Høyttalere Ekspertråd ønskes ang Dali

DølleDali

Medlem
Ble medlem
29.08.2019
Innlegg
5
Antall liker
0
Hei folkens :)

Jeg er litt skuffa over lyden i mine Dali Ikon7 mk2 som drives av Harman Kardon 3770. Når jeg har lyd fra tv kanaler så er det ikke så verst faktisk, men spiller jeg fra Spotify eller eget flac-bibliotek så virker det så tamt.
Har forsøkt en Klipsch sub men det ble så voldsomt at den nesten måtte være avslått for å kunne være i hus.

Er det noen som vet en god kombo med Daliene mine så tar jeg gjerne imot tips.

Rommet er ca 30m2 i den delen der utstyret står.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
^ Hva er det som formidler Spotify og musikkbibliotek? Benytter du noen form av airplay eller lignende?
Det første som slår meg, er at det er noe med digitaloverføring eller D/A-konvertering, men behøver litt mer info før jeg kan foreta en kvalifisert gjetting.

Mvh
Håkon Rognlien
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.784
Antall liker
913
selv har jeg liten tro på elektronikk, låter det ikke riktig med ulike plasseringer og med billig elektronikk så er noe gærnt med høyttalerene. og de er som regel de siste som går ut døra..
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Etter som jeg skjønner er TV lyd ok, men ikke Spotify.


Hvordan er anlegget koblet?
Hva bruker du på Spotify og hva går det gjennom?
Hva bruker du på TV og hva går det gjennom?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Som de andre sier her, må du fortelle i detalj alle komponentene i anlegget ditt.
Her er likevel mine 5 cent: Står volumet i spotify appen lavt? (Kjører du lyden gjennom en DAC så har det ingen ting å si)
Sett volum normalize til av i spotify
Sett music quality til high quality streaming
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
En sub er det veldig lett å stille altfor hot, spesiellt i begynnelsen. Til musikk er det nesten en fordel at man ikke legger merke til at subben er på i det hele tatt, den skal sømløst fylle ut nedover. Mulig du hadde noen vanskelige peaks i rommet ditt. På pc anlegg har jeg hatt stor suksess med sub til ikon1.

Ellers er det som poster lenger opp, mer informasjon.
 

DølleDali

Medlem
Ble medlem
29.08.2019
Innlegg
5
Antall liker
0
Brukte airplay på min gamle Appletv hvor jeg hadde optisk utgang derfra til forsterker. Nå med siste utgave av appletv er det blåtann fra iPhone til forsterker direkte det går på. Har også prøvd å spille flac filer fra NAS disk uten å bli imponert over lyden, ingen ulyder må jeg spesifisere.

Har kikka på innstillingene i spotify og satt til høy kvalitet og høyt volum. Tester mer i morgen :) Knallbra tips, hjertelig takk alle sammen.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
ja husker når jeg fikk ny mob og koblet shure 846 på Spotify og makan til møkke kvalitet, trodde først det var noe feil med mob, men så sjekket jeg Spotify instillingene og fant ut at de sto på lavest kvalitet, forandret seg merkbart når jeg oppjusterte innstillingene
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Brukte airplay på min gamle Appletv hvor jeg hadde optisk utgang derfra til forsterker. Nå med siste utgave av appletv er det blåtann fra iPhone til forsterker direkte det går på. Har også prøvd å spille flac filer fra NAS disk uten å bli imponert over lyden, ingen ulyder må jeg spesifisere.

Har kikka på innstillingene i spotify og satt til høy kvalitet og høyt volum. Tester mer i morgen :) Knallbra tips, hjertelig takk alle sammen.
Blåtann er ikke særlig godt egnet til hifi, dessverre. En enkel måte å få Spotify til å låte fint, er å kjøpe f.eks. Argon Stream2 på Hi-Fi Klubben, og kople den digitalt til forsterkeren din. Da benyttes telefon kun som styring, mens musikken går direkte på nettverket (Spotify Connect). Du må ha Spotify Premium abonnement for en sånn løsning, for øvrig.

Men dette med at NAS ikke låter bra, synes jeg er merkeligere. Hvilken overføring benytter du mellom NAS og forsterker?

Mvh
Håkon Rognlien
 

DølleDali

Medlem
Ble medlem
29.08.2019
Innlegg
5
Antall liker
0
Blåtann er ikke særlig godt egnet til hifi, dessverre. En enkel måte å få Spotify til å låte fint, er å kjøpe f.eks. Argon Stream2 på Hi-Fi Klubben, og kople den digitalt til forsterkeren din. Da benyttes telefon kun som styring, mens musikken går direkte på nettverket (Spotify Connect). Du må ha Spotify Premium abonnement for en sånn løsning, for øvrig.

Men dette med at NAS ikke låter bra, synes jeg er merkeligere. Hvilken overføring benytter du mellom NAS og forsterker?

Mvh
Håkon Rognlien
Kablet, rett i trådløs rutern. Kablet mellom NAS og switchen også.
Ser at jeg har mulighet for å kople iphone rett i forsterker med usb, det må jeg prøve.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Blåtann er ikke særlig godt egnet til hifi, dessverre. En enkel måte å få Spotify til å låte fint, er å kjøpe f.eks. Argon Stream2 på Hi-Fi Klubben, og kople den digitalt til forsterkeren din. Da benyttes telefon kun som styring, mens musikken går direkte på nettverket (Spotify Connect). Du må ha Spotify Premium abonnement for en sånn løsning, for øvrig.

Men dette med at NAS ikke låter bra, synes jeg er merkeligere. Hvilken overføring benytter du mellom NAS og forsterker?

Mvh
Håkon Rognlien
Kablet, rett i trådløs rutern. Kablet mellom NAS og switchen også.
Ser at jeg har mulighet for å kople iphone rett i forsterker med usb, det må jeg prøve.
Prøv det. Jeg begynner å mistenke at switchen din finner på et eller annet. Vanskelig å si. Digitalt rett inn i forsterkeren din, uten omveier, er uansett beste løsning
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Svigerson spiller på Icon 6 (tror jeg....).
De drives med Cayin 152B, og det spiller riktig fyrrig synes jeg.

Kjenner ikke forsterkeren din, men er generelt skeptisk til receivere....
Låne en forsterker for test er kanskje en enkel fortsettelse?
 

DølleDali

Medlem
Ble medlem
29.08.2019
Innlegg
5
Antall liker
0
Med appen QMusic på NAS boksen og app på iPhone så går det rett i forsterkeren vil jeg tro, ikke via iPhonen. Det høres mye bedre ut enn spotify, spesielt etter jeg skrudde både bass og diskant et par knepp opp,,,.
 

DølleDali

Medlem
Ble medlem
29.08.2019
Innlegg
5
Antall liker
0
Svigerson spiller på Icon 6 (tror jeg....).
De drives med Cayin 152B, og det spiller riktig fyrrig synes jeg.

Kjenner ikke forsterkeren din, men er generelt skeptisk til receivere....
Låne en forsterker for test er kanskje en enkel fortsettelse?
Kanskje jeg skal låne en Marantz 8006 ? Ser det merket får gode omtaler.
Eller hva med en NAD i samme prisklasse ?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Svigerson spiller på Icon 6 (tror jeg....).
De drives med Cayin 152B, og det spiller riktig fyrrig synes jeg.

Kjenner ikke forsterkeren din, men er generelt skeptisk til receivere....
Låne en forsterker for test er kanskje en enkel fortsettelse?
Kanskje jeg skal låne en Marantz 8006 ? Ser det merket får gode omtaler.
Eller hva med en NAD i samme prisklasse ?
Det skal uansett ikke finnes en eneste fornuftig årsak til at du får bra TV-lyd, mens lyd fra server og Spotify er dårligere. Det kan ikke være forsterkerens skyld, det er i utgangspunktet ikke noe galt med den Harman Kardon-forsterkeren. Det du ikke får fra kilden, dukker uansett aldri opp noe annet sted i kjeden, så jeg ville sørget for å være 100% sikker på at du har kontroll på kildesignalet, før jeg hadde sett etter større utskiftninger.

Minst mulig fjas, digitalt rett i forsterkeren er absolutt å foretrekke, all mulig signalbehandling underveis, medfører som oftest kun en signalforringelse. En telefon er i utgangspunktet ikke en særlig god kilde, som nevnt er Spotify Connect et klart tryggere utgangspunkt for god lyd, telefonen bør være "fjernkontrollen" din, ikke selve kilden.

Mvh
Håkon Rognlien
 
Topp Bunn