En Bjørn som jukser med masteroppgaver og HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Apropos kabler. Vi kan jo snakke litt om nettkabler, sånn litt til å begynne med. For dem som husker godt, monterte vi tidligere en Supra Lorad 3x2.5 kabel med IEC og nettstikk:

    - 1 stk. SW-EU Male Plug 16A Schuko, European Standard. Gold plated pins.
    - 1 stk. SWF-10 Female Connector, 10A. IEC-320. Gold plated terminations
    - 2 meter Supra LoRad 3x2.5mm2

    Her er alt som trengs av verktøy for å få det til:

    index.php.jpg


    index.php1.jpg


    I en annen tråd monterte vi Ölflex nettkabel med fake Oyaide stikk:

    DSC_0305.JPG


    DSC_0306.JPG


    Disse er ikke ekte Oyaide, men de likner, og kjøpt på ebay. Det hører med til historien at de har samme nr. som originalen, men de ble aldri solgt under navnet. De fungerer i alle fall...

    - 1 stk. Ölflex Classic 110 CY 3 x 2,5mm2 nettkabel artikkelnr. 106094 hos Miltronic Norway
    - 1 stk. fake Oyaide P-079e stikk
    - 1 stk. fake Oyaide C-079 IEC kontakt

    Det er i alle fall med sistnevnte kabel litt mer knotete å montere enn med Supra settet. Supra er også ganske billig å kjøpe ferdigmontert på nett og har min klare anbefaling dersom man er ute etter en god nett-kabel som ikke koster for mye. Den er i alle fall verdt å kjøpe for å bytte ut medfølgende nett-kabel som følger med.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Noe helt annet:

    Da har jeg vært å handlet inn 250 skudd til hagla. Til leirdueskyting. Irriterende nok, har blyforbudet til jakt ført til flere konsekvenser: den gode gamle leirdueammoen som fungerte like godt til rypejakt fås ikke lengre. Nittedals 12/70 no. 7 i stål er uegnet til annet enn leirdueskyting. Med stålhagl, må man to nr. ned for å få ønsket effekt på rypa, dvs. nr. 5. For de som sliter med akkurat det regnestykket:

    hagle nr.jpg


    Tabeller er alltid kjekt å ha med.
     
    Sist redigert:

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Jeg skal ta jegerprøven nå i februar tenker jeg. Blir jakt på rype, due, hare og så ryktes det om opptak i et jegerlag med elgteig.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Høres lurt ut. Har du våpen?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Nei, gikk rykter om at jeg må ha jegerprøven før jeg kan få tillatelse.

    I følge erfarne jegere her er Tikka(?) et godt utgangspunkt. Skal ha både rifle og hagle. Legger rundt 10-15 i rifle og sikte. Litt mindre i haglen.

    Skal si fra neste gang jeg er i Tromsø, forresten.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.933
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Morsomt med kabelsnekring, når jeg tenker meg om, har jeg et lite lager med
    Supra nettledninger, og den skjermede ht-ledningen deres, liggende i huset,
    kanskje en skulle ha hevet dem ut på bruktbørsen igjen...

    / Morten
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    tore_v1 skrev:
    Nei, gikk rykter om at jeg må ha jegerprøven før jeg kan få tillatelse.

    I følge erfarne jegere her er Tikka(?) et godt utgangspunkt. Skal ha både rifle og hagle. Legger rundt 10-15 i rifle og sikte. Litt mindre i haglen.

    Skal si fra neste gang jeg er i Tromsø, forresten.
    Du må ha jegerprøven og "dokumentere behov", som det heter når du ønsker å kjøpe jaktvåpen. Når det gjelder hagler, så er pump- og halvauto hagle blitt så billige at jeg for min del lagt bort den klassiske S/S og O/U hagla: de koster mer enn de smaker. På XXL-sport får du f.eks. Weatherby SA-08 halvauto til 6k (og diskuterer du litt med selgeren så kanskje du får den til 5k), hvilket er rimeligere enn litt påkostet klassisk hagle.

    Tikka har litt sånn "High-End" status for mange jegere, men jeg hadde nok droppet den og satset stort på skikkelig optikk, og da er både Remington (som du får gode priser på hos Winge Våpen) og Weatherby -kanskje særlig Vanguard serien (som du får til gode priser hos XXL-sport) svært aktuelle hvis du har max 10k å rutte med. Men, for all del, Tikka lager skikkelige rifler, og det er vel liten tvil om at låsekassene deres er gode. Men, hvis du vil fleske til foran gutta så kanskje kanskje du skal vise hvor landet ligger å enten kjøpe Remington 700 VTR eller gi jernet med halvauto jaktrifle av amerikansk kvalitet: Browning Bar Composite - Browning Bar har fått mye positiv oppmerksomhet i statene og vil garantert få jakt-kompisene til å føle seg som nisser med Tikka'ene sine. Til elg-jakt eller norsk storvilt er 6,5mm eller 308/7.62mm mest aktuelt med tanke på at du får levelige priser på ammo. 223 Remington er ikke beregnet på elg eller rein.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Lagga skrev:
    Morsomt med kabelsnekring, når jeg tenker meg om, har jeg et lite lager med
    Supra nettledninger, og den skjermede ht-ledningen deres, liggende i huset,
    kanskje en skulle ha hevet dem ut på bruktbørsen igjen...

    / Morten
    Hva slags nettledning har du?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.480
    Antall liker
    15.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Hi-Fi livet til Bjørn

    bjornh skrev:
    Apropos kabler. Vi kan jo snakke litt om nettkabler, sånn litt til å begynne med. For dem som husker godt, monterte vi tidligere en Supra Lorad 3x2.5 kabel med IEC og nettstikk:



    - 1 stk. SW-EU Male Plug 16A Schuko, European Standard. Gold plated pins.
    - 1 stk. SWF-10 Female Connector, 10A. IEC-320. Gold plated terminations
    - 2 meter Supra LoRad 3x2.5mm2

    Her er alt som trengs av verktøy for å få det til:Å



    I en annen tråd monterte vi Ölflex nettkabel med fake Oyaide stikk:



    Disse er ikke ekte Oyaide, men de likner, og kjøpt på ebay. Det hører med til historien at de har samme nr. som originalen, men de ble aldri solgt under navnet. De fungerer i alle fall...



    - 1 stk. Ölflex Classic 110 CY 3 x 2,5mm2 nettkabel artikkelnr. 106094 hos Miltronic Norway
    - 1 stk. fake Oyaide P-079e stikk
    - 1 stk. fake Oyaide C-079 IEC kontakt

    Det er i alle fall med sistnevnte kabel litt mer knotete å montere enn med Supra settet. Supra er også ganske billig å kjøpe ferdigmontert på nett og har min klare anbefaling dersom man er ute etter en god nett-kabel som ikke koster for mye. Den er i alle fall verdt å kjøpe for å bytte ut medfølgende nett-kabel som følger med.
    Det var først med fake Oyaide at jeg skjønte potensialet av forskjellige nettkabler og ikke minst kontakter :) Etter det måtte jeg prøve ekte vare også.

    OU812
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Hva fant du ut..?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.480
    Antall liker
    15.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Hi-Fi livet til Bjørn

    bjornh skrev:
    Hva fant du ut..?
    Kort fortalt at kontakter er nesten like viktig som selve kabelen. Hadde noen rimelige Jorma og Isotek kabler som jeg ikke hørte noe særlig effekt av før jeg skiftet kontakter. Gode kabler fortjener gode kontakter for fullt utbytte! Det er nå min ydmyke mening :)

    OU812
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Men, de overfører "bare" strøm, spenning til apparatet. Hvordan tror du dette kan henge sammen? -er det dårlig skjerming i kontakten, lav kvalitet på materialene benyttet?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    En ting som irriterer meg: jeg får ikke Squeezebox Touch til å ta Spotify her hjemme akkurat nå..!!! :mad:
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Spotify har vært trøblete på squeezeboxene mine de siste par ukene. Før dette har det fungert kjempebra.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Så det er ikke bare jeg som har hatt problemer, altså? Feilmeldingen jeg får er "401 unauthorized" på SBT'en.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.933
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hi-Fi livet til Bjørn

    bjornh skrev:
    Lagga skrev:
    Morsomt med kabelsnekring, når jeg tenker meg om, har jeg et lite lager med
    Supra nettledninger, og den skjermede ht-ledningen deres, liggende i huset,
    kanskje en skulle ha hevet dem ut på bruktbørsen igjen...

