Ønsker anbefaling Effektforsterker

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Hei

For å unngå å selge og oppgradere til dyrere integreret forsterker vurderer jeg i første omgang å kople effektforsterker på min Marantz pm14s1 som spiller med Special40, Rega RP6 og ecp2.

Jeg lurer på følgende:
- Tilfører effektforsterker egenlyd?
- Hva bør man velge til rundt 20k?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hei

For å unngå å selge og oppgradere til dyrere integreret forsterker vurderer jeg i første omgang å kople effektforsterker på min Marantz pm14s1 som spiller med Special40, Rega RP6 og ecp2.

Jeg lurer på følgende:
- Tilfører effektforsterker egenlyd?
- Hva bør man velge til rundt 20k?
Ja og nei. Begge svar er riktig.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hei

For å unngå å selge og oppgradere til dyrere integreret forsterker vurderer jeg i første omgang å kople effektforsterker på min Marantz pm14s1 som spiller med Special40, Rega RP6 og ecp2.

Jeg lurer på følgende:
- Tilfører effektforsterker egenlyd?
- Hva bør man velge til rundt 20k?
- Egentlig skal den ikke det. Men de fleste gjør det i liten eller større grad.
- 20k? Hva forventer du eller hva trenger du?
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
- Egentlig skal den ikke det. Men de fleste gjør det i liten eller større grad.
- 20k? Hva forventer du eller hva trenger du?
Det er mitt første anlegg men hører og har fått med meg at Marantz og Dynaudio er litt mørkt/ varmt. Med begge i samme kombo trenger jeg litt motvekt til det varme (men ikke analytisk/ sterilt) samt strammer opp bassen.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt mange effektforsterkere.
Nakamichi PA7, PA7mk2 og PA5 mk2, Krell, Parasound, Hegel, Luxman, Yamaha, Vincent, Primare, Rotel, Marantz... Så lenge alt annet før i elektronikk-rekka var på stell så har høyttalerene hatt langt større betydning enn effektforsterkerne på normale nivåer opp til relativt høye nivåer. På - drithøyt nivå- vil selvsagt kraftreservene ha betydning, også avh av ht følsomhet, men hvor ofte spiller en så høyt? Så lenge en sammenligner effekttrinn i samme prisleie mener jeg bestemt at evt forskjeller er så små at det kun er av akademisk interesse. Ørene våre er ikke spesielt sofistikerte.

Jeg tror du vil være tjent med å få deg en 3-4 år gammel brukt eff-forsterker. Alt dette om at "nyeste modell er myyYYYyye bedre på alle måter i forhold til den fantastiske forrige modellen" osv har i alle fall jeg vanskelig for å tro på.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
En Lyngdorf SDA-2400 vil funke fett. Koster ca 15k brukt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rør eller transistor?
Med rør kan du tune lyden litt.
Med transistor forsterker kan du bytte kabler :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Man kan også Tune lyden i transistor grej. Alle komponenter har genlyd.
 
M

MarkusH

Gjest
Det er mitt første anlegg men hører og har fått med meg at Marantz og Dynaudio er litt mørkt/ varmt. Med begge i samme kombo trenger jeg litt motvekt til det varme (men ikke analytisk/ sterilt) samt strammer opp bassen.
Du mener vel kaldere/lysere?

Er du på jakt etter lysere lyd, som har bra fundament fra topp til bunn så er klasse d tingen, der kan man også få veldig store/gode amper til lav pris. Litt etter hva du får tak i/velger så burde 20k holde fint. Hos meg spiller det forholdsvis analytisk/nøytralt, men fordelen med det fremfor noe som vrir seg mot det varme/kalde er at det spiser flere forskjellig sjangre. Blir lyden varm mener jeg personlig at det håndterer rock (og lignende best), mens hvis det blir nøytralt/kaldt så håndterer det elektro (og lignende best). Jeg har klasse d selv og jeg prøvde nylig min gamle klasse a/b og da hørte jeg at det er uaktuelt å gå tilbake igjen. Hos meg er det mer sprut i klasse d, bassen er bedre, mellomtone og diskant mer dempet (noe jeg foretrekker). Hypex nc400 eller Anaview ams1000 (to av de) så har man et greit utgangspunkt. :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det er mitt første anlegg men hører og har fått med meg at Marantz og Dynaudio er litt mørkt/ varmt. Med begge i samme kombo trenger jeg litt motvekt til det varme (men ikke analytisk/ sterilt) samt strammer opp bassen.
Hegel utfra at du har Dynaudio.
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Takk for gode innspill.

Det går i mye forskjellig musikk fra Phil Collins, Oasis, U2 til rock og metal.

For min del kunne det like gjerne være den jeg liker utseendet mest på men gir musikksmaken min en pekepinn på hva jeg bør gå for?
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Får du tak i McIntosh til en fornuftig pris er det helt supert. Ellers kan jeg slutte meg til anbefalingene om Hegel og Lyngdorf.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Jeg ville gått for en Bryston 4b sst. Få som matcher den i kvalitet og lyd.
Og passer godt til Dynaudio.
 

Dalemark

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Innlegg
424
Antall liker
213
Sted
Søgne
Torget vurderinger
2
Ikke helt enig med at god elektronikk før effektforsterker vil gjøre at forskjellige effektamper ikke har så mye å si.

Jeg vil si jeg har hatt god kilde frem mot min effekt men her kom alt på plass da jeg oppgraderte effekten fra Doxa 70 signature til 61 light.

Alle komponenter har en hvis egenklang, og dette vil jo påvirke utfallet. At de forskjellige komponentene er mest mulig 'nøytrale' er vel kanskje veien å gå for å kunne tilpasse komponentene.
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Ser fortsatt på effekt og har kommet frem til disse to alternativer. Hva vil passe best av Lyngdorf sda 2400 og NAD c 298 og hvorfor?
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
SDA-2400: Du kan kjøre digitalt inn. litt billigere enn C298. Låter fett, masse krefter. Tar lite plass.

C298: ekstremt lav forvrenging og likevel masse krefter. Litt dyrere enn SDA-2400, litt kjipere høyttalerkoblinger og tar kun analog inn.

Har du bra DAC allerede er NADen et godt valg. Har du ikke, kan det være lurt å vurdere Lyngdorfen. Begge vil drive høyttalerne dine uten problemer.
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
SDA-2400: Du kan kjøre digitalt inn. litt billigere enn C298. Låter fett, masse krefter. Tar lite plass.

C298: ekstremt lav forvrenging og likevel masse krefter. Litt dyrere enn SDA-2400, litt kjipere høyttalerkoblinger og tar kun analog inn.

Har du bra DAC allerede er NADen et godt valg. Har du ikke, kan det være lurt å vurdere Lyngdorfen. Begge vil drive høyttalerne dine uten problemer.
Takk for svar.
Har ingen DAC og skal kun spille vinyl.
Vil Lyngdorf da være det beste valget?
Er vel NAD som er 2000 billigere.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Ja sant det, jeg tok utgangspunkt i bruktpris.

Hvis du kun skal spille vinyl trenger du vel ingen DAC?
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Nei jeg trenger ingen DAC.
Da mener du Lyngdorf vil være det mest fornuftige valget?
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Da tror jeg at jeg ville gått for NADen sjøl, pga lavere forvrengning og nyere teknologi.
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
I disse Corona tider er det kanskje vanskelig med hjemlån men må høre med hfk om det er mulig.
Synes begge er fine og har hver sine fordeler og ulemper.
Da den skal stå på gulvet under tv benken er en uvesentlig fordel med Lyngdorf at den er lukket på toppen. En del støv som samler seg under tv benken. Bedre høyttalerterminaler er også en fordel.
15w forskjell regner jeg ikke med å høre men en dobling av watt 8ohm 200w/ 4 ohm 400w betyr vel også at Lyngdorf er sterkere enn NAD sine 8ohm 2x 185w/ 4 ohm 2x 340w eller misforstår jeg noe?
 
M

MarkusH

Gjest
Hva er forskjellen på disse effektforsterkerne (slik som lyngdorf som er nevnt her) og f.eks hypex nc500 (de som ligger på brukten nå)? Hvis ingen av de har noe annen egenlyd enn 'klasse d' forsterkere har, hvorfor ikke bare gå for det billigste med mest effekt? Jeg bare lurer ....
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
I disse Corona tider er det kanskje vanskelig med hjemlån men må høre med hfk om det er mulig.
Jeg kan ikke tenke meg at det - av smittevernmessige hensyn - skulle være noe problem med hjemlån. I starten av pandemien var det et overdrevent, nesten hysterisk fokus på overflatesmitte, altså at viruset kunne overleve på kontaktflater i flere døgn etter berøring fra en smittet person. Det har derimot vist seg at det kun er snakk om et par timer at viruset kan overleve på kontaktflater og fokuset på overflatesmitte er nå kraftig tonet ned, så det er liten fare for at effektforsterkeren i seg selv skal kunne bære med seg overflatesmitte.

Men om du vil være helt trygg lar du forsterkeren stå i eska i et par timer etter at du har fått den hjem (om Hi-Fi Klubben tillater hjemlån i disse tider da). Og lykke til i jakten på effektforsterker :)
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
15w forskjell regner jeg ikke med å høre men en dobling av watt 8ohm 200w/ 4 ohm 400w betyr vel også at Lyngdorf er sterkere enn NAD sine 8ohm 2x 185w/ 4 ohm 2x 340w eller misforstår jeg noe?
Her er det nok ganske stor forskjell på hva de faktisk måler, så jeg ville ikke tenkt så mye på akkurat det. Begge er mer enn kraftige nok for høyttalerne dine, i massevis. Jeg tror du ville blitt fornøyd med begge. :)

Hva er forskjellen på disse effektforsterkerne (slik som lyngdorf som er nevnt her) og f.eks hypex nc500 (de som ligger på brukten nå)? Hvis ingen av de har noe annen egenlyd enn 'klasse d' forsterkere har, hvorfor ikke bare gå for det billigste med mest effekt? Jeg bare lurer ....
Lyngdorf er en semi-digital forsterker som kombinerer digital og analog signalbehandling. Den store fordelen er at bit-dybden i signalet beholdes 100% på høyere volum. Ulempen er at noe av bit-dybden brukes til volumkontroll på lavere volum. I forbindelse med vinyl har dette ingenting å si, siden signalet i utgangspunktet har lav bit-dybde.

Lyngdorf skryter av at SDA-2400 har lineær forvrenging, som høres bedre ut enn spuriøs. Dette er helt klart sant når man sammenligner med «kald» og «hard» klasse D. Forvrengingen i en SDA-2400 er udiskutabelt høyere enn i en C298, som har bortimot ingen forvrengning, men spørsmålet er om denne forskjellen er hørbar. Når man spiller vinyl tror jeg ikke det.

Kjenner ikke til Hypex, så jeg kan ikke si noe om det...

Sjøl har jeg konkludert med at det kan være forskjell på klasse D, men i de fleste anlegg vil man ikke kunne høre særlig forskjell.
 
Sist redigert:

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Her er det nok ganske stor forskjell på hva de faktisk måler, så jeg ville ikke tenkt så mye på akkurat det. Begge er mer enn kraftige nok for høyttalerne dine, i massevis. Jeg tror du ville blitt fornøyd med begge. :)



Lyngdorf er en semi-digital forsterker som kombinerer digital og analog signalbehandling. Den store fordelen er at bit-dybden i signalet beholdes 100% på høyere volum. Ulempen er at noe av bit-dybden brukes til volumkontroll på lavere volum. I forbindelse med vinyl har dette ingenting å si, siden signalet i utgangspunktet har lav bit-dybde.

Lyngdorf skryter av at SDA-2400 har lineær forvrenging, som høres bedre ut enn spuriøs. Dette er helt klart sant når man sammenligner med «kald» og «hard» klasse D. Forvrengingen i en SDA-2400 er udiskutabelt høyere enn i en C298, som har bortimot ingen forvrengning, men spørsmålet er om denne forskjellen er hørbar. Når man spiller vinyl tror jeg ikke det.

Kjenner ikke til Hypex, så jeg kan ikke si noe om det...

Sjøl har jeg konkludert med at det kan være forskjell på klasse D, men i de fleste anlegg vil man ikke kunne høre særlig forskjell.
Takk for god og brukbar forklaring😊
Da det går i vinyl og samtidig ikke spilles høyt ser jeg ut ifra din forklaring at valget faller på NAD.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg tror som sagt ikke du kommer til å høre stor forskjell. :) Men NADen er veldig imponerende teknisk sett.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Jeg fikk en av de første NAD C298 som kom te landet i heimen for ei stund sia. Har et pragmatisk forhold te maskiner. De skal virke iht spec ! Den er jo som kjent bygget med Purify klasse D moduler og er vel å kategorisere som målemonster av gartnerforeningen. Min gamle effektforsterker som døde etter 28 år (EC AW 100 DMB - RIP) og blei erstattet av denne må nok se se seg vel parkert . Jeg blei sittende ei heil natt på krakken i sukkerflekken (sweet spot på nynorsk) og spelle musikk, har du gode høyttalere i et godt rom, det stemte for meg. Elektronikk med lyden av ingenting ! Den blir gammel i hylla mi.

Dr.E
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Jeg fikk en av de første NAD C298 som kom te landet i heimen for ei stund sia. Har et pragmatisk forhold te maskiner. De skal virke iht spec ! Den er jo som kjent bygget med Purify klasse D moduler og er vel å kategorisere som målemonster av gartnerforeningen. Min gamle effektforsterker som døde etter 28 år (EC AW 100 DMB - RIP) og blei erstattet av denne må nok se se seg vel parkert . Jeg blei sittende ei heil natt på krakken i sukkerflekken (sweet spot på nynorsk) og spelle musikk, har du gode høyttalere i et godt rom, det stemte for meg. Elektronikk med lyden av ingenting ! Den blir gammel i hylla mi.

Dr.E
Takk det høres lovende ut.
Alt er nok relativt men alt tatt i betraktning som familiefar med andre enn meg selv å tenke på har jeg så gode høyttalere jeg kan ta meg råd til nå, Dynaudio Special40.
Rommet er en vanlig kjellerstue med møbler, tepper på gulv etc. Med godt rom mener du da akustisk behandlet?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hypex nCore 500 er knallgod, og har rikelig med krefter. Den kan virkelig anbefales, om du finner den brukt.

Johan-Kr
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Ncore 500 spiller bedre enn Mcintosh Mc2102, det er min konklusjon. Det er en konklusjon jeg ALDRI trodde skulle komme fra min munn.

Mvh
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Takk det høres lovende ut.
Alt er nok relativt men alt tatt i betraktning som familiefar med andre enn meg selv å tenke på har jeg så gode høyttalere jeg kan ta meg råd til nå, Dynaudio Special40.
Rommet er en vanlig kjellerstue med møbler, tepper på gulv etc. Med godt rom mener du da akustisk behandlet?
Jeg har et vanlig rom dvs stue som du selv beskriver, min vanlige lytteposisjon er langs veggen i en sofa med høyttalerne en meter fra motsatt vegg. Ikke optimalt. Dette gir naturlig nok en litt oppblåst bass når jeg sitter i trykksonen te bakveggen. Skal jeg kjøre solo setter jeg meg med en godstol i spissen av trekanten foran høyttalerne. Da stiger solen opp, og er det helg følger det med noen gode glass. Life is wonderful.

Dr.E
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Jeg har et vanlig rom dvs stue som du selv beskriver, min vanlige lytteposisjon er langs veggen i en sofa med høyttalerne en meter fra motsatt vegg. Ikke optimalt. Dette gir naturlig nok en litt oppblåst bass når jeg sitter i trykksonen te bakveggen. Skal jeg kjøre solo setter jeg meg med en godstol i spissen av trekanten foran høyttalerne. Da stiger solen opp, og er det helg følger det med noen gode glass. Life is wonderful.

Dr.E
Kjører samme stil her med sofa langs veggen og høyttalere en meter ut fra motsatt vegg og ved anledning en stol i sweetspot som gir opptimale forhold. Da er det på med vinyl og et godt glass i hånden👌
Med dine beskrivelser tenker jeg NAD er et godt og sikkert kjøp.
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Hmm kom til å tenke på hvor god pre delen i pm14s1 er.

Da jeg kun lytter til vinyl på anlegget ser jeg for meg å få mere ut av å selge pm14s1 og gå for en ren for- og effekt kombo.

Vil jeg få det maksimale ut av kombinasjonen pm14s1 og NAD C298 eller er ren for- og effekt den beste løsningen?
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Gato dia 250s kan vel fåes rundt 20 brukt
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Det kommer an på.

Hvilken forforsterker tenker du på som alternativ?
Jeg er åpen for innspill da jeg ikke har hatt annet i hus enn pm14s1.
Tenker samme prisklasse som C298 men er det andre merker som passer godt til Special 40 er jeg åpen for det.
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt mange effektforsterkere.
Nakamichi PA7, PA7mk2 og PA5 mk2, Krell, Parasound, Hegel, Luxman, Yamaha, Vincent, Primare, Rotel, Marantz... Så lenge alt annet før i elektronikk-rekka var på stell så har høyttalerene hatt langt større betydning enn effektforsterkerne på normale nivåer opp til relativt høye nivåer. På - drithøyt nivå- vil selvsagt kraftreservene ha betydning, også avh av ht følsomhet, men hvor ofte spiller en så høyt? Så lenge en sammenligner effekttrinn i samme prisleie mener jeg bestemt at evt forskjeller er så små at det kun er av akademisk interesse. Ørene våre er ikke spesielt sofistikerte.

Jeg tror du vil være tjent med å få deg en 3-4 år gammel brukt eff-forsterker. Alt dette om at "nyeste modell er myyYYYyye bedre på alle måter i forhold til den fantastiske forrige modellen" osv har i alle fall jeg vanskelig for å tro på.

Er det slik at forforsterker har mer å si for lydsignaturen?

Har selv en pre og effekt-kombo som er rundt 12 år gammelt og som da kostet i overkant av 30 k samlet. Jeg synes det spiller fint, men enkelte aspekter jeg kan savne.Jeg forsøkte med en mer moderne integrert forsterker som var litt dyrere, men synes ikke lyden ble noe bedre. Litt annerledes, men ikke overhodet ikke bedre.

Har også vært og hørt samme høyttalere jeg har på OHFC på en dyrere Naim Nova (dobbelt pris). Men synes heller ikke det var noe særlig bedre.

Så jeg begynner også å lure på om nye (og dyrere) forsterkere skal være SÅÅÅ mye bedre enn noen som har noen år på baken.
 
Topp Bunn