Ekstern HD til Bladelius Embla. Hjeelp.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har gått til anskaffelse av en Bladelius Embla Basic, CD spiller med alskens mulighet for å rippe til internminne, laste ned i fra nettet osv. Nå er ikke internminne på denne modellen allverden, kun 16 gb, men det er altså mulig å koble til eksternt minne, f.eks en HDisk via USB.
Jeg dro til og bestilte en Seagate HD på 1 TB, men... Det funker ikke. Årsaken er, viser det seg at det er krav til lagringsmediet at det skal ha et FAT filsystem. En vanlig USB "minnepenn" funker altså, men ikke denne Seagate disken. En minnepenn blir i snaueste laget når planen min er å laste ned hi-rez innspillinger for avspilling på Emblaen.
Er det noen i "familien" som vet om HDisker som opererer med FAT filsystem?
 

Norum

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.07.2006
Innlegg
582
Antall liker
5
Er det ikke mulig å formatere disken til FAT?
 
R

Roysen

Gjest
Det er nok slik at disken sikkert er uformatert og at du må formatere den på en PC med operativsystem som benytter FAT filsystem.

Mvh
Roysen
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg trodde også det var slik at når jeg innstallerte disken så ville jeg få noen valgmuligheter. Slik var det ikke. Skikkelig plug-and-play.
I gamle dager, i kambrosilurisk tid da man brukte dos og formaterte disker før man kunne ta dem i bruk, da ville også jeg ha klart det. Men nå vet jeg ikke i hvilken ende jeg skal begynne. Er det mulig å benytte Vista for å formatere disken påny?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Disken er normalt ferdig formatert med FAT32.
FAT er et veldig avlegs system som i praksis er i bruk på mindre minnepinner og floppy, og kan ha max størrelse på 4GB. Litt overrasket om ikke spilleren støtter FAT32, så du får bare håpe på at disken virkelig ikke er formatert..

Å formatere er til gjengjeld en veldig enkel operasjon.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har fått bekreftet at Emblaern klarer både FAT og FAT32 filformat. Når jeg går inn og skjekker drive information på Seagate får jeg beskjed om File system er NTFS. Går ut i fra at det er årsaken til at ikke Emblaen klarer å detektere HD driven. Er det mulig å reformatere til FAT32?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.734
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det tror jeg du skal kunne klare fra en Windowsmaskin. Bruk FAT32 i så fall.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Det tror jeg du skal kunne klare fra en Windowsmaskin. Bruk FAT32 i så fall.
Jeg har formatert til exFAT, eneste alternativet med unntak av NTFS som jeg fikk opp. Kjører Vista. Det funket ikke. Emblaen klarte ikke å lese denne heller.
Skal prøve å formatere disken på en annen PC og håper jeg får opp FAT32 alternativet der. Hvis ikke er det disken som styrer hvilke valgmuligheter jeg har. Noen som kan si meg hva jeg skal velge av størrelse på tildelingsenhet når jeg formaterer?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.734
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg kan se (på min XP-maskin) er det ikke noe valg av tildelingsenhet når man formaterer i FAT32.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Når jeg henter opp disken for å formattere denne, får jeg kun opp alternativene NTFS og exFAT. Det er mulig det har med denne spesielle disken å gjøre. Hvis jeg åpner f.eks C: for å formatere kan jeg velge FAT32.

Valentino skrev:
Såvidt jeg kan se (på min XP-maskin) er det ikke noe valg av tildelingsenhet når man formaterer i FAT32.
Jeg kan i tillegg velge en drøss med ulike tildelingsenheter i fra 512b til 32568kb. Men det er øyensynlig ikke der problemet ligger.
Det er mulig at denne disken rett og slett ikke lar seg formatere i FAT32. Jeg har lest og lest på Seagate om denne disken og jeg klarer ikke å finne annet en at den er ferdig formatert til NTFS, og det er ingen anvisninger for reformatering.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Klart du kan formatere den til FAT32. Det er bare at MS foretrekker at du bruker NTFS for større disker, og derfor ikke lar deg formatere til FAT32 via det grafiske brukergrensesnittet.

Skriv denne kommandoen i "Run" eller "Kjør"

format /FS:FAT32 X: (hvor X er stasjonsnavn)
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fordi jeg ikke finner "Kjør" i Vista (jeg brukte den hele tiden i XP) har jeg prøvd å kjøre kommandoen i DOS vindu /ledetekst. FÅr beskjed om maglende tilgangsrettigheter til tross for at jeg opererer med adminrettigheter.
 
Topp Bunn