    / Morten
    Hva slags nettledning har du?
    Grøftekabel rund baut....... ::)

    / Morten
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    -fra Supra!?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hi-Fi livet til Bjørn

    bjornh skrev:
    tore_v1 skrev:
    Nei, gikk rykter om at jeg må ha jegerprøven før jeg kan få tillatelse.

    I følge erfarne jegere her er Tikka(?) et godt utgangspunkt. Skal ha både rifle og hagle. Legger rundt 10-15 i rifle og sikte. Litt mindre i haglen.

    Skal si fra neste gang jeg er i Tromsø, forresten.
    Du må ha jegerprøven og "dokumentere behov", som det heter når du ønsker å kjøpe jaktvåpen. Når det gjelder hagler, så er pump- og halvauto hagle blitt så billige at jeg for min del lagt bort den klassiske S/S og O/U hagla: de koster mer enn de smaker. På XXL-sport får du f.eks. Weatherby SA-08 halvauto til 6k (og diskuterer du litt med selgeren så kanskje du får den til 5k), hvilket er rimeligere enn litt påkostet klassisk hagle.

    Tikka har litt sånn "High-End" status for mange jegere, men jeg hadde nok droppet den og satset stort på skikkelig optikk, og da er både Remington (som du får gode priser på hos Winge Våpen) og Weatherby -kanskje særlig Vanguard serien (som du får til gode priser hos XXL-sport) svært aktuelle hvis du har max 10k å rutte med. Men, for all del, Tikka lager skikkelige rifler, og det er vel liten tvil om at låsekassene deres er gode. Men, hvis du vil fleske til foran gutta så kanskje kanskje du skal vise hvor landet ligger å enten kjøpe Remington 700 VTR eller gi jernet med halvauto jaktrifle av amerikansk kvalitet: Browning Bar Composite - Browning Bar har fått mye positiv oppmerksomhet i statene og vil garantert få jakt-kompisene til å føle seg som nisser med Tikka'ene sine. Til elg-jakt eller norsk storvilt er 6,5mm eller 308/7.62mm mest aktuelt med tanke på at du får levelige priser på ammo. 223 Remington er ikke beregnet på elg eller rein.
    En erfaren jeger med andre ord. Jeg skal sjekke opp litt. Som fullstendig nybegynner (gjennomført førstegangstjeneste og medlem av NOP, Norske Offiserers Pistolklubb, Haakonsvern, i et halvt år i alle fall) så er jeg avhengig av kyndig hjelp.

    Jeg begynner med jegerprøven i første omgang. Sidene til Winge Våpen virket som et greit utgangspunkt.

    Hvordan er det med våpenskap - kan jeg bruke våpenskapet til en kamerat i begynnelsen og kjøpe eget etterhvert?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Det går helt sikkert greit -står vel noen ord om våpenskap på søknaden (men ikke hvor det står, sånn xact!). -jeg er vel ikke den råeste når det kommer til jaktvåpen, men du og jeg er av litt "militær rase" og jeg foretrekker litt robuste allværs-ting. Du har kanskje hatt HK 416N med Aimpoint CompM4 rødpunktsikte, og XXL fører noen sånne Nikon og Carl Zeiss sikter med sånn rød dått -har man først blitt vant til en sånn dått så virker mye annet litt "gammeldags". Jeg er nok ikke den råeste når det kommer til jakterfaring -men så er jeg heller ikke en sånn "Bling-type" som du finner så mange av blant jegere. Du kan ha det råeste våpen du får, men uten et ordentlig robust og godt kikkertsikte så hjelper det ikke stort. Og så har man etter noen feltdøgn funnet ut hva som er kjekt og hva som bare er tull.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Hvilken modell??
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    marsboer skrev:
    Spotify har vært trøblete på squeezeboxene mine de siste par ukene. Før dette har det fungert kjempebra.
    Men der fikk jeg ordnet det! Skiftet passord på tjenesten, logget meg på nytt på. Og nå er det i skjønneste orden. ;D
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.591
    Antall liker
    32.342
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hi-Fi livet til Bjørn

    bjornh skrev:
    En ting som irriterer meg: jeg får ikke Squeezebox Touch til å ta Spotify her hjemme akkurat nå..!!! :mad:
    WiMP går så det griner 8)

    gismo ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hi-Fi livet til Bjørn

    bjornh skrev:
    -fra Supra!?
    Ehhh, fra nexans ? ;)
    Grøftekabel aka ekkj aka 6kv sc.


    Har 12m med supra nettkabel liggende, får vel lage meg noen nettkabler og se om de har noen sjanse mot grøftekabel'n ::)

    /jan
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Squeezebox... -jeg kommer aldri til å gå tilbake..! Så utroooolig lettvint og tilgjengelig. En god DAC så er man i gang og kjører. Akkurat nå har jeg fått Spotify kontoen å kjøre og jeg ser ikke noen annen vei i fremtiden enn streaming eller at man kjører server.


    -min umiddelbare reaksjon her at jeg synes Spotify virker å være en "smule" basstungt? Kanskje jeg svitsjer over på optisk senere for å se hva mine Silver Shadows egentlig gjør i systemet her... Jeg har ikke tid i natt, skal i seng, men det utrolig morsomt å styre anlegget med telefonen her.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Hi-Fi livet til Bjørn

    bjornh skrev:
    Squeezebox... -jeg kommer aldri til å gå tilbake..! Så utroooolig lettvint og tilgjengelig. En god DAC så er man i gang og kjører. Akkurat nå har jeg fått Spotify kontoen å kjøre og jeg ser ikke noen annen vei i fremtiden enn streaming eller at man kjører server.
    Jepp det er en befrielse og kunne sitte med hele musikksamlingen i fanget ! :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hi-Fi livet til Bjørn

    bjornh skrev:
    marsboer skrev:
    Spotify har vært trøblete på squeezeboxene mine de siste par ukene. Før dette har det fungert kjempebra.
    Men der fikk jeg ordnet det! Skiftet passord på tjenesten, logget meg på nytt på. Og nå er det i skjønneste orden. ;D
    Jeg har ikke hatt det samme problemet. Får connection timed out i 9 av 10 tilfeller. Jeg har ikke gjort en større innsats for å sjekke det ut enda..
    Spotify fungerer forøvrig fint på Radio, men ikke på de enhetene jeg har som baserer seg på Triode plugin.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hi-Fi livet til Bjørn

    bjornh skrev:
    Squeezebox... -jeg kommer aldri til å gå tilbake..! Så utroooolig lettvint og tilgjengelig. En god DAC så er man i gang og kjører. Akkurat nå har jeg fått Spotify kontoen å kjøre og jeg ser ikke noen annen vei i fremtiden enn streaming eller at man kjører server.


    -min umiddelbare reaksjon her at jeg synes Spotify virker å være en "smule" basstungt? Kanskje jeg svitsjer over på optisk senere for å se hva mine Silver Shadows egentlig gjør i systemet her... Jeg har ikke tid i natt, skal i seng, men det utrolig morsomt å styre anlegget med telefonen her.
    Word! Squeezebox og spotify er kanskje de to tingene jeg har verdsatt mest ved denne hobbien!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hi-Fi livet til Bjørn

    bjornh skrev:
    Squeezebox... -jeg kommer aldri til å gå tilbake..! Så utroooolig lettvint og tilgjengelig. En god DAC så er man i gang og kjører. Akkurat nå har jeg fått Spotify kontoen å kjøre og jeg ser ikke noen annen vei i fremtiden enn streaming eller at man kjører server.
    Det eneste som mangler nå, er en Squeezebox Radio. Med batteripakke har du musikk i timesvis ute på terrassen eller på hobbyrommet - og andre steder hvor du ellers ikke har musikk til daglig og ikke er i nærkontakt med strømnettet. Da snakker vi virkelig utroooolig lettvint og tilgjengelig.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Neste prosjekt her er å fullføre server. Jeg har stort sett alt, med unntak av harddisker...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hi-Fi livet til Bjørn

    bjornh skrev:
    Neste prosjekt her er å fullføre server. Jeg har stort sett alt, med unntak av harddisker...
    Og de koster jo nesten ingenting nå om dagen ::)

    /jan
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    De er så altfor billige..! ::)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Vannstanden synker vel, gjør den ikke... ::)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    ou812rh skrev:
    bjornh skrev:
    Hva fant du ut..?
    Kort fortalt at kontakter er nesten like viktig som selve kabelen. Hadde noen rimelige Jorma og Isotek kabler som jeg ikke hørte noe særlig effekt av før jeg skiftet kontakter. Gode kabler fortjener gode kontakter for fullt utbytte! Det er nå min ydmyke mening :)

    OU812
    Flere som har synspunkter på kontakter på nettkabler?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.480
    Antall liker
    15.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Hi-Fi livet til Bjørn

    bjornh skrev:
    Men, de overfører "bare" strøm, spenning til apparatet. Hvordan tror du dette kan henge sammen? -er det dårlig skjerming i kontakten, lav kvalitet på materialene benyttet?
    Jeg kan ikke gi noen god forklaring, men gode materialer, økt kontaktflate og stabilitet/demping i kontakthus er jeg blitt fortalt er noe av det som gjør forskjellen. Jeg bruker kun ørene og tar det derfra :D

    Andre vet sikkert mye mer om dette sånn rent teknisk!

    OU812
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Det er en debatt vi skulle fått gjort noen målinger på. Jeg for min del har noen favoritter i Supra sine kontakter, og ikke minst Furutech. Men jeg skal teste noen flere fra ebay med tider og stunder. Så billig atte.

    Apropos Supra, så selges de hos ellos... ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Det ankom noe spennende i posten i dag...

    DSC_3461.jpg


    DSC_3478.jpg


    DSC_3473.jpg
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Et par raske. Ingen blits. Virker som et kompakt og fornuftig kamera.

    IMG_0003.jpg


    IMG_0020.jpg
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    Kabler er spennende. I en test hos L&B av XTZ MH800 DSP kunne man f.eks. lese at: "jeg bød det på både et par gode høyttalerkabler (slinkylinks) og USB-kabler av klasse (Nordost og Audioquest), men det er også et kvalitetsbevis at anlegget også svarer tilbake på bedre kabler og gir et (enda) bedre resultat."

    Høyttalerkabler gir jo gjerne ulike utslag i klangsignaturen, det har jeg selv solid erfaring med. Prisen på kabler kan man jo alltids krangle om, men det er forskjeller ute og går. Derimot er jeg mer skeptisk når det komme til USB -de baserer seg på en standard i likhet med HDMI som skal overføre data uten tap. Mulig lyd er veldig sensitivt, men jeg overfører ganske mange gigabyte med bildefiler, uten at jeg kan registrere vesentlige endringer i bildene jeg får opp på skjermen. Derimot endres de aktivt gjennom manipulasjon i bildeprogrammer. Men, det hadde vært moro å prøve likevel. Det kan likevel være forskjell på isolasjon og kontakt og evne til å overføre data over lengre strekk. Sånn sett er det fornuftig å bruke litt ekstra penger på f.eks. en litt mer påkostet HDMI over lengre strekk.

    Jeg planlegger ny nettkabel, men det ligger litt ute i det blå. Kom gjerne med forslag.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi livet til Bjørn

    bjornh skrev:
    Det ankom noe spennende i posten i dag...
    Kult! Fikk min svigerinne til å kjøpe det samme... selv om hun absolutt ville ha rosa kamera ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn