En ferd i Luvatons HiFi verden...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Litt Historie:
    Etter en stund med en fet Kenwood kassettspiller, diverse Sølvsupere og Tandberghøyttalere ble karen 15
    og der ble innkjøpt Denon forsterker og CD-spiller som spillte på et par Dali 102. Var ikke så glad i sølvplatene så det tok noen år før CD samlingen begynte å vokse, vinyl derimot ble flittig handlet inn og spill på en gammel Technics.
    Mens gutten var i militæret ble det kjøpte inn en NAD 314, 2 stk Nad 214 og noen Genexxa høyttaler med 2x10'' basser. Høyttalerene var forferdelige og 2x214 var for mye for disse. Det varte ikke lenge før Genexxaene og en 214 røyk ut til fordel for Audiovector/F3 Lyd 3X. Dette var andre saker :)


    Gutterommet

    Diverse CD-spillere MD-spillere har kommet og gått. Etter noen år uten platespiller ble en Technics SL1210 kjøpt inn så jeg kunne spille mine gamle plater. Byttet og ut NADene med en Creek Audio 5350SE m/int. riaa. Audiovectorene spilte som aldri før og var tightere enn jeg hadde trodd de kunne være. Ble strålende fornøyd og hadde det slik noen år mens jeg handlet plater på ebay og rocket til den store gullmedaljen. En Cambridge Audio Azur 540C kom og innimellom her.
     

    Vedlegg

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Etter ett mindre hyggelig opphold i et land hvor ingen reiser til kjøpte jeg meg B&W Nautilus 804 sommeren 2007 som velkommen hjem pressang. Dette startet oppgraderingskarusellen over hele linja. Electrocompaniet AW 120 ble kjøpt inn og samme uken ble Creeken byttet ut med en EC 4.7.
    1210en hadde fått seg en Grado Reference Platinum som var tilkoblet en Cambridge 640P.


    Audiovectorene ble stående i 11 år før B&W N804 tok over

    Så kom Squeezboxen inn og revulosjonerte musikkhverdagen min. Mest geniale komponent uansett prisklasse. Nå som oppgraderingssyken først hadde satt seg, tok det ikke lenge før EC ECD1 Dac var i hus. For et løft dette var. Squeezeboksen tok fullstendig over for Cambridgen, og alle CDer ble lagt på harddisk. En Denon 103 ble kjøpt inn til platespilleren og den passet nok Technicsen bedre enn Gradoen.
     

    Vedlegg

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Startet seriøst å tenke på ny vinylrigg og hoppet på da jeg så en Linn Sondek LP12 på børsen. Spilleren hadde mangler, så deler måtte handles inn. En Linn Akito arm og Hercules II PSU ble handlet inn på ebay og hele røkela ble levert inn til kontrapunkt der de monterte armen på nytt armbord, ny tonearms kabel, byttet sub-chassi til Cirus, byttet reim og fjærer samt justerte opp alt og satte på en Trampolin.



    Spilleren ble kom hjem og ble koblet opp mot Cambridgen. Ingen høydare. Audio Technica AT-OC9ML/II ble kjøpt inn for å se om en MC gjorde susen, men den gjorde ikke det. Visste at LP12en fortjente mer enn en Cambridge til en høvding og tok nå ansvar.

    Kikket litt på børsen og fant en ASR Mini Basis. Hadde lest så mye bra om denne og avtalte kjøp med en hyggelig HFS'er. Fikk lytte til den i et drømmeanlegg, men det var ikke før jeg koblet den opp hjemme at jeg forsto hvor bra oppgradering for meg dette ble. LP12 & Mini Basis.... Me love you longtime.


    Dagens oppsett
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Flott oppsett Luvaton....som du selv sier , det riiaen er jammen ikke dum...

    veldiog cleant oppsett hos deg , Sondeken er også virkelig flott.

    Grattis med fin tråd....Mvh Espen
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Takker Ixos
    Må si at dette spiller over all forventning. Der er nok helt klart ting som kan gjøres bedre, men så bra som nå har det aldri vært før.
    Jeg smiler dagen lang ;D
     

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Lekkert :), og for en vinylsnurrer da man. Har selv en LP12 som jeg er meget fornøyd med.
     

    ?

    Fersking
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Fint oppsett Luvaton. Hvor kommer racket i dagens oppsett fra?

    H
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    I dag er en gledens dag :D

    Høyttalerne har fått hver sin forsterker og spiller som aldri før
     

    Vedlegg

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg satt og spilte gjennom gamle slagere i går og smilet var konstant. Prøvde å jobbe litt på laptoppen etter et par timer, men klarte ikke å holde fokus, stoppet liksom opp og bare satt og stirret og gliste over lydbilde.

    Alt var mye mer frempå og åpent. En helt annen tilstedeværelse. Bassen ble mye mer definert og viste den kontrollen jeg har savnet. Trangen om å gjøre flere endringer forsvant som dugg for solen (den kan jo komme snikende tilbake) :) Nå er det nok en gang musikken som står i fokuset og ikke anlegget.

