Forsterkere electrocompaniet aw60 brokobling

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
hei, har electrocompaniet pd1-dac + ec 4-5+aw60ftt , har nå kjøpt enda en aw60ftt, den er oppgradert i fra

abrahamsen, men den jeg har fra før er helt orginal, kan jeg brokoble disse sammen eller blir det krøll i og med den

ene er oppgradert? og hvordan kan jeg brokoble? prøvde å finne og søke men stod ingenting konkret.

er det 2 stk Y splitt xlr og på terminalene fra høyttaler på vær aw60 kun på pluss + + ? kjører seff balanserte kabler fra før. har Kef

q550 uten mulighet for noe biamping.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Senzlez2: Det der blir krøll. Hadde du derimot hatt 2 oppgraderte- som var HELT like- ville du kanskje ha fått det til med den komboen der. En AW60FTT har riktignok brokoblingsmulighet, men hvis du gjør det skjer følgende:

- Forvrengningen øker
-Strømleveransen blir mindre stabil, ettersom forsyninga stresses mer og reservene minker. Det tas mao ut mer watt, men de er langt mindre underbygd.

Tips:

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!

Se på en PMC DB1 Gold eller Twenty5-23. Og så kjører du ei blokk pr terminalsett. Da har KEFen absolutt NULL sjans. Og du får høre hva som VIRKELIG bor i den kombinasjonen. Det er IKKE lite. De to der er klassisk EC på sitt aller beste. Og sånn som de blokkene dine er pr dato bør du ikke engang tenke på å brokoble dem. Fordi de ikke er like.

PS: Jeg har eid det forsterkersettet selv.. Og imo er forforsterkeren den beste delen. En billigere måte å få forbedret dette på, er å bruke 4.5 med de aktive studiohøyttalerne PMC Result 6..Best of Both Worlds...Sistnevnte alternativ bruker du XLRer på, mens toblokksbruken skjer via RCA, med 2 AW60...
 
Sist redigert:

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
Senzlez2: Det der blir krøll. Hadde du derimot hatt 2 oppgraderte- som var HELT like- ville du kanskje ha fått det til med den komboen der. En AW60FTT har riktignok brokoblingsmulighet, men hvis du gjør det skjer følgende:

- Forvrengningen øker
-Strømleveransen blir mindre stabil, ettersom forsyninga stresses mer og reservene minker. Det tas mao ut mer watt, men de er langt mindre underbygd.

Tips:

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!

Se på en PMC DB1 Gold eller Twenty5-23. Og så kjører du ei blokk pr terminalsett. Da har KEFen absolutt NULL sjans. Og du får høre hva som VIRKELIG bor i den kombinasjonen. Det er IKKE lite. De to der er klassisk EC på sitt aller beste. Og sånn som de blokkene dine er pr dato bør du ikke engang tenke på å brokoble dem. Fordi de ikke er like.

PS: Jeg har eid det forsterkersettet selv.. Og imo er forforsterkeren den beste delen. En billigere måte å få forbedret dette på, er å bruke 4.5 med de aktive studiohøyttalerne PMC Result 6..Best of Both Worlds...Sistnevnte alternativ bruker du XLRer på, mens toblokksbruken skjer via RCA, med 2 AW60...
Spamming på fullt ja, noen andre som har noe mer fornuftig å komme med :) ?
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Senzlez2: Det der blir krøll. Hadde du derimot hatt 2 oppgraderte- som var HELT like- ville du kanskje ha fått det til med den komboen der. En AW60FTT har riktignok brokoblingsmulighet, men hvis du gjør det skjer følgende:

- Forvrengningen øker
-Strømleveransen blir mindre stabil, ettersom forsyninga stresses mer og reservene minker. Det tas mao ut mer watt, men de er langt mindre underbygd.

Tips:

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!

Se på en PMC DB1 Gold eller Twenty5-23. Og så kjører du ei blokk pr terminalsett. Da har KEFen absolutt NULL sjans. Og du får høre hva som VIRKELIG bor i den kombinasjonen. Det er IKKE lite. De to der er klassisk EC på sitt aller beste. Og sånn som de blokkene dine er pr dato bør du ikke engang tenke på å brokoble dem. Fordi de ikke er like.

PS: Jeg har eid det forsterkersettet selv.. Og imo er forforsterkeren den beste delen. En billigere måte å få forbedret dette på, er å bruke 4.5 med de aktive studiohøyttalerne PMC Result 6..Best of Both Worlds...Sistnevnte alternativ bruker du XLRer på, mens toblokksbruken skjer via RCA, med 2 AW60...
Spamming på fullt ja, noen andre som har noe mer fornuftig å komme med :) ?
Hahaha......:cool:
 

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
har sendt mail til EC og abrahamsen, men regner med de er sein på å svare, XD
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har ærlig talt litt vansker med å skjønne denne fascinasjonen med brokobling som har dukket opp. Spesielt blandt NAD-fansen er dette utbredt, men andre har og kastet seg på bølgen.

Det som skjer når du brokobler en forsterker, er at hver forsterkerdel ser halve impedansen, slik at den må levere dobbelt så mye strøm. Dette betyr at du belaster utgangstransistorene og strømforsyningen mere, forvrengingen øker og dempingsfaktoren halveres.

Høyttalene dine har en minste impedans på 3,51 ohm. Dette vil være ved kabinettets tuningsfrekvens, rundt 50Hz på denne modellen, og her vil hver forsterkerkanal se 1,75 ohm. Dette er å be om bråk - i værste fall havari på forsterker (brente transistorer eller strømforsyning). Jeg har reparert en Nad for nevøen min, som gikk heden pga brokobling. Den andre forsterkeren hans hadde mere feil, så den la vi ikke mere arbeid i.

Derfor: skal du ha mere trøkk, har du i prinsippet to opsjoner: selg begge aw60, og kjøp noe kraftigere og/eller invester i en aktiv sub der du kan bruke aktivt linjenivå-filter i sub og avlaste både forsterker og hovedhøyttalere for de laveste oktavene.

Har du litt over marginal kapabilitet til å lodde og tyde ei bruksanvisning, er det relativt kurant å bygge seg et kraftig effekttrin basert på Anaview-moduler til en edruelig pris ca 3500kr for en 1000W/4ohm modul, inkl strømforsyning.

Johan-Kr
 
Sist redigert:

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
sånn som jeg har delvis fått med meg så øker ikke forvrengingen på aw60fft i brokobling, vet dempingsfaktoren halveres. men takk for innspill, tror jeg bare venter til jeg får mail ifra EC eller Abrahamsen mye svada svar her.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
sånn som jeg har delvis fått med meg så øker ikke forvrengingen på aw60fft i brokobling, vet dempingsfaktoren halveres. men takk for innspill, tror jeg bare venter til jeg får mail ifra EC eller Abrahamsen mye svada svar her.
Du vil alltid få forskjellige meninger her. Aw60FTT har i allefall MANGE her brokoblet før eller siden. Det funker som regel helt fint, mener å huske de er stabile i ganske lav last også. Kondensatorbanken i denne er ikke spesielt stor, slik som på feks AW120. AW120 og opp har alle ganske overdimensjonert strømforsyning. Aw60 - ikke så mye.

Vil det bli krøll? Nei, tror nok det vil funke ganske greit. Oppgraderingene som utføres her er ganske minimale og gir ingen natt og dag forskjell. Men noe forskjell vil det nok være.

Men jeg som purist (les, jeg ville fått ett OCD anfall) ville klikka om dette var mitt oppsett. Kanalene MÅ være identiske! Vanskelig nok med ett serienummer som feks. 003 og 005. Tror kanskje ikke jeg hadde klart det heller..

