Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x350,5

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
55
Antall liker
0
Hei..

Driver å tester litt utstyr om dagen.. Og er ute etter noe power til ht mine..

Noen eks jeg skal prøve å få hørt nå.. EC AW400, CJ 350sa, T+A V10 og pass labs x350,5

Noen synspuknkter på disse valgene.. Er ute etter ganske nøytral lyd, men kanskje litt varme pga ht har elektrostat diskant..
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.222
Sted
Østfold
Re: Effekt til T+A TCI2E

Graden av varme i de tre er nok fordelt som følger fra varmest til mest nøytral:
AW400
CJ 350
T+A
Pass

Av disse er nok T+A mest klangnøytral. Jeg oppfatter også en klangnøytral forsterker som det optimale for disse høyttalerne om du ikke har et veldig nakent rom.
 

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
55
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E

Okei.. ja men greier den T+A å levere nok power egentlig?
Det er den V10 jeg tror er den beste matchen, pga samme leverandør, men er jo ikke alltid det stemmer heller.. Ja den pass`n burde kunne få bra med liv i ht mine.. Det gjør sikkert de andre forsterkerne også, men syns det høres så lite ut med 80w i den V10.


Jeg driver å tester ut litt mtp rommet mitt.. Henger en overmadrass i taket på stua nå. Og oppe i hvert hjørne har jeg hengt opp litt..
Nå er jeg ak hjemme, har henta 2 madrasser som jeg skal prøve å plassere litt her og der.. HEheh.. Blir nok pent her.. Så det er da en bra ting ve å være singel :)
 

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
55
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E

Slenger med denne også.. Noen som har hørt den ? Lyngdorf TDA2200
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Re: Effekt til T+A TCI2E

Vegarrn, kan du oppgi dimensjnenen på rommet ditt?
Og gjerne om du allerede har måttet benytte bassdempinga i filtret ditt?

Så kan det være lurt og vite hvor du har høyttalerne og hvor du sitter. :)

Audionet er jo ett populært valg til disse i hjemlandet da..
 

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
55
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E

Rommet er ca 6x4m.. Jeg sitter nesten helt inntil bakvegg i sofa..
Ht står på kortvegg..
Er vel ca 3m i mellom de..
Jeg sitter vel på rundt 4,5 unna ht..
Jeg driver å tester litt med filteret. Har spilt med knappene på midten til nå, om du skjønner.. ak nå slo jeg alle over på max..

Er det noe Audionet herover da? Rør eller?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Re: Effekt til T+A TCI2E

Rommet er ca 6x4m.. Jeg sitter nesten helt inntil bakvegg i sofa..
Ht står på kortvegg..
Er vel ca 3m i mellom de..
Jeg sitter vel på rundt 4,5 unna ht..
Jeg driver å tester litt med filteret. Har spilt med knappene på midten til nå, om du skjønner.. ak nå slo jeg alle over på max..

Er det noe Audionet herover da? Rør eller?
Jupp. Takker for detaljer.

Ok... for det første... Det å lytte klin inntil bakvegg er ikke så ideelt... prøv å lytte på en 3.5-4 meters avstand ifra dem... Det vil jeg tro er mere lurt...

Men seffern. Jeg sitter nesten klin inntil bakvegg selv jeg i mitt rom, så det kan funke.

Noe som kan være lurt når du sitter så langt unna er å ha ett gulvteppe ca midt imellom deg og høyttalerne... om du har belegg da altså.

Ellers... det virker på meg som om du har høyttalerne litt for nerme bakvegg og...

Men som sagt, dette er justeringer man kan gjøre når man har en ønsket amp på plass.

Du kan justere filteret ditt som sagt.
Jeg tenker følgende:

- Velg en amp med en forholdsvis stram bass, nesten tørr i sin karakter er lurt tror jeg.
Da kan du trekke høyttaleren litt nermere bak vegg og enda nermere ved å vippe på -1,5db bassdamp brytern...

Grunnen til at jeg nesten vill favorisere en litt tørr bassevne i ampen er att Criterionen er en Transmisjonslinje høyttaler.

Jeg beskriver nå mine egne preferanser selvsagt.
Det jeg selv synes er best er å ha en litt kunstik feit bass ved å trekke høyttaler litt for nerme bakvegg, og å moderere dette ved å ha en litt stram amp.

Jeg rett og slett liker punchen som fremkommer av dette jeg!

Amp. ja.... njæ, Du har en ganske uvanlig høyttaler ja.
Føler ikke helt at jeg klarer å forme ett bilde av hvordan den kan låte i rommet ditt.

Men en ting... TCI2E trenger altså ett litt stort rom for å trives. Muligens egentlig ett litt større rom enn ditt...
Så om du velger deg en amp med alt for imponerende evner i bassen tror jeg du vil slite hardt med å få ting til å henge sammen jeg.

En ren og litt fargesterk rørforsterker virker jo lurt.
Jeg tenker Air Tight ATM-2 jeg altså...
Dette er en 2x70w rørstereotrinn som låter som om den er en 250w transistor i hva styrke anngår.
Fantastiske utgangstrafoer!
Jeg tror jeg bare foreslår denne jeg.
Føler jeg ikke har nok kunnskap rundt T+A sine kreasjoner til å synse så mye...
Men syntes jeg skulle si litt om dens mulige basstrollevner da vøttø :)
 

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
55
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E

Takk for svar.. :)

Ja de står vel ca 60cm ut fra vegg.. Så de skulle vært lengre ute ja.. Kan jeg jo teste det.. Har ikke testa så altfor mye med plassering, da jeg gjerne skulle hatt med meg noen på dette.. For å få litt hjelp..
Ja det er nok mulig de skulle hatt et større rom, men jeg driver å demper å tester litt med akustikk.. Å det spiller bare bedre å bedre.. Men pent blir det ikke her.. hehe.. ;)

Har du noen hjemmeside til den forsterkern du sa?

Tror du ikke T+A V10 kommer til å være noe særlig?

ja bare fint at du lærer bort ting veitu.. ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Re: Effekt til T+A TCI2E

Oslo hificenter har sikkert en T+A 10 demoamp de er villige å ta seg en tur til deg med, tror du ikke det?
Inviter de på pizza eller noe, går sikkert greit om du bor i oslo området.
Da kan de jo sikkert hjelpe deg med plasseringen.
Du har kjøpt de der ikke sant høyttalerne dine.
Det er vanlig at en fabrikk gir tips til forhandler hvordan ett produkt , da eventuelt en høyttaler skal plasseres.
Dette vet sikkert OHC noe om.
Eventuelt ta med deg ett ark med tegning av rom til OHC og få dem til å fakse denne til T+A for en synsing rett ifra produsenten.

Jeg ville tro at alle seriøse produsenter setter meget stor pris på at en kunde tar kontakt og spør om hjelp.
Da vil de jo ha ett oppsett eksempel og du vil sikkert rapportere tilbake dine opplevelser av deres tips.
Slikt er med på å berike både produsent og kunde og ikke minst utsalgsteds evne til å kunne anbefale ett produkt korrekt og gunstig til sine kunder! :)


Skulle OHC ikke være villige til å hjelpe kan du gjøre følgende:
Ring T+A direkte på telefon og fortell dem om utsalgsstedets oppførsel. Da får du hjelp med en gang tror jeg.
 

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
55
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E

hehe, ja det har du helt rett i.. Jeg skal ta toget innover kl 0753 nå snart.. hehe.. For å høre på T+A V10 og pass labs x350..

Ja det skal jeg høre om de kan gjøre for meg.. Håper det..
hadde vært fint å få høre av produsenten hva de mener ja.. Så det skal jeg høre etter..

Det beste hadde såklart vært å teste T+A ampn hjemme, men tror ikke de er så ivrige på å låne ut..
Men jeg skal ihvertfall høre på de senere i dag.. Så får jeg se hva det blir til tilslutt.. Tror egentlig den V10 er en bra match.. Vet ikke hvorfor men har en følelse av det.. Bare så synd de bare har lillebroren inne nå, for den har ikke elektrostat diskant.. Men er sikkert samme lydsignaturen..

Takk for hjelpa da... Kommer tilbake med et ref etter ohfc besøket jeg.. :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Re: Effekt til T+A TCI2E

Ja... får du ikke hjemmedemo, så ikke kjøp.
Da er det også nødvendig å opplyse T+A om dette og høre hva de sier om slikt.

Er de like umedgjørlige, revurder meget sterkt ditt eierskap av noe T+A produkt.

Oppfører en produsent seg så dårlig nå man skal kjøpe, så driter de fullstendig i deg når noe går galt.
Det er ett meget dårlig tegn!

Som kunde skal man bare delvis ha med forhandler å gjøre...
Alle problem rundt produkt, salgshåndtering er lurt å meddele produsent snarest, da dette jo går ut over deres rykte til syvende og sist.

Og, forøvrig... når du har brukt 75.000kr hos en forhandler, og de etterpå ikke gidder å dukke opp hos deg i en to tre timer med en forsterker for så eventuelt å ta den med seg igjen... da skjønner sikkert du og at du ikke har med seriøse personer å gjøre.
Det er en selvfølge at slikt MÅ man da eventuelt fortelle en produsent om!

"Takk for penga, og forresten... hold kjeft og stikk..."
Det er for dårlig vøttø!
 

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
55
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E

Da var jeg å hørte på pass labs x350.. Den var meget tøff den.. Men vanskelig å si hvordan det blir på mine ht, siden lillebroren har en annen diskant.

Men inntrykket er jo at denne syle store forsterkeren kan få liv i alt tror jeg..
Men har også tenkt litt på Conrad johnsen da..

Noen som kan fortelle meg litt om den.. 350sa tror jeg den heter..
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Kan være greit å vite hvilken preamp trinnet skal brukes med. CJ og Pass'en har forskjellig inngangsimpedans.

CJ Premier 350SA
Input Impedance: 100 KOhms

Pass x350.5
Input Impedance: 22 KOhms
 

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
55
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

ja det kommer etterhvert.. Så jeg kjøper effekt først.. Så må jeg bare finne en pre som passer.. Men hvordan var den match greia med kohm ?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Rør preen i min CD-spiller drev Pass med 22kOhm inngangsimpedans som ingenting slik at de fleste fornuftig konstruerte preamper skal drive den godt, men enkelte rør preamper vil nok muligens slite.
 

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
55
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Okei.. Ja det har mye å si hva slags pre jeg vil gå for.. Men byner med effekt. Så blir det pre.. Er jo sikkert mye å velge i der å på de to mod jeg vurderer. :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Hei!
Er vel vanskelig å ikke nevne DP A1 som fåes på bruktbørsen til en rimelig penge.

Litt uenig med Snickers i den varmeskalaen....DP A1 var jo betydelig varmere i klangen en CJ 350, alikevel er vel den nøytral...

Ellers er det jo masse spenndende ute...Passen er helt klart aktuell, AR VT100 dukker jo opp med jevne mellomrom, Midgard tror jeg kan funke bra....

Mvh
OMF
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.222
Sted
Østfold
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Vedrørende impedansen så er det ikke bare impedanstallet som betyr noe. Mange konstruksjoner har ikke en flat impedanskurve enten ut av preen/kilden, eller inn på preen/effekttrinnet. Dette er også med på å avgjøre hva som passer sammen i like stor grad som selve impedansen.
 

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
55
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Okei... Ja DP har jeg bare sett her og der, aldri hørt de..
Hva vil du si om lyden på den da? Det er jo en å ta med det og kanskje ja..
Bra med flere forslag.. :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Lyden på DP A1....er jo testet i Fidelity og Audio, begge med kanontester.

Bør vel kanskje også nevne at jeg ikke har testet noen andre kandidater etter at A1 kom i hus, men mitt inntrykk er:
Bassen, dyp, stram og presis, men ikke spesiellt fet.
diskanten: veldig oppløst, men muligens noe avrundet, spiller ikke spist i toppen.
Mellomtone - ren, oppløst, naturlig. En hifi-gænming på besøk med CJ og elektrostater berømte mellomtonen i anlegget - så veldig gal kan den ikke være.
Holografien er veldig presis, stemmer har naturlig størrelse, finnes forsterkere mer mer storslått holografi og mer dybde.
Dynamikk - veldig bra - kort og kontant.
Krefter - er ikke superglad i veldig vanskelig laster, men har i de fleste situasjoner nok krefter.
Driftsikkerhet - veldig bra
Service - suveren

Pris - testene er basert på en pris på 60 000,-. Så en nå på bruktbøresen for 25000,-. Kan da for ca 15 000,- oppgradere til A1S -som skal være litt bedre.

Jeg er muligens ikke helt objektiv da...har to stykker.....

Mvh
OMF
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Vedrørende impedansen så er det ikke bare impedanstallet som betyr noe. Mange konstruksjoner har ikke en flat impedanskurve enten ut av preen/kilden, eller inn på preen/effekttrinnet. Dette er også med på å avgjøre hva som passer sammen i like stor grad som selve impedansen.
Helt klart...
 

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Innlegg
195
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Først er jeg nødt til å bekrefte at jeg tror at alle har jo sin rett å fortelle sine meninger om utstyr de selv har hjemme, og "observasjonene" sine.

OMF har kommet med div, påstand, som inkluderer

"DP A1 var jo betydelig varmere i klangen en CJ 350, alikevel er vel den nøytral... ".

DP er "NØYTRAL" og varmere enn CJ Prem 350- man kan derfor konkludere at CJ Prem 350 er KALDT i klangen, om OMF har rett. CJ er jo kjent for kaldt og kjølig lyd, ikke sant?

Om DP'n er virkelig "NØYTRAL", hvordan er et par MBL 9011 f.eks? De to låter jo helt annerledes. Hvordan er "lyden" som jeg erfarte på Grigori Sokolov konserten i Stuttgart Liederhalle 11 gager siden på RAD 10? Er det ikke "NØYTRAL"?

Jeg synes at uttrykket "NØYTRAL" er misbrukt altfor ofte, men tror at OMFs sine meninger er ærlige. For OMFs sitt eget vedkommende er alt som han sier. Man kommer med innlegg som sier " jeg eier produkt X, den er fantastisk og du burde vurdere den", er jo kjekt, men er det opplysende?

mvh
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Først er jeg nødt til å bekrefte at jeg tror at alle har jo sin rett å fortelle sine meninger om utstyr de selv har hjemme, og "observasjonene" sine.

OMF har kommet med div, påstand, som inkluderer

"DP A1 var jo betydelig varmere i klangen en CJ 350, alikevel er vel den nøytral... ".

DP er "NØYTRAL" og varmere enn CJ Prem 350- man kan derfor konkludere at CJ Prem 350 er KALDT i klangen, om OMF har rett. CJ er jo kjent for kaldt og kjølig lyd, ikke sant?

Om DP'n er virkelig "NØYTRAL", hvordan er et par MBL 9011 f.eks? De to låter jo helt annerledes. Hvordan er "lyden" som jeg erfarte på Grigori Sokolov konserten i Stuttgart Liederhalle 11 gager siden på RAD 10? Er det ikke "NØYTRAL"?

Jeg synes at uttrykket "NØYTRAL" er misbrukt altfor ofte, men tror at OMFs sine meninger er ærlige. For OMFs sitt eget vedkommende er alt som han sier. Man kommer med innlegg som sier " jeg eier produkt X, den er fantastisk og du burde vurdere den", er jo kjekt, men er det opplysende?

mvh
Hei,
Jeg leste da ikke innlegget fra OMF på samme måte, at han er fornøyd med DPA1 og trekker frem hva som er dens styrke, og dermed slenger enda et alternativ inn i debatten er vel helt vanlig på dette forumet.
Han sier vel ikke på noen måte at denne A1 vil "utklasse" andre alternativer.

Videre sier han at han ikke er objektiv siden han har to stykker selv, men det skinner igjennom at han er meget fornøyd og dermed anbefaler at A1 burde komme på en "short liste". (slik leser jeg innlegget)

Synes da som sagt som en utenforstående at OMF sitt innlegg var opplysende jeg.

Mvh
Geir :)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

I mine ører, har EC og DP ikke noe i klassen med CJ å gjøre, pass har jeg ikke hørt, så den kan jeg ikke uttale meg om.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

I mine ører, har EC og DP ikke noe i klassen med CJ å gjøre, pass har jeg ikke hørt, så den kan jeg ikke uttale meg om.
Hei Jan Hella,

Synes at man skal være forsiktig med å diskvalifisere produkter, smaken er som sagt forskjellig.
Nå har nå du hatt mange forsterkere og slik sett sikkert mye erfaring med det meste, men du selger jo ofte fort igjen også.
Din CJ 350 er vel hvis ikke allerede solgt fortsatt ts, slik sett så så er vel du også litt inhabil med tanke på anbefalinger.
Av og til virker det for meg at enkelte har en tendens å helligjøre sine egne produkter på bekostning av andre.
En uting spør du meg.

Hvis markeded er så lite at man foreks nesten må ta en innbyrdes konkurranse hvis en skal selge en CJ og en annen en Pass eller tilsvarende så er det selvsagt uheldig.

Mvh
Geir :)

(PS! tror ikke på noen måte at EC er best, men er fornøyd)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Hei Jan Hella,

Synes at man skal være forsiktig med å diskvalifisere produkter, smaken er som sagt forskjellig.
Nå har nå du hatt mange forsterkere og slik sett sikkert mye erfaring med det meste, men du selger jo ofte fort igjen også.
Din CJ 350 er vel hvis ikke allerede solgt fortsatt ts, slik sett så så er vel du også litt inhabil med tanke på anbefalinger.
Av og til virker det for meg at enkelte har en tendens å helligjøre sine egne produkter på bekostning av andre.
En uting spør du meg.

Hvis markeded er så lite at man foreks nesten må ta en innbyrdes konkurranse hvis en skal selge en CJ og en annen en Pass eller tilsvarende så er det selvsagt uheldig.

Mvh
Geir :)

(PS! tror ikke på noen måte at EC er best, men er fornøyd)
Har bevisst ikke lagt ut noe salgsfremmende rundt 350SA og heller tatt det via PM, men klarte ikke dy meg fra å kommentere når DPA1 kom på banen.
Smaken er som.... har ikke med smak å gjøre dette, bare realiteter, vi prater om utstyr som rett og slett er verdensreferanser og da kommer man ikke slengende med en Fiat eller Lada, slik er det bare ta det for det det er og ikke noe annet.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Man kommer med innlegg som sier " jeg eier produkt X, den er fantastisk og du burde vurdere den", er jo kjekt, men er det opplysende?
mvh
Joda, det du nevner her epicurus er egentlig litt typisk.
Det er slik at det på en måte er en validering for en debatant å eie det man da skal snakke om.

Men, om det betyr at man har "mer å si" om denne komponenten, eller skal kunne mene å ha dennes lydevner "down".
Det er heller uvisst. En bedre pekepinn er det jo selvsagt om personen som synser har denne komponenten selv...

Det er sågar de som mener at man KAN ikke uttale seg om noe de selv ikke har.

Men igjen, dette betyr ikke at bare denne personen har rett, eller at dennes oppfattelse av egenklang, nøytral eller ikke stemmer med virkeligheten på en konsert osv osv.

Nøytral i forhold til hva, nettopp, det er cluet.
Alt er relativ, relativt sett alt!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Hei!
Mitt innlegg var todelt.

Først en kommentar rundt klangbalansen, deretter en anbefaling av DP A1.

Når det gjelder klangbalansen så reagerte jeg på at Snickers karakteriserte denne som varm. Noe som overrasker meg basert på egne erfaringer og hva jeg har lest på nettet/tester.
Noen referanser her kan være:

Uten å klippe fra testen i Fidelity 15, kom det (slik jeg leste et) klart frem at DP hadde en varmere klangbalanse enn CJ – mer rørlyd.

CJ350SA, oppfattes mørk i bånn og realtivt lys fra midten og oppover, men aldri plagsom.
Jeg har også lyttet på et anlegg med 350 som jeg synes spilte betraktelig lysere enn mitt med DP (Her var det selvsagt mange andre faktorer som spilte inn også).

Alt i alt, så har jeg i mitt stille sinn dannet meg et inntrykk av at DP A1 har en varmere klangbalanse enn CJ 350.

Ser jo at Epicurus reagerer på at jeg skriver om mine egne erfaringer. Vel…jeg har ingen andres erfaringer og bidra med…..Kan liksom ikke skjønne at det skal være et problem. De fleste her på nettet skriver jo nettopp om utstyr de eier eller har eid – det er jo der man har erfaring, og man kjøper vel det man synes er best i forhold til prisen. Jeg anbefalte også tre andre forsterkere – så kan ikke skjønne at min anbefaling var så veldig ubalansert i forhold til hva andre anbefaler på nettet.

Så anbefalte jeg også DP A1, som i mine øyne er et veldig godt kjøp på bruktbørsen. At Epicurus er uenig med meg her, er en ærlig sak. At Janhella ikke liker DP er vel heller ingen stor nyhet.

Men hvis man ønsker andres mening, så kom DP A1 veldig godt ut i test i Audio 60, Fidelity 15, High Fidelity, og jeg har vel fremdeles til gode å se en dårlig test av noen DP forsterker. På bruktmarkedet så jeg en nylig til 25k, altså cirka halvparten av det du må ut med for en brukt 350 som den blir sammenlignet med - og jeg vil anta at for de flest er det ganske stor forskjell på 25k og 50k, og det er altså ikke alle som mener at man får bedre lyd for dobbel pris her.

Mvh
OMF
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Har bevisst ikke lagt ut noe salgsfremmende rundt 350SA og heller tatt det via PM, men klarte ikke dy meg fra å kommentere når DPA1 kom på banen.
Smaken er som.... har ikke med smak å gjøre dette, bare realiteter, vi prater om utstyr som rett og slett er verdensreferanser og da kommer man ikke slengende med en Fiat eller Lada, slik er det bare ta det for det det er og ikke noe annet.
Hei Janhella,

Dette er selvfølgelig OT men må da svare på denne her.

Harde ord fra deg, men jeg får trøste meg med at jeg da per referanse har en Ferrari Enzo som mater direkte inn i et par ladaer, og slik sett så blir vel summen av "end product" en ganske brukane BMW ;)

Jeg såg i en annen tråd hvor du reagerte temmelig sterkt vedrørende denne aktuelle Fidelity artikkelen
OMF som trakk frem begge med "kanon tester" er vel det inntrykket de fleste som leste denne artikkelen enig i er konklusjonen.
At du har et annet fasit svar er selvfølgelig opp til deg, men jeg synes da at ditt svar bærer preg av en negativ og forinntatt syn, hos deg vil nok aldri hverken EC eller DP låte bra med en slik holdning.
Det skulle vel ikke være noen grunn for at de ikke skulle klare å lage like gode produkter i Norge som i USA.

Produkter som du da per definisjon setter inn i Lada klassen har jo mange gode tester i utenlanske magasiner i tillegg til Norske, spesielt EC som jeg tror har noe mere eksport.

Ellers så får du ha en god helg,

Ser jo at vi har mye til felles på kabelfronten, hadde kcag før jeg oppgraderte til 1130, kcag synes jeg var meget god.

Mvh
Geir :)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

haha, nok en herlig krangel rundt det meningsløse begrepet "nøytralt".
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

haha, nok en herlig krangel rundt det meningsløse begrepet "nøytralt".


Jaja. En nøytral oppførsel på en Hulk... vil frembringe minst ett hulk hos en vanlig borger...

;D
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Hei!
Mitt innlegg var todelt.

Først en kommentar rundt klangbalansen, deretter en anbefaling av DP A1.

Når det gjelder klangbalansen så reagerte jeg på at Snickers karakteriserte denne som varm. Noe som overrasker meg basert på egne erfaringer og hva jeg har lest på nettet/tester.
Noen referanser her kan være:

Uten å klippe fra testen i Fidelity 15, kom det (slik jeg leste et) klart frem at DP hadde en varmere klangbalanse enn CJ – mer rørlyd.


Jeg har også lyttet på et anlegg med 350 som jeg synes spilte betraktelig lysere enn mitt med DP (Her var det selvsagt mange andre faktorer som spilte inn også).

Alt i alt, så har jeg i mitt stille sinn dannet meg et inntrykk av at DP A1 har en varmere klangbalanse enn CJ 350.

Ser jo at Epicurus reagerer på at jeg skriver om mine egne erfaringer. Vel…jeg har ingen andres erfaringer og bidra med…..Kan liksom ikke skjønne at det skal være et problem. De fleste her på nettet skriver jo nettopp om utstyr de eier eller har eid – det er jo der man har erfaring, og man kjøper vel det man synes er best i forhold til prisen. Jeg anbefalte også tre andre forsterkere – så kan ikke skjønne at min anbefaling var så veldig ubalansert i forhold til hva andre anbefaler på nettet.

Så anbefalte jeg også DP A1, som i mine øyne er et veldig godt kjøp på bruktbørsen. At Epicurus er uenig med meg her, er en ærlig sak. At Janhella ikke liker DP er vel heller ingen stor nyhet.

Men hvis man ønsker andres mening, så kom DP A1 veldig godt ut i test i Audio 60, Fidelity 15, High Fidelity, og jeg har vel fremdeles til gode å se en dårlig test av noen DP forsterker. På bruktmarkedet så jeg en nylig til 25k, altså cirka halvparten av det du må ut med for en brukt 350 som den blir sammenlignet med - og jeg vil anta at for de flest er det ganske stor forskjell på 25k og 50k, og det er altså ikke alle som mener at man får bedre lyd for dobbel pris her.

Mvh
OMF

1) hva slags anlegg og rom hørte du cj'en i, som gjorde at du konkluderte med at dp hjemme hos deg er varmere (eller mer "nøytral" som du sier)?

2) varmere/mørkere lyd har ingenting med rørlyd å gjøre. en transistorforsterker som låter mørkt og varmt, låter fremdeles som en transistorforsterker. og det finnes mange set-forsterkere som spiller lyst og aggressivt. krets, komponenter og trafokvalitet betyr mer for lydsignaturen.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35



Jaja. En nøytral oppførsel på en Hulk... vil frembringe minst ett hulk hos en vanlig borger...

;D
lol
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

At du har et annet fasit svar er selvfølgelig opp til deg, men jeg synes da at ditt svar bærer preg av en negativ og forinntatt syn, hos deg vil nok aldri hverken EC eller DP låte bra med en slik holdning.
Det skulle vel ikke være noen grunn for at de ikke skulle klare å lage like gode produkter i Norge som i USA.

Produkter som du da per definisjon setter inn i Lada klassen har jo mange gode tester i utenlanske magasiner i tillegg til Norske, spesielt EC som jeg tror har noe mere eksport.
Ja det burde fint gå an å lage like gode produkter i Norge.......
Alt er ikke bare smak og behag, man kan så absolutt høre kvaliteter i 350SA, som langt overgår Nemo eller DPA1, å benekte det, vil jeg heller kalle forutinntatt.
Det er heller ikke uten grunn at verdenspressen er så samstemte når det gjelder 350SA, it just sounds right!

God helg ja.....
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Alt er ikke bare smak og behag, man kan så absolutt høre kvaliteter i 350SA, som langt overgår Nemo eller DPA1, å benekte det, vil jeg heller kalle forutinntatt.
...
Ja..da var det oppklart.
Beklager, men det blir litt useriøst når du nå plutselig skrinlegger alt som heter matching, og kårer en "objektiv" vinner. Hvorfor skal du selge den forresten...?

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

1) hva slags anlegg og rom hørte du cj'en i, som gjorde at du konkluderte med at dp hjemme hos deg er varmere (eller mer "nøytral" som du sier)?
Hørte dette i en normal, stor norsk stue, som også var behandlet med akustikkprodukter. Skrev jo også at det var mange andre faktorer som spilte inn, men denne opplevelsen trakk jo ikke i motsatt retning.

2) varmere/mørkere lyd har ingenting med rørlyd å gjøre. en transistorforsterker som låter mørkt og varmt, låter fremdeles som en transistorforsterker. og det finnes mange set-forsterkere som spiller lyst og aggressivt. krets, komponenter og trafokvalitet betyr mer for lydsignaturen.

Joda, er vel klar over det. Slengte vel mer på en kommentar fra testen, og jeg tror mange forbinder uttrykket "rørlyd" med en varmere klangbalanse. Uten å begi meg på veldig vitenskapelig utgreiinger vil jeg vel hevde at 10 tilfeldig utvalge rørforsterke i snitt vil ha en varmere kalngbalanse en 10 utvalgte SS forsterkere..., men er enig med synspunktet ditt!
Mvh
OMF
 

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
55
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Hei..

Her har det skjedd litt ja.. :)

En ting jeg har funnet ut er at å lese en test om et produkt er ingen hjelp, siden alle disse produktene er bra.. Altså alle får jo bare skryt.. :) sånn er det vel med de fleste tester som gjelder produkter med litt stiv pris..

Men alle produktene er sikkert bra. (bør jo være det til den prisen de har)...

Men må nesten bare prøve å få hørt de.. Skal se om jeg får til en oslo tur til uka igjen..

Greia er at det skal være detaljert, oppløst og luftig.. Jeg skal ikke ha en lyd som høres ut som det henger en genser foran diskanten, for å ta i litt da.. Det skal være nærhet og ting skal låte naturlig. Minst mulig farging..

:)
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

Hei

Jeg blir jo inhabil i denne saken siden jeg tidligere har eid Premier 350SA. Men alle de parametrene som du forlanger at det nye produktet ditt skal ha, innehar Premier 350SA. Dette er mine personlige erfaringer :)

Endre
Hei..

Her har det skjedd litt ja..  :)

En ting jeg har funnet ut er at å lese en test om et produkt er ingen hjelp, siden alle disse produktene er bra.. Altså alle får jo bare skryt..  :)   sånn er det vel med de fleste tester som gjelder produkter med litt stiv pris..

Men alle produktene er sikkert bra. (bør jo være det til den prisen de har)...

Men må nesten bare prøve å få hørt de.. Skal se om jeg får til en oslo tur til uka igjen..

Greia er at det skal være detaljert, oppløst og luftig.. Jeg skal ikke ha en lyd som høres ut som det henger en genser foran diskanten, for å ta i litt da.. Det skal være nærhet og ting skal låte naturlig. Minst mulig farging..

:)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

tror du må høre de to forsterkerne i nøyaktig samme system og rom før du kan dra slutninger om klangkarakterene i en sammenligning. var det f.eks. samme høyttalere som ble brukt?

er forøvrig enig i at det ikke ligger noe automatikk i at 350 er bedre enn a1, selv om vi skulle basert oss på den litt tvilsomme antagelsen om at "dyrest er alltid best". cj er grellt overpriset i norge. hadde dp blitt tatt inn i statene, så hadde prisen på a1 vært minst like høy som 350. å kalle dp a1 en lada og at den ikke har noe å bestille i en sammenligning med cj 350, faller på sin egen urimelighet.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Effekt til T+A TCI2E.. CJ 350sa eller pass x35

er forøvrig enig i at det ikke ligger noe automatikk i at 350 er bedre enn a1, selv om vi skulle basert oss på den litt tvilsomme antagelsen om at "dyrest er alltid best". cj er grellt overpriset i norge. hadde dp blitt tatt inn i statene, så hadde prisen på a1 vært minst like høy som 350. å kalle dp a1 en lada og at den ikke har noe å bestille i en sammenligning med cj 350, faller på sin egen urimelighet.
Systemmatch er a & o, men forutsett at begge er matchet perfekt, så gjengir 350SA parametere som bredde, dybde, plassering, oppløsning etc på en måte som overgår DPA1 med glans.
Cj er overpriset? enig, stort sett al hifi er overpriset, til og med en ny DPA1s til ca.75000kr ;)
 
Topp Bunn