EMT vs Ortofon SPU

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg holder på å sette sammen en klassisk kombo og er i den forbindelse ute etter en passende klassiker til Garrard 301 og EMT 997 (bananarm).

    Jeg kommer til å ordne to stk armbord slik at armen kan monteres med korrekt avstand tilpasset henholdsvis kort (EMT/SPU A) og langt headshell (standard SPU/SME). Førstnevnte montasje er vel den som gir mest korrekt geometri, sistnevnte gir mulighet for bredere utvalg av pickuper. Akkurat det siste er mindre vesentlig ettersom spilleren kommer til å ha mulighet for ytterligere én arm.

    Så til spørsmålet: Er det noen som har erfaring med pickuper fra EMT og SPU (fortrinnsvis type A)? Det er en stor fordel om det lar seg skaffe ekvivalent i mono-utgave.

    EMT TSD15: Noen som kjenner denne? Den leveres med ulike slipingen, noen med formening om hva forskjellene på disse går i?

    Hvordan er mono-utgavene av samme? Og hvilken sliping bør man her gå for på denne om man har et utvalg av eldre og nye mono-skiver? Må man ha flere utgaver for å kunne optimalisere for nye mono-skiver og samtidig få utbytte av eldre?

    Lar de fleste SPU seg bestille i A-Shell? Eller må man forholde seg til et begrenset utvalg?

    Har noen erfaring rundt plassproblematikk i EMT-headshell når armen står i standard 297mm posisjon? Tenker da på hvilke pickuper som får plass og ikke.

    Arm nr 2 på denne spilleren blir Dynavector 507MKII (med SME V eller Kuzma 4Point i korte vikariat). Noen som har erfaring med SPU på Dynavector?
     

    gunnhamm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.04.2004
    Innlegg
    90
    Antall liker
    6
    På 70 tallet var EMT pickuper veldig populære. Jeg hadde selv en EMT XSD15 som jeg var veldig fornøgd med.Det var flere som hadde TSD15 på rådyre spillere den gang. Kan nevne blant annet Lin Sondek LP 10 og Technics SP 10 Mk 2.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hei Andre
    sjekk denne siden Rund um EMT
    Hans Fabritius er en kjernekar som har jobbet hos EMT
    han skaffet meg diverse stæsj til min 938
    han bestilte og en sprell ny TMD15 til meg ..ventetid 10 uker
    du kan si du kjenner meg...
    stå på
    mvh
    Leif
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei Fosse.

    Jeg har brukt TSD 15 N (uten EMT shell) med SFL sliping i noen måneder nå. Utrolig engasjerende PU som virkelig får frem drivet i musikken. Ikke noe typisk High End PU da den har litt tung bass gjengivelse og mangler litt raffinement og oppløsning. Men som sagt en kjempegøy og musikalsk PU man bare "må ha" og som er verdt hver krone IMO (koster ca 15000,-).


    PS.

    Hadde besøk av Kjoenik her for en lytt, og han var så begeistret over det han hørte at han ville selge Lyra Titan "i" og kjøpe denne EMT'en. Riktignok besinnet han seg i etterkant, men det sier litt om hvor engasjerende EMT gjengir musikken.


    mvh
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har hatt følgende EMT og alle har samme grunntrekk med punchy, gutsy pupper og lår sound :cool:
    TSD 15 std og med shibata tror jeg det var
    med Garrott mod
    Breuer
    VdHul
    Benz

    topp musikkformidler
    masse gøy
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ser at TSD 15 kommer med spherical, fine line og van den hul sliping.

    TXO Series - EMT International

    Pene priser her, sikkert uten moms. EMT TSD 15 - Tondose

    Jeg har godt med normale pickuper som gjør detaljer og kontroll godt så det vil ikke være førsteprioritet for denne kombinasjonen. Er det slik at fine line befinner seg mellom spherical og Vdh mht detaljering og finslighet?

    Hadde jo vært ganske kult med TSD 15 for stereo og TMD 25 for mono? Skifte kan da gjennomføres uten justering overhode.

    Jeg har nå bestilt ombygging av Rogue Ares til flere innganger samt oppgradering av kondiser etc. Kommer i den anledning til å droppe innbygde trafoer totalt. Ser at EMT-ene gir 1mV hvilket er ganske høyt og trolig lite forenlig med det jeg har av trafoer. Det gir jo god grunn for å se seg rundt etter passende trafo også. Tips?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Ser at du er i ferd med å ta'n helt ut Fosse. Hvor lenge er det før du begynner å se etter ekstern hastighetsregulering/PSU som for eksempel denne:

    H.A.T. CPS-2 - Garard 301

    Skal visstnok gi bedre lyd når bremsen i 301 kobles ut, dvs. sette hastighetsvelgeren på max og la en ekstern enhet justere hastigheten.

    Spennende å se hvor du havner etter hvert :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har faktisk tittet på denne senest i dag FZ. Men ser at det er en mengde power supplies der ute, Loricraft har to, hvorav den ene gir mulighet for en mengde justeringer. Har stor tro på eksternt power supply i og med at jevn spenning er vesentlig for korrekt hastighet. Og etter hva jeg forstår så jobber også motoren roligere med "god" strøm.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sjekk med Hans F for priser! de var gode
    han har og oversikt på sin side om hvilke mono som passer til ulike skjæringer
    IKKE kjøp en VdH versjon..da kan du heller kjøpe deg en Grashopper eller Colibri imo
    god ide med TSD og TMD.....
    for stereo skal jeg prøve min Rowland Complement i 929 på 938
    ETA arm?
    mvh
    Leif
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    har hatt følgende EMT og alle har samme grunntrekk med punchy, gutsy pupper og lår sound :cool:
    TSD 15 std og med shibata tror jeg det var
    med Garrott mod
    Breuer
    VdHul
    Benz

    topp musikkformidler
    masse gøy
    Jeg hadde tidligere en Einstein TU3 (laget av EMT) i en SME 312S arm og den passet også beskrivelsen over. Jeg skulle gjerne ha testet den på min nåværende spiller (Garrard 401), jeg tror det kunne vært en god match.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    har hatt følgende EMT og alle har samme grunntrekk med punchy, gutsy pupper og lår sound :cool:
    TSD 15 std og med shibata tror jeg det var
    med Garrott mod
    Breuer
    VdHul
    Benz

    topp musikkformidler
    masse gøy
    Jeg hadde tidligere en Einstein TU3 (laget av EMT) i en SME 312S arm og den passet også beskrivelsen over. Jeg skulle gjerne ha testet den på min nåværende spiller (Garrard 401), jeg tror det kunne vært en god match.
    Jeg har en slik TU3 jeg også. Helt enig i beskrivelsen.

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Alle EMT jeg har eid har vært kjørt i stive medium/tunge armer
    Rabco
    Breuer
    FR 64 og 66 s og fx
    SAEC diverse modeller
    har også kjørt en i Airtangent magnesium assyen min, som er litt tyngre enn den carbon jeg bruker til Titan "i"
    signaturen er den samme
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Undersøker nå litt alternative løsninger:

    1) TSM15i (stereo, kort A-Shell med SME fatning, "original" EMT utnivå) + TMD25. Mono-versjon med samme geometri som stereo-utgaven. Bare å bytte headshell når man går fra mono til stereo.

    2) TSM15FSL LZ. Dette er en stereoutgave hvor geometri, vekt, output etc er kompatibel med SPU i A-Shell. Dette senker utsignal Etc. Da kan det suppleres med SPU mono i A-Shell.

    Har ingen idé om priser foreløpig så det er mulig jeg forlater hele idéen og kjører armen med lengre distanse for å muliggjøre normale SPU. Disse korte headshellene begrenser utvalget betraktelig. Men det er tross alt det mest originale og veier derfor tungt.

    En ulempe med EMT er leveringstid på 12-14 uker fra bestilling og jeg får ikke priser før et stykke ut i januar pga ferie.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kontaktet du Hans F?
    mvh
    Leif
     

    Hifi Stasjonen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    293
    Antall liker
    59
    Ser at TSD 15 kommer med spherical, fine line og van den hul sliping.

    TXO Series - EMT International

    Pene priser her, sikkert uten moms. EMT TSD 15 - Tondose

    Jeg har godt med normale pickuper som gjør detaljer og kontroll godt så det vil ikke være førsteprioritet for denne kombinasjonen. Er det slik at fine line befinner seg mellom spherical og Vdh mht detaljering og finslighet?

    Hadde jo vært ganske kult med TSD 15 for stereo og TMD 25 for mono? Skifte kan da gjennomføres uten justering overhode.

    Jeg har nå bestilt ombygging av Rogue Ares til flere innganger samt oppgradering av kondiser etc. Kommer i den anledning til å droppe innbygde trafoer totalt. Ser at EMT-ene gir 1mV hvilket er ganske høyt og trolig lite forenlig med det jeg har av trafoer. Det gir jo god grunn for å se seg rundt etter passende trafo også. Tips?

    Prisene du sikter til her, som du sier er fine, er standard veil priser ink tysk moms(19%)
    Normal veil pris i Norge på en TSD 15 u/headshell er ca kr. 10 000,- ink norsk moms.
    mvh
    Hifi Stasjonen
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ser at TSD 15 kommer med spherical, fine line og van den hul sliping.

    TXO Series - EMT International

    Pene priser her, sikkert uten moms. EMT TSD 15 - Tondose

    Jeg har godt med normale pickuper som gjør detaljer og kontroll godt så det vil ikke være førsteprioritet for denne kombinasjonen. Er det slik at fine line befinner seg mellom spherical og Vdh mht detaljering og finslighet?

    Hadde jo vært ganske kult med TSD 15 for stereo og TMD 25 for mono? Skifte kan da gjennomføres uten justering overhode.

    Jeg har nå bestilt ombygging av Rogue Ares til flere innganger samt oppgradering av kondiser etc. Kommer i den anledning til å droppe innbygde trafoer totalt. Ser at EMT-ene gir 1mV hvilket er ganske høyt og trolig lite forenlig med det jeg har av trafoer. Det gir jo god grunn for å se seg rundt etter passende trafo også. Tips?

    Prisene du sikter til her, som du sier er fine, er standard veil priser ink tysk moms(19%)
    Normal veil pris i Norge på en TSD 15 u/headshell er ca kr. 10 000,- ink norsk moms.
    mvh
    Hifi Stasjonen
    Vem förhandlar EMT i Norge?
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    905
    Antall liker
    699
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    `Ikke noe typisk High End PU`





    mvh[/QUOTE]

    Dette er etter min mening en temmelig Drøy påstand som ikke har rot i virkeligheten.
    Det er bare og henvise til rankinger i TAS og Stereophile så får du definitift bekreftelse på at EMT lager PU i den absolutte Topp-klassen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Ser at TSD 15 kommer med spherical, fine line og van den hul sliping.

    TXO Series - EMT International

    Pene priser her, sikkert uten moms. EMT TSD 15 - Tondose

    Jeg har godt med normale pickuper som gjør detaljer og kontroll godt så det vil ikke være førsteprioritet for denne kombinasjonen. Er det slik at fine line befinner seg mellom spherical og Vdh mht detaljering og finslighet?

    Hadde jo vært ganske kult med TSD 15 for stereo og TMD 25 for mono? Skifte kan da gjennomføres uten justering overhode.

    Jeg har nå bestilt ombygging av Rogue Ares til flere innganger samt oppgradering av kondiser etc. Kommer i den anledning til å droppe innbygde trafoer totalt. Ser at EMT-ene gir 1mV hvilket er ganske høyt og trolig lite forenlig med det jeg har av trafoer. Det gir jo god grunn for å se seg rundt etter passende trafo også. Tips?

    Prisene du sikter til her, som du sier er fine, er standard veil priser ink tysk moms(19%)
    Normal veil pris i Norge på en TSD 15 u/headshell er ca kr. 10 000,- ink norsk moms.
    mvh
    Hifi Stasjonen
    Jeg fikk min TSD 15N gjennom importør Audio Media AS, og kan melde at 10000 NOK er svært langt fra den prisen jeg betalte for EMT'en, og da var Euroen betydelig lavere...
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    905
    Antall liker
    699
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Hei Fosse.

    Jeg har brukt TSD 15 N (uten EMT shell) med SFL sliping i noen måneder nå. Utrolig engasjerende PU som virkelig får frem drivet i musikken. Ikke noe typisk High End PU da den har litt tung bass gjengivelse og mangler litt raffinement og oppløsning. Men som sagt en kjempegøy og musikalsk PU man bare "må ha" og som er verdt hver krone IMO (koster ca 15000,-).


    PS.

    Hadde besøk av Kjoenik her for en lytt, og han var så begeistret over det han hørte at han ville selge Lyra Titan "i" og kjøpe denne EMT'en. Riktignok besinnet han seg i etterkant, men det sier litt om hvor engasjerende EMT gjengir musikken.


    mvh
    `Ikke noe typisk High End PU`





    mvh[/QUOTE]

    Dette er etter min mening en temmelig Drøy påstand som ikke har rot i virkeligheten.
    Det er bare og henvise til rankinger i TAS og Stereophile så får du definitift bekreftelse på at EMT lager PU i den absolutte Topp-klassen.​





     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    `Ikke noe typisk High End PU`





    mvh
    Dette er etter min mening en temmelig Drøy påstand som ikke har rot i virkeligheten.
    Det er bare og henvise til rankinger i TAS og Stereophile så får du definitift bekreftelse på at EMT lager PU i den absolutte Topp-klassen.[/QUOTE]




    Antar det er meg du quoter. EMT TSD 15N innehar etter min mening ikke alle de egenskaper som en typisk high end PU gjerne har. Jeg tenker da på nøytralitet, klang, homogenitet og oppløsning. Sammenliknet med min fabelaktige AirTight PC-1 faller den klart igjennom her. Jeg kjøpte EMT TSD 15N fordi det er en meget engasjerende PU og den har gitt meg mange gode lytteopplevelser, men noen HighEnd PU er det ikke IMO. Til det stikker den seg altfor mye frem på enkelte områder.

    mvh
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    905
    Antall liker
    699
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    `Ikke noe typisk High End PU`





    mvh
    Dette er etter min mening en temmelig Drøy påstand som ikke har rot i virkeligheten.
    Det er bare og henvise til rankinger i TAS og Stereophile så får du definitift bekreftelse på at EMT lager PU i den absolutte Topp-klassen.



    Antar det er meg du quoter. EMT TSD 15N innehar etter min mening ikke alle de egenskaper som en typisk high end PU gjerne har. Jeg tenker da på nøytralitet, klang, homogenitet og oppløsning. Sammenliknet med min fabelaktige AirTight PC-1 faller den klart igjennom her. Jeg kjøpte EMT TSD 15N fordi det er en meget engasjerende PU og den har gitt meg mange gode lytteopplevelser, men noen HighEnd PU er det ikke IMO. Til det stikker den seg altfor mye frem på enkelte områder.

    mvh[/QUOTE]

    Igjen prater du bare tull....etter min mening.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    `Ikke noe typisk High End PU`





    mvh
    Dette er etter min mening en temmelig Drøy påstand som ikke har rot i virkeligheten.
    Det er bare og henvise til rankinger i TAS og Stereophile så får du definitift bekreftelse på at EMT lager PU i den absolutte Topp-klassen.



    Antar det er meg du quoter. EMT TSD 15N innehar etter min mening ikke alle de egenskaper som en typisk high end PU gjerne har. Jeg tenker da på nøytralitet, klang, homogenitet og oppløsning. Sammenliknet med min fabelaktige AirTight PC-1 faller den klart igjennom her. Jeg kjøpte EMT TSD 15N fordi det er en meget engasjerende PU og den har gitt meg mange gode lytteopplevelser, men noen HighEnd PU er det ikke IMO. Til det stikker den seg altfor mye frem på enkelte områder.

    mvh
    Igjen prater du bare tull....etter min mening.[/QUOTE]


    Skjønner vi har forskjellig oppfatning av EMT TSD15. Men det er lov...:)

    mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har ikkje høyrt PC-1, men PC-3 er den beste pickup eg har høyrt. Såleis vil alt anna eg har høyrt falle gjennom i samanlikning. Men det tyder ikkje at AirTight er åleine på toppen. Det er veldig mange pickupar som har flottare eigenskapar enn "den gemene hop". Det kjem an på kvar du vil leggje lista, og her er vi nok ueinige.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har XV-1s og Jan Allaerts MC-2 Finish, begge to high-end i mer tradisjonell forståelse av begrepet. I tillegg har jeg en Ortofon Cadenza Blue og en AT 33 Mono. Tanken er å kjøre XV-1s og Jan Allerts på de mer moderne spillerne (Avid/SME) og bruke Cadenza (eventuelt en annen moderne pickup) på Dynavector 507MKII på Garrarden. På EMT 997 ønsker jeg derimot å bruke en mer «klassisk» pickup hvor jeg følger opp drivet og de kvaliteter Garrarden er kjent for. Det er EMT og SPU som er de aktuelle kandidatene på denne armen. Det er også et poeng at jeg skal kunne gå fra stereo til mono uten å gjøre justeringer annet enn å bytte headshell.

    Audiomedia Audiomedia | Vi leverer alt du trenger av lydutstyr er norsk importør.

    Jeg har spurt dem om pris og venter på pris fra fabtech.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ser at TSD 15 kommer med spherical, fine line og van den hul sliping.

    TXO Series - EMT International

    Pene priser her, sikkert uten moms. EMT TSD 15 - Tondose

    Jeg har godt med normale pickuper som gjør detaljer og kontroll godt så det vil ikke være førsteprioritet for denne kombinasjonen. Er det slik at fine line befinner seg mellom spherical og Vdh mht detaljering og finslighet?

    Hadde jo vært ganske kult med TSD 15 for stereo og TMD 25 for mono? Skifte kan da gjennomføres uten justering overhode.

    Jeg har nå bestilt ombygging av Rogue Ares til flere innganger samt oppgradering av kondiser etc. Kommer i den anledning til å droppe innbygde trafoer totalt. Ser at EMT-ene gir 1mV hvilket er ganske høyt og trolig lite forenlig med det jeg har av trafoer. Det gir jo god grunn for å se seg rundt etter passende trafo også. Tips?

    Prisene du sikter til her, som du sier er fine, er standard veil priser ink tysk moms(19%)
    Normal veil pris i Norge på en TSD 15 u/headshell er ca kr. 10 000,- ink norsk moms.
    mvh
    Hifi Stasjonen
    Og prisene med headshell er de samme?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Hvordan oppfatter du pickupen Kondis?
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Her er et utdrag av m
    in te
    st av Einsteins versjon av EMTen (fra test med VYGER platespiller,
    SME 312S og Einstein RIAA); http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/32_hele.pdf

    "EINSTEIN EMT TU3 - PERFEKT MATCH?

    Importøren Audio Royal har valgt å matche denne drivverk/armkombinasjonen med Einsteins EMT TU3
    moving coil pickup. Om dette skyldes flaks eller beregning vet jeg ikke, men dette utgjør en bortimot
    perfekt match sammen med platespilleren.

    Sist jeg testet andre EMT-pickuper var tilbake på slutten av 80-tallet. Den gang var lyden preget av en
    utrolig bassgjengivelse men med relativt liten oppløsning oppover i mellomtone og diskant. De klassiske
    EMTene var vel mer morsomme enn de var korrekte.

    Denne karakteren finner en i en viss grad igjen i den moderne EMTen. Bassen er fortsatt slagkraftig og
    dynamisk som få andre pickuper, men samtidig er oppløsningen i mellomtone og diskant blitt mange...
    mange... hakk bedre på denne moderne versjonen.

    Det er fortsatt tendenser til at pickupen er mer morsom enn nøytral men i denne sammenhengen er dette
    midt i blinken. Den svake tendensen til “loudness” karakter med moe mer fokus på frekvensfløyene er
    grunnen til at TU3 matcher platespilleren som den gjør. Lyra Helikon og Tchurugi Cerraloy oppleves som
    mer nøytrale og riktige i platespilleren men kan allikevel ikke matche morofaktoren man får med EMTen.
    Denne morofaktoren vil nok mange også sette pris på også i andre drivverk/armkombinasjoner. Denne
    pickupen får absolutt min anbefaling".


    Jeg syntes EMT og SPU har mye til felles - EMT er vel liksom Denon DL-103 - "kopier" av Ortofons
    og verdens første MC pickup. Alle disse "gamle" pickupene matcher Gerrard spillerne (og banan-
    armen) på en perfekt måte.

    SPU (Gold) passer forresten utmerket i DV-505 armen, selv om jeg har mistanke om at en tyngre
    arm (som bananarmen) vil være en enda bedre match.

    mvh
    Gunnar Brekke

     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takker for innspill Gunnar. Har vurdert en SPU i DV507-en, men må beslutte én ting av gangen. Ulempen med å velge de korte headshellene jeg nå primært søker er selvsagt at jeg er låst til av valg av arm (de vil ikke få rett monteringsavstand i 507), men dritt på, det er mest originalt og ser kulest ut.

    Om det blir EMT så må jeg selvsagt se meg rundt etter en gild trafo til å komplettere det hele. Med mindre det skulle fungere med Jensen jeg har i skuffen (10X). Auditorium 23 har lansert en egen trafo for EMT TSD15 Auditorium 23 to release Step-up Transformer voiced for legendary EMT TSD-15 cartridge | Part-Time Audiophile
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    905
    Antall liker
    699
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan oppfatter du pickupen Kondis?
    Realistisk, sannferdig, frisk ,engasjerende, rytmisk - den spiller helt enkelt musikk på en særdeles involverende måte.
    De eneste PUene som etter min mening er på samme nivå og som på kanskje enkelte områder er bedere enn EMT, er Decca Jubiliee og Decca Reference.
    Hvis mann historisk sett analyserer de utallige PU- testene som er gjort i årenes løp vill mann se at både EMT og Decca skiller seg ut ved og ha en særlig realistisk og engasjerende musikkgjengivelse.
    I tillegg har vi jo Stax sin legendariske elektrostat PU, menn det er en helt annen historie........
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Og Rowland Complement. En custom versjon av Ikeda 9R uten cantilever og pneumatisk demping via små neoprenkuler!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Veldig gjerne Vermin! Tusen takk for generøst tilbud.

    Og til dere andre også, for gode innspill!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    8 mV utsignal er det for mye for typisk MM-riaa? EMT-pickupene har ca 1, 05 mV ut, vurderer en Fidelity Research step up med 18dB=7,94.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takker for all hjelp og gode innspill i tråden.

    Landet på EMT i denne omgang, så får vi se om det blir utprøving av SPU på sikt, hvem vet.
     

    hegermann

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2012
    Innlegg
    16
    Antall liker
    11
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Strålende prosjekt! Planlegger en rigg nr 2 selv, primært for SPU/mono og mener Art Dudley fant en elegant løsning for å kunne bruke både EMT og begge SPU variantene i 997-en ved hjelp av en 'kjelke' ala det SME har, så man kan flytte armbasen litt fram og tilbake for å få riktig geometri...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn