Egen kurs

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Innlegg
296
Antall liker
114
Hei
Skal legge egen kurs til anlegget, hvor mange kvadrat bør det være på kablene???
saeman
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
2.5kvmm er vel minimum. Jeg har 4kvmm og 6kvmm jord, fungerer bra det. :)
 
N

nb

Gjest
I den virkelige verden er tykkelse en funksjon av hvor stor sikring man skal ha på. Har du 1.5 kvadrat kan du ha 10A, har du 2.5 kvadrat kan du ha 16A. Begge deler holder i lange baner til et normalt stereoanlegg. Jeg ville lagt opp til 16A når jeg først gjorde noe.

Jeg er ganske sikker på at den jevne HiFi-dude har en ganske urealistisk oppfatning av hvor mye et normalt lydalter faktisk trekker fra strømnettet. Det er som regel MYE mindre enn hva man skulle tro.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Min kabel er FAT LMC, den er skjermet også, annbefales.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.697
Antall liker
21.543
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har anlegget på en nylagt 16A-kurs, som det deler med stekeovnen. 2,5mm2. Holder i mengder.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.278
Antall liker
2.520
Torget vurderinger
1
Hum…….16A til stereo og stekeovnen anlegget klarer seg nok men hvordan går det med kokkeleringen ;)


Mvh Roald
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.697
Antall liker
21.543
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bra. Det er til stekeovnen. Kokeplatene har 25A for seg de.
 
B

bendis

Gjest
skjønner ikke vitsen med desse 16A kursene. 16A er jo bare sikringen. hvilke anlegg trekker 3680watt? ::)
i et lettdrevet system kunne man brukt 1A og PN ledning for den del.
 
N

nb

Gjest
bendis skrev:
skjønner ikke vitsen med desse 16A kursene. 16A er jo bare sikringen. hvilke anlegg trekker 3680watt? ::)
i et lettdrevet system kunne man brukt 1A og PN ledning for den del.
HiFi, strøm, logikk og grunnleggende effekberegninger er ikke helt kompatible størrelser. Jeg har reciever, Playstation, XBox, Platespiller, RIAA, DVD-spiller, Plasma, HTPC, DVD og router på samme kurs. Drar ca 650 Watt totalt om alt står på samtidig om jeg ikke husker helt feil. Mesteparten selvsagt fra TV-spillene og PCen.
 
O

OldBoy

Gjest
bendis skrev:
skjønner ikke vitsen med desse 16A kursene. 16A er jo bare sikringen. hvilke anlegg trekker 3680watt? ::)
i et lettdrevet system kunne man brukt 1A og PN ledning for den del.
Du er inne på noe der. Jeg har klart meg med 10A-kurser på hi-fi'en i alle år.

Men disse 10A-kursene er litt plundrete, særlig vinterstid når man fyrer elektrisk. Det er litt upraktisk å måtte skru av et par varmeovner hver gang man skal bruke hårføneren eller støvsugeren.

Mitt råd til saeman blir derfor: Skal du først legge inn en ny kurs, gå for en 16A-kurs. Ikke på grunn av hi-fi'en, men da har du litt mer å gå på når du skal koble på virkelig strømkrevende utstyr, som for eksempel en ekstra vifteovn vinterstid og slikt. Kostnadsforskjellen er uansett helt ubetydelig.
 
N

nb

Gjest
OldBoy skrev:
Mitt råd til saeman blir derfor: Skal du først legge inne en ny kurs, gå for en 16A-kurs. Ikke på grunn av hi-fi'en, men da har du litt mer å gå på når du skal koble på virkelig strømkrevende utstyr, som for eksempel en ekstra vifteovn vinterstid og slikt. Kostnadsforskjellen er uansett helt ubetydelig.
Det var det jeg prøvde å si også - det er greit å ha litt å gå på, man vet aldri hva som skal kobles på senere. HiFien klarer seg med ganske lite.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
1,5mm2 tåler inntil 19,5A og 2,5mm2 inntil 27A. Dette forutsetter 2-leder (+jord) åpent forlagt på trevegg (typisk utført med skjermet PR kabel)
Stikkontaktene er godkjent for 16A og dermed er det 13A som gjelder for 1,5mm2 og 16A for 2,5mm2.

1,5mm2 tåler inntil 14,5A og 2,5mm2 inntil 19,5A. Dette forutsetter 2-leder (+jord) skjult forlagt i isolert vegg (typisk forlagt med uskjermet PN 1-ledere i plastrør).
Særnorske krav (pga utstrakt bruk av elvarme og godt isolerte hus) gir her 10A for 1,5mm2 og 16A for 2,5mm2

Bruk gjerne C-karakteristikk ("trege") da disse tåler høyere startstrømmer. Installatøren må vurdere om C kan benyttes i ditt anlegg, normalt kan de det. Alternativt benyttes B-karakteristikk ("litt mindre trege"). Dersom stua di ikke er jordet skal du normalt ikke legge opp jordete stikkontakter uten at du også skifter resten av rommet til jordet anlegg. Det skal normalt ikke være blanding i ett rom.

