EC 4.7 opp mot Abrahamsen V3.0

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Noen som vet hvordan disse er i en sammenligning, er kanskje tvillinger??
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Spec er vel (etter hukommelsen) rimelig like.
Abrahamsen har et elendig display og fjernkontrollen må "siktes inn", begge deler kan riktignok rettes på med en oppgradering hos Abrahamsen.
Electrocompaniet har en fjernkontroll som virker mye "billigere".
Electrocompaniet har idiotiske fysiske dimensjoner! Bredde 19" og ikke 43cm.
Abrahamsen har større gullklumper i fronten! :)
Electrocompaniet påståes å ha en motorstyrt volumkontroll, mens Abrahamsen har digital styring av volum.

Men det var lyden du var ute etter kanskje? Jeg har Abrahamsen, min svoger har Electrocompaniet, men vi har aldri A/B testet de i samme anlegg, men i våre ører har begge "EC-lyd"
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Har jo 4.7 og etter sigende er det flere som har skiftet til V3.0. Mitt spørsmål her er jo om dette løser det jeg er ute etter, strammere lydbilde (bedre separasjon) og bedre kontroll. Har jo alternativer men synes det er drøyt å bruke 30-50 laken på dette. Spørsmålet er jo om man må eller bør for å bli fornøyd.
 

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Innlegg
396
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
Har selv 4.7. og tenker oppgradering, har du tenkt på evt 4.8. Har du evt hørt 4.8 så du vet om forskjell på de 2.
Er det evt derfor du vil gå over til abrahamsen?

Hilsen Morten
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hvis du vil ha strammere lyd ville jeg ikke valgt abrahamsen v3.0. Den er mye lik i signatur som ec. Litt "pløsete".

Tror jeg ville satset på noe mer nøytralt. Roar malmin bygger en til deg billig :)
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Har selv 4.7. og tenker oppgradering, har du tenkt på evt 4.8. Har du evt hørt 4.8 så du vet om forskjell på de 2.
Er det evt derfor du vil gå over til abrahamsen?

Hilsen Morten

Ja har hatt 4.8 oppe i anlegget og den gir ikke det jeg er ute etter, det tror jeg ikke V3.0 gjør heller men prisen er vel ett fortrinn dersom den er litt annerledes i riktig retning.
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Hvis du vil ha strammere lyd ville jeg ikke valgt abrahamsen v3.0. Den er mye lik i signatur som ec. Litt "pløsete".

Tror jeg ville satset på noe mer nøytralt. Roar malmin bygger en til deg billig


Roar Malmin hørtes ut som en huggelig kar. Men, hva får man av han da tro??
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
ta en tlf.

92211000

Edit: Nå er det ikke sikkert at en ny forforsterker løser problemet ditt om anlegget ditt mangler punch i bunn.

Det kan være tusen ting... Bass er ofte ett akkustikk problem, evt at det ikke er nok kraft i elektronikken din.
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
Mener jeg har hørt at det skal være stor effekt av å bytte kondiser /evt. fjerne de som sitter på utgangen hvis man allikevel har dette i eff. forsterker, bytte av phonobøsninger, litt skifting av internkabling hvis dette er mulig, bytte av motstander i kritiske plasser osv, osv...
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Har Nemo blokkene med EMC1-Up og meget bra kabler.
Vet fra forsøk i anleget at attacket i bassen er der med riktig utstyr, bare så dyrt. Derfor forskes det, må ikke ha alt 100 % (akkurat nå ihvertfall :-\)
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Han jeg kjøpte min V3.0 av oppga 3 punkter som var hovedforkjel mellom disse to forforsterkerne:

1. Høyere oppløsning i mellomtonen.
2. Noe mer luft i diskanten.
3. Bedre dypbassgjengivelse.


Men dog ikke store forkjelen til at han ville ha oppgradert fra V3.0 til EC 4.7 (tau).


MVH
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Troya skrev:
Har Nemo blokkene med EMC1-Up og meget bra kabler.
Vet fra forsøk i anleget at attacket i bassen er der med riktig utstyr, bare så dyrt. Derfor forskes det, må ikke ha alt 100 % (akkurat nå ihvertfall :-\)
Hei,

har nå hatt Nemo og emc1-up og "meget bra kabler selv" tidligere (kabler har jeg fortsatt) og synes det var litt merkelig at ikke 4.8 var en stor forbedring fra 4.7.
Kjenner nå to som har kjøpt denne, og begge mener at spesielt i bassen/dynamiske så er den "mye bedre" som er relativt i hifi verden.
En annen rimlig inngangsbillet for ditt vedkommende som ihvertfall for meg når eg hadde EC (nemo og emc1-up) er å prøve/kjøpe en dCS delius eller Elgar dac og bruke din EMC1 som en ren transport med balansert digital kabel rett i dac'en og drive dine nemo direkte, det gav en helt annen dynamikk hos meg og hovedgrunnen til at jeg gikk over til fullt dCS utstyr som kilde senere. (dcs delius og elgar har nå blitt erstattet av nyere modeller og kan sikkert skaffes for en overkommlig pris brukt)
Jeg hadde den gang først 4.6, så 4.7, så en krell krc-3 som var bedre på dynamikk kontra 4.7, testet også linn klomax pre men den var ingen match hos meg.
EMC1 Up og Delius var som sagt sammen med Nemo en meget god kombinasjon hos meg, og den største forskjellen igjen var øking i dynamikk/bass området men den var til gjengjeld stor vil eg si

mvh
Geir
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
GFE, takk for et godt og konstruktivt innlegg.
Sjekker ut ditt råd her så får vi se.
Erfaring på kabling??
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Har erfart at jo kortere signalvei jo mer åpent og dynamisk blir det. Kanskje det var årsaken her også?

GFE skrev:
Troya skrev:
Har Nemo blokkene med EMC1-Up og meget bra kabler.
Vet fra forsøk i anleget at attacket i bassen er der med riktig utstyr, bare så dyrt. Derfor forskes det, må ikke ha alt 100 % (akkurat nå ihvertfall :-\)
Hei,

har nå hatt Nemo og emc1-up og "meget bra kabler selv" tidligere (kabler har jeg fortsatt) og synes det var litt merkelig at ikke 4.8 var en stor forbedring fra 4.7.
Kjenner nå to som har kjøpt denne, og begge mener at spesielt i bassen/dynamiske så er den "mye bedre" som er relativt i hifi verden.
En annen rimlig inngangsbillet for ditt vedkommende som ihvertfall for meg når eg hadde EC (nemo og emc1-up) er å prøve/kjøpe en dCS delius eller Elgar dac og bruke din EMC1 som en ren transport med balansert digital kabel rett i dac'en og drive dine nemo direkte, det gav en helt annen dynamikk hos meg og hovedgrunnen til at jeg gikk over til fullt dCS utstyr som kilde senere. (dcs delius og elgar har nå blitt erstattet av nyere modeller og kan sikkert skaffes for en overkommlig pris brukt)
Jeg hadde den gang først 4.6, så 4.7, så en krell krc-3 som var bedre på dynamikk kontra 4.7, testet også linn klomax pre men den var ingen match hos meg.
EMC1 Up og Delius var som sagt sammen med Nemo en meget god kombinasjon hos meg, og den største forskjellen igjen var øking i dynamikk/bass området men den var til gjengjeld stor vil eg si

mvh
Geir
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hva menes med "meget bra kabler"?

Hvilken type, og pris?

Det finnes jo ikke forskjeller på kabler!
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Ikke forsjell på kabler nei, he,he ;D
 
A

Audio Optimum

Gjest
Troya skrev:
Har Nemo blokkene med EMC1-Up og meget bra kabler.
Vet fra forsøk i anleget at attacket i bassen er der med riktig utstyr, bare så dyrt. Derfor forskes det, må ikke ha alt 100 % (akkurat nå ihvertfall :-\)
Hvis du vurderer pre i de eksemplene du nevner, hadde jeg heller spart litt ekstra.... Begge produktene du nevner, Nemo og emc fortjenner så gode par-hester som mulig....DCS er nevnt og det er ikke noe dårlig tips...koster litt, men ekstremt bra... Den gamle passive til Dp 7.3 også bra den nye, hmmmmmmmmm ??? .. Music First også ett tips ;)
GFE sitter nok inne på det beste tipset...Tror også han har over gjennomsnittet peiling på kombinasjoner Nemo etc... ;)

mvh
KP :)
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Troya skrev:
GFE, takk for et godt og konstruktivt innlegg.
Sjekker ut ditt råd her så får vi se.
Erfaring på kabling??
Hei,

Skal være litt forsiktig med bastante uttaleser her grunnet at det er så mye å velge imellom, og med et oppsett med monoblokker og dermed mest naturlig med lengre signal kabler en normalt og kortere ht kabler en normalt,så er det heller ikke så lett å teste så mye før kjøp.
Grunnen til at jeg havnet på kimber select serien i sølv var at jeg tidligere og da med full ec kombinasjon en tid brukte kimber KCAG som jeg synes var megt god i mitt oppsett.
Tror fortsatt at eg kunne levd lykkelig med disse, men for en tid tilbake så var det vel noen penger "som brant" og jeg kjøpte select 1130 og 3038 og byttet da ut kcag og noen audioquest dragon som jeg da brukte dobbel sett av i singelwiring.
Forskjellen, ja ka skal man si, synes nok det ble noe mer punch i bassen men usikker ellers, men så var det jo det med innspillingstid og alt det andre ca 1/2 parten tror på og andre mener er vrøl.
Uansett årsaken til select valget var også at eg safet litt siden eg var fornøyd med kcag.

Vedrørende andre merker, rimligere, åpen for at bedre kombinasjoner/rimligere finnnes, men testet altfor lite til å være bastant men har slått meg til ro med de jeg nå har.
Vedrørende digital kabel, selv brukte jeg MIT proline reference 110 ohm xlr, testet også min brors transparant reference digital for noen timer, men klarte ikke å høre noen forskjell på MIT og Transparant i mitt oppsett som nå var skiftet til dCS som kilde. (verdi-purcell-verona-elgar+)
På den nye dCS så bruker jeg kun firewire så det blir noe helt annet, og der er det vel heller ikke mye forskjellig å velge imellom.

Selv vil jeg da nødig bidra til en ny kabeldebatt, selv hadde jeg en aha opplevelse den gang jeg skiftet fra monster m1000 til kcag på EC oppsettet, ikke samme opplevelsen ved skifte fra kcag til select 1130 men tror det er ørlite bedre ;D

Mvh
Geir
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Audio Optimum skrev:
Troya skrev:
Har Nemo blokkene med EMC1-Up og meget bra kabler.
Vet fra forsøk i anleget at attacket i bassen er der med riktig utstyr, bare så dyrt. Derfor forskes det, må ikke ha alt 100 % (akkurat nå ihvertfall :-\)
Hvis du vurderer pre i de eksemplene du nevner, hadde jeg heller spart litt ekstra.... Begge produktene du nevner, Nemo og emc fortjenner så gode par-hester som mulig....DCS er nevnt og det er ikke noe dårlig tips...koster litt, men ekstremt bra... Den gamle passive til Dp 7.3 også bra den nye, hmmmmmmmmm ??? .. Music First også ett tips ;)
GFE sitter nok inne på det beste tipset...Tror også han har over gjennomsnittet peiling på kombinasjoner Nemo etc... ;)

mvh
KP :)
Hei KP,

Vedrørende EC og "gjennomsnitt peiling" så takker jeg for fine ord, skal imidlertid presisere at de EC produktene jeg hadde på forsterkersiden var først AW180 og deretter Nemo i de utgavene som var i handel før siste oppgradering/utgave, slik sett så kan sikkert de nye utgavene som har andre kondensatorer låte noe annerledes, har lagt merke til at mange som har oppgradert disse har vert fornøyd etterpå.
Når man hadde fullt EC utstyr så fikk man alltid høre at 4.7 ikke var på høyde med nemo og emc1-up og det var da naturlig å sjekke annet ut.
Dp som nevnt skal vist etter tester passe bra, men for meg så måtte det være en aktiv pre, var og er altfor avhenging av en fjernkontroll.
Dp har vel også en aktiv pre, men den kjenner jeg ikke så mye til.
Jeg brukte "lenge" en krell krc-3 også som spesielt på lavere volum gav en bedre dynamikk kontra 4.7, dette er viktig siden det er "slitsomt" å spille høyt for å få dynamikk.

Mvh
Geir
 
Topp Bunn