Electro Voice HP9040 horn med EV DH1A drivere - integerering av bass ?

tralalalala

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2009
Innlegg
69
Antall liker
21
Torget vurderinger
2
Hei !

Jeg har nettopp kjøpt et par Electro Voice HP9040 horn med tilhørende DH1A drivere på bruktbørsen.


Jeg poster fordi jeg trenger hjelp til å integrere en bass seksjon til disse hornene.

Jeg ønsker ikke å bruke digitalt delefilter.
I første omgang ønsker jeg å bruke EV driverne jeg nå har.

Jeg har erfaring med å bygge kabinetter.

Jeg ønsker å bruke den forsterkeren jeg allerede har til disse hornene - en Bottlehead Stereomour 2a3 integrert forsterker ( yter 3.5watt )

Jeg vil vel trenge en egen forsterker til basseksjonen?

Jeg har funnet følgende to websider:
Dipole Woofer
electronic crossover, PLLXO, passive crossover, active crossover, custom amplifier


Jeg trenger råd, hjelp ... alt er vel til hjelp ved dette tidspunktet !
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Bruk en DSP, så får du mulighet til en skikkelig aligment igjennom crossover mellom horn og LF-seksjon, og nødvendig korreksjonseq til hornet.

Passive delefilter er mye arbeid, en DSP og Smaart så er du i mål på et par timer.
 

tralalalala

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2009
Innlegg
69
Antall liker
21
Torget vurderinger
2
ONKEN... hmm...

Hei H.R !

Jeg har allerede laget detaljerte tegninger på et Onken design.
Det er egentlig bare å bygge det for min del ....

Se her:
Should I Build: Onken Box For Altec 604E´s ?

Jeg heter Tralalalala på hostboard også - om du går til side 3 på posten ser du arbeidstegningene....

Du tror altså det er en god løsning med EV horn ?


PS: Må innrømme at linken du la ved angående Linkwitz-Riley delefilteret er ganske så gresk for meg...
Finnes det en enklere måte for meg å gjøre dette på ?

Takk !
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Jeg ville bare bygget uten å tenke mer på det. stor kasse og spiller fint opp til de 500 som du trenger at det går til uten de aller største krumspring.

De Rod elliot filterene må du bygge selv dessverre, men de virker glitrende.

Når det kommer til digital deling så har jeg holdt på med de analoge lenge, men gått over til digitalt. Hatt stor motstand mot disse digitale nymotens greiene. Viste seg å være en dustete holdning jeg har hatt. Aldri spilt bedre hos meg en når jeg fikk skrudd inn de digitale delefilterene.
 

tralalalala

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2009
Innlegg
69
Antall liker
21
Torget vurderinger
2
DSP og Smaart?

hva vil jeg trenge ?

og hvordan går jeg frem ?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Her er målt frekvensrespons for den aktuelle driveren og hornet:
71_1972084489.jpg

Den øverste kurven er uten delefilter. Som du ser ruller driveren av ganske brått i begge ender. For å få respons helt opp så må du ha en tweeter i tillegg. Den totale responsen inkludert delefilter burde ligge omtrent på den grønne linja. Jeg tror kanskje jeg har et skjema som viser akkurat dette filteret. Skal se om jeg kan rote det fram fra den gamle harddisken min. Det er et vanlig passivt filter med relativt mange komponenter, og impedansen blir ganske lav ved enkelte frekvenser. Men det låter veldig godt da.

Jeg ville nok imidlertid ha investert i en litt mer moderne driver. For eksempel Faital Pro HF204. Faital Pro HF204 - Faital Pro HF204 2" neodymium high frequency compression driver with a ketone polymer diaphragm. Faital Pro HF204 HF drivers available here at US Speaker. Den er ikke så forferdelig dyr, og du kan komme unna uten å måtte bruke en tweeter i toppen. Da blir alt mye enklere. Passiv integrering av en supertweeter er veldig vanskelig når man har så lange horn.

Ellers er dobbel 15" veien å gå når det gjelder bass. Lurt å sikte seg inn på en følsomhet på opp mot 100 dB.
 

tralalalala

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2009
Innlegg
69
Antall liker
21
Torget vurderinger
2
Hei!

Om du hadde funnet diagram for dette passive filteret hadde det vært fantastisk!

Jeg klarer å bygge passive delefiltere etter diagram...

Vil de andre driverne du nevner fungere med dette passive filteret?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Okay, så her er det første filteret. Her spiller EV-hornet opp til 5-6 kHz, før responsen faller brått.
4. ordens filter optimized.jpg



Neste filter. Her er EV-driveren pushet helt opp til 10 kHz. Følsomheten er noe lavere og impedansen er helt nede i 2 ohm enkelte steder. Litt usikker på hva rørforsterkeren din vil synes om det. Mulig den kneler.
Aquaplas 10kHz.jpg


I begge eksemplene over så er JBL 2405H brukt som diskant. Integrering av en tweeter er ikke nødvendigvis så enkelt. På grunn av avstanden mellom akustisk senter for de to driverne så får man alskens faseproblematikk. Filteret simuleres for hvert enkelt oppsett, og responsen må verifiseres gjennom målinger. Du kan ikke bruke det samme filteret for en annen driver. En mer moderne driver, som den jeg linket til tidligere, vil muligens klare seg med et enklere filter. Vanskelig å si. Det må måles og simuleres og måles igjen.

Men sånn for testing kan du bygge det filteret i den øverste illustrasjonen. Åtte komponenter. Grei skuring.

Jeg har forresten de stativene stående i kjelleren hvis du vil ha dem.
 
L

Laban MK2

Gjest
HP 9040 horn skal da kunne spille alene opp mot 20 000hz vil jeg tru da den er designet for DH1 / DH2 drivere , dip i frekvens ligger i cd hornets natur så det justeres naturlig opp med eq .

Mvh

Helt fersk på horn

Sakset fra bibelen HP9040 med å uten EQ

EV.JPG
 
Sist redigert:
Topp Bunn