Forsterkere Effekt til aktiv deling - how low can you go?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Effekttrinn til aktiv deling, ett element pr. kanal, høy følsomhet.

I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg en haug med First Watt forsterkere, eller noen altfor dyre vintage rørblokker, men da vil ting ta lenger tid.

Spørsmålet er da:

Hvor kjip kan man være og likevel komme unna med et akseptabelt resultat?

100$ chip amper på bayen, støvsuge distriktet for gamle doxa, hypex, eller bare innse at det kommer til å koste skjorta uansett hvis man skal gjennomføre det?

Setter pris på innspill og betraktninger.

mvh
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Effekttrinn til aktiv deling, ett element pr. kanal, høy følsomhet.

I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg en haug med First Watt forsterkere, eller noen altfor dyre vintage rørblokker, men da vil ting ta lenger tid.

Spørsmålet er da:

Hvor kjip kan man være og likevel komme unna med et akseptabelt resultat?

100$ chip amper på bayen, støvsuge distriktet for gamle doxa, hypex, eller bare innse at det kommer til å koste skjorta uansett hvis man skal gjennomføre det?

Setter pris på innspill og betraktninger.

mvh
Kommer an på så mye. Hvilket delefilter, hvor mange kanaler og hvilke elementer skal drives. Balansert/ubalansert osv...
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Som jeg skrev innledningsvis, er det snakk om å bruke en kanal på forsterkeren til å drive ett element med høy følsomhet, da gjerne en kompresjonsdriver. Tror vi prater litt forbi hverandre hvis vi blander inn antall kanaler og balansert/ubalansert.
Mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
jaja, samme det, burde ikke ha spurt til å begynne med...
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hei Bia

dersom du med høy følsomhet mener 100+ eller i nærheten, vil jeg tro at 30 watt per kanal er nok.

linkwitz har 40 w som minimum på sin Orion, og den er ikke høyeffektiv...

det du må tenke på er at høy følsomhet gir deg mulighet til å gå ned på watten. Samtidig stilles nok større krav til forsterker da eksempelvis brum osv kommer lettere igjenom. Jeg vil snu litt på ideen din: du gis mulighet til å gå ned på watten og derved mulighet til å kjøpe lav-watt forsterkere av langt bedre kvalitet (for samme beløp) enn dersom du skulle kjøpt kanaler a eks 200 w per kanal.
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
Jeg synes selv at det har lått fortreffelig med enkle chipamper fra chipamp.com på forskjellige aktivt delte løsninger. Fra 12-15" og med horndriver(e) på topp. Trodde selv at det skulle skorte på oppløsning og "raffinerthet" men det gjorde det ikke. Det var heller kilden som var begrensningen på den tiden.

Men hvis du har anledning til, og glede av, å spille skikkelig høyt så er det utrolig hvor mye effekt det går med i peakene. Selv med høyeffektive basselementer. (Følsomheten til slike elementer er gjerne målt ved 1000Hz så i midbass/bassen har man gjerne en god del lavere følsomhet selv med roomgain). Så hjemme hører jeg stor forskjell på en Crown MA-1200 på dobbel 15" JBL som da gir 495/2= 247 Watt pr element og når jeg brokobler og bruker en forsterker på hver kasse. Da får hvert element ca 500 Watt. Det skal "bare" gi 3 dB mer headroom og skulle ikke bety allverdens siden man allerede spiller så høyt at endel av nyansene maskeres. Men forskjellen i punch er formiddalbel.
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
Vil bare legge til at en 3886 chipamp fint driver doble 15" i en 8 Ohms last (doble 2226J) opp til nivåer hvor de fleste får klager fra naboen til naboen.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
tusen takk :)

Nettopp noen slike tips jeg var ute etter.

mvh
 
Topp Bunn