Høyttalere Effektive højttalere-Wild West?

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
144
Jeg faldt forleden (igen) over en såkaldt effektiv højttaler, hvor specifikationerne ligner noget fra en fantasiverden. Typisk er de store to-vejs med en 8-10" bas mellemtone og en domediskant. Et fint koncept der blev gjort kendt af Snell med model E.
Ud over at priserne på disse typer har taget en himmelflugt, har specifikationerne fulgt med. Og ingen syntes at reagere på dette?

Eksempler:

Audio Note E ($19,950 pair)
Specifications: T
wo-way, reflex-loaded, stand-mounted loudspeaker. Drive-units: 1" fabric-dome tweeter, 8" paper-cone woofer. Frequency response: 17Hz–22kHz, –6dB. Impedance: 8 ohms. Sensitivity: 98dB/W/m.
Stereophile reviewer: “Qvortrup suggests that the woofer's theoretical maximum sensitivity is in the neighborhood of 100dB—and the overall system sensitivity is stated as a very high 98dB.”
”In my room, with the AN-Es out of the corners, it was possible to get a generally smooth response curve, flat down to 40Hz”
Stereophile measurement: ”I have measured, at an estimated 92.5dB(B)/2.83V/m

DeVore Fidelity Orangutan O/96 ($12,000USD pair)
Specifications:
Two-way, stand-mounted loudspeaker with reflex port. Drive-units: 1" silk-dome tweeter, 10" paper-cone woofer. Frequency range: 25Hz–28kHz. Sensitivity: 96dB/W/m. Impedance: 10 ohms nominal, 8.75 ohms minimum (at 200Hz).
Stereophile reviewer: “On the other hand, the DeVores, which are notably more sensitive than the AN-Es
Stereophile measurement: “My estimate of the DeVore's sensitivity was somewhat lower, at 91dB(B)/2.83V/m..”

WLM Divas ($5,500 US)
Specifications:
These loudspeakers have an efficiency rating of 97dB and a range from 27Hz to 30kHz

Det virker som om at i dette segment (folk med rørforstærkere med få watt), er høj effektivitet og fullrange væsentlige salgsparametre. Men i virkeligheden betyder der så mindre, for reelt leveres der jo ikke på dette?
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
144
For at de ikke kun skal være negativt, er her et positivt eksempel:

Ø Audio Icon:
Sensitvity: 93db
Frquency response: 27hz-20khz
Impedance: 8ohm (minimum 8ohm at 100hz)
Tweeter: Coated titanium diaphragm(3" Voice Coil)
Woofer: 12" with Lambda motor
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
144
Bare for at understrege: At spec'e en højttaler til 98dB i stedet for 92db, svarer til at spec'e en forstærker til 100W/8Ohm i stedet for 25W/8Ohm...eller en sodavand som 2liter i stedet for 0,5liter.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
144
Nu er det jo forholdet på postuleret følsomhed og målt følsomhed (af Stereophile) jeg er interesseret i. Hvorfor er det accepteret af kunderne?

Der er jo ingen grund til at producenterne laver innovative tiltag, hvis det er nok bare at spice specifikationerne lidt/meget op....
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.173
Torget vurderinger
2
Det oppleves for meg som om de fleste lyver sånn omtrentlig like mye på effektivitet. Kun unntaksvis kommer jeg over høyttalere som spiller høyere, til tross for oppgitt lavere effektivitet. Klipsch spiller høyere enn Doxa, som spiller høyere enn Ø, som spiller høyere enn Tannoy.... med samme påtrykte effekt, altså.

Men hver og en av dem legger på noen dB, så jeg gjetter at de måler litt kreativt.
 
L

Lassencad

Gjest
I mange år havde jeg forholdsvis ineffektive højttalere der krævede en del effekt.
I dag har jeg meget effektive højttalere . Men jeg har aldrig haft brug for så meget effekt som nu. Jeg ved godt det ikke giver mening . Men sådan er det altså :)
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.826
Antall liker
952
med den sterkt økende responsen oppover i diskanten er det ikke rart klipsch gir en følelse av volum. som også coolio skrev i en annen post, når han flatet ut med EQ forsvant den såkalte dynamikken.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
144
Så, som jeg skrev i starten...kunderne acceptere det...
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Audionote oppgir følsomheten Også i forhold til optimal plassering. AN/E skal fortrinnsvis hjørneplasseres, noe som er med på å gi økt følsomhet. Stereophile mener jeg å huske målte følsomheten med høyttalerne frittstående på gulvet.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
144
Audionote oppgir følsomheten Også i forhold til optimal plassering. AN/E skal fortrinnsvis hjørneplasseres, noe som er med på å gi økt følsomhet. Stereophile mener jeg å huske målte følsomheten med høyttalerne frittstående på gulvet.
Hvis man opgiver følsomhed, skal det jo være efter en standardiseret målemetode, ellers er det jo ligegyldigt...at stille en højttaler i hjørnet, svarer til at teste en forstærker i en anden impedans...snyd...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.458
Torget vurderinger
2
De største løgnerne når det gjelder effektivitet er konsekvent Klipsch, Zu og Audionote. Der er det opptil 6dB jug . I tillegg til at disse produsentene juger på effektiviteten er frekvensgangen horribel og nedre oppgitt bassfrekvens i beste fall villedende. Slike Høyttalerprodusenter kan man fint klare seg uten. Andre mer seriøse juger på seg 1-2 dB . Det er også forvirring ang ved hvilke betingelser som gjelder , da høyttalere fort kan øke 3-10db i bassen fra målinger i ekkofrittrom til lytterommet der betyr at feks mine høyttaler oppgis til 48hz ved -3db men spiller flatt til under 30 med hjelp fra rommet. Så det bester er kanske å oppgi ekkofritt og "in room" selv om det siste er nokså unøyaktig. hvilket rom og hvor er lytteren og høyttalerne,,,

Å plassere høyttaler i hjørnet gir ikke høyere følsomhet i det viktige Mellomtonen, det hever kun i bassen under 200 Hz

ALLE burde lese og lære seg dette i linken
https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/akustikkskolen.98669/post-3092820



Og her er effekt av å flytte høytaler ut fra veggen med en hitts lyttepososjon 70% fra frontveggen, og høyttarer er plasser 9-30% av romlengden
Capture.JPG

1591125293867.png



frekvensgang ekkofritt og i rommet mitt
basshjelp.JPG
 
Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.826
Antall liker
952
offtopic, men zu audio er noe av det verste jeg har hørt i hele mitt liv. no offence
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.458
Torget vurderinger
2
Når man lager dritdårlige høyttalere er eneste måten så selge de på, å sette prisen svinhøyt, så noen tror det er bra greier..
 
  • Liker
Reaksjoner: oen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har aldri hatt større wattbehov enn no, når eg har høgtalarar med 81dB/W. Men om eg held meg til skapeleg lydstyrke, er det råd å klare seg med 200 W. Det skulle tilseie at eg ikkje spelar høgre enn ca 92 dB når eg sit i lytteposisjon. Dette høyrest mykje ut, men er det ikkje. Makrodynamikken vert forflata om eg spelar høgt, sjølv om effektforsterkaren burde vere ganske kraftig. (Copland CTA 520). Det var berre mykje meir trøkk i ASR Emitter 2 Exclusive, som er oppgjeven til 500 W i same høgtalarimpedanse. Det skulle tilseie 4 dB høgre spelerom, men opplevast subjektivt som vesentleg meir. Vidare har eg prøvd Vera-forsterkar både som konvensjonell stereo og brukopla dobbelt sett, og merkar marginal skilnad, sjølv når eg spelar på ganske travle lydnivå.
Watt-styrken til ein forsterkar er no ein ting, men det er andre faktorar som også er viktige, som kor brutal straumforsyninga er.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Hvilke alternativer finnes på markedet nå som er relativt effektive uten å koste for mye?
Har kikket (og hørt litt) på Pylon eden og Vestlyd 12. Likte lyden i dem begge men vil helst ikke gå så fryktelig mye ned i lydkvalitet kontra en god minimonitor.

Skal brukes med en 2x25w forsterker som ikke er glad i lave impedanser (Vestlyd er 4ohm. Skeptisk?)
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.826
Antall liker
952
problemet er at høyere virkningsgrad enn vanlig krever større membraner, i en 2-veis går det ofte utover mellomtonegjengivelsen kontra en minimonitor, og hvor dypt de går.
stort membran = lav deling = horn = dyrt
3-veis = liten mellomtone = lav virkningsgrad

en mtm med 2 mellomtoner er kanskje det nærmeste.
 
Sist redigert:

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.423
Antall liker
1.973
Torget vurderinger
8
offtopic, men zu audio er noe av det verste jeg har hørt i hele mitt liv. no offence
Zu og Klipsch er elsket av mange der ute! Få er mer populære enn Klipsch uansett hva du personlig måtte mene
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men de aller fleste Klipsch jeg har hørt låter ikke bra.
Forte IV låt overraskende bra i butikk, men de klapper i hop ved 100 dB omtrent dessverre.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.874
La Scala låter veldig veldig bra, men det mangler litt for mye nedover i bassen. Hiver du på et par gode subber så har du et anlegg som spiller skikkelig bra.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.272
Antall liker
3.301
Torget vurderinger
49
Men de aller fleste Klipsch jeg har hørt låter ikke bra.
Forte IV låt overraskende bra i butikk, men de klapper i hop ved 100 dB omtrent dessverre.
synes du kunne spandert på deg en «i Valentino sine ører», eller « i følge Valentino’s smak».
Så du ikke fremstår som en besserwisser.
Men det er vel det de aller fleste her inne er, meg selv inkludert til tider😂
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Høh. Sånn der Jævla Messerschmitt har jeg fått slengt etter meg siden jeg var guttunge.
Hadde jeg understøttet meningen min med måleresultater hadde folk sett blodrødt og ikke bare rødt.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.669
Antall liker
7.751
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
hehe...men over 100 dB er det vel ikke mange som lytter til over lengre tid?
Sjelden jeg lytter på nivåer mer enn peaks på 90-92 dB - men folk er forskjellig da :)
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.395
Antall liker
1.282
Sted
Horten
Høh. Sånn der Jævla Messerschmitt har jeg fått slengt etter meg siden jeg var guttunge.
Hadde jeg understøttet meningen min med måleresultater hadde folk sett blodrødt og ikke bare rødt.
Alltid interessant å høre hva folk synes. Men jeg lurer på hva legger du i begrepet klapper i hop?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg skulle skrevet at forvrengningen stiger kraftig. Låter «tøft» da.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Audio Research I/50 på Forte IV.
Store gode moderne symfoniorkesteropptak peaker gjerne på 105 dB pluss når de putrer av gårde på 72-73 dB i snitt. Men slike Mahlergreier er vel det «verste» man kan gi et stereoanlegg.
100dB max holder i mengder til det aller meste, men i heimen har jeg fått beskjed om å skru opp AC/DC når volumkontrollen allerede er maxet ut. Da peaker det på 107 dB i lytteposisjonen.
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
hehe...men over 100 dB er det vel ikke mange som lytter til over lengre tid?
Sjelden jeg lytter på nivåer mer enn peaks på 90-92 dB - men folk er forskjellig da :)
Jeg lytter på 115-120 dB av og til, og synes det gir en ekstra "dimensjon" til musikkopplevelsen.
Men det er ikke all slags musikk som passer til slike nivåer.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.423
Antall liker
1.973
Torget vurderinger
8
Audio Research I/50 på Forte IV.
Store gode moderne symfoniorkesteropptak peaker gjerne på 105 dB pluss når de putrer av gårde på 72-73 dB i snitt. Men slike Mahlergreier er vel det «verste» man kan gi et stereoanlegg.
100dB max holder i mengder til det aller meste, men i heimen har jeg fått beskjed om å skru opp AC/DC når volumkontrollen allerede er maxet ut. Da peaker det på 107 dB i lytteposisjonen.
Det takler La Scala lekende lett
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bare så jeg ikke blir misforstått: Jeg liker Forte IV, men den kan ikke spille kjempehøyt.
La Scala og Cornwall hør jeg ikke hørt ordentlig.

Men tilbake til åpningsinnlegget. Det er mye fantasitall ute og går hva gjelder følsomhet. Det er ikke så vanskelig å oppnå høy følsomhet om man nedprioriterer tonalitet/frekvensgang/ spredningskarakteristikk og forvrengning.
Men det syndes like mye med skoesker som med høyeffektive saker altså.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Audio Research I/50 på Forte IV.
Store gode moderne symfoniorkesteropptak peaker gjerne på 105 dB pluss når de putrer av gårde på 72-73 dB i snitt. Men slike Mahlergreier er vel det «verste» man kan gi et stereoanlegg.
100dB max holder i mengder til det aller meste, men i heimen har jeg fått beskjed om å skru opp AC/DC når volumkontrollen allerede er maxet ut. Da peaker det på 107 dB i lytteposisjonen.
Hmm, med ėt hakk opp på volum har jeg fått klar beskjed om å dempe lyden! Tror jeg selger alt og legger opp, kan bygge modellfly istedet....
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.479
Antall liker
8.002
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg lytter på 115-120 dB av og til, og synes det gir en ekstra "dimensjon" til musikkopplevelsen.
Eg slutta ned slikt medan leiken var god, og høyrer framleis 13 kHz .

Jeg lå lenge (flere år) på noe over 16KHz, godt over gjennomsnittet for min aldersgruppe. Så var jeg innom en konsert der lydnivået trolig lå rundt 115-120. Jeg gikk da den var halvspilt, helt enkelt fordi det gjorde vondt i ørene, men hadde øresus og ubehag i to-tre dager etterpå. Litt senere sjekket jeg hørselen igjen og da lå jeg på 14.5KHz, hvor den har ligget siden.

Skulle veldig gjerne vært den konserten foruten.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.423
Antall liker
1.973
Torget vurderinger
8
Bare så jeg ikke blir misforstått: Jeg liker Forte IV, men den kan ikke spille kjempehøyt.
La Scala og Cornwall hør jeg ikke hørt ordentlig.

Men tilbake til åpningsinnlegget. Det er mye fantasitall ute og går hva gjelder følsomhet. Det er ikke så vanskelig å oppnå høy følsomhet om man nedprioriterer tonalitet/frekvensgang/ spredningskarakteristikk og forvrengning.
Men det syndes like mye med skoesker som med høyeffektive saker altså.
La Scala har vel lavere forvrenging kontra det meste annet hvis jeg har lest meg opp riktig
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.395
Antall liker
1.282
Sted
Horten
Ser på spec-sheet for Forte IV, og Klipsch oppgir Maximum SPL til 116 dB kontinuerlig.
Litt rart om det da skulle inkludere mye forvrengning på lydnivå de selv oppgir til å tåles kontinuerlig. :unsure:
 
Topp Bunn