En god julefilm hilsen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.232
Hva er din beste julefilm?

For meg må det bli Charles Dicken’s A Christmas Carol. En riktig god julefortelling som aldri går av moten, men like aktuell i dag.

Så hvilken version?
Jeg har vel 3 utgaver på blu-ray. Hver har sine styrker og svakheter, men må jeg velge blir det den fra 1984. Kanskje fordi det var den første jeg så. Deretter den fra 1951.

Men den definitive filmversjonen er ennå ikke laget, Imo. En skikkelig god regissør utenfor Hollywood som elsker historien, med gode skuespillere og solide budsjetter kunne virkelig blitt et mesterverk.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.232
1984 utgaven ble ranket høyere enn jeg i utgangspunktet trodde.
Lille Tim da, den syke gutten som til slutt blir Scrooges beste venn er god i denne versjonen. Blant annet :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.036
Sted
Sølvbyen
Når det gjelder A Christmas Carol er jeg svak for Scrooged med Bill Murray i hovedrollen, men jeg har en rekke andre julefavoritter hvor ikke alle egentlig er julefilmer heller. Ofte er det nok at det er et slags juletema i filmen, selv om handlingen ikke er julete i det hele tatt, som f.eks. Die Hard eller L.A. Confidential. Det blir mye som går på repeat år etter år, så i år har jeg bestilt meg White Christmas på bluray for å se noe som er nostalgisk, julete, og som jeg ikke har sett før.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.919
Disneys versjon fra 1983 er morsom og tankevekkende.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.232
Men noen såkalte «julefilmer» må jeg være forsiktig med å se for mange ganger, fordi da bikker det over og får dem helt i vranghalsen, som Die Hard, Hjemme Alene og Love Actually.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.232
Julen er tid for litt stillferdige og kunstneriske gode filmer, Imo. Ser Babettes Feast på Criterion Collection nå er å få på 50% Black Friday tilbud. Tror jeg slår til.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.385
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
YouTube ti år etter. Ikke overraskende.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.919
Jeg har sett "It`s a wonderful life" en gang, men skulle gjerne sett mer av den. Den er vel nesten omvendt Cristmas Carol.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.232
The Great Escape fra 1963 er vistnok en klassisker innen WW2 filmer og vises hver julehøytid i England som den store julefilmen. Jeg har aldri sett denne filmen, så nå er en 4k UHD på vei til min postkasse.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.754
Sted
Holmestrand
The Great Escape fra 1963 er vistnok en klassisker innen WW2 filmer og vises hver julehøytid i England som den store julefilmen. Jeg har aldri sett denne filmen, så nå er en 4k UHD på vei til min postkasse.

Hvordan blir kvaliteten på slike gamle filmer?
Hjelper det med BlueRay/4k/UHD etc etc?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.754
Sted
Holmestrand

Vi så den i militæret.
Velferden kjørte kino old School style med en prosjektor og pause for filmbytte.
Minnes det som en svært god film, men det er snart 40 år siden ....

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.232
Ja, definitivt fortjener sånne gamle filmer 4k UHD. Denne har fått gode kritikker på bilde og lyd. 4k scanning av negativene ble gjort for en tidligere blu-ray release for Criterion Collection som før 4k UHD utgaven var den beste til nå. Dem som anmeldte 4k versjonen tok Criterion Collection utgaven på blu-ray og oppskalerte den til 4k og sammenlignet den med ekte 4k UHD. Den oppskalerte versjonen så bra ut, men ekte 4k utgaven var klart best.

Ikke bare bilde, men lyden på 4k UHD er også signifikant bedre enn blu-ray. Som regel.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.232
...litt mer om kvaliteten på gamle filmer. Når dem er gode overgår den tekniske kvaliteten på gamle 35mm/70mm på enkelte områder de beste av moderne digitale filmer, med klar margin. Spesielt lys/kontrast og dybdefølelse i bildet. F eks Lawrence of Arabia på 4k UHD. Fenomenal klarhet/skarphet i bildet også.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.232
Vi så den i militæret.
Velferden kjørte kino old School style med en prosjektor og pause for filmbytte.
Minnes det som en svært god film, men det er snart 40 år siden ....
Rotten Tomatoes pleier i stor grad å samsvare med mine preferanser. Ser filmen har fått 94/95% i score, det er helt i toppsjiktet.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.036
Sted
Sølvbyen
...litt mer om kvaliteten på gamle filmer. Når dem er gode overgår den tekniske kvaliteten på gamle 35mm/70mm på enkelte områder de beste av moderne digitale filmer, med klar margin. Spesielt lys/kontrast og dybdefølelse i bildet. F eks Lawrence of Arabia på 4k UHD. Fenomenal klarhet/skarphet i bildet også.
Jeg har dessverre ikke sett Lawrence of Arabia men akkurat den er vel filmet med 70mm, som virker å være the ultimate filmformatet. Bl.a.Tarantino har brukt formatet i moderne tid på The Hateful Eight også, men skulle gjerne sett at det ble brukt mye oftere. 🙂

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.232
Angående teknisk kvalitet. Mange ting som er avgjørende for det endelige bildet vi ser. Ikke bare om det er 4k utgivelse som er oppsamplet fra en 2k kilde, eller ekte 4k scan fra originale negativer, utgitt på 4k UHD. Men også hvilken disc type filmen utgis på.

F eks Sergio Leones «Once Upon a time in the West» finnes i to 4k UHD utgaver, den ene utgitt på en 65GB disc (standard utgaven), den andre fra akkurat samme 4k master transfer, men på en 100GB disc. Sistnevnte har mye mindre kompresjon av data og er veldig vanskelig å skille fra 4k master originalen for den som fikk være tilstede i studioet hos italienske 4Kult** og sammenligne 65GB disc mot 100GB disc mot 4k digital master.

**det er 4Kult som utgir Once Upon a Time in America på 4k UHD nå den 10 desember, på 100GB disc.

Sist redigert:
Topp Bunn