Forsterkere EC 4.8mk2 vs Hegel P30 vs Musical innovation 23.5A??

Beste norske pre amp


  • Totalt antall stemmer
    43

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Hvilke er den beste norske pre ampen😀??
Noen som har testet disse under kontrollerte forhold og kan si noe om de lydmessige forskjellene?
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.171
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Hyggelig å se at preampen min er rangert som den beste norske preampen! Ahhh, da kan jeg sove godt en natt til.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.428
Antall liker
35.212
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hegel, norsk - hm.....
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.428
Antall liker
35.212
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvis en fabrikk i Kina lager et produkt med tegninger tilsendt fra Norge, kan den kalles norsk da?
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
... vil jo si det.... Er vel ikke helnorske de andre heller...
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.714
Antall liker
11.181
Torget vurderinger
2
Særlig mer Norsk enn Musical Innovation skal det mye til å gjøre det. Det ligger bevisste planer for lokal og norsk produksjon i alle ledd, så langt det er mulig.
Særlig bedre lydmessig skal det også mye til å gjøre det, for øvrig. 🙂
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.428
Antall liker
35.212
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Er nok ikke i tvil hvem jeg hadde valgt at disse tre kandidatene, etter min mening så er MI sine forforsterkere i en helt annen liga.
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Jeg har Vera audio 150/600 amp så Musical innovation er en het kandidat til pre,
men tror kanskje Ec 4.8 kunne tilført litt kropp?
førstnevnte er kanskje litt mere ærlig og gir litt mere dynamikk og sprut
(har ikke selv testet Musical i eget oppsett).
P30 er kanskje middelveien mellom de to andre.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Er nok ikke i tvil hvem jeg hadde valgt at disse tre kandidatene, etter min mening så er MI sine forforsterkere i en helt annen liga.
Har hatt 23.5 den var ikke mye og skryte av.Full av feil og mangler.lyden var heller ikke mye og skryte av.Det kan hende jeg som var uheldig og fikk et dårlig eksemplar. Den ble levert tilbake.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.428
Antall liker
35.212
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har hatt 23.5 den var ikke mye og skryte av.Full av feil og mangler.lyden var heller ikke mye og skryte av.Det kan hende jeg som var uheldig og fikk et dårlig eksemplar. Den ble levert tilbake.
Tror nok du var maks uheldig, har til gode å høre et dårlig produkt fra MI. Hegel sine forforsterkere kan jeg ikke uttale meg om, men nå var det snakk om produkter fra Norge så da utelater jeg den. Har hørt en del forforsterkere fra EC - de har ikke imponert noe særlig.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Forforsterker er nok ikke EC sin sterkeste side..... Tror du hadde blitt storfornøyd med MI.
EC må vel komme opp med en ny pre som matcher AW800 snart? Tipper EC er kapable til å lage en top-notch preamp.

EC er lekkert og profft. Det eneste norske med komplett utvalg, riia, dac, streamer, integrerte forsterkere, stereo- og mono effektforsterkere, samt forforsterker. Har du testet 4.8Mk2 selv forresten?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.428
Antall liker
35.212
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ikke testet 4.8mkII, men tror ikke det er så mange hopp opp mot de andre jeg har hørt. MI er etter min personlige smak mange hakk bedre. Men ja, EC burde kunne lage topp-prima pre.
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.171
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Jeg har Vera audio 150/600 amp så Musical innovation er en het kandidat til pre,
men tror kanskje Ec 4.8 kunne tilført litt kropp?
førstnevnte er kanskje litt mere ærlig og gir litt mere dynamikk og sprut
(har ikke selv testet Musical i eget oppsett).
P30 er kanskje middelveien mellom de to andre.
Tenk på situasjonen som "Gullhår og de tre preampene" - Når hun omsider satt seg ned i godstolen foran 23.5A, og hva det måtte være av effekttrinn koblet til den så slo det henne at ja, det låt akkurat riktig! Hverken for kaldt eller for varmt! Jeg har koblet til en stor mengde effektforsterkere til både 23.5 og 23.5 A, inklusive Vera 150/600 og det er samme resultat hver gang - Gullmatch!
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.171
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Nå fremstår jeg muligens som overdreven fanboy og for å veie opp litt for det kan jeg nevne at min fasinasjon for 23.5A og MI generelt er på grunn av lyden - Totalt sett det viktigste for meg. Innpakning og stabilitet i produksjonslinja kunne vært bedre for å nå helt til topps på alle parametre. For de som derimot har lært MI å kjenne så vet man at "det er som det er" og personlig har jeg lært å ta det gode med det dårlige. Jeg har mottatt service og godvilje fra Roar på en måte jeg ikke opplever fra andre produsenter hvor det er muligens mere forseggjort på enkelte parametre, men samtidig "strictly business".
 
Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Nå fremstår jeg muligens som overdreven fanboy og for å veie opp litt for det kan jeg nevne at min fasinasjon for 23.5A og MI generelt er på grunn av lyden av totalt sett det viktigste for meg. Innpakning og stabilitet i produksjonslinja kunne vært bedre for å nå helt til topps på alle parametre. For de som derimot har lært MI å kjenne så vet man at "det er som det er" og personlig har jeg lært å ta det gode med det dårlige og har mottatt service og godvilje fra Roar på en måte jeg ikke opplever fra andre produsenter hvor det er muligens mere forseggjort på enkelte parametre, men samtidig "strictly business".
Og likevel skal du selge den…?
 
  • Haha
Reaksjoner: KMR

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg hadde en EC 4.7 for lenge siden, og den var veldig «soft» og manglet dynamikk og sprut. Aldri tenkt på EC-pre etter dette, men tenker jo at dette nødvendigvis må være i «pipeline» nå som man har lansert AW800 som virker å være tung high-end. En matchende pre er vel nærmest et krav.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
913
Antall liker
532
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Eg kan nok også trygt kallast ein "MI-fanboy! Erfaringar med andre merker, byrjar å bli over 10 år sidan.

EC 4.7 fekk prøve seg mot MI 12 for ein del år sidan, hos "høgtalerprodusenten" Basund Audio.
Der var ingen tvil om at MI 12 grusa EC 4.7 på ALLE mulige parameter.

Effektforsterker MI 9 DMB var også med, men hadde nok ikkje tilstrekkelig "dempefaktor", til å kontrollere alle 3 høgtalerelementa.
At bassen - ein 15" Focal bil-sub-bass var kobla til 2 ohm, hjalp ikkje akkurat på dette.
Men kobla kun til mellomtone og diskant "sang" det veldig pent!

EC 4.7 er vel ikkje ansett som det beste som har komme frå EC. EC 4.5 og 4.6 vart vel vurdert som betre, alt då 4.7 vart lansert.
EC 4.8 har eg dessverre ikkje fått låne øyre til.
Håper EC kjem opp med ein skikkelig pre! Det fortjener merket virkelig!

Mvh Arild :)
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
913
Antall liker
532
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Eg har for øvrig ganske lenge nytta meg av den digitale volumkontrollen i Topping D70S, der Toppingen er kobla rett i Event Opal.
Ein svært kompetent kombinasjon vil eg påstå!

Men då eg kobla Topping D70S om til DAC, og satte inn MI 23.5A som pre, så vart det virkelig sving på sakene!
Ungane mine kommenterte det ganske enkelt med at "alt var betre - meir naturleg"! :)

Mvh Arild :)
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Jeg hadde en EC 4.7 for lenge siden, og den var veldig «soft» og manglet dynamikk og sprut. Aldri tenkt på EC-pre etter dette, men tenker jo at dette nødvendigvis må være i «pipeline» nå som man har lansert AW800 som virker å være tung high-end. En matchende pre er vel nærmest et krav.
Ja, her tipper jeg du har rett. Å lansere nye monoblokker til 400k paret uten å følge opp med en matchende pre blir feil. Nå har jeg ikke hørt dagens EC pre, men jeg hørte 2 timer på AW800 på Soundgarden, og den kontrollen de hadde nedover i bassen var alt annet en soft, mens den behagelige mellomtonen var in takt. Problemet er vel evt prisen på en evt matchende pre.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Er det ikke bare å måle alle disse for å finne ut hvem som er best?
MI 23.5 A er blitt målt her på forumet. Flere ganger, forskjellige plasser er det linket til.
MI måler ekstremt godt.

Men spiller enda bedre.
Og ja mitt anlegg ligg ute for salg.
Var tenkt å kjøpe båt.
Men er ikke prutbart. Ikke I hele tatt.
Fordi det er så bra og er det for dyrt for deg, får du kjøpe nytt da 😊
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.171
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Ja, kult når man streber etter å gjøre det så norsk som mulig, MI benytter for eksempel Noratel trafoer - Blant de beste og made in Norway. Ønsket også å bytte mine MI fronter i sølv til sort og fikk det av Roar bare få dager etterpå - De lages i Horten.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.428
Antall liker
35.212
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
På EC er det vel glassfronten som har reist lengst - den kommer helt fra østlandet i Norge, utenom det så er alt fra Tau i Rogaland.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Helnorsk er helnorsk.. åpner man topplokket er nok delene som brukes nedi der ifra samme opprinnelsesland..
I følge EC selv bruker også de norsk trafo. Kabinettet er visstnok også laget lokalt. Pluss at de faktisk lager noe selv på Tau. Så helt det samme som Kina er det ikke.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.428
Antall liker
35.212
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Spør igjen @skorob Har du besøkt EC på Tau - vet du hva du snakker om?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.075
Antall liker
16.955
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt MI 23.5 A på test i anlegget mitt 2 ganger. Jeg må si det er en meget god pre. Hadde jeg skulle hatt et rent 2 kanals oppsett uten subber, hadde den vært en kandidat.
 
Topp Bunn