Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.695
    Antall liker
    10.182
    Mye som skurrer med skadeoppgjør. Poden ble påkjørt bakfra, bøyd hengerfeste og liten sprekk i støtfanger på en V50. Takst drøye 40.000.- Bilen sto i underkant av tre timer på verksted for å bytte hengerfeste og montere på en ny, ferdiglakkert, støtfanger. Ikke tale om at delene kostet nærmere 35.000.-
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    802
    Antall liker
    823
    Sted
    Rogaland
    Mye som skurrer med skadeoppgjør. Poden ble påkjørt bakfra, bøyd hengerfeste og liten sprekk i støtfanger på en V50. Takst drøye 40.000.- Bilen sto i underkant av tre timer på verksted for å bytte hengerfeste og montere på en ny, ferdiglakkert, støtfanger. Ikke tale om at delene kostet nærmere 35.000.-
    Er nok et skrekkeksempel det der som ble linket til og ikke normalen
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    802
    Antall liker
    823
    Sted
    Rogaland
    @AOC men den nyheten har vi jo sett før , så det telles ikke. Jeg kom med siste nyheten, så status quo er bensin/diesel bil er verst
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.500
    Antall liker
    1.407
    Torget vurderinger
    1
    Nye, moderne biler er like ille uansett drivlinjer mht karosseriskader. Elbiler har batteri i tillegg. Le-bilen kondemneres ved en liten dult i beskyttelseskassa under elbilen dersom det blir en liten ripe under. Fossilbiler slipper dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.896
    Antall liker
    38.352
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjør den? Jeg har vært nedpå mye rart med titanskjoldet under Teslaene, inkludert fartsdempere med altfor brutal profil, og det har ikke kondemnert noe som helst til tross for smell som ristet hele bilen. Tilsvarende smell i båten ville garantert kostet meg en propell.

    Siden den mest aggressive fartsdemperen jeg har vært borti, over 15 cm høy, faktisk var anlagt på min eiendom forlangte jeg at den ble fjernet og erstattet med noe med mer forskriftsmessig profil. Jeg så for meg en forbannet Porsche- eller Ferrari-eier ringe på hos meg med eksosanlegget i hånden når sommersesongen startet. (Det er en del stockholmare i sånt der.) Ordförande i vägsamfälligheten var ikke vond å be, siden hun selv hadde hørt smellet da jeg dasket nedi.

    Men begge Teslaene forblir like u-kondemnerte, selv om de begge slo nedi ganske hardt der før styggedommen ble skrapt bort.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.500
    Antall liker
    1.407
    Torget vurderinger
    1
    Mulig ikke Tesla, men hyundai, kia, Jaguar, VW, stellantis og sikkert fler til har nærmest nulltoleranse for litt småmerker under på batterikassa. Batterigarantien bare termineres uten mer diskusjon, og forsikringsoppgjøret er i boks. Dette må jo etterhvert drive forsikringspremien til himmels.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.896
    Antall liker
    38.352
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var vel en bivirkning av Tesla Motor Co’s nær-døden-opplevelse etter at en av de første Model S kjørte over noe jernskrot på motorveien som slo opp, punkterte batteriet, og startet en brann. Seriøst dårlig PR. Etter det ble bilene utstyrt med panserskjold i titan under batterikassen, tilbudt som gratis retrofit på allerede produserte biler. Begge mine har det, en fra fabrikk, en retrofit. Jeg sier ikke at de er u-ødeleggelige, men det kreves formodentlig noe i retning av en landmine for å gjøre seriøs skade den veien. Total overkill.

    Dette er en Model S som knuser en betongblokk med batteripakken:


     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.374
    Antall liker
    1.228
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tror en del mennesker som bytter ut fossilbil mot elbil som ikke er Tesla får seg en stor overraskelse over hvor dyrt det kan være å drifte en elbil etter hvert.
    At det selges Hyundaier må bero på at selgere holder kjeft om servicekostnader på de bilene. Var hos BnH og spurte og gravde om den oppgraderte Ioniq 5, og hvilke servicer den skal ha ila 5 år. Han dro litt på det, men når jeg sa jeg kan smøre bremser og bytte kupéfilter selv ble han mer velvillig. For de som ikke gjør noe selv blir det følgende kostnader:
    1. år - Bremseservice (smøre glidebolter) (3200 kr)
    2. år - Serviceservice, se på lakken, sjekke lufttrykket i hjulene, prøvekjøre, kupéfilter (8500 kr)
    3. år - Bremseservice/smøring og eCall-batteri (5000 kr)
    4. år - Bremseservice/smøring, se på lakken, sjekke lufttrykket i hjulene, prøvekjøre, kupéfilter, kjølevæske til HV-batteriet (13.500 kr)
    5. år - Bremseservice (3200 kr)
    Evt SW-oppdateringer er selvfølgelig inkl, men kritiske SW-oppdateringer er uansett gratis, og OTA på 2025 Ioniq 5 er nå på Tesla-nivå.
    Skulle bli 33.400 kr på fem år det, og med snill prisøkning er det bare å sette av 6-700 kr pr mnd i snitt til kommende servicer.

    Selv betalte jeg 5000 kr for årsservice på min enkle 2021-Ioniq på torsdag uten kupéfilter og bremseservice, men med eCall-batteri til 1300 kr (som er oppladbart og hvor bilen selv varsler dersom det konker ut)
    Loggen i appen viser at bilen er prøvekjørt i 4 minutter, så parkert. Så startet og kjørt noen få meter (startet og stoppet innenfor 1 minutt). Så går det 19 minutter og bilen blir kjørt opp på parkeringsplassen der jeg hentet den. Alt innenfor 25 minutter fra første start til siste stopp.
    5 timer etterpå kommer SMS om at bilen nå er klar.
    Resultatet av all denne 'fysiske og materielle jobben' er en dokumentasjon som sier at bilen har et bittelite steinspruthakk på panseret, at dekkdrykket er 2,5 bar på alle 4 hjul og faktisk også reservehjulet (som ikke finnes), og dermed stempel i serviceheftet. Dersom en ikke tar denne 'servicen' så termineres all garanti på bilen, også for HV-batteriet, som de for øvrig ikke bruker ett sekund på under 'servicen'. -og dette er en nøktern og billig elbil.

    Tesla er i alle fall ærlige på at elbiler i realiteten trenger svært lite service, og unngår denne melkeku-ordninger til bla Hyundai/Mobile/BnH og Møller med VAG-bilene sine, men Tesla anbefaler fornuftig nok at bremsene får en årlig oppsmøring.
    Kanskje folk velger Tesla fordi de bærer mer preg av en engangskostnad og uten en importør/forhandler som har deg og lommeboka di i skrustikka de neste 7 år?
    Men gjør du som Tesla sier og ikke tar service så går det fort slik. Selv om det ikke står så plikter mekaniker å gå over sikkerhetspunkter i oppheng og bremser. Om du tar bort skift av olje og filtere er det ikke veldig stor forskjell på servicepunkter på el og fossil - og el har i tillegg kjølesystemer for batteri. Synes man det er dyrt så finnes del alternativer og man trenger ikke bruke merkeverksted selv om bilen er i garantitiden.


    Edit: Ser nå at bilen var på sjekk hos Tesla bare noen uker før, da fører hadde observert noe som så ut som sprekker, og funnet i orden. Moa ingen vits å ta service hos Tesla - de oppdager ikke en farlig sprekk i hjuloppheng en gang....
     
    Sist redigert:

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.820
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Sætre
    Det var vel en bivirkning av Tesla Motor Co’s nær-døden-opplevelse etter at en av de første Model S kjørte over noe jernskrot på motorveien som slo opp, punkterte batteriet, og startet en brann. Seriøst dårlig PR. Etter det ble bilene utstyrt med panserskjold i titan under batterikassen, tilbudt som gratis retrofit på allerede produserte biler. Begge mine har det, en fra fabrikk, en retrofit. Jeg sier ikke at de er u-ødeleggelige, men det kreves formodentlig noe i retning av en landmine for å gjøre seriøs skade den veien. Total overkill.

    Dette er en Model S som knuser en betongblokk med batteripakken:


    Ser nesten ut som en leca blokk det der 😅 kvaliteten til tesla er noe av det dårligste jeg har sett . Alt er dårlig
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.317
    Antall liker
    4.454
    Sted
    Sunnmøre
    Har sagt det før og sier det igjen: kan noen lage noen enkle elbiler uten statement-design og uten sensorikk/brukergrensesnitt beregnet på en måneferd. Noen av oss skal bare ha en grei bil. Jeg tror salget hadde gått overraskende bra.
    Heilhjarta, med trampeklapp.

    Men det hadde kravd at dette faktisk var ein del av pakka som vart selt. Eg kom, meir eller mindre tilfeldig, over denne:


    Altså, billig og sikkert fin elbil til <300k. Fin pris, men det hadde vore mykje meir imponerande om reklamen hadde vore «... og let seg reparera til betalbar pris». Ja, det høyrest ut som eit friskt pust frå 1970-talet, men illusjonen i dagens bilmarknad er at bilen skal vera plettfri heile levetida og at ein aldri dunkar og skumpar borti noko.

    Det hadde vore mykje betre dersom ein faktisk framstilte bilar som bruksgjenstandar.

    Det er mildt fascinerande at til trass for at bilkjøp i dag tyder eit langt forhold til forhandlarnettverket, så er dette ute av stand til å gjera det som burde vera temmeleg trivielle reparasjonar.

    Det gjer at eg har litt sans for bilar som sorterer under "nyttekøyretøy". Eg rygga ved ein inkurie i sund baklykta på VW T5-en min, og fiks var at eg køyrde innom forhandlar, fekk ny lykteinnsats i ei pappøskje og bytta denne på 5 minuttar ved å losna eit par skruar.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.374
    Antall liker
    1.228
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dette er vel et spleiselag mellom bilprodusenter og myndigheter. Produsenten foreslår forbedringer og nye funksjoner som støtabsorberende karosseri, line assistance, hastighets begrensing - you name it, og myndighetene innfører krav til dette. Resultatet er en bil det ikke går an å gjøre noe med privat lenger og begge tjener penger på rep og service og moms.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.896
    Antall liker
    38.352
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mye kommer fra myndighetskrav. Det er en kombinasjon av krav til kollisjonssikkerhet for passasjerene (som forutsetter kontrollerte deformasjonssoner i front og sider), kollisjonssikkerhet for fotgjengere (som forutsetter et ytre støtabsorberende skall uten skarpe kanter), og energiforbruk (som forutsetter glatte aerodynamiske former). Vedlikeholdsvennlighet har ikke vært et myndighetskrav.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.952
    Antall liker
    2.974
    Torget vurderinger
    1
    Vi nærmer oss en million elbiler i Norge. Kan det være et marked for reparering/overhaling av elbilbatterier? Bør Norge gå i bresjen på dette? Skal disse bilene være bærekraftige må de ha muligheten til å slites jevnt ned til de er en 20-25 år gamle. Da må de ikke være for kompliserte til å begynne med, og så må det være mulig å reparere til en grei pris om uhellet er ute. Internasjonalt bør det settes krav til bilfabrikkene om at batteriene skal være reparerbare og ha delepriser som gjør det forsvarlig å reparere/bytte. Litt for mye pidestallholdning fra fabrikkene nå.

    Kikket på den Skodaen. Fin bil, men man klarer altså ikke å lage hjørnene på bilen slik at det koster under 80 000 å bulke litt. Nissan Leaf var en bil på det rette sporet, men man har ikke kommet opp med en etterfølger som er rimelig og nøktern.
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.751
    Antall liker
    2.260
    Torget vurderinger
    8
    Kvittet meg med i3 på fredag. Billigste bilen jeg noen gang har eid. Kun bremser og dekk på 5 år.
    Men jeg ga meg mens leken var god, og savnet etter hengerfeste og bedre bagasjeromsplass ble for stort. Vurderte en stund større elbil men synes vi er i en fase nå der det plutselig kan skje veldig mye på kort tid på utvikling, samt at jeg har en motorsykkelplan.
    Med andre ord, jeg er på jakt etter en rimeligere stasjonsvogn eller suv med 4x4 og hengerfeste og isofix (helst motorvarmer også).
    Noen tips til lavrisiko bilhold?
    Selv har jeg en 2014m Mercedes B 220 bensin nå på 4 året uten problemer, hengerfeste og motorvarmer samt 4x4. Kostet meg den gang 150 000.-
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.462
    Antall liker
    2.832
    Vi nærmer oss en million elbiler i Norge. Kan det være et marked for reparering/overhaling av elbilbatterier? Bør Norge gå i bresjen på dette? Skal disse bilene være bærekraftige må de ha muligheten til å slites jevnt ned til de er en 20-25 år gamle. Da må de ikke være for kompliserte til å begynne med, og så må det være mulig å reparere til en grei pris om uhellet er ute. Internasjonalt bør det settes krav til bilfabrikkene om at batteriene skal være reparerbare og ha delepriser som gjør det forsvarlig å reparere/bytte. Litt for mye pidestallholdning fra fabrikkene nå.

    Kikket på den Skodaen. Fin bil, men man klarer altså ikke å lage hjørnene på bilen slik at det koster under 80 000 å bulke litt. Nissan Leaf var en bil på det rette sporet, men man har ikke kommet opp med en etterfølger som er rimelig og nøktern.
    De aller fleste artiklene om at noe koster 3 billioner å fikse med nye deler har som regel en liten fotnote med liten skrift at eieren fikk fiksa det med brukte deler eller fiksing av ødelagte deler for en brøkdel av prisen. Så slike tjenester finnes allerede
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.695
    Antall liker
    10.182
    Det var vel en bivirkning av Tesla Motor Co’s nær-døden-opplevelse etter at en av de første Model S kjørte over noe jernskrot på motorveien som slo opp, punkterte batteriet, og startet en brann. Seriøst dårlig PR. Etter det ble bilene utstyrt med panserskjold i titan under batterikassen, tilbudt som gratis retrofit på allerede produserte biler. Begge mine har det, en fra fabrikk, en retrofit. Jeg sier ikke at de er u-ødeleggelige, men det kreves formodentlig noe i retning av en landmine for å gjøre seriøs skade den veien. Total overkill.

    Dette er en Model S som knuser en betongblokk med batteripakken:


    Noe av min jobb består i å knuse betongklosser og måle styrken og jeg kan si at den blokken der må ha meget lav styrke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.896
    Antall liker
    38.352
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noe av min jobb består i å knuse betongklosser og måle styrken og jeg kan si at den blokken der må ha meget lav styrke.
    Armeringen var nok også ikke-eksisterende, men bilen var heller ikke ment som MRAP. Derimot skal det litt mer enn en ripe til for å sette den ut av spill.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.695
    Antall liker
    10.182
    Armeringen var nok også ikke-eksisterende, men bilen var heller ikke ment som MRAP. Derimot skal det litt mer enn en ripe til for å sette den ut av spill.
    Skulle ha vært artig å se samme øvelse med en gråstein på den størrelsen. Mer sannsynlig med slikt i veien enn dårlig betong.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.344
    Antall liker
    2.236
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    sitter ikke batteriet mellom hjula? For meg ser det ut som det er et plastikkdeksel som "knuser" denne uknuselige betongblokken så lett..
    minner meg om en lekebil som kjører over tørre brødsmuler
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.896
    Antall liker
    38.352
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Titanskjoldet sitter bak plastdekselet, sammen med noen røslige aluminiumsprofiler. Se linken.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.500
    Antall liker
    1.407
    Torget vurderinger
    1
    Ettersom dette er en elbiltråd, fra elbil24 og en ekspert uttaler seg:
    "På elbiler brukes bremsene relativt sjelden. Det kan føre til at det legger seg ruststøv på felgene. For å fjerne dette og annen misfarging er syrefri felgrens et bra alternativ."
    En liten logisk brist her?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.695
    Antall liker
    10.182
    Ettersom dette er en elbiltråd, fra elbil24 og en ekspert uttaler seg:
    "På elbiler brukes bremsene relativt sjelden. Det kan føre til at det legger seg ruststøv på felgene. For å fjerne dette og annen misfarging er syrefri felgrens et bra alternativ."
    En liten logisk brist her?
    Skivene vil få et rustbelegg som slites vekk og blir til støv når bremsene en gang i blant brukes?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.854
    Antall liker
    18.329
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vi nærmer oss en million elbiler i Norge. Kan det være et marked for reparering/overhaling av elbilbatterier? Bør Norge gå i bresjen på dette? Skal disse bilene være bærekraftige må de ha muligheten til å slites jevnt ned til de er en 20-25 år gamle. Da må de ikke være for kompliserte til å begynne med, og så må det være mulig å reparere til en grei pris om uhellet er ute. Internasjonalt bør det settes krav til bilfabrikkene om at batteriene skal være reparerbare og ha delepriser som gjør det forsvarlig å reparere/bytte. Litt for mye pidestallholdning fra fabrikkene nå.

    Kikket på den Skodaen. Fin bil, men man klarer altså ikke å lage hjørnene på bilen slik at det koster under 80 000 å bulke litt. Nissan Leaf var en bil på det rette sporet, men man har ikke kommet opp med en etterfølger som er rimelig og nøktern.
    Dette er allerede igang i stor stil - og det vil komme en del slike krav som du etterspør. Dvs i hvertfall for Europeiske produsenter.
    Samtidig arbeider forsikringsbransjen aktivt mht resirk og bruk av brukte deler ved bl.a skadereparasjoner. I Vestby settes det opp et stort lager for brukte deler i regi av Autocirc - som er en stor aktør innen dette område.

    Reman/resirk av batterier er det også tunge aktører inne i.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.594
    Antall liker
    7.145
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Skal disse bilene være bærekraftige må de ha muligheten til å slites jevnt ned til de er en 20-25 år gamle.
    Normalen i dag er ikke at biler skal brukes til de er så gamle, og det har den ikke vært på mange år.

    Snittalder for skroting i Norge er 18.4 år. I de fleste andre land skrotes bilene mye tidligere. Hovedårsaken er at det er dyrt å kjøpe ny bil i Norge.

    Johan-Kr
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.500
    Antall liker
    1.407
    Torget vurderinger
    1
    Skivene vil få et rustbelegg som slites vekk og blir til støv når bremsene en gang i blant brukes?
    Det har du sikkert rett i. Tenkte på flyverustpartikler jeg, som ikke dannes når bremsene ikke brukes pga regenerering, ikke det brune, tynne laget med rust som dannes på skivene.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.647
    Antall liker
    1.073
    Torget vurderinger
    1
    Normalen i dag er ikke at biler skal brukes til de er så gamle, og det har den ikke vært på mange år.

    Snittalder for skroting i Norge er 18.4 år. I de fleste andre land skrotes bilene mye tidligere. Hovedårsaken er at det er dyrt å kjøpe ny bil i Norge.

    Johan-Kr
    Trur ikkje det er overvettes mange av diesel- og bensinbilane i dag som kjem til å gå 800-900000 km heller.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.655
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er ikke noen av de nyere bilene som kommer til å gå 800k -900. De blir ikke fulgt opp med ettersyn. De som har godt så lagt uten særlig problemer har man ikke oversikt på. Ikke så godt å tru på allt som blir sagt. Hvis man følger med, så vet man om de som har mest problemer.
    Det med bakkeklaring, så bør man komme over 10 cm ;) Men det er ikke alle som gjør. Det var en med en bobil og en Porsche, som måtte kjøre omveier for å slippe fartsdempere. Det rene idioti:) Man må dempe farten også.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.500
    Antall liker
    1.407
    Torget vurderinger
    1
    Trur ikkje det er overvettes mange av diesel- og bensinbilane i dag som kjem til å gå 800-900000 km heller.
    Mekanisk er de fullt i stand til det bare en er nøye på én ting: bytt motorolje og filter på halve intervaller og evt automatolje når den skal skiftes. Lengst mulig intervaller og 'Long Life Oil' var kun et rotterace om å lokke folk med lite vedlikehold/lavere kostnader enn andre merker. Problemet er ofte at folk gir being i godt vedlikehold når garantitiden med krav om årlig service er ute.
    Sjekk noen av outlet-bilene hos rebil.no.
    "Forrige service - 2018" osv. Ikke bra for levetiden.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.647
    Antall liker
    1.073
    Torget vurderinger
    1
    Jaudå, eg sel godsaker sjølv som forlenger levetid og heldt forbruket nede på bilar med forbrenningsmotor. Likevel trur eg ikke gjennomsnittet av nye biler seld i dag kjem til å gå lang over 200000 km slik som den 5 år gamle e-Golfen min.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    838
    Enig, dieselbiler før 2005-7 har kanskje en mulighet for å rulle langt. Etter det kom DPF, EGR, SCR (adblue) og DMF. Alt med begrenset levetid og svært svært dyrt å bytte. Det er ikke lengre olje og filtre som bestemmer levetid.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.500
    Antall liker
    1.407
    Torget vurderinger
    1
    Enig, dieselbiler før 2005-7 har kanskje en mulighet for å rulle langt. Etter det kom DPF, EGR, SCR (adblue) og DMF. Alt med begrenset levetid og svært svært dyrt å bytte. Det er ikke lengre olje og filtre som bestemmer levetid.


    1727941276929.png

    SCR/AdBlue kom i 2015.
    Hverken EGR, DPF, turbo eller de doble svinghjulene er så dyre at det det koster nært- og mer enn verdien av bilen så fort den er utenfor garanti slik det er med et par-tre kritiske ting i en elbil etter garantiutløp. Da er fossilbilen i tilfelle gammel og ellers godt- og langt brukt og så shabby at den bør skrotes også pga andre medvirkende årsaker.
    Dieselbilen min gikk 100k km i min eiertid på 11 år. Null trøbbel med det du nevner som "..svært svært dyrt..." når jeg eide den, og nå snart 6 år etter jeg solgte den og 190k km på telleren jf opplysninger på vegvesen.no har det ennå ikke vært noen grunn til å skrote den, og den er langt i fra et særtilfelle. Dersom EGR-ventilen eller tuboen ryker på den nå så er nok det fortsatt økonomisk mest gunstig å reparere, dersom det ikke er andre medvirkende årsaker til at den har lav økonomisk levetid igjen.

    En 8 år gammel hybrid med ganske lite og relativt billig HV-batteri til 'bare' 117k utgjør 86 % av bilens verdi, liksom... Jeg tror rubbel og bit av de "svært svært dyrt" du nevner er svært svært mye lettere å legitimere på en relativt ung bil på 8 år. Se fersk artikkel under.

    Verkstedet informerte ikke om dyr reparasjon (motor.no)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    838
    MB kom med adblue i 2006. VW kom senere men vi vet jo alle nå hvorfor...

    Skulle gjerne hentet inn pris på nevnte komponenter på en 15 år gammel Audi. EGR blir kanskje den billigste delen til +/-15k. Disse utgiftene kommer typisk rundt 200’km, ikke 100’km.

    Poenget/påstanden min var at biler idag uavhengig drivlinje har omtrent samme levetid.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.695
    Antall liker
    10.182
    For oss som har eid bruksbiler fra 60, 70 og 80 tallet vet at det var mye dårlige biler. Nesten alt som kunne gå i stykker gikk i stykker og de fleste motorer var utslitt etter 200000 km. Å kjøpe en bil som hadde rundet 100000 var risikosport.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.896
    Antall liker
    38.352
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten rustet de som bare rakkern, så hvis de fortsatt kastet skygge ved 100k burde man være fornøyd. Jeg har vært på med en del varianter som å se asfalten hvis man lettet på gulvmatten, jekk som forsvant opp i kanalen ved hjulskifte, osv.

    Den tekniske grunnen til det var karosseriplater av resirkulert stål med mye grums valset inn i midten av platen. Hver enkelt plate ville etterhvert dele seg opp til en liten flatbrødpakke ettersom midten av hver plate rustet fortere enn yttersidene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn