Pickupen (nålarmsröret) har spolar (två st i 90 graders vinkel till varandra och i 45 graders vinkel till skivan) som när nålarmen rör sig (på grund av nålens färd genom skivspåret, vänster och höger, uppåt och nedåt på en stereoskiva) rör sig i ett magnetfält som skapas av stationära magneter i pickupen (för MC, MM är tvärtom: magneten rör sig och spolarna sitter still). Som för alla spolar som rör sig i ett magnetfält alstras en ström i spolarna, som leds via tonarmskabeln till phonosteget som förstärker denna för vidarebefordran till resten av anläggningen. I phonosteget sitter också filter som ökar amplituden på lågfrekventa signaler och minskar den för högfrekventa signaler (man har alltså tweakat signalen innan man graverar, i huvudsak för att nålen skall kunna hänga med spåret, numera är de flesta phonosteg anpassade till RIAA standarden (därav namnet) men några har flera korrektionskurvor eller helt variabla filter, typ IEC, Columbia, Decca osv. Den lilla ström som alstras i spolarna skapar i sin tur ett magnetfält som motverkar rörelsen (det finns en formel för kraft, magnetfält och ström som förklarar sambanden). Då inser ju alla att ju större ström man plockar ut, desto större blir denna motriktade kraft (och storleken på strömmen kan man variera genom laddningsimpedansen på phono-ingången. Stort motstånd (47 kohm tex) ger en liten ström, alltså liten dämpning, alltså sprittigt ljud. Litet motstånd, stor ström, stor dämpning, dovt ljud.
Det är allstå pickupen som gör allt jobbet med att alstra dessa strömmar, phonosteget bara tar emot (och omvandlar till en frekvensrät utsignal).
Så borde jag ha förklarat det hela.
Jag kommer i följande artiklar att ta upp lite olika pickup- och phonostegsprinciper. Vi har ju förutom ren MM och MC även Moving Iron och Strain Gauge. Den senare var den som faktiskt fick mig att formulera mig som jag gjorde. Jag ska förtydliga detta i kommande artiklar, så frågetecknen rätas ut för både dig och de andra stackars läsare som jag satt griller i huvudet på nu.
Ber om ursäkt för fadäsen och lovar bot och bättring!
Vänliga hälsningar
Ludwig Swanberg
HiFi & Musik