Egen låt mikset og produsert av hifi sentralens medlemmer

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Halla folkens.

Jeg og Anders Heibø er nå ferdig med å mikse en låt som jeg og bandet mitt har laget.

Jeg miksa gitarene så har Anders gjort resten. Dette er instrumental Gitar Rock.

Veldig kult hvis dere gidder å høre på den og eventuelt komme med ris og ros både når det gjelder musikken og lydkvaliteten. Vi har spilt inn på øvningslokalet hvor vi har mikket opp og spilt inn live. Etter dette har jeg lagt på flere gitarer. Vi er i det minste fornøyd ;D

https://xpectedwaves.bandcamp.com/track/hell-yeah

Her man man streame direkte fra lenken men hvis man trykker "Download" får man høyere kvalitet. Der kan man f.eks velge FLAC.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kult. Både at dere fortsetter å spille inn og legge ut her, men også at dere gjør en skikkelig innsats og spør etter innspill.

Musikalsk sett faller dette i smak hos meg. Men det som sannsynligvis er mer interessant for dere er tankene våre om produksjonen.
Nå må jeg bemerke at jeg ikke sitter med noe som helst form for hifi referanseanlegg. Jeg har akkurat flyttet, og sitter på hifisentralen og driver dank når jeg ikke gidder å pakke ut av esker, og spiller på et bittelite anlegg bestående av Sonos Connect:AMP og to bittesmå Dali Lektor 1. Rommet gir et overraskende godt inntrykk selv i en innflyttingsprosess, men det er selvsagt ikke optimalt på noen som helst måte. Du får ta dette i betraktning når du vurderer innspillene mine.

Lead-gitaren spretter frem fra lydbildet og virker -veldig- levende og tilstedeværende. Mulig litt dominerende, Kan av og til oppfattes som at "dette er bandet til gitaristen".
Bassen har god tyngde og klarer seg overraskende bra i kampen om oppmerksomheten (til tross for forrige kommentar)
Slagverket derimot, synes jeg blir veldig diskret. Cymbaler og hi-hat kommer veldig fint frem, men resten synes jeg mangler litt trøkk og tilstedeværelse. Det føles litt som at trommene er mikset "ganske normalt" mens gitar og bass har fått betydelig mer spillerom enn normalt. Om det er dynamikk eller nivå vet jeg ikke, men noe er gjort anderledes her som får de til å virke mye mer levende. Sånn sett kan trommene virke litt døde i forhold.
Som sagt er høyttalerne mine bittesmå og har dermed et svært begrenset skyv i bassen, så det kan godt være at basstromma har mye mer trøkk enn hva jeg opplever, men jeg tror det ikke bare er anlegget mitt som er begrensingen her.

Konklusjon: Dette er fett. Men jeg tror det hadde vært kult om trommene hadde fått mer omsorg og kjærlighet i miksen.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Kul musikk, dere kan spille, fett gitar riff, ikke noe utsette på det.

Men dette var alt for komprimert etter min smak når det kommer til lydkvalitet.

Men så det er sagt er det selvfølgelig mye bedre enn hva som er av mastere på mye av dagens musikk og remastere av eldre musikk, spesielt rock. Men jeg forventet et mye lavere volumnivå og liten eller ikke noen kompresjonsbruk.

figure_1.jpg


Mens jeg forventet mer noe som dette:

figure_2.jpg


(Black Sabbath - Paranoid, bare ment som illustrasjon på lydnivå og kompresjonsbruk)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Tusen takk for kommentarene gutter. Det betyr mye for oss. AndersR: Det høres ut som om du har veldig god hørsel og anlegg. Jeg er helt klart enig med det du sier. Skarpen bør nok litt opp i nivå. Kanskje basstromma også. Da blir nok ikke gitaren fullt så dominerende heller.

Roberth: Jeg har ikke kontrollen på hva som brukes av kompresjon av trommer og bass. Gitaren har jeg brukt 0 kompressor på. Dette får eventuelt Anders svare på. Jeg vet uansett at han er veldig forsiktig med kompressor da han vet vi ikke liker det noe særlig. Tror du hvis basstromme og skarp blir høyere i nivå at det vil hjelpe ?
 
Sist redigert:

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Spør du meg må lydnivået nedover, å skru opp volumet på instrumentet i lydbildet er som å strø salt i "såret".
Nå kan det jo være at jeg er litt kompromissløs når det gjelder kompresjonsbruk vel og merke.

Beklager om ordbruken blir for skarp.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Eh, nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Mener du at dette er overkomprimert?
Jeg begynte å tvile på egen hørsel, så jeg sjekka nå ut hvordan fila så ut, og det var milevis fra brickwalling. Kan virkelig ikke anklage de for å komprimere ihjel noe særlig.
Klart, det kommer jo an på akkurat hva man mener med ordet komprimering. Er det den tradisjonelle "loudness-war" komprimeringen med en eller annen limiter(?) som får alt til å se flatt ut, eller snakker du om demping av det dynamiske området til hvert enkelt instrument? Sistnevnte må jo nødvendigvis benyttes en smule for at det i praksis skal funke på et opptak, men her ser det ihvertfall ikke ut som at grensene er pusha spesielt langt, så det er ikke nødvenig å frykte overdreven bruk av noen limiter ihvertfall.

Legger ved bilde av isolert slag fra basstromma og skarptromma. Etter min mening er det muligheter for å heve nivået noe her. Eller skru ned den dynamiske komprimeringen på akkurat trommene en smule så det blir mer rom. Men ja, det må selvsagt sees som en del av helheten. Man kan jo ikke bare skru opp uendelig. Samtidig hjelper det jo ikke på dynamikken om man bare senker nivået, uten å benytte seg av det man får tilgjengelig av headroom.

PS: Jeg er hverken musiker eller lydtekniker, så det er mulig jeg benytter begrepene feil her.
 

Vedlegg

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Legg ut spora separat så skal me putte dem i Cubase :D kul låt forresten :)

Mvh
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Eh, nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Mener du at dette er overkomprimert?
Jeg begynte å tvile på egen hørsel, så jeg sjekka nå ut hvordan fila så ut, og det var milevis fra brickwalling. Kan virkelig ikke anklage de for å komprimere ihjel noe særlig.

Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...sentralens-medlemmer.html#2zmA0E7eG6Bt0zTX.99
Ikke meningen påstå det heller, beklager om jeg uttaler meg på en utydelig måte, for meg er det vel en ren smakssak. Så viddt jeg har skjønt etter å ha lest til på steve hoffmans forum, så er det noen som liker litt kompresjon mens andre missliker det veldig selv om det er veldig lite, jeg tilhører nok sistnevnte.

Personlig har jeg cd ripper av cder gitt ut på slutten av 80-tallet begynnelse av 90-tallet, som er langt mindre komprimert, men som jeg ikke orker å høre på for kompresjon blir slitsomt selv om det bare brukes på peaker i lydnivået. Et godt eksempel er MFSL sin remaster av Spirit - The Twelve Dreams Of Dr. Sardonicus.

Beklager hvis jeg forklarer meg dårlig men har vel ikke det riktige ordforrådet til det.
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Det er helt rett i at låten er komprimert og i en annen tid ville jeg kanskje våget å mastre det enda lavere. Det er i hovedsak skarpen som er komprimert med en egen limiter på linja. Kompressoren slår inn godt over de svake slagene. Limiteren tar en del slag som er sterkere enn de slagene jeg ønsker at også skal ligge i front. Den limiteres da på rett under -1dB før den går inn i masterbus for å unngå at den limiteres av 2 plugins når den går igjennom output limiter som er satt til TruePeak -1dB.

Resten av sporene er forsiktig behandlet med kompressorer med diverse innstillinger for å få det hele til å sitte mer sammen. Det er noen stortrommeslag og noen få plasser der alt smeller sammen at output limiteren setter inn.

AndersR: Både jeg og trommis er godt fornøyd med hvordan trommene trykker. Det er litt "bandet til gitaristen" lyd som du sier, selv om de andre også er veldig flinke. Ett av hovedmålene for miksen har hele tiden vært å beholde alle mikro detaljene i gitarlyden. Det ble en del gitarspor etterhvert også som Niko leverte til meg som ett stereospor der han satt ønsket nivå og panorering. Synes det funket veldig fint. Det er selvfølgelig mye smak og behag ute å går men tipp topp om du vil legge inn en kommentar på om oppfattelsen endrer seg hvis du får opp ett litt kraftigere anlegg. Det er mulig at miksen krever litt krefter for å trykke trommene igjennom...

I miksen her ender jeg opp med DR11 eller -14,x LUFS som nok er noe høyere enn jeg ønsker på papiret men utifra sjanger og mikrofon valg er endelig nivå ganske bevisst. Jeg har ikke fått liste over hvilke mikrofoner de bruker men har en viss peil utifra det jeg hører. Legger de ned noen hundre tusen i nye mikker og preamper vil nok grunnlaget for bedre dynamikk se noe bedre ut :) Men heldigvis kan man gi ut noe som låter ganske ålreit uten de store investeringene.

Totalt sett er jeg fornøyd med hvordan det låter. Ikke slik sjanger jeg jobber med til daglig men trur ikke jeg har gjort noen store bommerter.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det kan nok ta litt tid før jeg får rigga opp et skikkelig anlegg her (har akkurat flytta inn så det er mye som må gjøres) så jeg får ikke gitt en tilbakemelding på dette før om lenge. Men at trommis er fornøyd og ikke føler seg satt i skyggen er jo et godt tegn.
Synes allikevel det er litt rart, siden gitaristen (og til en liten grad bassisten også) ender opp med en veldig fin live-sound, mens trommene høres veldig studio ut i forhold.
Og ja, det er viktig å påpeke at jeg uttaler meg om trommer i forhold til resten. For det høres jo slett ikke dårlig ut. Det jeg ønsker å si er bare at alt det andre høres så mye mer levende ut.
Synes jeg.
Hittil.
På det midlertidige fjolle-oppsettet mitt.

Mulig noen andre kan nyansere dette litt ved å fortelle om sine inntrykk av musikken avspilt på et mer normalt, anstendig hifisystem.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
AndersR: Det er nok mye rett i det du sier. Jeg er faktisk enig i at trommene kunne vært behandlet mer forsiktig, ville da fått mer live sound. Dette er uansett et valg som Aheibo og trommisen i bandet har tatt. Det er som nevnt også et veldig begrenset budsjett da dette lite trolig er noe som bandet kommer til å tjene penger på.
De har nå snakket sammen om mikrofonplasering som helt sikkert blir gjort bedre til neste gang.

Inspillingsutstyret er langt fra av høyeste kvalitet. Vi bruker 2 stk. Zoom R16 for å spille inn.
Vi har da totalt 16 kanaler som kan spille inn samtidig (Live) Vi bruker 1 kanal til gitaren. 2 til bass
(Mikrofon og direkte). Hvor mange vi bruker til trommene husker jeg ikke, men vi har noen kanaler til overs.
Hvilke mikrofoner vi bruker får eventuelt trommisen svare på.
Jeg bruker en AKG kondensator mikrofon som er plasert ganske nære gitar kabinettet og derfra til en rimelig Alesis mic. pre med rør.

H91650.jpg


R16_top.jpg


Jeg startet denne tråden for å få tilbakemeldinger og jeg synes AndersR og de andre har gitt oss noe å tenke på til neste prosjekt. Veldig bra!!
 
Sist redigert:

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Veldig flott med tilbakemeldinger ja! Det gir inspirasjon til videre arbeid!

Jeg kjørte igjennom låta og telte antall skarp slag som limiteres 1dB eller mer. Totalen er på 26 slag der 13 av disse kommer i det siste harde partiet. Maks peak på skarp er 5,4 dB før limitering... Så med andre ord er jeg ekstremt forsiktig med limiter til sjanger å være og da noe av problemet på at skarpen ikke kommer bra nok igjennom alltid. Det gikk litt fort på slutten og i siste ledd økte jeg kanskje nivået på alt det andre litt for mye.

Off Topic:
Fikk nytt strøminntak med dedikert kurs til HiFi, med resultat i mindre forvrengning i lyden som igjen gir litt lavere lyd. Har brukt formiddagen på å finne ut at det tilsvarer rett under ett hakk opp på preampen. Det er nå programmert inn i fjernkontroll og jeg får lære meg å mastre på bittelitt høyere nivå...


Kompressoren er selvsagt før limiter og reduserer ganske jevnt over 3dB på de sterke slagene. Her har jeg jobbet en del med attack/release tid og brukes som ett verktøy for å få vekk litt av "ploink" lyden, fremfor å kontrollere styrken på slagene.

Tim Tam og Tom er helt uten kompressor.

Jeg benytter en kompressor på bassen side chainet til stortromme slik at bassen trekkes litt bak akkurat på stortromme slaget. Her er det også vanlig med mye kraftigere bruk for å få enda tydligere stortromme på ett gjennomsnittlig HiFi anlegg og vanlige headphones. Usikker rundt historikken her men trur den utstrakte bruken er ett resultat av loudness war og jeg er ikke spesielt fan av bruken i større mengder. Er litt derfor jeg er interessert i tilbakemeldinger på trommelyden når du får opp ett skikkelig HiFi anlegg AndersR.

Har laget en ny master utifra der jeg ville ligget på papiret. Ender med LUFS på -17,2. Niko bestemmer selvsagt hva han synes er best, da denne er mastret i ett nivå som er lavere enn forrige låt. Maks reduksjon på masterbus limiter er nå 1,4dB. Har hatt litt mer nivå å gå på, på skarpen i denne masteren. Personlig synes jeg at jeg traff ganske greit på første master. Første biter litt bedre og denne blir litt tilbaketrukket ut ifra mitt fastlåste lyttenivå.

Håper det er ok for Niko at jeg deler link til den nye masteren her. Den blir inaktiv når den slettes fra Dropbox...
https://www.dropbox.com/s/gazr5qwzdzg3wes/Xpected Waves - Hell Yeah v2.wav?dl=0
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har aldri skjønt det der med sidechain compression. Det høres om som lydbildet kollapser i større eller mindre grad eller at anlegget "bånner". Fælt i mine gamle ører.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg er på jobben nå og får kun hørt dette gjennom ganske dårlige høytallere, men dette høres utvilsom possitivt ut!! Virker nå som skarpen er perfekt i nivå.
Takk skal du ha Anders :) Gleder meg til å høre dette hjemme.
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg har aldri skjønt det der med sidechain compression. Det høres om som lydbildet kollapser i større eller mindre grad eller at anlegget "bånner". Fælt i mine gamle ører.
Første gang jeg har følt behov for å bruke dette. Enten det eller så måtte jeg gå på kompromiss med hvor mye av stortrommen jeg ønsket å beholde. Som sagt har jeg veldig forsiktige nivåer her. Gi gjerne tilbakemelding på hvor plagsomt du synes det er i gjeldene miks!
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Utrolig kult. Åå, kjenner dette frister, men er uten utstyr for å mikse spor akkurat nå. Er et par ting jeg kunne tenkt meg å prøvd (ut fra hva jeg gjør live) - på trommesounden. Spesielt på skarpen. Den er for spiss etter min smak og hihat og symbaler er litt langt fremme. Er det med vilje at det ikke er mer mat i gitaren? Den er spiss nok, men jeg syns den mangler litt fylde, slik at man har et frekvensbånd i lomid som har litt lite oppmerksomhet. (Noe en synth eller orgel kunne fylt) - - men alt koker ned til stilvalg og ønsket uttrykk. Stå på!
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Midas: Takk for oppmerksomheten. Dette sier vel en del om hvor forskjellig en innspilling kan høres ut fra anlegg til anlegg. Den høres ikke spiss ut hos meg. Siden det er lite instrumenter i bruk er det viktig med liv i toppen og har derfor valgt å få symbalene frem, det er derfor helt klart med vilje. :)

Aheibo: Nå har jeg fått høre den nye miksen på high-end anlegget.
Jeg synes det er kult at skarpen nå er mer fremme i lydbildet og trøkker og fyller lydbildet mer enn før. Det negative er at det grøter til en del i midten og det ødelegger en del for luften rundt gitaren og skarpen. Gitaren blir på en måte som stemmen da mye av melodilinjen ligger der. Det høres hos meg nå litt som om det slåss om oppmerksomheten i midten.
Hvis det på en måte er mulig å legge skarpen lenger bak i lydbildet med samme nivå, trykk, hadde det vært perfekt. Kanskje det er mulig ved å flytte skarpen en tanke ut av senter ?

Det som var sinnsykt fett i den nye miksen var skarpen i det rolige partiet. Der kommer den virkelig til sin rett og får det partiet til å høres mye mer interessant ut (sikkert fordi det ikke er noe gitar i senter der). Hvis du gidder å gjøre en ny miks kunne du brukt lyden fra skarpen fra den nye miksen kun i det partiet.

Edit: Dette er et godt eksempel på hva som skjer når man gjør forandringer. Man ønsker i de fleste tilfeller å få frem det meste i lydbildet og skape luft rundt instrumentene. Dette er Aheibo meget dyktig på. Husk at dette ikke er spilt inn optimalt. Med tips fra Aheibo blir det også gjort forandringer ang. mik.. plassering (trommer) ved neste inspilling.

Vi har akkurat startet med å lage en slags egen versjon av Jimi Hendrix "Little Wing"

Vi er ikke veldig aktive så ting tar tid men vi bør i det minste ha noe å vise frem før sommeren :)
 
Sist redigert:

mr.electric

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2014
Innlegg
113
Antall liker
45
Sted
Nes, Akerhus
Hei!

Er skyldig i å ha spilt trommer på denne låten og synes det er interessant og lærerikt med alle innspillene som kommer opp her på tråden! Videre føler jeg meg takknemlig for at det er en viss interesse for det vi driver med og at folk tar seg tid til å lytte og komme med sine meninger!
Veldig bra og takk :)

Har lest igjennom tråden og kan komme med følgende opplysninger:
Innspillingslokalet - 16 m2. Kun med noen "kontor-skillevegger", det er rimelig dempet, men lekkasje mellom div mikrofoner forekommer.
Mikrofoner - Gitar: AKG C535 EB (condensator). Bass - AKG D112 (dynamisk) + direkte signal gjennom D.I - boks.
Trommer - Basstromme Shure Beta 91A (Trykksonemic, condensator). Skarp - Shure SM 57(dynamisk). Tammer - Shure Beta 98 AD/C (condensator). Overhead - Shure SM 94 (condensator, nyre-karakteristikk, gammel type).

Tror ikke sluttresultatet og kvaliteten på denne miksen står på mikrofonene, instrumentene eller Anders som har mikset det hele! Det går nok noe på lokalet og begrensningene der men mest på oss som spiller og oppsettet på mikrofonene i utgangspunktet...!
Er ikke lett å få "live/livlig" og stor lyd på trommene i et så lite og dødt lokale som utgangspunkt! Og når det gjelder nivåer her, så kan man ikke bare "dra opp" en tromme (f.eks. skarp) uten at det påvirker helheten i trommer / komp-lyden og kvaliteten, balansen, trøkk, etc!
Det får fort konsekvenser og akkurat det har mikseren (Anders) klokelig tatt følgene av! Man gjør som kjent ikke "gull ut av gråstein....!"

Veldig fornøyd med det Anders har gjort, ikke minst ut fra utgangspunktet og kvaliteten på sporene han fikk å jobbe med! :)

Takker for innspill og imøtekommer gjerne flere!
mr.electric
 
Sist redigert:

ChuckNorris

Bransjeaktør
Ble medlem
10.09.2009
Innlegg
104
Antall liker
39
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
3
Kult at noen legger ut egenprodusert her for innspill. :)
er litt enig i det noen av det dere andre poengterer over her.

Først:
Veldig imponerende mtp størrelse på lokale og utføring, utstyr som er brukt etc! :)

Hvis jeg kan få komme med mine subtile innspill hørt fra et 100kr's headset på jobb - obs, så kan de lyve noe forferdelig på mixer jeg holder på med selv også, så ta alt med en klype salt. :)

Trommesettet får litt feil lydbilde i forhold til resten.
Siste versjon, synes jeg skarpen ble litt i overkant dominerende - mens det første klippet lå settet for langt bak og for tørt i forhold til resten av bandet.
Det jeg kanskje ville forsøkt om jeg skulle mixet videre på denne var følgende:

- Parallell kompressor på trommesettet
- har du samme klang på bus/aux send for å "lime" det i samme romfølese? separate klanger kan separere sporene litt for mye.
- litt mer Bass punch. Ville kanskje kjørt den igjennom en SSL G Channel / API for litt mer kompressjon og crunch hvis du har dette tilgjengelig.
- litt generell master kompressor - cytomic the glue eller SSL Bus compressor med mastering setting tar veldig pent og pyntelig og limer sammen litt uten at det blir overkomprimert.


kanskje litt høyt innspilt også som enkelte nevner, har ikke noe utstyr her til å sjekke.
Men personlig pleier jeg å ligge på typisk -18db på instrumenter jeg spiller inn. (litt forskjell på triangel og skarptromme såklart), da har jeg godt med headroom til overs når jeg har fullt band.


PS! Alt ment som personlige preferanser og konstruktiv kritikk :cool:
Hilsen hobby-studioentusiast, keyboardist og hobbygitarist. :)
 
Sist redigert:

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Innlegg
233
Antall liker
39
Som helt vanlig sofa ekspert, synes jeg melodilinja i tormmene varbra. Når rytmeskiftene(raskere rytme) kom, låt den raskere rytmen litt hult.. Ett par ganger kom det ett slag fra en stor tromme eller bass tromme som var for bløt(disco). Må ha tørrere slike enkelt slag på stor/bass tromme. Høres syp/bass tromme ut, men ikke bløt disco.

Gi litt rom for bass solo noen sekunder sammen med trommer på noen låter er bra. Noe som ikke ble gjort her. Lyden på bassen er litt inne i noe, som ett skap, dempet, bak noe


Gitarlyden er alt for hard etter min smak. Folk liker forskjellige toner og lyder og mange liker det samme.


Samlett sett som melodi er det en fin låt å øve videre med.
 
Topp Bunn