En god julefilm hilsen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.196
Hva er din beste julefilm?

For meg må det bli Charles Dicken’s A Christmas Carol. En riktig god julefortelling som aldri går av moten, men like aktuell i dag.

Så hvilken version?
Jeg har vel 3 utgaver på blu-ray. Hver har sine styrker og svakheter, men må jeg velge blir det den fra 1984. Kanskje fordi det var den første jeg så. Deretter den fra 1951.

Men den definitive filmversjonen er ennå ikke laget, Imo. En skikkelig god regissør utenfor Hollywood som elsker historien, med gode skuespillere og solide budsjetter kunne virkelig blitt et mesterverk.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.196
1984 utgaven ble ranket høyere enn jeg i utgangspunktet trodde.
Lille Tim da, den syke gutten som til slutt blir Scrooges beste venn er god i denne versjonen. Blant annet :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.942
Sted
Sølvbyen
Når det gjelder A Christmas Carol er jeg svak for Scrooged med Bill Murray i hovedrollen, men jeg har en rekke andre julefavoritter hvor ikke alle egentlig er julefilmer heller. Ofte er det nok at det er et slags juletema i filmen, selv om handlingen ikke er julete i det hele tatt, som f.eks. Die Hard eller L.A. Confidential. Det blir mye som går på repeat år etter år, så i år har jeg bestilt meg White Christmas på bluray for å se noe som er nostalgisk, julete, og som jeg ikke har sett før.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.196
Men noen såkalte «julefilmer» må jeg være forsiktig med å se for mange ganger, fordi da bikker det over og får dem helt i vranghalsen, som Die Hard, Hjemme Alene og Love Actually.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.196
Julen er tid for litt stillferdige og kunstneriske gode filmer, Imo. Ser Babettes Feast på Criterion Collection nå er å få på 50% Black Friday tilbud. Tror jeg slår til.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.887
Jeg har sett "It`s a wonderful life" en gang, men skulle gjerne sett mer av den. Den er vel nesten omvendt Cristmas Carol.

Topp Bunn