    Startet med litt IDM alla Telefon Tel Aviv, Aphex Twin og Amon Tobin. For en dynamikk og stereoperspektiv. Trengte litt fuzz og spilte litt fra Danzig, Metallica og Pantera. Gitarene ga lyd fra seg som om jeg sto ved marshall-riggen og digget. Tèlèpopmusik, Massy Star og Emiliana Torini tok seg av det rolige mer vokalbaserte. Fikk en større nærhet til artistene og alt var mer definert. Jack Johnsens akustiske gitar var skremmende virkelighetsnær og Lisa Gerrards Sanvean ga meg frysninger langt utover det jeg trodde var mulig. Blir en tidlig slutt på arbeidsdagen i dag. Dette må testes mer.

    Alt selvfølgelig basert på subjektive inntrykk fra en musikkelsker med ny amp.

    Happy days
    Luvaton
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ting endrer seg i heimen.
    Linn LP 12 og ASR mini basis er solgt. Vinylen er på god vei inn i nye hender.
    Forforsterker og dac er solgt til fordel for nye investeringer. Spennende tid i møte :)
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    I dag kom pakkene jeg har ventet på. ;D
    Måtte stramme opp en terminal før jeg koblet alt sammen.

    Nå er alt tight og spiller som f.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Luvaton skrev:
    I dag er en gledens dag :D

    Høyttalerne har fått hver sin forsterker og spiller som aldri før
    Man kan vel trygt kalle deg for EC-mann? ;D
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Luvaton skrev:
    I dag er en gledens dag :D

    Høyttalerne har fått hver sin forsterker og spiller som aldri før
    Man kan vel trygt kalle deg for EC-mann? ;D
    Det var nære på :)
    Nå har jeg da "bare" effekttrinn fra EC igjen. ECD1 og EC4.7 er solgt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    ...og hva tror du blir det nye? :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Aha.... ;D Gode greier med andre ord!!!!
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En ny era...

    6 år er gått siden siste post her, så det er vel på tide med en oppdatering.
    Flyttet tilbake til røttene og fikset opp hus i mange år nå. Det startet godt i det nye huset med at jeg utvidet nautilus settet til 5.1, skaffet med et Bryston 9B effekttrinn, kjøpte meg Marantz surroundprosessor og trodde livet skulle være slik. Men så feil kan man ta, 5 kirsebærfargede høyttalere i stua og en stor sub var ikke helt forenlig med min samboers planer og jeg var egentlig ikke så vanskelig å be om å pakke vekk godsakene med lovnad om eget lytterom. Nesten 5 år etter B&W ble solgt kom rommet opp på prioriteringslisten. Rommet jeg skulle kose meg med å designe, sto plutselig på topp av listen å måtte bli ferdig til barnedisco. Vi skulle tross alt ha 18 unger i hus og trengte mer plass.
    I løpet av et par uker var lydbøyler, dobbel gips og teppe på pass. Mangler bare ei skikkelig dør nå så er alt bare velstand. Rommet var krympet noe i forhold til hva jeg trodde, men likevel er jeg happy som aldri før. Jeg er tilbake i kjellerstua, bare nå er jeg husherre og ikke guttungen hjemme hos an far.

    Nå haster det egentlig litt å få plass et anlegg. Marantzen ble hentet på loftet og lagt på finn. BDA-1 Dac ble handlet inn og høyttalere er på test.
    Min gamle Project Embla hodetelefonforsterker måtte duge som provisorisk pre og Hifiberry Digi+ som kilde. Fantastisk å grave seg need i Roon og finne tilbake gamle slagere, samt oppdage nye. Og nå med en lyd som overgår Sonos boblen jeg har levd i de siste årene med høye kneløft. Godt å være tilbake.

    Nå går ferden inn i en ny era...
     

    Vedlegg

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Selv om jeg har levd noen år i sonosverden, har ikke musikkgleden forduftet som øl en varm sommerdag. I hifi tørka har jeg i det minste fått ørene opp for litt head-fi. Trengte noe der jeg kunne fordype meg i musikken uten å tenke på annet. Kjøpte meg Schiit Magni/Modi, Aune X1 og Project Embla samt AKG Q701 og Grado SR125. Ikke de dyreste sakene, men dette var et nytt område som måtte testes ut. Grado ble bare en uke da de ikke passet skallen min. Passform har jeg funnet ut er vel så viktig så lyden når det gjelder hodetelefoner.

    Inn kom Sennheiser HD650 som umiddelbart ble favoritten. Sennheierene ble stasjonert med computeren og nye lukkede klokker måtte anskaffes for stuebruk. Det viser seg at mitt foretrukne lyttevolum påvirker tv-tittingen til andre i huset. Beyerdynamic DT770 Pro ble løsningen på dette. Paret med Project Embla ble det en fin avkobling til det som skjer ellers i rommet. Ser ikke vekk ifra at head-fi verdenen må utforskes mer, men nå står kjellerstua for tur.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn