Ekstremt lave bud...

Ulvehyl

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Antall liker
10
Sted
Narvik
Kan noen forklare meg poenget ved at noen seriøst byr under 50% av kampanjepris på et knapt to uker gammelt produkt?

Er det virkelig et så stort prisfall på brunevarer for tiden?

Greit nok - jeg forventer ikke å få full pris for et produkt som sannsynligvis vil komme på kampanje igjen - men å slå av mer enn halve prisen virker jo en smule drøyt. Jeg ville ikke forventet et så stort prisavslag selv og ville aldri engang prøvd å by så lavt...

T

TT.

Gjest
Det er jo alltid lov til å prøve seg og får man ikke napp er det jo bare å øke budet.

Ulvehyl

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Antall liker
10
Sted
Narvik
Joda, men å by under 50% av en kampanjepris synes jeg er på grensen til frekt...

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Jeg har generelt ikke sansen for å ikke besvare meldinger og bud, men skambud blir ikke besvart for min del.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Har du ikke sett life of brian og prutingen? :p

På meg virker det som om det er
a) en person som fint kan klare seg uten produktet
b) men er interessert hvis produktet er billig nok
c) ønsker å finne ut om selger desperat trenger penger.
d) altså om selger MÅ selge.

Som selger så har man da fått respons fra en interessert, man kan bare enkelt sende en melding tilbake ala " flott med bud. Prøv igjen med et seriøst bud, er du snill :)"

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
Jeg bruker å svare skambud med den ferdigprutede prisen. Det har flere ganger endt opp med salg til ønsket pris.
Siden folk flest alltid vil prute på en ting, bruker jeg å legge prisen 1000-2000 over det jeg har planer om å selge for.
Da føler kjøper at han har gjort ett kupp og jeg får det jeg ønsker for produktet.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.480
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
På meg virker det som om det er
a) en person som fint kan klare seg uten produktet
b) men er interessert hvis produktet er billig nok
c) ønsker å finne ut om selger desperat trenger penger.
d) altså om selger MÅ selge.
Og dette er jo faktisk av og til relevant. Selger KAN jo være desp, eller villig til å akseptere svært lave priser, men vil selvsagt allikevel ytre et ØNSKE om å oppnå en mer anstendig pris. Allikevel kan man av ulike årsaker velge å ville selge til en som tilbyr et langt lavere beløp, dersom verdien av en svært rask handel er viktigere enn ønsket pris.

Som kjøper vet man aldri hvilken situasjon selger er i (med mindre det er opplyst om i annonsen) og derfor kan man være fristet til å gjøre et forsøk.
For min egen del er det mye jeg selv har sett på som jeg egentlig ikke har vært supergira på, men som jeg lett hadde kjøpt om prisen var lav nok. Så alle slike forespørsler er nok ikke bare for å være frekk eller å vise hvor teit/urimelig/uforskammet man er.

Utenom de som kommer fra meg. Men det sier seg jo selv...

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.827
Torget vurderinger
49
På finn er det enda verre enn her.
Hadde en sofa til salgs for 5k som hadde kostet over 20k, fikk et bud på 1000,-
Synes nesten det er komisk :)
Sist jeg hadde noe ute her fikk en intressert kjøper tilbud om og kjøpe produktet for 40% av nypris, dette på et under 1år gammelt produkt.
Når han begynnte og prute på det tilbudet skrudde jeg opp prisen med 5k, mest for og irritere litt tilbake.
Verre for de som MÅ selge pga økonomi og får slike skambud, forstår godt frustrasjonen.
Tidligere gikk det an og kjøpe nye produkter og selge eller bytte inn etter kort stund uten for mye tap, dette fungerer ikke lenger, så tiden med og prøve ut nye produkter "for fun" er over for min del.
Hvorfor det er blitt sånn vet jeg ikke, men bruktprisene på hifi i Norge virker som og være de laveste i verden, bare og ta et søk på ebay eller hifishark og sammenligne.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
For min del synes jeg selgere på torget her inne er alt for hårsåre for skambud. Dere har sikkert forsøkt dere selv på noe som andre synes er mer verdt.

Det værste en kan forvente å få synes nå jeg på ett skambud, og som bør gi er ett kort nei.

Jeg ble oppringt av en nisse her inne for ett par tre år siden om ett skambud, ja det var det, men det var en annonse som hadde ligget ute i mer enn ett år og som fortsatt ligger ute. Jeg fikk huden full og den ene beskjeden etter den andre. Jeg tok selvsagt igjen, men en gamle nordlendinger skal det litt til å slå når det gjelder verbale remser. Det hele ble litt av en sak og hadde han oppført seg korrekt kunne han kun ha svart nei på budet mitt. han ba tross alt om bud på denne cd-spilleren han skulle selge som tross alt var noen år gammel.

Ulvehyl

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Antall liker
10
Sted
Narvik
Det som gjør akkurat denne saken litt ekstra moro er at samme fyren a inn et bud via "Gi bud" i annonsen for noen dager siden. Jeg avviste budet og sa det var for lavt, men i dag fikk jeg et nytt bud, 500,- kr LAVERE enn hans første bud, via mail. :D

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.480
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jaja, men uansett er det nå bedre med skambud enn ingen bud. Synes nå jeg. Skambudene kan man jo velge å forkaste. Og de kan jo, som her, ende opp med å være god underholdning. Det er jo ikke så ille.
Det virkelige problemet er de budene som aldri kommer inn. De er det langt verre å vite hvordan man skal håndtere.

Realchef

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
286
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Jeg både selger og kjøper mye brukt. Prøver alltid å få best mulig pris enten det er kjøp eller salg. Man velger jo selv om man vil kjøpe og selge.. Byr noen mindre enn man ønsker å selge for er det jo bare å si nei. Ikke noe problem

Ulvehyl

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Antall liker
10
Sted
Narvik
Har da ikke sagt at jeg ikke aksepterer at de kommer. Det jeg lurte på var hvorfor folk byr sånn og om det faktisk er så dramatisk prisfall på brunevarer. Og jeg føler vel at jeg har fått svar på det også.;)

At de kommer har jeg etterhver blitt vant til (har kjøpt og solgt ganske mye gjennom årenes løp), men jeg blir dog fortsatt forundret over "skambud". Kan vel forstå det litt bedre om det er snakk om eldre ting som har ligget ute lenge (da hender det faktisk at jeg også legger inn relativt lave bud), men på så å si helt nye greier sliter jeg litt mer.

Og, som sagt, ble det igrunn bare latterlig når de underbyr seg selv, etter å ha fått avslag på et allerede lavt bud. :p

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.834
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No handlar eg ikkje så ofte, men eg må innrømme at eg sikkert hadde kjøpt ein del apparat berre for å prøve dei ut, om eg fekk dei så billeg at eg var garantert sikker på å verte kvitt dei utan tap.....men eg innbiller meg at dette må vere vanskeleg - det er fleire som tenkjer som meg, tenkjer eg...

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.964
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Enda verre på finn, så jeg har sluttet å legge ut der.

Jeg la ut en forsterker engang til under halvpris, alikevel fikk jeg bud på under halvparten av det igjen.. Sa han kunne få fjernkontrollen for den prisen - fikk aldri noe svar :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg la inn et bud hos en traver her på Sentralen for mange år siden, som skulle selge noe. Det var et lavt bud, men jeg regnet med at vi kunne møtes et sted midt i mellom, det er nemlig sånn pruting fungerer. Det er kun for å bli enige om pris. Dette er jo en helt vanlig handelsmetode i mange land. Behandlingen jeg fikk av han, gjorde at han mistet en mulig fremtidig kjøper. Kunne ønske at enkelte selgere var litt mer overbærende. Her inne er det jo mange av de samme som kjøper og selger.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.841
Sted
Sølvbyen
Jeg syns det er en fellesnevner nesten uansett hva man skal selge, om det er bil eller forsterker. Det kommer alltid en eller annen.... person som skriver uten tegnsetting og store forbokstaver og byr 1/4-1/3 av oppgitt prisforlangende.

F.eks. hvis noe ligger ute til 30.000,- kan man omtrent garantere at man blir kontaktet av han her:

"jg kan gi 10000 cash-kontant oxo henter jg i kveld....hehe"

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Pruting er vel en del av kulturen andre steder,ingen pruting blir sett på som en fornærmesele,
her oppe blir det vel sett på som en uting.
Men slik ståa er fortiden der bruktmarkedet oversvømmes må prisene ned dersom en virkelig ønsker å kvitte seg med tingene.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.837
Når henvendelsen fra en potesiell kjøper begynner med "Hvor mye slår du av" sletter/legger jeg på med en gang. Overhodet ikke aktuelt å svare på slikt.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Jeg syns det er en fellesnevner nesten uansett hva man skal selge, om det er bil eller forsterker. Det kommer alltid en eller annen.... person som skriver uten tegnsetting og store forbokstaver og byr 1/4-1/3 av oppgitt prisforlangende.

F.eks. hvis noe ligger ute til 30.000,- kan man omtrent garantere at man blir kontaktet av han her:

Alltid like moro når folk sier at de kan betale cash-kontant, er det andre måter å betale på??

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10

Alltid like moro når folk sier at de kan betale cash-kontant, er det andre måter å betale på??
Jupp. Direkte overføring via mobilen eller pc og viser bekreftelsen til selger. Veldig fint, og man slipper disse håpløse kontantene i lommeboka.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Det er også cash-kontant, bare en annen vei...

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.442
Torget vurderinger
10

Jupp. Direkte overføring via mobilen eller pc og viser bekreftelsen til selger. Veldig fint, og man slipper disse håpløse kontantene i lommeboka.
Hvis kjøperen mangler tilstrekkelig kontanter for å kunne betale prisforlangende cash-kontant, er det kanskje en ide å foreslå avbetaling og sending når siste avdrag er betalt? ;D

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Siden folk flest alltid vil prute på en ting, bruker jeg å legge prisen 1000-2000 over det jeg har planer om å selge for.
Da føler kjøper at han har gjort ett kupp og jeg får det jeg ønsker for produktet.
denne funker strålnede :)

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
309
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Svarer så og si alle bud med ett høflig svar uansett hvor lavt det er. Skjer hver gang!!
Finnes alltid de litt på kanten men kjøpelysten er nok også desverre større en evnen for mange noen ganger og sånn vil det alltid være. :)

Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Er da absolutt ikke noe å ergre seg over. Greier man ikke å forholde seg til prisdiskusjoner og att andre kanskje har en annen oppfatning av hva ting er verdt så burde man heller gå litt i seg selv enn å sutre her.
Ta det med ett smil :D

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.480
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det jeg synes er mest demotiverende er når en selger annonserer en åpenbart tungsolgt vare og bevisst ikke oppgir noen prisantydning, men bare skriver at den "selges til en svært hyggelig pris" og ber om bud. Men samtidig truer han med buksevann og evig fortapelse ovenfor enhver som skulle komme med noe han selv velger å anse som et skambud.
Hvordan i all verden skal en potensiell budgiver forholde seg til dette? Ingen av oss (såvidt jeg vet) er tankelesere, så denne situasjonen har bare et potensielt utfall:
Man lar være å ta kontakt, og selger blir sittende inne med varen sin og oppretter sannsynligvis en tråd for å klage sin nød over hvor vanskelig det er å få solgt ting på bruktmarkedet i dag.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det jeg synes er mest demotiverende er når en selger annonserer en åpenbart tungsolgt vare og bevisst ikke oppgir noen prisantydning, men bare skriver at den "selges til en svært hyggelig pris" og ber om bud. Men samtidig truer han med buksevann og evig fortapelse ovenfor enhver som skulle komme med noe han selv velger å anse som et skambud.
Hvordan i all verden skal en potensiell budgiver forholde seg til dette? Ingen av oss (såvidt jeg vet) er tankelesere, så denne situasjonen har bare et potensielt utfall:
Man lar være å ta kontakt, og selger blir sittende inne med varen sin og oppretter sannsynligvis en tråd for å klage sin nød over hvor vanskelig det er å få solgt ting på bruktmarkedet i dag.
Dette kan jeg være enig i. Etter min mening er det ikke nødvendig å oppgi pris. Det burde holde med "ta kontakt", og er man interessert i produktet, vel så tar man kontakt. Det behøver ikke være verre enn dét.

Men, blander man først inn begrepet "skambud", bør man i anstendighetens navn også antyde en pris. Som du sier, hvordan skal man forholde seg til dette?

Ellers mener jeg generelt at man ikke bør være så opphengt i hvordan annonsen er utformet. Er interessen for det annonserte produktet der, bør man svelge noen små kameler og kontakte annonsøren. Folk er forskjellige, og ordlyden i annonsene bærer jo preg av dét.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
84.054
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Fikk akkurat et bud på 75€ for over 100 så godt som nye cder. Like blid, og det tar meg 10 sekunder å svare glem det på en hyggelig måte :D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
12
Jeg har normalt en formening om hva objektet er verdt. Skambud og skivebom av typen bytter du i en kabel av type ....? blir bare høflig avvist. Det er hvertfall ingenting å ta på vei for.

Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
Minner meg om en episode ved salg av et par helt strøkne SuperExact. Vi ble enig om 12.000,- på telefon og siden jeg hadde et ærend hos dynabell kunne jeg ta med varene for overlevering der - han kom fra Oslo. Når vi møttes sa han at han kunne betale 11.000,- Av prinsipp smelt jeg bare igjen bagasjelokket, snudde på hælen og gikk inn for mitt ærend. Han dro sikker hjem kjempefornøyd uten noen handel. Solgte de for 13.000,- noen dager senere.:)

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Er ingen logisk grunn, det der er åpenbart en drittsekk.

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Antall liker
1.677
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
4
Det er alltids noen som prøver seg, og noen får faktisk napp.
Men noen prøver seg for så å gå opp i pris når de ikke når frem, som da jeg solgte noen vandenhul kabler for ca. 8 mnd. siden.
Solgte disse for 1/2 pris, nesten ikke brukt, kom så et bud på under halv pris av min pris. Jeg sa høflig fra at jeg ikke gikk ned i pris, da kom vedkommende tilbake og ønsket kablene uansett. Jeg kunne da høflig beklage at han var for sent ute da de hadde blitt solgt for 1/2 time siden :) å d va naic.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Når jeg vet med meg selv at pris er ok i forhold til markedet skriver jeg enkelt og greit bud OVER prisantydning.
Det har spart meg for mange tøysehenvendelser. Har nett solgt 2 ting til prisantydning de 2 siste dagene.
Så det kanvære et tips. Men jeg er enig i at folk som ikke skriver pris i det hele tatt må finne seg i at der kommer
mange rare og lave bud. Formuler seg riktig, så luker man vekk noe. Selv svarer jeg uansett hvem som byr.
Takker bare nei hvis det ikke er innenfor normal "folkeskikk" :)

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Det er alltids noen som prøver seg, og noen får faktisk napp.
Men noen prøver seg for så å gå opp i pris når de ikke når frem, som da jeg solgte noen vandenhul kabler for ca. 8 mnd. siden.
Solgte disse for 1/2 pris, nesten ikke brukt, kom så et bud på under halv pris av min pris. Jeg sa høflig fra at jeg ikke gikk ned i pris, da kom vedkommende tilbake og ønsket kablene uansett. Jeg kunne da høflig beklage at han var for sent ute da de hadde blitt solgt for 1/2 time siden :) å d va naic.
Hva er naic?

Topp Bunn