Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.763
    Sted
    Trondheim
    Det er mange feilkilder her, og de nevnes jo alle sammen i artikkelen. I navigasjonssystemet i bilen ligger fartsgrensene lagt inn, og kartet der er ikke alltid oppdatert. Og ofte kan bilen tro at fartsgrensen i en parallell gate også gjelder for den du kjører på. I Strindheimtunellen i Trondheim tror min bil at det er 60 km/t fordi gaten over tunellen har den fartsgrensen (det er ikke så lett å skille i 3D for slike kart). Bilen ser 80 skiltet og jeg kan da sette farten til 80, men etter et par hundre meter tror bilen plutselig at det er 60 fordi gaten "over" har den fartsgrensen. Det er ikke noe problem fordi jeg setter hastigheten manuelt, men i nyere biler som setter dette automatisk blir det problematisk. Løsningen blir da som det nevnes å slå av automatikken.
    Systemet burde kunne holde rede på veinummeret man kjører på og fartsgrensen som er lagt inn for det veinummeret på den strekningen man kjører slik at fartsdata blir korrekte, men det gjør det tydeligvis ikke.
    Så man kan fort bli lurt til å kjøre i feil hastighet med de systemene som benyttes nå selv om hensikten jo er det motsatte.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ..Løsningen blir da som det nevnes å slå av automatikken.
    ..
    Dagens tipping, hvor mange av dagens bilførere vet hvordan de skal slå dette av, eller for den sags skyld vet hva dette er og medfører.
    Blir gode inntektene til staten

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    10.076
    Torget vurderinger
    1

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    10.076
    Torget vurderinger
    1
    How interesting
    skjer aldri i min bil
    bortsett fra
    når jeg føler for det
    og det skjer jo nå og da
    på vidda
    ved langfjorden
    på de Andalusiske sletter
    eller mellom Reno og Salt Lake City

Kjørte en Volvo XC90 som påsto at fartsgrensa i en 30 sone var 120km/t!

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.478
    Det er prisen for at alle tekniske løsninger er utelukkende gjort for å være billigst mulig for produsenten. Nå mangler det bare at kineserne eller EU forbyr at alt skal på skjerm...
    Å tro Tesla gjorde dette for å være billigst mulig er naivt. Det billigste for Tesla hadde vært å hentet et håndtak fra feks Mercedes som de gjorde for vindu- og speilknappene samt rattstamme. Håndtakene på Tesla S er langt dyrere enn er standard håndtak, så det er mer snakk den gang å lage å unikt med wowfaktor tatt den høye nyprisen på bilen i betraktning. At det var dumt fra et sikkerhetsståsted kan vi nå være enige om.

Samme med gigantskjermen som ble utviklet fra bunnen av for aller første gang i historien. Kjempedyrt.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    10.076
    Torget vurderinger
    1
    Å tro Tesla gjorde dette for å være billigst mulig er naivt. Det billigste for Tesla hadde vært å hentet et håndtak fra feks Mercedes som de gjorde for vindu- og speilknappene samt rattstamme. Håndtakene på Tesla S er langt dyrere enn er standard håndtak, så det er mer snakk den gang å lage å unikt med wowfaktor tatt den høye nyprisen på bilen i betraktning. At det var dumt fra et sikkerhetsståsted kan vi nå være enige om.

Samme med gigantskjermen som ble utviklet fra bunnen av for aller første gang i historien. Kjempedyrt.

De dyreste dørhåndtakene er gode gammeldagse mekaniske med bump i døra slik at du får hånden bak. De er mye billigere å bare stampe et hull i døra og gjøre hele greia elektrisk.
    Skjermen ble ikke utviklet fra bunnen av av Tesla. Den er kjøpt fra underleverandører og er billig. Softwaren som styrer dette er mye billigere når man selger 100 000ner av biler pga besparelsene. Ledningsnettet blir mye enklere og billigere og man slipper en rekke brytere med tilhørende ledninger.
    Teslas konkuransefortrinn er pris som man har oppnådd ved å gjøre alt i bilen så billig som mulig uten hensyn til kvalitet og ergonomi. Desverre har dette smittet over på den øvrige bilindustri men heldigvis er det en motreaksjon på gang...

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.478
    De dyreste dørhåndtakene er gode gammeldagse mekaniske med bump i døra slik at du får hånden bak. De er mye billigere å bare stampe et hull i døra og gjøre hele greia elektrisk.
    Skjermen ble ikke utviklet fra bunnen av av Tesla. Den er kjøpt fra underleverandører og er billig. Softwaren som styrer dette er mye billigere når man selger 100 000ner av biler pga besparelsene. Ledningsnettet blir mye enklere og billigere og man slipper en rekke brytere med tilhørende ledninger.
    Teslas konkuransefortrinn er pris som man har oppnådd ved å gjøre alt i bilen så billig som mulig uten hensyn til kvalitet og ergonomi. Desverre har dette smittet over på den øvrige bilindustri men heldigvis er det en motreaksjon på gang...
    Kontrollspørsmål 1: hva er det tyskerne ikke evner å få til etter årevis med forsøk, brukt milliarder av kroner på og inngått ca 14 samarbeid i forsøk på takle oppgaven? Og som garvede Toyotaingeniører kaller et mesterverk?

Kontrollspørsmål 2: Du vet at Tesla har mekanisk døråpner som backup for den elektriske?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    virker jo mere idiotisk å lage to systemer, når mekanisk døråpner uansett må være der. Mere vekt og mere som gå galt

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.478
    Ja, nettopp. Så Tesla er en dyrere løsning satt sammen for å gi en premium følelse, enig alle sammen?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.763
    Sted
    Trondheim
    Kjørte en Volvo XC90 som påsto at fartsgrensa i en 30 sone var 120km/t!
    Det rareste jeg har opplevd var i en Passat GTE. Jeg kjørte i en gate med 40 km/t fartsgrense. Da jeg kjørte den ene veien sa bilen at fartsgrensen var 50 km/t. Da jeg kjørte den andre veien var det visst 30 km/t. I snitt ble det jo riktig da. :D

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    10.076
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nettopp. Så Tesla er en dyrere løsning satt sammen for å gi en premium følelse, enig alle sammen?
    Nei. Det gir ingen premium følelser og er billigere. Det ligger primært i karosseri.
    Her er exemplifisert hos Audi. Enshittification:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.419
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Ganske interessant at @Ole_Martin nå mener dette var dumt. Han forsøkte jo å latterliggjøre meg når jeg tok opp akkuret det for en tid tilbake.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis ekstra vekt og kompleksitet er premium så ja. I mine øyne er premium heller feks ekte skinn og materialer som ikke er gjenvunnede slippers
    Nei nei
    intet er som skikkelig tåfis lukt i bilen
    samt angst for neglesopp
    det kalles fremskritt

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.478
    Nei. Det gir ingen premium følelser og er billigere. Det ligger primært i karosseri.
    Her er exemplifisert hos Audi. Enshittification:
    Jeg så filmen du linket til.

Merk at samtlige Teslamodeller har dører av aluminium som gir begrensninger nevnt i filmen din.

Det som filmen din ikke tar opp, er lakk og rustproblemene VW håndtakene medfører. Lakken ødelegges/ripes i gropa hvor du fører hånden, og samtlige VAG biler med ståldører får den klassiske VW-rusten hvor det er stemplet hull til plasthåndtaket. Kikk selv på parkeringsplassen. Så det er veldig mange grunner til å fjerne tradisjonelle håndtak, også av kompliserte produksjonshensyn.

Men poenget mitt består. I 2013 gav det en premium følelse når håndtakene kom automatisk ut med lys for første gang på en kommersiell bil. Det samme gjaldt Falcondørene på X. Tullete fordyrende å utvikle fra et ingeniørståsted, men gjort for publisitet og premiumfølelse av å ha noe ingen andre har.

Det som imidlertid er dumt med Teslas håndtaksdesign er at dørhåndtakene likevel har en mekanisk overføring så det er dobbelt opp. Skulle jeg ønsket meg noe, så ville det vært håndtaket på Y og 3 som rene mekaniske håndtak. Problemet til Tesla er de rammeløse vinduene hvor man må ha en mikrobryter uansett for å senke vinduet før døra åpnes.

Jeg har også et problem med intern dørdesign (ledningsføring) på 1. og 2. generasjon Tesla S hvor jeg har hatt av dørdekslene. At den døra i hele tatt virker er et under for å si det slik.

IMG_6412.jpeg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.205
    Torget vurderinger
    4
    Det nærmer seg den tiden da jeg og mange andre skal frem med båthengeren og trekke opp båten. Det blir sikkert en interessant øvelse når bilene ikke lenger har ratt og pedaler.
    Artig å rygge med henger og Ioniq 5, piping og nødbremsing som ikke lar seg deaktivere. Selv om bilen lar seg oppdatere OTA så er ikke det noe de bryr seg om.

Har inntrykk av at andre merker bryr seg litt mer om funksjonalitet enn Hyundai.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    10.076
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så filmen du linket til.

Merk at samtlige Teslamodeller har dører av aluminium som gir begrensninger nevnt i filmen din.

Det som filmen din ikke tar opp, er lakk og rustproblemene VW håndtakene medfører. Lakken ødelegges/ripes i gropa hvor du fører hånden, og samtlige VAG biler med ståldører får den klassiske VW-rusten hvor det er stemplet hull til plasthåndtaket. Kikk selv på parkeringsplassen. Så det er veldig mange grunner til å fjerne tradisjonelle håndtak, også av kompliserte produksjonshensyn.

Hull i døra får du uansett hvilken løsning som velges. Dagens billigløsning får du et stort hull med mer overflate som kan ruste. Jeg forøvrig ikke sett noen VW med rust, bortsett fra veldig gamle (90-tallet +), men så kjøres det ikke i saltlake her.

Det er forøvrig merkelig å kritisere VW for rust da knapt noe ruster fortere enn Tesla 3 og Y. En 16 år gammel Tiguan har lokal rust mens Tesla ruster etter ett år. Spørs om mange 3 og Y blir 16år gamle.

Tesla Model Y ruster allerede etter én norsk vinter – og garantien kan falle bort om du gjør noe med det - Elbil RADAR

NAF avdekker alvorlig Model 3 rust: -viktig med beskyttelse!

Tesla, Tesla Model 3 | Slår alarm: Omfattende rustproblemer på Tesla Model 3

Tesla Model 3: Mener en av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.478
    Hull i døra får du uansett hvilken løsning som velges. Dagens billigløsning får du et stort hull med mer overflate som kan ruste. Jeg forøvrig ikke sett noen VW med rust, bortsett fra veldig gamle (90-tallet +), men så kjøres det ikke i saltlake her.

Det er forøvrig merkelig å kritisere VW for rust da knapt noe ruster fortere enn Tesla 3 og Y. En 16 år gammel Tiguan har lokal rust mens Tesla ruster etter ett år. Spørs om mange 3 og Y blir 16år gamle.
    Poenget er at håndtak beveger seg i hullet og gnisser bort lakken så du får rustbobler. Rusten kommer allerede etter 4-5 år på VWs ståldører, selv den dag idag så VW gjør ingenting for å eliminere problemet. Jeg vet fordi jeg har hatt VW selv og har tilgang til VW idag.

Bildet var bare et eksempel via Google. Kanskje er bildet fra 2018 for alt jeg vet. Uansett utvikler ikke rust seg slik fra en dag til en annen.

Model 3 ruster fælt i fremme hjulbue og fremre kanal hvor steinsprut ødelegger lakken. Det er helt riktig. Jeg tror Tesla har forsøkt å endre dette gjennom årene med å redesigne skvettlapper som nå er standard, samt et slitebelegg langs kanal. Rustne bremserør tas på garanti som en innrømmelse. Men helt klart er problem. Dørene er heldigvis aluminium.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    har hatt sikkert 40vag biler fra 90 og 00 tallet. De fleste har vært 10-20år når jeg har hatt de og aldri sett rust rundt dørhåndtak.
    Har en 2010 nå med 210km på telleren, ingen rust der. Men klart, stål ruster, tror det henger mye sammen med vedlikehold / renhold også.
    Det sagt så skulle jeg ønske alle biler var laget i aluminium, men det er jo kun der det saltes at rust egentlig er et problem.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.478
    har hatt sikkert 40vag biler fra 90 og 00 tallet. De fleste har vært 10-20år når jeg har hatt de og aldri sett rust rundt dørhåndtak.
    Har en 2010 nå med 210km på telleren, ingen rust der. Men klart, stål ruster, tror det henger mye sammen med vedlikehold / renhold også.
    Det sagt så skulle jeg ønske alle biler var laget i aluminium, men det er jo kun der det saltes at rust egentlig er et problem.
    Jeg kan være så freidig å si jeg skal garantert klare å finne boblerust («sinkslipp på VW-tåkespråket») på din 2010 VW. Hjulbuer ned mot kanal og overgangen til plastfangerne, hele bakluka og innvendige falser panser og bakluke. Boblerusten rundt dørhåndtak er synlig når du løfter på håndtakene.

Det er også avhengig hvor bilen går; østlandet er selvfølgelig verst ift salting.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    2.623
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan være så freidig å si jeg skal garantert klare å finne boblerust («sinkslipp på VW-tåkespråket») på din 2010 VW. Hjulbuer ned mot kanal og overgangen til plastfangerne, hele bakluka og innvendige falser panser og bakluke. Boblerusten rundt dørhåndtak er synlig når du løfter på håndtakene.

Det er også avhengig hvor bilen går; østlandet er selvfølgelig verst ift salting.
    Ja, her vestlandet vert det ikkje brukt salt i det heile:)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

må dessverre skuffe deg, ingen av disse stedene har rust, men rust har bilen selvsagt. Er jo vag vi snakker om
    bare sier at det dørhåndtak problemet er ikke eksisterende etter min erfaring (men kanskje etter din?)

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.951
    Torget vurderinger
    1

Kan noen ringe EUparlamentet og be dem om å forby ikke-løsninger som dette?
    Om en sikring også ryker inni mercedesbatterier så blir det den samme løsninger: "Kaufe einen neuen Akku, dumkopf"
    Merce er vel heller ikke alene om slike idiotløsninger(?)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    10.076
    Torget vurderinger
    1

Kan noen ringe EUparlamentet og be dem om å forby ikke-løsninger som dette?
    Om en sikring også ryker inni mercedesbatterier så blir det den samme løsninger: "Kaufe einen neuen Akku, dumkopf"
    Merce er vel heller ikke alene om slike idiotløsninger(?)

Det er en eller annen elbil (vet ikke hvilken) på det norske markedet som koster under 400 000kr hvor nytt batter koster over en million....

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.951
    Torget vurderinger
    1
    Det er en eller annen elbil (vet ikke hvilken) på det norske markedet som koster under 400 000kr hvor nytt batter koster over en million....
    Mener å huske at det er en MG fra 3-4 år tilbake. Var iaf en kinabil. Importøren skylder på at kalibreeeeeringen tar såååå lang tid.
    "Kalibrering" må være et av de dyreste ordene som finnes.
    En tidligere kollega betalte over 6000 kroner for å kalibrere (balansere) batteriet på hybriden sin, hos en som "kunne å balansere ev-batterier".

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.726

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.877
    Her:
    (språket på den siste linken er engelsk når den åpnes)

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Legger denne her, vel vitende om at det også gjelder vanlige biler ( link gjelder kun 1 døgn med registrering)
    fra Digi
    Veldig glad i mine biler fra 1997 og 2002…

Sikkerhetsselskap sier de har oppdaget skadevare til biler
    Det første eksempelet på ondsinnet programvare som har infisert nettilkoblede biler, er funnet , ifølge sikkerhetsselskapet Kaspersky.

Ondsinnet programvare utvikler seg minst like raskt som annen programvare, og aktørene bak leter stadig etter nye angrepsflater. Nå har fenomenet inntatt bilene, forteller sikkerhetsforskere.
    Kaspersky opplyser at de i sommer avdekket skadevare som retter seg spesifikt mot biler som benytter Android-baserte infotainment-systemer – altså den sentrale enheten som kontrollerer ulike funksjoner i bilen.
    Selskapet sier dette er det første dokumenterte tilfellet av fenomenet.

Klikksvindel
    Skadevaren skal ha blitt levert via automatiske fastvare-oppdateringer og er ikke designet for å stjele data, slik de fleste typer ondsinnet programvare er. I stedet er den designet for å stjele datakraft ved å innlemme bilen i et såkalt botnett.
    Botnett er altså omfattende nettverk av tilkoblede, infiserte enheter av ulike typer, som setter trusselaktørene i stand til å rute trafikk gjennom enhetene for å utføre ulike typer ondsinnet aktivitet.
    For brukeren kan infeksjonen likevel resultere i lavere ytelse og stabilitet ved bruk av infotainment-systemet i bilen. Ikke minst vil infeksjonen gå ut over internetthastigheten, forårsaket av at programvaren hele tiden kommuniserer med kontrollserveren.
    I tillegg til botnett-egenskapene brukes skadevaren også til å utføre såkalt klikksvindel. Dette er automatisk klikking på annonser uten brukernes viten og samtykke for økonomisk vinning – en ganske vanlig form for svindel i skadevare for mobiler.
    Kan motta kommandoer
    Dette er imidlertid ikke de eneste truslene.
    – Det er også verdt å merke seg at skadevarens egenskaper ikke begrenser seg til proxy-funksjonalitet. Den kan motta kommandoer fra angriperne og laste ned og kjøre annen ondsinnet kode. Som et resultat kan konsekvensene av en infeksjon variere ut fra hvilken last botnett-operatørene velger å installere, påpeker Kaspersky.

Det er viktig å merke seg at skadevaren i dette tilfellet kun rammer en spesifikk type Android-baserte infotainment-systemer, nærmere bestemt enheter som bruker programvare utviklet av et kinesisk selskap som heter DoFun.
    DoFun lager hovedsakelig programvare for uoriginale tredjepartssystemer som gjerne brukes til å oppgradere eksisterende biler, og de proprietære systemene som tilbys av de store bilmerkene er derfor ikke direkte rammet i denne omgang.
    Over 30 millioner kunder
    Ifølge egne nettsider har selskapet imidlertid over 30 millioner kunder, og selskapets programvare benyttes globalt – noe som innebærer at potensielle ofre kan befinne seg i samtlige verdensdeler, også i Norge. Trusselen kan dermed være relevant for nordmenn som har oppgradert eller planlegger å oppgradere infotainment-systemene i bilene sine, enten det er elbiler eller bensinbiler.
    Kaspersky sier at skadevaren leveres via en legitim systemapplikasjon kalt TWCore, som benyttes til programvareoppdateringer av bilens datasystem. Denne appen henter data fra nettskyen om filene som må installeres, og brukes hovedsakelig til oppdateringer av programvare som allerede er installert.
    I dette tilfellet har trusselaktørene imidlertid manipulert appen på en slik måte at den kan brukes til å installere helt ny programvare. Flere tekniske detaljer kan man finne hos Securelist.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    visste det ville komme, til tanke for de som ønsker smarte biler som ordner alt selv

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    14.160
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    Snakket med en taxi (bolt) sjåfør. Han vekslet mellom Tesla Y og Toyota BZ4.
    Tesla måtte han ha hyppige pauser pgs smerter i rygg, skuldre etc. Toyotaen ble han aldri sliten av og bare komfort. Problemet med toyotaen var ikke første lading men når de blir kjørt nesten 24/7 så trengs gjerne 2/3 full ladinger pr. døgn og da ble det "throttling" og sirup. Toyota var klar over problemstillingen men hadde pr. dags dato ikke klart å fikse det.
    Så pratet jeg med en kompis av meg igår. Han kjøpte for en tid tilbake Tesla Model y Performance. Spurte om han var fornøyd. "Ja, men det er jo en billigbil". Alt var simpelt, kjipt og den var mye "tørstere" enn han trodde. Klarte ikke t/r Lillehammer uten lading. (bor på Bekkestua), bortsett fra det, fornøyd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn