Unavailable?Liten julehilsen fra meg til dere
Verdt å se
Hvordan blir kvaliteten på slike gamle filmer?The Great Escape fra 1963 er vistnok en klassisker innen WW2 filmer og vises hver julehøytid i England som den store julefilmen. Jeg har aldri sett denne filmen, så nå er en 4k UHD på vei til min postkasse.
![]()
The Great Escape 4K Blu-ray (4K Ultra HD)
The Great Escape 4K Blu-ray Release Date January 11, 2022. Blu-ray reviews, news, specs, ratings, screenshots. Cheap Blu-ray movies and deals.www.blu-ray.com
Vi så den i militæret.The Great Escape fra 1963 er vistnok en klassisker innen WW2 filmer og vises hver julehøytid i England som den store julefilmen. Jeg har aldri sett denne filmen, så nå er en 4k UHD på vei til min postkasse.
![]()
The Great Escape 4K Blu-ray (4K Ultra HD)
The Great Escape 4K Blu-ray Release Date January 11, 2022. Blu-ray reviews, news, specs, ratings, screenshots. Cheap Blu-ray movies and deals.www.blu-ray.com
Ja vi vet det, men kultur forandrer seg hele tiden. Når vi gamlisene dør ut, er det jul fra julemarsipanen kommer ut i butikken til 2.juledag. Ingen vet lenger noe om romjulen og julebukk.
Ja, definitivt fortjener sånne gamle filmer 4k UHD. Denne har fått gode kritikker på bilde og lyd. 4k scanning av negativene ble gjort for en tidligere blu-ray release for Criterion Collection som før 4k UHD utgaven var den beste til nå. Dem som anmeldte 4k versjonen tok Criterion Collection utgaven på blu-ray og oppskalerte den til 4k og sammenlignet den med ekte 4k UHD. Den oppskalerte versjonen så bra ut, men ekte 4k utgaven var klart best.Hvordan blir kvaliteten på slike gamle filmer?
Hjelper det med BlueRay/4k/UHD etc etc?
...litt mer om kvaliteten på gamle filmer. Når dem er gode overgår den tekniske kvaliteten på gamle 35mm/70mm på enkelte områder de beste av moderne digitale filmer, med klar margin. Spesielt lys/kontrast og dybdefølelse i bildet. F eks Lawrence of Arabia på 4k UHD. Fenomenal klarhet/skarphet i bildet også.Hvordan blir kvaliteten på slike gamle filmer?
Hjelper det med BlueRay/4k/UHD etc etc?
Rotten Tomatoes pleier i stor grad å samsvare med mine preferanser. Ser filmen har fått 94/95% i score, det er helt i toppsjiktet.Vi så den i militæret.
Velferden kjørte kino old School style med en prosjektor og pause for filmbytte.
Minnes det som en svært god film, men det er snart 40 år siden ....
Jeg har dessverre ikke sett Lawrence of Arabia men akkurat den er vel filmet med 70mm, som virker å være the ultimate filmformatet. Bl.a.Tarantino har brukt formatet i moderne tid på The Hateful Eight også, men skulle gjerne sett at det ble brukt mye oftere....litt mer om kvaliteten på gamle filmer. Når dem er gode overgår den tekniske kvaliteten på gamle 35mm/70mm på enkelte områder de beste av moderne digitale filmer, med klar margin. Spesielt lys/kontrast og dybdefølelse i bildet. F eks Lawrence of Arabia på 4k UHD. Fenomenal klarhet/skarphet i bildet også.
en.wikipedia.org