Uansett.. ja, det vil fungere. Tror neppe de eksploderer.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det som skjer når du brokobler en forsterker, er at hver forsterkerdel ser halve impedansen, slik at den må levere dobbelt så mye strøm. Dette betyr at du belaster utgangstransistorene og strømforsyningen mere, forvrengingen øker og dempingsfaktoren halveres.
Er det ikke mer korrekt å si at hver forsterkerdel må levere halvparten så mye spenning? For lik effekt inn i en gitt høyttaler, altså?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ellers synes jeg AW60 er en ganske fin forsterker. Hvis det Abrahamsen har gjort med den ene er bra, så ville jeg kanskje spandert det samme på den andre.

Siden er det jo bare å prøve seg fram. Brokobling, eller passiv biamping? Hvem vet hva som funker best. Mer forsterker er uansett nesten like deilig som mer høyttaler...
 

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
Ellers synes jeg AW60 er en ganske fin forsterker. Hvis det Abrahamsen har gjort med den ene er bra, så ville jeg kanskje spandert det samme på den andre.

Siden er det jo bare å prøve seg fram. Brokobling, eller passiv biamping? Hvem vet hva som funker best. Mer forsterker er uansett nesten like deilig som mer høyttaler...
blir nokk brokobling, Nemo kobling, ja skal vurdere en oppgradering hvis det er veldig forskjell på den ene aw60en.
 

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
sånn som jeg har delvis fått med meg så øker ikke forvrengingen på aw60fft i brokobling, vet dempingsfaktoren halveres. men takk for innspill, tror jeg bare venter til jeg får mail ifra EC eller Abrahamsen mye svada svar her.
Du vil alltid få forskjellige meninger her. Aw60FTT har i allefall MANGE her brokoblet før eller siden. Det funker som regel helt fint, mener å huske de er stabile i ganske lav last også. Kondensatorbanken i denne er ikke spesielt stor, slik som på feks AW120. AW120 og opp har alle ganske overdimensjonert strømforsyning. Aw60 - ikke så mye.

Vil det bli krøll? Nei, tror nok det vil funke ganske greit. Oppgraderingene som utføres her er ganske minimale og gir ingen natt og dag forskjell. Men noe forskjell vil det nok være.

Men jeg som purist (les, jeg ville fått ett OCD anfall) ville klikka om dette var mitt oppsett. Kanalene MÅ være identiske! Vanskelig nok med ett serienummer som feks. 003 og 005. Tror kanskje ikke jeg hadde klart det heller..

Uansett.. ja, det vil fungere. Tror neppe de eksploderer.
hei og takk for svar:) er det nemo tilkobling jeg trenger? fant en link : Brokobling av effektforsterkere (NEMO-kobling)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ellers synes jeg AW60 er en ganske fin forsterker. Hvis det Abrahamsen har gjort med den ene er bra, så ville jeg kanskje spandert det samme på den andre.

Siden er det jo bare å prøve seg fram. Brokobling, eller passiv biamping? Hvem vet hva som funker best. Mer forsterker er uansett nesten like deilig som mer høyttaler...
blir nokk brokobling, Nemo kobling, ja skal vurdere en oppgradering hvis det er veldig forskjell på den ene aw60en.
Det er nok uansett verdt å teste. Det skjer ting med dempefaktoren, og som vi har vært inne på så dobles kapasiteten for spenning, men ikke for strøm. Hva som funker best er kanskje et spørsmål om høyttalernes impedans. Jeg har biampa passivt med to DP 6.4 noen år.

Forresten synes jeg nok effektforsterkeren er et vesentlig sterkere kort enn 4.5 forforsterker (forutsatt at du klarer deg med effekten). Jeg hadde AW60/ 4.5 før jeg fikk DP 6.4P/ BPC 7.0, og bytta litt fram og tilbake i overgangsfasen.
 
Sist redigert av en moderator:

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
sånn som jeg har delvis fått med meg så øker ikke forvrengingen på aw60fft i brokobling, vet dempingsfaktoren halveres. men takk for innspill, tror jeg bare venter til jeg får mail ifra EC eller Abrahamsen mye svada svar her.
Du vil alltid få forskjellige meninger her. Aw60FTT har i allefall MANGE her brokoblet før eller siden. Det funker som regel helt fint, mener å huske de er stabile i ganske lav last også. Kondensatorbanken i denne er ikke spesielt stor, slik som på feks AW120. AW120 og opp har alle ganske overdimensjonert strømforsyning. Aw60 - ikke så mye.

Vil det bli krøll? Nei, tror nok det vil funke ganske greit. Oppgraderingene som utføres her er ganske minimale og gir ingen natt og dag forskjell. Men noe forskjell vil det nok være.

Men jeg som purist (les, jeg ville fått ett OCD anfall) ville klikka om dette var mitt oppsett. Kanalene MÅ være identiske! Vanskelig nok med ett serienummer som feks. 003 og 005. Tror kanskje ikke jeg hadde klart det heller..

Uansett.. ja, det vil fungere. Tror neppe de eksploderer.
hei og takk for svar:) er det nemo tilkobling jeg trenger? fant en link : Brokobling av effektforsterkere (NEMO-kobling)
Det er samme prosedyre som i linken ja. NEMO kobling er ikke en spesiel brokoblingsmetode, men en brokoblet AW180 eller AW250 tilsvarer en Aw600 (NEMO) forsterker.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
hei, har electrocompaniet pd1-dac + ec 4-5+aw60ftt , har nå kjøpt enda en aw60ftt, den er oppgradert i fra

abrahamsen, men den jeg har fra før er helt orginal, kan jeg brokoble disse sammen eller blir det krøll i og med den

ene er oppgradert? og hvordan kan jeg brokoble? prøvde å finne og søke men stod ingenting konkret.

er det 2 stk Y splitt xlr og på terminalene fra høyttaler på vær aw60 kun på pluss + + ? kjører seff balanserte kabler fra før. har Kef

q550 uten mulighet for noe biamping.
Jeg ser ingen ting i veien med å prøve ampene slik de er , nettopp slik oppdaget jeg selv de lyd messige gevinstene" av en og samme ampen ,(hvis de rette parametrene er tilstede ) og hvis det blir full pott" oppgrader andre evt
Jeg ville dog sjekket impedanse forløpet til høytaleren først ,spesiellt om det er en fullrange høytaler, Bare hvis forsterkeren din har nok strøm og lasten er bra tilpasset vil det fungere ,Du kan risikere å få klipping og ødelegge elementer og amper "
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Senzlez: Sånn bare så det er klart: ALLE brokoblede forsterkere får en økning i forvrengningen dersom de kjøres i brokoblet modus. Ei stereoblokk er bygget for å kjøre TO kanaler, og hvis den fra grunnen av var tiltenkt rollen som monoblokk ville den istedet blitt konstruert som nettopp monoblokk. Slik for eksempel Audiolab har gjort med sine 8300MB. Brokobling fører også til en halvering av impedans, så på en 8-ohmshøyttaler ser forsterkeren bare fire. Blokkene må også være HELT like ved monodrift, ellers kan du få feks gainproblemer med forsterkerne. Høyttalermerket jeg nevnte her oppe brukes i studios over hele verden, men hvis det ikke er ønskelig...OK..
 

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
Ellers synes jeg AW60 er en ganske fin forsterker. Hvis det Abrahamsen har gjort med den ene er bra, så ville jeg kanskje spandert det samme på den andre.

Siden er det jo bare å prøve seg fram. Brokobling, eller passiv biamping? Hvem vet hva som funker best. Mer forsterker er uansett nesten like deilig som mer høyttaler...
blir nokk brokobling, Nemo kobling, ja skal vurdere en oppgradering hvis det er veldig forskjell på den ene aw60en.
Det er nok uansett verdt å teste. Det skjer ting med dempefaktoren, og som vi har vært inne på så dobles kapasiteten for spenning, men ikke for strøm. Hva som funker best er kanskje et spørsmål om høyttalernes impedans. Jeg har biampa passivt med to DP 6.4 noen år.

Forresten synes jeg nok effektforsterkeren er et vesentlig sterkere kort enn 4.5 forforsterker (forutsatt at du klarer deg med effekten). Jeg hadde AW60/ 4.5 før jeg fikk DP 6.4P/ BPC 7.0, og bytta litt fram og tilbake i overgangsfasen.
kef q550 8ohm,. så det blir vell 4ohm med brokoblet aw60
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nominelt ja. Impedansekurva kan si noe annet.
Fra innlegg #8 (Fenalaar sitt) i tråden din.
Høyttalene dine har en minste impedans på 3,51 ohm. Dette vil være ved kabinettets tuningsfrekvens, rundt 50Hz på denne modellen, og her vil hver forsterkerkanal se 1,75 ohm. Dette er å be om bråk - i værste fall havari på forsterker (brente transistorer eller strømforsyning). Jeg har reparert en Nad for nevøen min, som gikk heden pga brokobling. Den andre forsterkeren hans hadde mere feil, så den la vi ikke mere arbeid i.
Fant denne impedansekurva til Q550

2018-10-05-TST-KEF-Q550-m2.jpg
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ettersom forsterkerene ikke er identiske er det vel biamping som vil fungere best, uten at jeg vet hvilken oppgradering som er utført.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Senzlez: Sånn bare så det er klart: ALLE brokoblede forsterkere får en økning i forvrengningen dersom de kjøres i brokoblet modus. Ei stereoblokk er bygget for å kjøre TO kanaler, og hvis den fra grunnen av var tiltenkt rollen som monoblokk ville den istedet blitt konstruert som nettopp monoblokk. Slik for eksempel Audiolab har gjort med sine 8300MB. Brokobling fører også til en halvering av impedans, så på en 8-ohmshøyttaler ser forsterkeren bare fire. Blokkene må også være HELT like ved monodrift, ellers kan du få feks gainproblemer med forsterkerne. Høyttalermerket jeg nevnte her oppe brukes i studios over hele verden, men hvis det ikke er ønskelig...OK..
jA sånn kan det være , du vet ikke før du har prøvd. Selv har jeg ofte bro koblet , ikke for at jeg måtte , men bare for å sjekke om alternativet hadde noen interesse lyd messig , de gangene det ikke gjør lar jeg være . Akkurat nå har jeg selv ett forsterker sett som gjør det , og ett annet som ikke gjør , begge har high current psu og strømgrense . Men av uforklarlige grunner kan noe eksperimentering/prøving i ett gitt tilfelle "gi full pott , selv om noen mener at det er NO GO .Jeg har opplevd at enkelte heldige " kombinasjoner nesten kan trylle " med lyden ,,,Jeg er derselv at jeg lar ikke ting være uprøvet . En av mine beste referanser lydmessig telt på en hånd ,,,, uansett prisklasse er nettopp brokobling hos en kompis .
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
WARNING Ja litt sent ser jeg Bambadoo har funnet kurven " med loaden for høytaleren din , klart en tøff belastning , og du kan risikere å ofre kansje både elementer og kansje ampen om du er fast bestemt på å prøve , :(
 

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
Ettersom forsterkerene ikke er identiske er det vel biamping som vil fungere best, uten at jeg vet hvilken oppgradering som er utført.
kan vell ikke biampe siden det er kun 2 høyttaler utganger per høyttaler og ikke 4
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sjekka akkurat KEF'ene. Neppe mulig å biampe. Enkle terminaler er nå en ting, og kunne sikkert vært modifisert. Men i og med at det er en 2 1/2-veis konstruksjon blir det nok verre.
 

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
Sjekka akkurat KEF'ene. Neppe mulig å biampe. Enkle terminaler er nå en ting, og kunne sikkert vært modifisert. Men i og med at det er en 2 1/2-veis konstruksjon blir det nok verre.
ja blir brokobling forhåpentligvis, og kansje oppgradering av den ene på sikt. må jo være flere som har brokoblet disse med noen høyttalere med lav impedanskurve, :/, noen som har en direkte mail til abrahamsen?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Aner ikke. Litt vanskelig å gjette hva som er gjort med den oppgraderte forsterkeren, og dermed hvor forskjellige de to kanalene ender med å bli. Er det gjort noe som endrer gain, så er du nok ute og kjører.

Husk også at gain dobles ved brokobling, og at det dermed må skrus enda mer ned på volumkontrollen. Volumpot på min 4.5 var temmelig raggete ned mot laveste volum....
 

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
Aner ikke. Litt vanskelig å gjette hva som er gjort med den oppgraderte forsterkeren, og dermed hvor forskjellige de to kanalene ender med å bli. Er det gjort noe som endrer gain, så er du nok ute og kjører.

Husk også at gain dobles ved brokobling, og at det dermed må skrus enda mer ned på volumkontrollen. Volumpot på min 4.5 var temmelig raggete ned mot laveste volum....
min ec 4-5 er det ikke sånn, allt funker ikke noe spraking i potmeter heller, tenker å finne ut hvilken oppgraderinger som er gjort på den ene aw60en, får den i hus i neste uke.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Disse om de er aktive enda ?http://www.ecsholding.com

EC holding hadde forsjellige upgrades på de andre modellene,
Har du til gang til ett AC volt meter og en signal generator kan du sjekke gain selv lett , og gnerator finnes på nettet og
 

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ville først hørt med EC eller Abrahamsen
3 ohm gir ca 1.5 ohm brokoblet. Da er du lavere enn mange forsterkere trives.
Kjenner ikke til hva dine liker og ikke.
Jeg hadde vertfall vert forsiktig og ikke testet før jeg hadde hørt med Abrahamsen eller EC

Svadasvar sier du? Vet du bedre da?
Vi prøver å hjelpe hverandre her inne.
 

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
Ville først hørt med EC eller Abrahamsen
3 ohm gir ca 1.5 ohm brokoblet. Da er du lavere enn mange forsterkere trives.
Kjenner ikke til hva dine liker og ikke.
Jeg hadde vertfall vert forsiktig og ikke testet før jeg hadde hørt med Abrahamsen eller EC

Svadasvar sier du? Vet du bedre da?
Vi prøver å hjelpe hverandre her inne.
svada svar trenger du ikke ta negativt, xd mange forskjellige meninger,

edit : og er du her for å kverulere spar deg:p
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ville først hørt med EC eller Abrahamsen
3 ohm gir ca 1.5 ohm brokoblet. Da er du lavere enn mange forsterkere trives.
Kjenner ikke til hva dine liker og ikke.
Jeg hadde vertfall vert forsiktig og ikke testet før jeg hadde hørt med Abrahamsen eller EC

Svadasvar sier du? Vet du bedre da?
Vi prøver å hjelpe hverandre her inne.
svada svar trenger du ikke ta negativt, xd mange forskjellige meninger,

edit : og er du her for å kverulere spar deg:p
Du vet, bare å gi gass hvis du ikke vil høre :p
 

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
Ville først hørt med EC eller Abrahamsen
3 ohm gir ca 1.5 ohm brokoblet. Da er du lavere enn mange forsterkere trives.
Kjenner ikke til hva dine liker og ikke.
Jeg hadde vertfall vert forsiktig og ikke testet før jeg hadde hørt med Abrahamsen eller EC

Svadasvar sier du? Vet du bedre da?
Vi prøver å hjelpe hverandre her inne.
svada svar trenger du ikke ta negativt, xd mange forskjellige meninger,

edit : og er du her for å kverulere spar deg:p
Du vet, bare å gi gass hvis du ikke vil høre :p
tenkte meg du var et sånt troll ja;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ville først hørt med EC eller Abrahamsen
3 ohm gir ca 1.5 ohm brokoblet. Da er du lavere enn mange forsterkere trives.
Kjenner ikke til hva dine liker og ikke.
Jeg hadde vertfall vert forsiktig og ikke testet før jeg hadde hørt med Abrahamsen eller EC

Svadasvar sier du? Vet du bedre da?
Vi prøver å hjelpe hverandre her inne.
svada svar trenger du ikke ta negativt, xd mange forskjellige meninger,

edit : og er du her for å kverulere spar deg:p
Du vet, bare å gi gass hvis du ikke vil høre :p
tenkte meg du var et sånt troll ja;)
Tror jeg var et større troll før enn nå.
Nå er jeg bare god og snill. Vertfall i virkeligheten. Hehe.. :)

Men helt ærlig, jeg tror det går.
Abrahamsen sine effekter går å brokoble men blir glovarm i følge en på jobb som har 2x V4up.
EC har jeg hørt om, at noen har gjort det.
Men hør nå med de, så du slippe å ødelegge noe.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Synes at #lovemusikk virker fornuftig, jeg.

Det kan jo være at det går bra, men det kan da ikke skade å ta en telefon eller sende en mail.

Dessuten stiller jeg spørsmål ved om det er spesielt smart å ha 2 forsterkere med litt forskjellige spesifikasjoner i et oppsett, med mindre du biamper. Tro meg, akkurat det vet jeg litt om.

mvh
 

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
Synes at #lovemusikk virker fornuftig, jeg.

Det kan jo være at det går bra, men det kan da ikke skade å ta en telefon eller sende en mail.

Dessuten stiller jeg spørsmål ved om det er spesielt smart å ha 2 forsterkere med litt forskjellige spesifikasjoner i et oppsett, med mindre du biamper. Tro meg, akkurat det vet jeg litt om.

mvh
eg tror jo nesten at det går bra, har sendt mail til abrahamsen men har ikke fått noe svar, får jeg Nei dette vil ikke funke svar hos de, så er jo saken grei. men kan også nevne at de som har hatt noenlunde samme kombo og de som har hatt mye EC sier det vil gå bra. og sier det motsatt til diverse svar jeg får her , :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Synes at #lovemusikk virker fornuftig, jeg.

Det kan jo være at det går bra, men det kan da ikke skade å ta en telefon eller sende en mail.

Dessuten stiller jeg spørsmål ved om det er spesielt smart å ha 2 forsterkere med litt forskjellige spesifikasjoner i et oppsett, med mindre du biamper. Tro meg, akkurat det vet jeg litt om.

mvh
eg tror jo nesten at det går bra, har sendt mail til abrahamsen men har ikke fått noe svar, får jeg Nei dette vil ikke funke svar hos de, så er jo saken grei. men kan også nevne at de som har hatt noenlunde samme kombo og de som har hatt mye EC sier det vil gå bra. og sier det motsatt til diverse svar jeg får her , :)
Når du stiller spørsmål på et forum som HFS, er det jo ikke akkurat noen bombe at du får litt ymse svar. Hadde saken vært entydig, så hadde du vel kunnet spart deg bryet med å poste. :)

mvh
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Disse om de er aktive enda ?http://www.ecsholding.com

EC holding hadde forsjellige upgrades på de andre modellene,
Har du til gang til ett AC volt meter og en signal generator kan du sjekke gain selv lett , og gnerator finnes på nettet og
hvis det blir problem med gainen så kan jeg vell fyre løs med et par av disse? https://www.amazon.co.uk/Loops-10db-Balanced-Attenuator-Adapter/dp/B0075469L8 Gain attenuator xlr ?
Det tror ikke trengs , signalet blir x2 ved brokobling og det blir enkelt forklart om du vanlig vis spiller musikken din med volum ratt på ca kl 12 vanlig oppsett , så vil rattet havne på ca kl 10 med brokobling ,,,, sånn ca , Men muligens kan forsjellen bli litt mindre , jeg vet at noen av pre ampene til EC har gain ca x2 , selv har jeg x6 på min
 
Topp Bunn