Tuning Disc:

    Finally, all those invaluable test and set-up tracks on a single disc!

    Nordost’s System Tuning and Set-Up disc contains everything that you need to get a system sounding its best – and keep it that way. An extensive range of proven diagnostic tracks – plus a few innovative and extremely useful ones – helps with speaker placement (and sub-woofer integration), performance checks and assessment, problem location and system conditioning.

    The disc comes with its own instruction book as well as supporting PDF downloads, which clearly lay out the purpose and benefits of each track. A little practice and pretty soon you’ll wonder how you got along without it.

    As well as basic channel and phase checks (boring we know, but oh so useful) there are discrete left and right channel pink and white noise tracks, as well as alternating ones, which are ideal for checking that speakers are working properly and voicing them in-room. The computer generated LEDR tests provide a repeatable method for mapping and adjusting sound-staging and toe-in while uncompressed drum tracks test dynamic range and rhythmic integration. As well as conventional sweeps, there is a timed low-frequency sweep that will allow you to identify principal room modes. Used in conjunction with the discrete low-frequency tones this is a huge help in diagnosing problem environments, placing speakers and integrating and optimizing sub-woofers. Throw in system burn-in and degauss tracks and you can see why we consider this an invaluable part of our audio armory. In fact, the only thing missing is the plinky-plonky audiophile music tracks that clutter up most test CDs!

    It’s everything you need and nothing that you don’t.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Veldig bra tråd Retep. Obs!! Vær forsiktig med nærfeltslytting, det er svært vanedannende. :)
    Kanselleringen mellom 70-100 hz stemmer bra med avstanden til sidevegg og tak så de frekvensene kommer i motfase ved 1/2 bølgelengde.
    Hmm... trodde Cardas metoden skulle ungå dette. Jeg skal prøve å flytte de store absorbentene mine mot bakvegg. Kanskje det vil hjelpe.

    Rett over HT så er jo taket dempet greit, men de platene er nok for tynne til å ha noen spes effekt så langt ned i frekvens.
    Hvor langt er det fra lytteposisjon til bakveggen bak hodet?

    Kanselleringen fra taket kan være på 100hz og vil kreve minimum 40 cm tykkelse med demping for å ha noen effekt. Helst 80 cm.
    Sideveggen på 75 hz krever enda mer.

    Heldigvis har du suber og DSPeaker. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Veldig bra tråd Retep. Obs!! Vær forsiktig med nærfeltslytting, det er svært vanedannende. :)
    Kanselleringen mellom 70-100 hz stemmer bra med avstanden til sidevegg og tak så de frekvensene kommer i motfase ved 1/2 bølgelengde.
    Hmm... trodde Cardas metoden skulle ungå dette. Jeg skal prøve å flytte de store absorbentene mine mot bakvegg. Kanskje det vil hjelpe.

    Rett over HT så er jo taket dempet greit, men de platene er nok for tynne til å ha noen spes effekt så langt ned i frekvens.
    Hvor langt er det fra lytteposisjon til bakveggen bak hodet?

    Kanselleringen fra taket kan være på 100hz og vil kreve minimum 40 cm tykkelse med demping for å ha noen effekt. Helst 80 cm.
    Sideveggen på 75 hz krever enda mer.

    Heldigvis har du suber og DSPeaker. :)
    Skal komme med målene snart. Gikk lei av dette:

    CIMG2210.jpg


    Så jeg var en tur ute å handla inn denne...

    CIMG2212.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    2.44m

    Litt lettere med laser ja... ;D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tipper det var en god investering. :)

    2.44 x2 er 4.80 som er halve bølgelengden av 35hz ca. Stemmer vel det også med utfasing i bassen?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har fått lyttet en del mer til musikk nå, både i går kveld og i dag tidleg. Og noen ting står frem som

    Positivt:

    *Størrelsen på lyden alle veier. Både pluss og minus. Pluss for bredde og dybde. Minus for høyde. Lydbildet er meget stort i bredden og lyden slipper HT helt der innspillingen tillater dette. Hører godt ting på utsiden mellom HT og sideveggene. Men også i dybden mellom og bak høyttalerene. Er på en måte flere lag i musikken. Tenk dere en trekant der SP er det ene hjørnet. så går den på utsiden av HT og forsvinner ut av sideveggen og bare fortsetter fremover og den stopper på en måte ikke. Og jeg "ser" lyder/instumenter på utsiden av korveggen der jeg har vindu. Veldig merkelig rett og slett. Mer om høyden litt lenger ned.

    *Pinpoint. ting står veldig tydelig plassert i lydbilde. også i dybden.
    *Mellombassen og mellomtonen er veldig god. Spes høres dette godt på akustiske strenginstrumenter. Og stemmer.
    *Jeg slipper å skru så høyt opp, slik at dama i etg under får mindre lydlekasje ned til henne. Fordi jeg sitter mye nærmere HT
    *Rydder veldig opp i frekvensresponsen.

    Direkte negative ting, og mulige løsninger:

    * Den dippen jeg har mellom 70-110hz, høres godt. Kan kanskje justeres ved at jeg flytter hele HT og SP nærmere frontvegg, slik at avstanden mellom gulv - tak ikke er samma avstand som fra SP-bakvegg. Problemet der igjen er avstand fra SP til lerret. Men der er det mulig å ha en egen single lyttestol med lav rygg til musikkavspilling som jeg setter på plass. Og så bruke sofa når jeg ser film, eller er flere i rommet som skal kose seg. Og her kommer jo fordelen med Reciver som forforsterker direkte inn, ved å ha mulighet til å justere avstand fra HT + subber og lagre 2 ulike preset som jeg kan velge imellom på de to ulke avstandene. Samtidig som at subbene mine vil nok klare å kle igjen det hullet i frekvensgangen ganske greit.

    * Det ser ikke så veldig pent ut akkurat med HT plassert omtrent midt i rommet. Lukke øya eller spille av musikk i mørket.
    * Fører til lengre kabelstrekk: Kjøpe nye kabler rett og slett.
    * Q sound fungerer relativt dårlig i forhold til hva jeg er vant med. Feks, Three Wishes med R.Waters. Hu dama som snakker i starten kommer ørlite til venstre for venstre høyttaler. Her er jeg vant til at hun står mye mye lenger til siden. Fra samme plata med R.Waters så er det en låt der en person hugger ved, nå høres det ut som han hugger glass. og når den store sleden og hestene kommer, så har jeg plutselig fått tredemøller på hver side av rommet. Med det mener jeg at hesten kommer fra venstre, men står på nesten samme plass før lyden når HT så panorerer lyden fint imellom HT og får en enorm dybde, til den når høyre høyttaler hvor da lydbilde krymper inn og sleden fortsetter til litt utenfor høyre høyttaler, hvor da sleden og hestene finner tredemølle nr2 og kommer seg ikke av flekken. Jeg er vant til at hesten kommer ifra laaangt ut til venstre og litt bak meg, går over rommet og forsvinner laaangt ut til høyre.

    Tveegga sverd:

    * Høyden på lydbildet. Høyden på lyden er fryktelig. Dvs, på låta Grandmother med Rebecca Pidgeon og Bjørn Berge med 13 Questions, så er gitarene plassert der jeg er vant til det,med noe ekstra dybde og også langt mindre diffus (positivt) men jeg blir sittende å "se" vokalen nesten oppe ved taket. Er som om gitar står fremfor meg, men stemmene kommer i fra artistene som har av en eller annen grunn klatret opp på en høy stige.

    På Extreeme sin Rest in peace, så virker gitarene litt stressa, men fiolinen er skarp og står flott ut. Q-sound elementet her med den gutten som roper etter ca 2min står virkelig langt bak meg til høyre og enda tydligere enn jeg er vant til. Når skarptrommene smeller til så så gjør jeg også det. Lyden er kanskje ørlite på den skarpe siden. Men igjen når kjører jeg med anlegget uten DSP noen plasser, Uten EQ og med rommet akustisk satt til en annen plassering av HT.

    Konkusjon: Cardas skal utforskes mer senere, men med rommet satt opp i forhold til plassering av HT og SP. Jeg vil også ha ulik avstand fra hodet til bakveggen som fra gulv til tak, da det nok er slik som flere er inne på, en utfasing som dobler seg og som gir den dippen mellom 70-110hz. Og med integrering av subber og DSP.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Faen.... Nå har jeg driti på draget rett og slett. Se på denne tegningen:

    room_setup_diagram_a CARDAS.jpg


    Jeg har feiltolka tegningen, da jeg har plassert HT etter avstanden i lengderetningen. dvs 740cm x 0.447 =330cm
    når jeg skulle ha brukt breddemålet av rommet dvs; 480cm x 0,447 = 214.5cm.

    Så da før vi gjøre det.

    Men denne plasseringen av systemet får vi kalle Reteps plassering...
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da tar vi en kaffikopp til puster ut og setter igang med den VIRKELIGE Cardas metoden. Men den plasseringen der fungerer faktisk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Du kan jo risikere å magre av noe alvorlig med all denne sjauinga! Må si jeg beundrer din vilje og energi til å utforske dette emnet så utrolig grundig som du gjør/har gjort, det gir en unik kunnskapsbase du alltid vil ha bruk for (med mindre du konverterer 100% til head-fi da, ikke veldig sannsynlig vil jeg tro).
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har jo ikke pæng til å kjøpe meg vei til himmelen, så da må jo alle muligheter utforskes. Og intr og spes forståelsen for sammenhengen mellom rom og HT har jeg fått øynene opp for. Videre så blir jeg jo kjent med rommet mitt og hva som skjer lydmessig. Skikkelig nærdete dette her, men... Veldig lærerikt for egen del. Om noen andre får noe ut av det så er jo det også helt topp.

    @Sluket, om du har noen flere teorier som jeg burde ha testa ut så kom med de.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    (med mindre du konverterer 100% til head-fi da, ikke veldig sannsynlig vil jeg tro).
    Det sjove er at det i store træk gå ud på det samme, implementeringen af højtaler i et rum skal tilnærme sig en hovedtelefon for optimal fidelity , mere kompliceret er det faktisk ikke , hvis ikke vi taler om diverse kompenseringer for personlige smag , waf, eller for diverse fejl behæftede eller fejl konstruerede apparater , og her ikke mindst højtaler,Og hvad man finder frem til, vil kun gælde specifikt for den enkelte, og dens rum og anlæg.

    Man har naturligvis lov at snakke stolpe op og ned frem og tilbage osv i en uendelighed om dette emne, men det er som sagt ikke særlig kompliceret , Ps. "det er bare at sætte sit anlæg ud i haven".
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe, Anlegg passer dårlig ute i dette været vi har nå. Men skjønner hvor du vil.
     
    Sist redigert:

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    938
    Antall liker
    701
    Torget vurderinger
    10
    Hva med gitaren på veggen ? Er det bra da ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn