Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.419
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Porsche / VW - tysk bilindustri gjør det dem kan for å unngå boten på ca 1000 kroner pr gram CO2 over EU grensen pr bil. Omtrent 17 milliarder kroner.
    Alle regler, krav og sanksjoner EU selvpålegger europeisk industri i det grønne skiftes ånd vil gradvis resultere i at det kun i begrenset grad vil være mulig å drive produksjonsindustri i Europa om noen år.
    Man må forstå at årsakene til at bilindustrien i Eurpoa har store utfordringer langt fra alene dreier seg om teknologinivå, men også rammebetingelsene.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    17.836
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Man må forstå at årsakene til at bilindustrien i Eurpoa har store utfordringer langt fra alene dreier seg om teknologinivå, men også rammebetingelsene.
    Selvsagt. De samme rammebetingelsene vi ser her hjemme som muliggjør Equinors elektrifisering av Melkøya.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    10.076
    Torget vurderinger
    1
    Nye faceliftede Audi Q4 er et godt eksempel på lik linje som Mercedes som bundler varme i baksetene til en pris på 170.000,-.

Dersom man kjøper en Q4 til 499.000,- mangler følgende utstyr for 2027(!) modellene og bundles i pakker til titalls tusner (varme i baksetene havner feks kjapt på 45.000,-):

1) manuell regulering av fremseter
    2) ikke trådløs lading til mobil
    3) ikke keyless go
    4) ikke nøkkeladgang via app
    5) manuell bakluke
    6) ihvertfall ikke hengerfeste
    7) ikke rattvarme
    8) delbart baksete som kan legges ned
    9) ikke akustikkglass, ikke sotet bakglass
    10) ikke sideairbag bak
    11) ikke adaptiv cruisekontroll
    12) ikke varmepumpe

Dette er altså tysk premium for 2027 hvor adaptiv cruisekontroll er ekstrautstyr.

Forspranget ligger i grøfta.

Hva er problemet? De fleste velger varianten til 559.000 og da er det meste standard. Bilen er da konkurransedyktig prismessig. Personlig hadde jeg gladelig betalt 45.000 for å slippe de idiotiske mørke vinduene bak. Desverre er det standard på neste alt av biler som selges i Norge. Det er et særnorsk fenomen....

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.810
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Ja?
    Hvordan får du varme i en elbil uten varmepumpe? Glødetråder?
    Tradisjonell kupévarmer (PTC-element)
      • Virkemåte: Omsetter strøm fra batteriet direkte til varme via en elektrisk motstand, på samme måte som en ovn.
      • Fordeler: Enklere system uten bevegelige deler, billigere i innkjøp og gir raskt lunk når det er ekstremt kaldt.
      • Ulemper: Trekker mye strøm (ofte 3–6 kW), noe som reduserer bilens rekkevidde og batterikapasitet betydelig om vinteren.

Varmepumpe
      • Virkemåte: Flytter varmeenergi utenfra (selv i minusgrader) og inn i bilen ved hjelp av et kjølemedium, på samme måte som et omvendt kjøleskap eller husets varmepumpe.
      • Fordeler: Langt mer energieffektiv; bruker en brøkdel av strømmen til oppvarming og kan gi 10–15 % (eller mer) lengre rekkevidde om vinteren sammenlignet med tradisjonelle elementer.
      • Ulemper: Dyrere teknologi (ofte ekstrautstyr på eldre eller rimeligere modeller), og effektiviteten synker noe når gradestokken kryper langt ned mot de dypeste minusgradene.
    Jeg tror du har missa litt nå....

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tradisjonell kupévarmer (PTC-element)
      • Virkemåte: Omsetter strøm fra batteriet direkte til varme via en elektrisk motstand, på samme måte som en ovn.
      • Fordeler: Enklere system uten bevegelige deler, billigere i innkjøp og gir raskt lunk når det er ekstremt kaldt.
      • Ulemper: Trekker mye strøm (ofte 3–6 kW), noe som reduserer bilens rekkevidde og batterikapasitet betydelig om vinteren.

Varmepumpe
      • Virkemåte: Flytter varmeenergi utenfra (selv i minusgrader) og inn i bilen ved hjelp av et kjølemedium, på samme måte som et omvendt kjøleskap eller husets varmepumpe.
      • Fordeler: Langt mer energieffektiv; bruker en brøkdel av strømmen til oppvarming og kan gi 10–15 % (eller mer) lengre rekkevidde om vinteren sammenlignet med tradisjonelle elementer.
      • Ulemper: Dyrere teknologi (ofte ekstrautstyr på eldre eller rimeligere modeller), og effektiviteten synker noe når gradestokken kryper langt ned mot de dypeste minusgradene.
    Jeg tror du har missa litt nå....
    Jeg har ikke missa noe. Det er jo akkurat slik jeg sa. Det er fullgod varme uten varmepumpe

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tror vi snakker forbi hverandre. Hvorfor er det negativt at varmepumpe ikke er std utstyr? Slik jeg tolker det er det rekkevidde forlenger og da er det jo et valg man tar mår man kjøper bilen. Hvor viktig er rekkevidde for meg, ønsker jeg å betale for ekstra rekkevidde?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.478
    Tror vi snakker forbi hverandre. Hvorfor er det negativt at varmepumpe ikke er std utstyr? Slik jeg tolker det er det rekkevidde forlenger og da er det jo et valg man tar mår man kjøper bilen. Hvor viktig er rekkevidde for meg, ønsker jeg å betale for ekstra rekkevidde?
    Hva er mest naturlig når man kjøper nytt i 2027, å montere varmepumpe eller panelovner? Selskapet du kjøper fra fronter «forspranget ligger i teknikken»

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.478
    Hva er problemet? De fleste velger varianten til 559.000 og da er det meste standard. Bilen er da konkurransedyktig prismessig.
    Problemet er man i 2027 tilbyr en Premium bil uten helt standard utstyr. At Audi og importør i hele tatt har konfigurert en modell uten dette utstyret er jo oppsigelsesgrunn av vedkommende.

Bruker du 560’ har bilen fremdeles ikke app med digital nøkkel, sidekollisjonsputer bak, vinterhjul, varmepumpe, doble sideruter, V2L eller glasstak som er naturlig premium utstyr i 2027. Vipps så koster kompaktbilen 650-700’.

Bilen bruker 6,2s til hundre og lader med opptil 165kW. Idag er dette en traktor.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.899
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Problemet er man i 2027 tilbyr en Premium bil uten helt standard utstyr. At Audi og importør i hele tatt har konfigurert en modell uten dette utstyret er jo oppsigelsesgrunn av vedkommende.

Bruker du 560’ har bilen fremdeles ikke app med digital nøkkel, sidekollisjonsputer bak, vinterhjul, varmepumpe, doble sideruter, V2L eller glasstak som er naturlig premium utstyr i 2027. Vipps så koster kompaktbilen 650-700’.

Bilen bruker 6,2s til hundre og lader med opptil 165kW. Idag er dette en traktor.

Skal man ha en premium bil så koster det. Har man ikke råd, kan man f.eks kjøpe en Tesla....

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hva er mest naturlig når man kjøper nytt i 2027, å montere varmepumpe eller panelovner? Selskapet du kjøper fra fronter «forspranget ligger i teknikken»
    Det beste er valgfrihet. Feks elektriske seter er tull og ekstra vekt. Skjønner ikke hvorfor det er en fordel at alt er inkludert kontra man kan velge selv
    Er ikke akkurat som man ikke må betale for det uansett dersom det er standardutstyr

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    10.076
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er man i 2027 tilbyr en Premium bil uten helt standard utstyr.
    Det har man da alltid gjort hos Audi (og de fleste tyske biler). Det er da en fordel å slippe å betale for noe du ikke vil ha. Tro ikke at du ikke betaler for utstyret bare fordi det er standard; det er bakt inn i prisen. Og for å gjenta: det er bare å bestile det du vil ha.

Dan Dare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    686
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Det beste er valgfrihet. Feks elektriske seter er tull og ekstra vekt. Skjønner ikke hvorfor det er en fordel at alt er inkludert kontra man kan velge selv
    Er ikke akkurat som man ikke må betale for det uansett dersom det er standardutstyr
    Alt skal jo styres med en bryter i dag, seter, dører, bakluke, hengerfeste, etc., etc. Ekstra vekt og fordyrende biler. Og ikke minst svindyrt å reparere når det ryker.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Husk at dersom du argumenterer mot en teslafantast så diskuterer man ikke bil ift hva som tradisjonelt er, og i noen tilfeller var, en bil.

Man diskuterer med noen som egentlig bare vil ha en boks som tar deg fra A til B uten at, det som engang var, en sjåfør behøver å gjøre noe, det skal være 0 arbeid..
    man kaller på bilen som man roper på hunden eller ungan
    man kan til nød orke å sjøl sette ræva si inn i setet, eller er det kanskje en seng
    deretter gir man bare en stemmemelding hvor bilen skal frakte innholdet
    man kan sikkert sende den befalingen før man roper på bilen

så slanger man seg viljeløst i bilen og holder på med alt mulig annet mens bilen tar deg ditt du skal

forøvrig er jo dette under full implementering allerede, folk som gjør de mest utrolige ting bak rattet, mens de tror de kjører bil- hvilket de ikke gjør ift våre gammelmodige veiregler

det er et helt annet konsept på bil en det mange av oss andre fornøyes av

det blir litt som å snakke med den gang statssekretæren for samferdsel, barnehageassisten fra Kvinnherad - om jeg husker riktig, om hva man skulle gjøre med dødsveien Bergen-Voss der det nettopp hadde vært nok en dødsulykke; hun hadde aldri hørt om dette eller om at dette var et problem

eller diskutere bil med samferdselminister Dørum som jo ikke har eller har hatt sertifikat
    eller med etterfølgeren som jo kom fra en øy….

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    6.014
    Åkkesom
    Absolutt helt idiotisk
    Kjempe konkurransekraft?
    Politisk effekt?
    Må man forby de høyre ekstreme for å unngå stor fremvekst av totalitarisme i Europa grunnet overaggressive reguleringer som for absolutt alle andre en menigheten fremstår som helt utafor
    Om man er enig eller ikke. Men det overordnede målet er å redusere utslipp. Ved å gjøre kvotene til et komersielt produkt ordner markedene dette uten detaljstyring fra det offentlige utover alt maset om rapportering.

Det virker selvsagt ikke om ikke alle de store aktører som USA, Kina m.fl. deltar. Derfor kan øremerket tollavgifter være virkemiddel for å utligne konkuransevridning fra land som ikke deltar.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Åkkesom
    kjempe ueffektivt når man konkurrerer globalt
    helt på høyde med den norske formuesskatten

med mindre alle oss er Johaug og resten av verden stiller opp bare litt fremfor oss..

men grøntnavnet blir det…

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    6.014
    Joda. Det mest komiske er kanskje når dem bygger fjernvarme forbrenningsanlegg for å spare miljøet. Og gjør dem nær umulig å få bærekraftig i konkuranse med vannkraft pga dem ikke er unndradd slik avgift.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.478
    Det har man da alltid gjort hos Audi (og de fleste tyske biler). Det er da en fordel å slippe å betale for noe du ikke vil ha. Tro ikke at du ikke betaler for utstyret bare fordi det er standard; det er bakt inn i prisen. Og for å gjenta: det er bare å bestile det du vil ha.
    Poenget er at tyskernes spydspiss av premiummerke ikke har helt basis utstyr som adaptiv cruise, trådløs lading av mobilen eller nøkkelfri tilgang. Dette handler ikke om valgfrihet eller «bare bestille det man vil ha», men at bil til en halv million pluss lansert i 2027 har mer likhetstrekk med en 15 år gammel Skoda. Og skal du matche utstyret til konkurrentene så havner regninga på 700’, kontra 400’ for en kineser og 500’ for en Tesla. Hvem vil kjøpe noe sånn, når du i tillegg etter å ha blåst 200’ mer enn alternativene, ender opp med en traktor mht hestekrefter, forbruk og ladehastighet?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ..
    Hvem vil kjøpe noe sånn, når du i tillegg etter å ha blåst 200’ mer enn alternativene, ender opp med en traktor mht hestekrefter, forbruk og ladehastighet?
    Omtrent alle de som ikke vil ha tesla
    Ganske så utrolig egentlig,
    men de er nok bare blåst, stakkars

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    10.076
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er at tyskernes spydspiss av premiummerke ikke har helt basis utstyr som adaptiv cruise, trådløs lading av mobilen eller nøkkelfri tilgang. Dette handler ikke om valgfrihet eller «bare bestille det man vil ha», men at bil til en halv million pluss lansert i 2027 har mer likhetstrekk med en 15 år gammel Skoda. Og skal du matche utstyret til konkurrentene så havner regninga på 700’, kontra 400’ for en kineser og 500’ for en Tesla. Hvem vil kjøpe noe sånn, når du i tillegg etter å ha blåst 200’ mer enn alternativene, ender opp med en traktor mht hestekrefter, forbruk og ladehastighet?

Dette er bare tull. Tysk premium har alltid dreiet seg om individualisering. Og du kan spekke bilen som du vil. Du kan til og med få girkula (for de bilene som har sånt) i gull.
    Saklighetsnivået er lavt når noen hevder at 300-340hk gir ytelser som en traktor. Min ID7 har mer krefter enn man kan nyttegjøre seg. Audi Q4 har i det minste firehjulstrekk som standard i Norge, viktigere for de fleste enn om bilen har elektrisk setejustering eller oppvarmet baksete.
    Sjøl har jeg en A8 D3 der første eier kosta på seg V8 motor, men krysset av bare to punkter på ekstrautstyrslista: utvidet skinnpakke og soltak. Savner ingenting.

Er det vanskelig å forstå at hvis du ikke vil ha en ribba Audi så trenger du ikke å kjøpe en? Hvorfor å tilby opsjoner er noe negativt er vanskelig å begripe. At du synes bilen er for dyr er irrelevant.
    Nå er det greit at ikke alle vil betale for sånt. Men Teslas "anti-interiør" er en målestokk i kjiphet på alle fronter. Fjerner hendler og brytere fordi det er billigere. Ikke fordi det er bedre. For mange er Tesla et kjønnsløst produkt i likhet med hvitevarer ol.
    Forsåvidt er det en viss logikk at folk som liker og forsvarer "cheapness" (slik som Frank Zappa definerte det) ikke forstår tysk premium. Når det er sagt så mener jeg at Q-4 ikke er premium. Den har aldri vært innom en Audi fabrikk, men produseres hos VW på samme samlebånd som ID4.
    Her er noen eksempler på hvordan du kan få Audien til å se ut innvendig. Det er utallige variasjoner. Ikke alle er like smakfulle...

ek2.jpg el1.jpg C7hV9g_WsAIQGZi (1).jpg

el2.jpg

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.810
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Det tror jeg de fleste ville gjort? Jeg ville gjort det ihvertfall.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ultimate..
    Du har en tesla, eller en annen moderne bil som produseres av en fascist eller nazist eller russer eller kinamann
    La oss ta musk som eksempel, jeg taster noe ufint om ham, jeg har tesla, og jeg har smartbrille, eller en passasjer i bilen har
    Jeg forsøker å starte bilen, men intet skjer..

det viser seg at over natta har musk sendt en oppdatering til bilen min som blokkerer meg fra å starte den

åja, du tror ikke dette kan skje? Teknologisk fullt mulig, det spørs bare på viljen

i tilfellet musk, eller andre store, mannen i gata betyr ingenting og er sjanseløs

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    2.624
    Torget vurderinger
    1
    Det ultimate..
    Du har en tesla, eller en annen moderne bil som produseres av en fascist eller nazist eller russer eller kinamann
    La oss ta musk som eksempel, jeg taster noe ufint om ham, jeg har tesla, og jeg har smartbrille, eller en passasjer i bilen har
    Jeg forsøker å starte bilen, men intet skjer..

det viser seg at over natta har musk sendt en oppdatering til bilen min som blokkerer meg fra å starte den

åja, du tror ikke dette kan skje? Teknologisk fullt mulig, det spørs bare på viljen

i tilfellet musk, eller andre store, mannen i gata betyr ingenting og er sjanseløs
    Må du slutta å tulla. Vår store lysande far Elon jobbar kun for framgongen til menneskeheita og gjer aldri noko negativt.

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    607
    Sted
    Jar
    Det store problemet med Audi Q4 E-tron er at plattformen er i ferd med å bli utdatert.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.478
    Dette er bare tull. Tysk premium har alltid dreiet seg om individualisering. Og du kan spekke bilen som du vil. Du kan til og med få girkula (for de bilene som har sånt) i gull.
    Saklighetsnivået er lavt når noen hevder at 300-340hk gir ytelser som en traktor. Min ID7 har mer krefter enn man kan nyttegjøre seg.
    Dette har ikke noe med individualisering å gjøre, men hva tyskerne med sitt beste premiummerke velger å tilby i 2027. Det er ikke positivt at man må betale 200’ ekstra for å nå samme utstyrsgrad som kineserne eller Tesla, det er tvertimot symptomatisk på hvor skakkjørt tysk bilindustri har blitt.

Jeg syns du snakker forbi egen kunnskap. Du har neppe hatt en nyere Tesla over litt tid, og ihvertfall ikke en sprek versjon. En Tesla Y Performance som ligger på 3,6s til 100 føles treig ift min tidligere X Plaid. Poenget er at dersom man først har prøvd biler med alt utstyr, så blir tysk premium en flau bris til sammenligning. Har du først blitt vant til at bilen er klar til å kjøre bare du har mobilen i lomma, blir det veldig vanskelig å gå tilbake til tysk keyfob og tenningsknapp.

PS1: Audi Q4 er ikke endel Audi Exclusive program.
    PS2: jeg har hatt en MB levert som eksklusiv Manufaktur utgave. Fin bil, men (manglende) teknikken gjorde meg halvgal og bilen ble raskt solgt. Gullbelagt girkule hjelper lite dersom cruisekontroll mangler.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.478
    «Det er jo bare en adaptiv cruisekontroll med vingleassistent akkurat som min BMW». INGEN andre produsenter er i nærheten av Tesla FSDs - timelapse fra våre naboer:

• Liker
    Reaksjoner: MML

dundun

Medlem
    Ble medlem
    17.09.2004
    Antall liker
    62
    Torget vurderinger
    3
    «Det er jo bare en adaptiv cruisekontroll med vingleassistent akkurat som min BMW». INGEN andre produsenter er i nærheten av Tesla FSDs - timelapse fra våre naboer:

Godt vi er forskjellige!

Sikkert heeelt tilfeldig at videoen du la ut, var fra Europas flateste land, uten svinger :)

Hvordan takler Tesla FSD når den møter en buss på smal vei, og du med øyekontakt med bussjåføren må finne ut at du må rygge tilbake til forrige møteplass, forresten?

Har sagt det før, jeg vil heller kjøre bilen selv, og velger langt heller en gammel eGolf uten app, foran en helt ny model Y.

Halvparten av naboene mine har modell Y, og i baksetet (over fartshumper) er den stiv og stumpete, like lite behagelig som en gammel eGolf. Bråker like mye i baksetet også. Veldig lite imponert. At appen da er fantastisk, spiller da null rolle (etter min mening).

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.478
    Godt vi er forskjellige!

Sikkert heeelt tilfeldig at videoen du la ut, var fra Europas flateste land, uten svinger :)

Hvordan takler Tesla FSD når den møter en buss på smal vei, og du med øyekontakt med bussjåføren må finne ut at du må rygge tilbake til forrige møteplass, forresten?

Har sagt det før, jeg vil heller kjøre bilen selv, og velger langt heller en gammel eGolf uten app, foran en helt ny model Y.

Halvparten av naboene mine har modell Y, og i baksetet (over fartshumper) er den stiv og stumpete, like lite behagelig som en gammel eGolf. Bråker like mye i baksetet også. Veldig lite imponert. At appen da er fantastisk, spiller da null rolle (etter min mening).
    Så du egentlig timelapsen? Syns det er en haug med svinger og kryss. Siden FSDs ikke tillates i Norge ennå, så blir Danmark nærmeste land som likner Norge når det kommer til kjørestil/-kultur.

Tesla FSD kjører som et menneske, bare bedre på grunn av en haug av grunner. Ørten øyne og aldri distrahert som dem viktigste. Se også trafikkforståelsen den viser i timelapsen 20 sekunder inn. Langt bedre forståelse enn et snittmenneske. FSDs rygger for bussen den, se eksempel under.

Lev med ny Tesla Y i 6 mnd. så går du ikke tilbake til eGolf hvor klimaanlegget stort sett aldri virker, bilen må lades etter hver tur og forhåndsvarming en vintermorgen knapt lar seg gjøre.

https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/comments/1v9gnzq

E. Largo

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    22.884
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det nærmer seg den tiden da jeg og mange andre skal frem med båthengeren og trekke opp båten. Det blir sikkert en interessant øvelse når bilene ikke lenger har ratt og pedaler.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.419
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Siden FSDs ikke tillates i Norge ennå, så blir Danmark nærmeste land som likner Norge når det kommer til kjørestil/-kultur.
    Yeah - right. Passe med vinterforhold, trange vestlandsveier og fjelloverganger mm der.
    Kjørestil og kultur har begrenset innvirkning.
    Å få FSD til å funke i bysentra under gunstige føreforhold er jo kun en liten del av virkeligheten.

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    607
    Sted
    Jar
    Var den noengang datert?
    Audi Q4 Etron med oppdatert plattform (MEB+): 400V og ikke sonedelt arkitektur med mange lokale styringsenheter i stedet for sentral datastyring, er utdatert teknologi. Den neste plattformen fra Audi (SSP) vil bygge på langt mer moderne prinsipper, men er kraftig forsinket i VAG-konsernet. Den blir antakelig først tilgjengelig i 2030, og det er alt for sent.

Jeg hadde holdt meg unna Q4 Etron. Småfin bil, men mye kabelføring og mange lokale styringsenheter kan borge for hyppige feil når bilen blir litt eldre. Et hav av kabler og koblingspunkter sammenliknet med hva som er nødvendig med moderne sonedelt arkitektur. Flere titalls ekstra kilo med kobber og kontaktpunkter. Dyrt å produsere og mange potensielle feilkilder. Og feilsøking er tidkrevende og dyrt med slik teknologi. Plattformen er også lite fleksibel med tanke på oppdateringer. Ellers er plattformen kjent for stor dekkslitasje, og Audi har også hatt problemer med varmepumpene. Tyskland sliter med å holde tritt på bilfronten, dessverre… Ikke mye forsprang i teknikken nå lenger. Problemene stikker mye dypere enn at ekstrautstyret er dyrt, og tvinger frem sleipe utstyrspakker.

Det er en grunn til at prisen starter under 500k…

Q4 Etron vil særlig få det tungt når Volvo EX 50 blir lansert, dersom ryktene om samme plattform som EX 60 stemmer (den svært moderne SPA3 plattformen) og lavere pris enn nåværende EX 40.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.478
    Ja, det gikk som gikk med disse dørhåndtakene. Tar man av det innvendige dørdekselet på en 1. eller 2. generasjon Tesla S ser man mye rart så det er nesten et mirakel det i hele tatt virker.

Heldigvis er tilbakekallingen enkelt løst med en Over-The-Air OTA og noen fargekodede deksler/klistremerker innvendig for nødåpningen.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    How interesting
    skjer aldri i min bil