Store forsterkere med store trafoer og store kondensatorbanker uten startstrømsbegrensning kan lett slå ut en sikring. Men da snakker vi gjerne om store forsterkere, og de finnes. Det er kombinasjonen av sikringens merkestrøm og karakteristikk som sier noe om evnen til å tåle vanskelige laster og store startstrømmer.

Mitt råd:
Prisen er nesten den samme for 2,5m2/16A som for 1,5mm2/13A så bruk 16A. Det gir også bedre ledningsevne og dermed mindre spenningstap. Dette er også veldig vanlig i nye boliger i dag. Og husk å få satt opp nok uttak så slipper du å bruke degraderende (flere unødvendige kontaktpunkter = feilkilder), skjemmende (ligger alltid i veien og roter til) og ulovlige skjøteledninger (ulovlige i permanent bruk, faktisk!). Lykke til!

PS:
Jeg legger opp 2 stk 16A kurser til eget anlegg i disse dager. Greit å få lydutstyret på egne kurser. Støvsuger og musikk til arbe' har konka ut stuekursen flere ganger. 1500W støvsugermotor + forsterker og Cd-spiller har vært for mye for en stakkars 10A sikring...... Enten måtte jeg legge egne hifi-kurser eller slutte å støvsuge. Jeg valgte det første.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
Vermin skrev:
2.5kvmm er vel minimum. Jeg har 4kvmm og 6kvmm jord, fungerer bra det. :)
Å overdimensjonere kablene er helt ok. Det er snakk om pris og dimensjon på koblingsklemmer. 4mm2 er ikke noe problem å håndtere.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Trondmeg skrev:
Mitt råd:
Prisen er nesten den samme for 2,5m2/16A som for 1,5mm2/13A så bruk 16A. Det gir også bedre ledningsevne og dermed mindre spenningstap.

PS:
Jeg legger opp 2 stk 16A kurser til eget anlegg i disse dager.
13A sikring på 1,5mm2 er ikke etter forskriftene (om ikke NEK har gått tilbake på det de siste årene?). Mht. spenningstap mellom 1,5 og 2,5mm2 er dette negliserbart.

Legger du kursene selv som elektrikerutdannet og med autoriasjon?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
Ole_Martin skrev:
Trondmeg skrev:
Mitt råd:
Prisen er nesten den samme for 2,5m2/16A som for 1,5mm2/13A så bruk 16A. Det gir også bedre ledningsevne og dermed mindre spenningstap.

PS:
Jeg legger opp 2 stk 16A kurser til eget anlegg i disse dager.
13A sikring på 1,5mm2 er ikke etter forskriftene (om ikke NEK har gått tilbake på det de siste årene?). Mht. spenningstap mellom 1,5 og 2,5mm2 er dette negliserbart.

Legger du kursene selv som elektrikerutdannet og med autoriasjon?
13A er helt etter forskriftene for åpen installasjon (forlegningsmåte C). Det er kun skjult installasjon (A1/A2) som har begrensning på 10A pga elvarme og mye isolasjon i veggene i Norge. Ref NEK400-2006 pkt 533.2.

Jeg legger kursene selv og har lov til det uten å ha elektrikerutdannelse eller autorisasjon (autorisasjonsforskriften ble foreldet for en tid tilbake, var det i 2003?).

Forskjellen i spenningstap mellom 1,5 og 2,5mm2 er ikke nødvendigvis neglisjerbart. I gitte situasjoner kan det være nødvendig med et større tverrsnitt pga spenningstap. Det kan også være behov for å øke tverrsnittet av andre årsaker (kortslutningsytelse).
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
saeman skrev:
Hei
Skal legge egen kurs til anlegget, hvor mange kvadrat bør det være på kablene???
saeman
Back to topic.
Hvor langt er det fra skapet til uttaket?
Hva slags forsterkerutstyr har du (evt har du tenkt å skaffe deg)?
Hvor langt fra everkets trafo bor du (men, det vet du kanskje ikke). Evt er det problemer med spenningsfall og variasjoner i nabolaget (flimrende glødelamper o.l.)?
 

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Innlegg
296
Antall liker
114
Fra skapet til utaket ca. 10 meter.
Det går i DP.
Hvor langt det er til trafo det er jeg ikke sikker på.
Har fått tips om å bruke maks når jeg fårst legger (6 kvadret på kablene) minst mulig spenningsfall.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
Jeg ser ikke noen problemer med å bruke 2,5mm2 på en 16A kurs når det kun er 10m lengde. Å gå utover det er bare normalt overkill for hifi-bransjen, men selvfølgelig helt ok å gjøre hvis man tror det er verdt det. Jeg tror jeg hadde kjøpt 3 CD-plater i stedet. Beregnet spenningsfall på forskjellige tverrsnitt er som forventet lite på en kort kurs og er ikke noe argument. I en gitt situasjon et annet sted kunne tynn kabel blitt problematisk, men det er irrelevant her.
 
Topp Bunn