Effekt forsterker til Martin Logan, max 30.000

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Ønsker forslag til Effekt forsterker til mine Martin Logan Aeon i, disse spiller kun over 80 hz (bruker sub).

Vil ha minimum 300 watt i 8 ohm og max veil pris 30.000 kroner.

Mål: varm mørk behagelig men åpen klang i mellomtonen.

Har vurdert Rotel 1090 som et alternativ.

Dag
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Det er en DP 6.5 på bruktbørsen til 30K ser jeg.
Er futt nok iden iallefall.

Jeg vet ikke hvordan den låter :-X , men det gjør sikkert noen andre her. Den er jo på 2x400watt.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
400w? ... Står 2 x 350w i min brukermanual.. Vet ikkje hvor denne terje får tallene sine ifra.. Men den har power nok, og spiller j*vli bra :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Har den mosfet eller bipolar den 6.5'en? 6.52'en har 400w ifølge din side.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Har den mosfet eller bipolar den 6.5'en? 6.52'en har 400w ifølge din side.
6.5 er bipolar. Lydmessig er den heller lys enn mørk, sammenlignet med nyere Classe eller eldre ML forsterkere, og har en litt gattere lyd enn disse, med etter min mening en litt for stor mellombass og litt lite krisphet i mellomtonen. Resten er vel typisk DP med rene transienter og kontroll, bra oppløsning i mellomtonen og toppen. Liker 6.5 mye bedre enn den nyere 6.52 som er mye "snillere" lydmessig.

Kjøper du brukt bør du ta en kikk inni for å se om det er gjort noen (forsøk på) modifikasjoner. Eneste problemene jeg har hatt med denne forsterkern er bytte av et par releer. Resten er vel nesten evigvarende.

Rotel 1090 er vel ikke noe å sammenligne med her.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har den mosfet eller bipolar den 6.5'en? 6.52'en har 400w ifølge din side.
Som det nettopp ble nevnt, så er 6.5 og 6.52 bipolar. 6.5 er 350w mens 6.52 skal være 400. Den som er annonsert på bruktbørsen er en 6.5. Hadde det stårr 6.52 hadde jeg skjønt at det står 400w.

Når jeg tenker meg om, så har alle jeg kjenner som har ML, bruker DP...

mvh
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Hva med primare A32? Hvis den låter som andre Primare produkter vil denne ha de egenskaper du er ute etter.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
DP er uaktuelt. Feil klangkarakter i forhold til hva jeg søker. (kjenner ikke 5.52 som er mosfet, den er for stor fysisk uansett)
Primare, litt snau på kraft, pris?
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Hva med et par icepower blokker ? Midgaard, embla, beast feks. Burde være mulig for hjemlån også vil jeg tro.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
har vurdert det, men Midgard har jeg testet og de har kanskje ikke den varmen jeg er ute etter.

Der er kanskje de nye Rotel 1091/1092 som kommer i Mars noe mer riktige for meg, kan bli spennende!

men jeg kjøper nok lenge før den tid.
 
B

brand-x

Gjest
Hei balleklorin !

Ta kontakt med Hi-Fi stasjonen, han har en brukt CJ
som tåler litt impedance variabler prisen er under 30t
og så er han en særdeles hyggelig fyr.

mvh
brand-x
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Hei,

Har testet med ICE power på mine ML Ascent.  Ble altfor livløst og lite organisk.
Store kvalitets transistor amp'er er greit, men intet slår store kvalitet p-p rør forsterkere på ML.  

Ole
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Beklager jeg leste feil, trodde de skulle brukes under 80hz derav icepower forslaget.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Div Mark Levinson forsterkeri har oftest en tendens til å låte veldig bra sammen med Martin Logan (ML+ML, ikke sant  :D) Ikke minst pga enestående evne til å låte åpent, holografisk og "fritt" sammen.

Mark Levinson vil gjerne ha aktive preamper, og er pga sin transparens kresen på gode kilder... men det er neppe noe poeng, fordi det er ML Aeon også.

Forresten skjønner jeg ikke helt hva du skal med "minimum 300W" utgangseffekt.. disse høyttalerne går ikke veldig grasiøst opp i lydtrykk uansett.. dessuten er det 4-ohms effekt og strøm-/belastningsstabilitet som er av interesse her, høyttalerne er jo nominelt 4 ohm (89dB/W). ML selv opplyser jo at høyttalerne klarer max 300W/4ohm (erfaringsmessig med en raus forvrengning, kanskje er 200-250W/4ohm et mer realistisk anslag kjenner jeg ML rett).
300W/4ohm er jo noe man gjerne typisk får fra effektforsterkere på rundt 150-200W/8ohm.

Tror du gjør lurt i ikke å avfeie effektforsterkere med lavere effekt enn 300W/8 ohm men desto høyere lydkvalitet.. Martin Logan er ikke kjent for å være nådig med grovkornet elektronikk..

Mvh Vidar P
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
DP er uaktuelt. Feil klangkarakter i forhold til hva jeg søker
Hei!
Vil jo helt klart anbefale DP A1. Nok krefter selv om det ikke 300W.
Tror kanskje du har et feil inntrykk av DP A1. Les testen i Fidelity - den var av de forsterkene de testet den med varmest klangbalanse. Men det er jo du som bestemmer, men ikke gjør feilen å velge på et feil grunnlag.

Mvh
OMF
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Du må ha den nye Coda effektforsterkeren. Oppført med 2x300 i 8ohm, 2x600 i 4ohm og 2x1200 i 2ohm. Denne hørte jeg i dag hos pmaudio og den var bare rå. Deilig varme og enormt oppløst, samt en vanvittig bass. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe primare a32, men nå må jeg faktisk revurdere.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Hva med H4 fra Hegel? Disse forsterkerene er laget for å kunne jobbe med tunge laster. Snakket med Bent Holter, og han bekreftet at slike høytalere blir flittig benyttet under konstueringen for å sikkre en forsterker som ikke gir etter ved vanskelige laster.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Hva med McIntosh MC252? Denne ligger på bruktbørsen.

Ellers takker jeg for alle forslag, surfer som en gal og sjekker alle forslag nøye....pengene brenner i lomma :)
 

eyvind

Medlem
Ble medlem
03.08.2004
Innlegg
17
Antall liker
0
Det er mye godlyd i MC252, har sett på den jeg også til mine N803, men det ser ikke ut til at økonomien tillater det nå. Den komboen er noe av det beste jeg har hørt på nevnte ht. Ikke fullt så oppløst som en del annet, men lyden er utrolig facinerende og vanskelig å rive seg bort fra. Har til tider drømt om MC252 på nattestid, men det sier vel mere om meg enn forsterkeren. Vet ikke hvor informativt dette er siden jeg ikke har hørt McIntosh sammen med ML.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Div Mark Levinson forsterkeri har oftest en tendens til å låte veldig bra sammen med Martin Logan (ML+ML, ikke sant  :D) Ikke minst pga enestående evne til å låte åpent, holografisk og "fritt" sammen.

Mark Levinson vil gjerne ha aktive preamper, og er pga sin transparens kresen på gode kilder... men det er neppe noe poeng, fordi det er ML Aeon også.

Forresten skjønner jeg ikke helt hva du skal med "minimum 300W" utgangseffekt.. disse høyttalerne går ikke veldig grasiøst opp i lydtrykk uansett.. dessuten er det 4-ohms effekt og strøm-/belastningsstabilitet som er av interesse her, høyttalerne er jo nominelt 4 ohm (89dB/W). ML selv opplyser jo at høyttalerne klarer max 300W/4ohm (erfaringsmessig med en raus forvrengning, kanskje er 200-250W/4ohm et mer realistisk anslag kjenner jeg ML rett).
300W/4ohm er jo noe man gjerne typisk får fra effektforsterkere på rundt 150-200W/8ohm.

Tror du gjør lurt i ikke å avfeie effektforsterkere med lavere effekt enn 300W/8 ohm men desto høyere lydkvalitet.. Martin Logan er ikke kjent for å være nådig med grovkornet elektronikk..

Mvh Vidar P
Absolutt mulig du har rett, jeg ville bare være HELT sikker på at ikke ødelegger høyttalerne med for lav effekt, noe som er et større problem enn for høy kapasitet.
Vurderer McIntosh MC 252, den er på 250 watt pr kanal (måler sikkert 300 watt+) så den burde absolutt holde, særlig sett i lys av crossoveren på 80 hz til sub.
Den har jo også powerguard som beskytter høyttalerne.

mvh
Dag
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Hei balleklorin !

Ta kontakt med Hi-Fi stasjonen, han har en brukt CJ
som tåler litt impedance variabler prisen er under 30t
og så er han en særdeles hyggelig fyr.

mvh
brand-x
Hei,

så på den og leste mye om den, virker meget bra men tenker også alltid på hvor lett ting er å selge senere dersom man trenger penger, er usikker på om dette er en trygg investering.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Hva med en EC AW 250-R, kunne ikke det være aktuelt...litt i samme gata?
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.243
Antall liker
2.473
Torget vurderinger
1
Hva med en EC AW 250-R, kunne ikke det være aktuelt...litt i samme gata?
Ut fra det du ønsker tror jeg den passer.....meget behagelig mellomtone.Den er ikke noe glad i vanskelige laster men du kutter på 80HZ så det går nok bra.Hadde den selv og var meget fornøyd med det meste,jeg byttet p.g.a pløsete bass :)
 
R

Ronny_D

Gjest
Nå som ML kommer med høytaler som har innebygget forsterker til bass, har du vurdert ML's forsterkervalg?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.468
Antall liker
7.390
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Hvis du allerede deler Aeon ved 80 hz............ hva i alleste dager skal du med et beist av en 300 watt's forsterker ? Selvom du skal spille høyt så ligger behovet ditt på max 50-60 watt spesielt så lenge du kjører deling ved 80 hz.

Men selvfølgelig........... det er folk som setter en kompressormata 8 liter's Hemi motor i en "boble"med orginal girkasse og understell......... om de får så mye nytte av den er en annen sak ;D
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Nå som ML kommer med høytaler som har innebygget forsterker til bass, har du vurdert ML's forsterkervalg?
Skal drive 80-20.000 hz, prioriterer da en forsterker som har rette klangen i toppen. Hva bruker ML i Summit?
Regner med denne forsterkeren har fokus på bass.
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Hegel H4 var det en som snakket om. Jeg har sett at Hegel bruker ML på
messer, spiller kanon i sammen.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Hvis du allerede deler Aeon ved 80 hz............ hva i alleste dager skal du med et beist av en 300 watt's forsterker ? Selvom du skal spille høyt så ligger behovet ditt på max 50-60 watt spesielt så lenge du kjører deling ved 80 hz.

Men selvfølgelig........... det er folk som setter en kompressormata 8 liter's Hemi motor i en "boble"med orginal girkasse og understell......... om de får så mye nytte av den er en annen sak  ;D
Tror nok 300 watt er i overkant ja, men greit å være trygg. 50-60 watt høres heller lite ut, jeg har blitt sjokkert når jeg ser på McIntosh sine wattmetere hvor mye strøm som kan gå med ved anslag langt oppe i nedre/øvre mellomtone....
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.468
Antall liker
7.390
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Tror nok 300 watt er i overkant ja, men greit å være trygg. 50-60 watt høres heller lite ut, jeg har blitt sjokkert når jeg ser på McIntosh sine wattmetere hvor mye strøm som kan gå med ved anslag langt oppe i nedre/øvre mellomtone....


Jeg bruker en liten 2x60 watter på modellen større ML høytaler UTEN elektronisk deling eller hjelp i bassen og det spiller dundrende høyt om jeg vil.
Jeg har også et 300 watt's klasse A slutt-trinn, men behovet for og bruke den er så godt som aldrig til stede med mindre jeg ønsker 115 db i stua............ og hvem ønsker egentlig det hvis man skal sitte og nyte og lytte til musik ?
 
H

hobby

Gjest
Ikke i overkant med 300 watt selv ved over 80 Hz. Vanlig misforståelse... Det handler ikke om watt, men kvalitetswatt ! Du kan kjøre Accupahse A-60 på 60 watt i 8 ohm på denne høyttaleren eller Passlabs på 1000 Watt. No problem.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
La oss la wattdiskusjonen ligge....er det noen som har erfaringer med Copland CTA 520?

Den er jo bare 125 watt 8 ohm men skal visstnok spille meget pent sammen med elektrostater.

Ka du tru? ;D
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Det er viktig å være obs på at elektrostater kan i noen sammenhenger falle ned mot 1Ohm.... Viktig med amp`er som liker lav-ohms drift..
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
EC AW 180 er jo sinnsvak på stemmer... og trekker glatt 0.5ohm.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har hørt om flere EC'er deriblant 180 watteren som brant opp, parret med ML CLS.
CLS'en er kanskje den vanskeligste av ML høyttalerene for alt jeg vet. Og det er mulig de AW180 som ble testet rett og slett ikke hadde dagen ;-)
 
Topp Bunn