electrocompaniet vs harman kardon hk970

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
lurte på om noen kunne hjelpe meg med noe jeg har hatt i tankene lenge..
hadde det vært smart å kjøpe en brukt eci3 for 4-5k istedetfor den harman kardonen jeg har? har en HK970 som jeg kjøpte i januar.

kunne også tenkt meg å bytte høyttaler. har en system audio sa1550 for tida og jeg kunne tenkt meg litt mer bass og trøkk. synes nemlig den er litt "slapp". så skulle gjerne hatt da en høyttaler som gir god bass sammen med eci3 (eller noe lignende selvfølgelig). kanskje audio pro er bra?

ps: hører mest på metal, ralph myerz-type musikk og morrisey-type musikk. hehe
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg likte ECI-3 godt da jeg hadde den. Har hørt den på Klipsch RF-3 og Patos 101 (stativhøyttaler). Syntes det låt veldig flott på begge disse, men på hver sin måte.

Jeg har desverre ikke hørt ECIen på Triangle, men tror det kunne fungert bra.

Mvh. Johan
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
kunne for eksempel tenkt meg å kjøpe brukte høyttalere fra www.hifihuset.no.. men jeg vet egentlig ikke så veldig mye om de forskjellige merkene.
 
R

Rojoh

Gjest
Det skulle ikke være så vanskelig å få tak i brukte Klipschhøyttalere. RF-3 som jeg hørte, er en gammel modell og er erstattet av andre modeller.

Prisen avhenger av hvor store høyttalere du ønsker. Både Triangle og Klipsch er lette å drive, og da er ECI-3 en veldig god forsterker. Akkurat nå er det en del gode tilbud på Triangle rundtomkring.
Importør:http://www.norskhificenter.no/hoyttalere.asp

Mvh. Johan
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
jeg trenger egentlig en cd-spiller også..
 
R

Rojoh

Gjest
Nytt anlegg med andre ord (- platespiller) ;)

Legg merke til at ECI-3 ikke har RIAA, og at du må skaffe en separat RIAA til denne forsterkeren.

Mvh. Johan
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
er det noen som kan si meg noen andre høyttalermerker jeg bør prøve? trenger god bass, men ikke overdådig bass
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Hva med Patos Lyric 402?
En meget bra høttaler på mange måter, også når det gjelder bass.
Kan muligens bli litt "mørk" med EC? Noen her har sikkert forsøkt!
Om du ikke skal ha ECI3, er det jo masse bra integrerte forsterkere på bruktmarkedet. Jeg ville nok ha latt HK'en gå ja..
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
er ikke sikkert jeg skal ha eci nei. men forsterkeren skal helst ikke koste mer enn 5000kr.

er ikke patos lyric 402 ganske dyr?
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Hva om du beholdt anlegget, men kjøpte deg en sub?
Jeg tror det er det er det som gjør størst forskjell pr. krone brukt.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
har ikke plass til en sub noe sted.. har et ganske lite rom. har så vidt plass til noen litt breie gulvhøyttalere..
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Dropp ECI-3 og kjøpe en ECI-1 som du deretter oppgraderer med Kit fra EC. DA får du godlyd ;-)
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
har ikke plass til en sub noe sted.. har et ganske lite rom. har så vidt plass til noen litt breie gulvhøyttalere..

Hei,
Synd det at du ikke har plass til en sub, jeg har selv SA men da en litt annen utgave og bruker de sammen med en subb i tv stua (surround anlegg) og disse ht spiller flott sammen med en sub.
Subben fra SA er heller ikke stor, selv bruker jeg en fra audiovektor og det går bra sammen.

Har du ikke et lite hjørne du kan sette den i da ?

Mvh
Geir :)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
har faktisk ikke noe ledig hjørne. døra på klesskapet mitt åpner seg i hjørnet.. :p
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Unngå sub hvis du skal høre påmusikk,. er surroundfolkene sin greie. Dra litt rundt til forskjellige forhandlere og lytt.
smaken er veldig individuell heldigvis. Er mange gode alternativ. ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Unngå sub hvis du skal høre påmusikk,. er surroundfolkene sin greie.
"kremt"
Har du noengang hørt et godt stereoppsett m ditto sub???
Ikke det nei...  ;D ;D

Ikke meningen å være brutal så tidlig en søndagsmorgen.  :-[ ;)
Men dette er en slik utalelse jeg selv kunne lirket av meg for ca 3 år siden. Da jeg skulle bygge meg opp til et surround opppsett i kjelleren. ;)
Nå ble det tokanals i stedet...Takk for det  ;D
Billigere....nei  ::)

Prøv å få til en lytt hos noen som sitter med ordentlig integrert sub i et godt oppsett og ikke minst rom.
PS
Jeg har IKKE en god sub i mitt rom, men skulle ønske at jeg hadde det 8)

Til trådstarter:
Om du har et lite rom (hvor lite er det?), ikke på liv og død bruk store høytalere med store basselement.
Rommet kan fort bli mettet med bassbølger uten kontroll....
Jeg har selv hatt System Audio og når det gjelder hurtighet, er de jo ikke de verste du kunne hatt :)
Men det er klart, de er ikke akkurat verdens største "headbangers"

Ellers har det kommet forslag på Klipsch.
Om din musikksmak er som du beskriver, vil kanskje ikke dette være et dumt valg. Men du vil muligens miste litt av tempoet i bassen. Det du vil vinne med et slikt bytte er mer rock`n roll og trøkk.
Det finnes en del modeller å velge i.

Når det gjelder forsterker til Klipcsh, trenger du ikke store kraftverk for å få det til å sparke skikkelig.
Vet om folk som har ca 2x 25w og det sparker skikkelig bra  ;D

Men det viktigeste av alt nå, uansett hva vi her på hfs sier:
Om du har mulighet til det,
lån med deg hjem og test ut kombinasjoner selv.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
joda.. kunne tenkt meg å prøve med en KEF Q11 (brukt) om den ikke hadde vært for stor for rommet jeg.. :p
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Unngå sub hvis du skal høre påmusikk,. er surroundfolkene sin greie
For noe tøys! Jeg har selv jobbet hifi-butikk og kjenner de produktene det her er snakk om. Vi hadde en kunde med samme høyttalere som trådstarter. Han hadde kjøpt en litt rimeligere forsterker fra en konkurent i forhold til den vi anbefalte(Nad kontra Arcam Solo). Kunden var misfornøyd med lyden, syntes det låt hardt og kaldt og vi avtalte et hjemmebesøk. Vi tok med en sub og en bedre (og dyrere) forsterker. Stuen hos kunden viste seg å være veldig stor og med mye harde flater. Vi byttet først ut forsterkeren, uten at det hjalp så mye, fremdeles hardt, måtte vi kostatere. Vi prøvde også selvfølgelig alternative høyttalerplasseringer. Så var det å koble opp subben. Forskjellen var enorm. Det at subben kom inn, gjorde at det låt mykere oppover, det ble plutselig behagelig å høre på anlegget. Vi var jo klar over at subben ville kunne gi et ekstra skyv i bunnen, men her snakker vi om en helt annen opplevelse av anlegget og lyden. Til og med kona kom springende og lurte på hva som hadde skjedd, hun var storfornøyd med lyden.De kjøpte subben.

Privat har jeg, som innbitt to-kanalmann, gode erfaringer med bruk av sub.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Unngå sub hvis du skal høre påmusikk,. er surroundfolkene sin greie.
He he he,tror du tråkket litt i salaten her ;)
Prøv med en Rel sub du,og livet ditt vil aldri bli det samme igjen!
De er suverene på musikk.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
er ikke REL jævlig dyre? hvis det skal kjøpes sub så er nok 2-3k maks pris
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
denne tråden har nok feil tittel.. tror kanskje at jeg skal lage en ny en..
 
Topp Bunn