Ec 4.5 passet dårlig sammen med Sunfire 300~2

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Stereooppsettet mitt består av: Abrahamsen v6 -> Electrocompaniet ec 4.5 (med tinnfoliekondensatorer) -> Sunfire 300~2 -> B&W dm 604 s2.

Tidligere brukte jeg 2 stk NAD c270 effektforsterkere til å drive høyttalerene, men synes at det låt litt tynt.
Kombinasjonen med ec og sunfire fungerer veldig bra på lavt volum, men når jeg skrur opp blir det for mye bass. Jeg får dermed ikke spilt så høyt som jeg ønsker før basselementene begynner å lage ulyder.

Jeg vurderer derfor å bytte pre-amp for å få tilbake muligheten til å spille høyt. Mulighet for justering av bass er et pluss (gjerne med frekvensdeling). Har dere noen anbefalinger i ca samme prisklasse som EC 4.5 forsterkeren?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
;D Dude, how loud are we talking...?

Er det en bassport på disse høyttalerne? Isåfall, prøv å plugg denne med noe tja skumgummi...
Det demper bassen noget.
På Sunfire mener jeg det skal være "voltage output" = normal klang og "Current output" = fylding klang...
Så det skal altså være en setting/koblingsmåte på de som skal gi litt mer "nøgen" klang som man sier.

Ser du noget bakpå som skal tilsi dette? At det er slike muligheter?

Det er forøvrig en uhyggelig kraftig amp du har der, så ... pass på så du ikke smelter høyttalerne dine, for den ampen der, den smelter dem på ett blunk om du vrir for høyt... Den er sykt sterk...
Noe annet du kan gjøre er å trekke dem litt mer ut fra bakveggen... bassen skal bli mer level da og.



mvh
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Vi snakker ikke så veldig høyt. Hvis jeg kan spille like høyt som med nad forsterkerene uten at basselementene hopper ut av kassa, er jeg fornøyd. ;)
Høyttalerene står ca 50cm fra bakvegg og spiller bass i massevis. Problemet er at de får for mye effekt ved litt pådrag på volumkontrollen og gir en lyd som høres ut som om de prøver å slå lenger enn opphenget tillater. Jeg har prøvd med de tetteste skumputene som fulgte med høyttalerene, men ulyden kommer likevel på høyt volum.

Jeg har prøvd meg fram med å koble dem på spenning og strømutgangene, men får likevel for mye bass i forhold til diskant og mellomtone. Jeg får det volumet jeg ønsker hvis jeg kobler diskant, mellomtone og bass til spenningsutgangen, men da blir lyden for spinkel i det øvre registeret.

Du har rett i at det er en kraftplugg av en forsterker. Jeg måtte bytte til en tregere sikring for å klare startstrømmen når jeg plugger den i stikkontakten. :p
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Nå ser det ut som du har lagt opp til en litt feit lydkarakter her...
Tror en slankere effekt kan rette opp litt her.
Litt usikker på pre-ampen hvor mye den kan gjøre?
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
maskinisten skrev:
Hvilke innganger på effekt trinnet bruker du, du kan jo velge mellom balansert, normal og lab direct..?
Jeg bruker balansert inngang. Jeg har også brukt balansert fra ec med rca i andre enden koblet til normalinngangen uten at det ble noe stor forskjell av det.
Lab direct innganen har jeg ikke prøvd enda. Hva gjør den i forhold til normalinngangen?
 

maskinisten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2008
Innlegg
277
Antall liker
80
Sted
Meløy, den stille fjærding
RCA Lab Direct Inputs

The Lab Direct Inputs are directly coupled and will respond to voltages. The Lab Direct inputs have less components in the signal path than the Normal inputs, giving a more direct sound.

If you have high quality preamplifier which is reliable and stable with minimum DC offset. Use the Lab Direct inputs, otherwise use the Normal inputs

Det kan jo være et forsøk verd å prøve ihvertfall, personlig har jeg aldri prøvd disse.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her er det noe mer enn basselementene som skurrer… det er mulig jeg er treig, men har du sjekket at følsomheten hos Sunfire er kompatibel slik at EC ikke overstyrer, og at inngangsimpedansen hos Sunfire er minst 10-20x utgangsimpedansen hos EC. Helst >100x. Det er iallefall basale elektriske nødvendigheter for et lineært, vrengfritt og dynamisk resultat.

Det er forøvrig mange gode argumenter for å kjøpe apparater som er laget for å brukes sammen, så hvis du har en EC så er det vel fordi du liker EC-lyden? Da kjøper man EC effektforsterker også. Dersom du har Sunfire fordi du liker den så kjøper du Sunfire pre også. Man må velge, får ikke det beste av begge ved mix & match.
Synergi min gode mann, synergi… :)  det du har ramlet borti er vel det motsatte, både med EC/NAD og EC/Sunfire.
 

maskinisten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2008
Innlegg
277
Antall liker
80
Sted
Meløy, den stille fjærding
Jeg har engang prøvd EC 4.7 sammen med Sunfire 300~two, resultatet med kombinasjonen Sunfire 300~two / EC4.7 kontra kombinasjonen EC 4.7 / AW 250R ble først og fremst at bassen ble betydelig strammere med Sunfire 300~two.

Opplevde ingen 'ulyder' som trådstarter nevner innledningsvis, hvorvidt det er store forskjeller mellom EC 4.5 og EC 4.7 vet jeg desverre ikke.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Vidar P skrev:
Her er det noe mer enn basselementene som skurrer… det er mulig jeg er treig, men har du sjekket at følsomheten hos Sunfire er kompatibel slik at EC ikke overstyrer, og at inngangsimpedansen hos Sunfire er minst 10-20x utgangsimpedansen hos EC. Helst >100x. Det er iallefall basale elektriske nødvendigheter for et lineært, vrengfritt og dynamisk resultat.

Det er forøvrig mange gode argumenter for å kjøpe apparater som er laget for å brukes sammen, så hvis du har en EC så er det vel fordi du liker EC-lyden? Da kjøper man EC effektforsterker også. Dersom du har Sunfire fordi du liker den så kjøper du Sunfire pre også. Man må velge, får ikke det beste av begge ved mix & match.
Synergi min gode mann, synergi… :) det du har ramlet borti er vel det motsatte, både med EC/NAD og EC/Sunfire.
Takker for svar

Jeg har ikke sjekket noen tekniske specs på utganger og innganger, jeg har egentlig bare prøvd det som jeg har kommet billig over.
EC og nad var en ganske bra kombinasjon bortsett fra at det var kjedelig på lavt volum. ec og sunfire var en dårligere kombinasjon, men sikkert veldig artig med høyttalere som har større/kraftigere basselement. Lyden av ec og sunfire er pen og dynamisk på lavt volum, men basselementene må gi tapt når jeg skrur opp.
Målt med db-måler på telefonen min, begynner bassen å lage ulyder ved 100db. På sanger med mindre bass får jeg 120db uten ulyder.

Jeg ser for meg at det kan være lurt å invistere i ett par subwoofere som kan ta over den dypeste bassen for høyttalerene. Finnes det noen pre-amper med fin lyd som lar meg dele bort de laveste frekvensene fra høyttalerene og justere nivå på bass/diskant?


Ellers hadde det vært fint om folk kunne slutte å sende meg PMer om dyre kabler med fet og tynn lyd og andre voodooting.

Edit: Balansen på ec hadde blitt skrudd godt til høyre når jeg satt opp harmony one fjernkontrollen. Resultatet var at diskanten røk på høyre høyttaler når jeg skrudde opp til passelig lydnivå senere.
Jeg satt nettop opp en midlertidig løsning med current utgangen koblet til dm604s3 høyttalerene som jeg vanligvis bruker bak. Nå ble diskant og melomtone mye kraftigere. Det kan virke som om s3 er mer lettdrevne enn s2.
Er det mulig at jeg kan oppnå samme lyd ved å bytte ut 604 s2 i 604 s3?

 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Yngve; du burde adressere det egentlige problemet istedet for å satse penger på en kompensatorisk halvveisløsning som sub og highpass til hovedhøyttalere i dette tilfellet. Det er ikke høyttalerne dine som vrenger tror nå jeg da; i så fall ville de også ha vrengt med NAD på samme volum.

I beste mening; du burde enten sett om det er noe teknisk feil ved koblinger eller annet som forårsaker problemene; og hvis ikke så prøvd deg frem med forsterkersett som passet sammen, og sammen med dine kilder og høyttalere, og som du likte godt, og kjøpt et slikt. Det ville gitt deg bedre lydkvalitet for mindre penger. Tror nå jeg da.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Da har jeg fått testet lab direct. Det ble fyldigere lyd enn med xlr. Diskant og mellomtone ble mer grøtete, så jeg koblet tilbake til xlr før jeg hadde hørt ferdig en sang.

Etter opplevelsen med dm601s3 og bassene i 604 i kombinasjon, begynner jeg å lure på om nye høyttalere er veien å gå.
Swans 6.2 ser interessant ut med større basselement enn 604, men jeg har lest at mellomtonen ikke er like bra som b&w og det er mellomtonen jeg liker best med b&w. Noen forslag til alternative høyttalere som spiller fint med høy "partyfaktor"?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Med den høyttalerplasseringen du har der er det ikkke rart det blir bråk. Det er ikke feil tenkt å høre andre høyttalere, bare trekk dem litt ut fra bakvegg. Hifi kan være morro det om man bare tar seg litt tid og ikke handler i ørska.


Mvh. RS
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Oh, der har vi bildet ja...
Nå skal vi ta litt akkustikk fakta her... Bass forsterkes med 3 db per flate den har i nærheten av seg...
Så når du setter dem så inni hjørnet som der så får du 3 + 3 + 3 i "forsinket" avrulling i bassfrekvensene... 9db muligens!!!!
Så ja, ;D men bass er jo kult det!!!

Hva sier du R.S, jeg mener det kunne ha noe for seg å kle det øvre hjørnet opp mot taket der med litt bassdiffusorer...
det ville knærte flere db bass det! Skulle ikke endre stereofokus så mye heller...

Yngvejos, jeg tipper ulydene kommer fra den høyre høyttaleren din jeg om du spiller litt høyt... (sånn til høyre i bildet der..)

Stemmer dette, eller den rumler mer?

mvh
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Imperial skrev:
Oh, der har vi bildet ja...
Nå skal vi ta litt akkustikk fakta her... Bass forsterkes med 3 db per flate den har i nærheten av seg...
Så når du setter dem så inni hjørnet som der så får du 3 + 3 + 3 i "forsinket" avrulling i bassfrekvensene... 9db muligens!!!!
Så ja, ;D men bass er jo kult det!!!

Hva sier du R.S, jeg mener det kunne ha noe for seg å kle det øvre hjørnet opp mot taket der med litt bassdiffusorer...
det ville knærte flere db bass det! Skulle ikke endre stereofokus så mye heller...

Yngvejos, jeg tipper ulydene kommer fra den høyre høyttaleren din jeg om du spiller litt høyt... (sånn til høyre i bildet der..)

Stemmer dette, eller den rumler mer?

mvh
Lydene oppstår mest i høyre høyttaler ja. Hvordan kunne du se det? Og hvordan kan jeg kompansere for det?

Høyttalerene har kommet litt nærmere hverandre og veggen på det bildet for at kabelene skal rekke til bokhyllehøyttalerene.
Sånn står dem til vanlig:


Hva bør jeg bruke til diffuser i hjørnet, hvor stort areal bør det dekke og skal jeg ha det på begge veggene og tak?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Hvordan jeg ser at det er den høyre høyttaleren?
Den står på kanten av veggen, og "puster" på rommet jeg anntar er en gang bak veggen der.
Så den får ikke noe romforsterking siden den står så åpent.... med store membranutslag som følge... - short version..

Det å kle hjørnet i taket der har med andre ord ikke noe for seg, i første omgang siden det er den andre høyttaleren som sliter...

Det er ikke alltid det blir slik, så rommet ditt, dets dimensjoner og slik jobber litt mot deg akkurat i øyeblikket...

Nå skal jeg være ustyrtelig kjedelig å anbefale deg å kjøpe deg selv en julegave!!!
http://www.getbettersound.com/

Det som kan være lurt nå er å lære litt...
for det er alltid lurt før man kaster gryn på ett litt vrient problem...
Jeg har ikke noen kjapp enkel løsning desverre...

Du har en lite idelle plassering av høyttalerne, tror jeg , så jeg slenger meg på R.S sin dom...
Høyttalerplasseringa er problemet...

Read the book! ;D Den er bra!
Og så får du en kjapp oversikt over alternativene du har.
Blir mye lettere å ta ett valg da.

---
Du har høyttalerne på spikes ser jeg...
Det er ett forslag jeg har da... selv om det kanskje høres litt søkt ut... ta dem bort fra den høyre...
Legg en tynn flis med skumgummi under fremre kant av høyre høyttaler, kan også prøve med en mikrofiberklut...
Slik at den tilter litt bakover, si en 1.5 til 2 grader...
På noen B&W høyttalere har dette den effekten at de strammer bassen litt...
It's a longshot... ::)
I bakkant kan du legge klingfilm, en liten flik, så høyttaleren ikke gnisser i gulvet eller noe...
Ikke spill høytt med en gang, hev volumet opover og lytt periodisk etter ulyder...

Hvis de kommer, this ain't workin'... ::)

mvh
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Takker for et interessant og informativt svar. Bakom høyre høyttaler er det en gang som er 1,5m dyp. Høyttaleren står like ved siden av gangen sånn at den ikke har noe fri luft bak seg.
Jeg skal prøve meg frem med og uten spikes og med forskjellig vinkling av høyttaleren.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Ta en skrutrekker å sjekk at alle skruer og slikt er faste på begge høyttalere også... spesiellt de som holder basselementa.

mvh
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Det tok litt tid før jeg fikk testet forslagene deres siden jeg presterte å skaffe meg en hund som er redd for musikk.
Å skru av spikes på høyre høyttaler hjalp lite eller ingenting. Det var ingen forskjell når jeg vinklet høyre høyttaler litt opp med et teppe.
Jeg kunne spille litt høyere uten ulyder når jeg hadde strammet skruene på elementene. Det var faktisk venstre høyttaler som hadde mest løse bolter. Den verste måtte skrus 2 runder før den satt.
Jeg kunne øke volumet en del etter dette (nok til at lyset blinker i takt med musikken). Takk for tipset. :) Men jeg har fremdeles tendenser til ulyd fra høyre høyttaler.

Kan det være en ide å montere demping av noe slag i forbindelse med gangen ved siden av høyre høyttaler?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Noe jeg pleier å gjøre med høyttalere, er å sørge for at fyllet, eller det akustiske dempemattene inni ligger helt symmetrisk inni hver høyttaler. Så, pleier jeg å sørge for att all internkabling også ligger likt i hver høyttaler, og stripser dem sammen og slik.

Det er mulig at du har en bassnode eller noe rett ved der den høyre høyttaleren står. Det kan vær ulyden som oppstår det..
Så det med den boken er for at du skal få innsikt i å se på rommet/oppsettet og se om det noe du kan gjøre oppstilllsmessig.
For det beste er nemlig å lære seg nok til å se hva du trenger å¨gjør, det kan ta ett par mnd å pløye en bok å lese litt på akkustiske forum og slik, det kan det. Men når du har lært deg det, da fikser du denne biffen!

Det kan være at du skal prøve å endre oppsettet ditt og...

Hva om du tar en vegg, en flate, så setter du høyttalerne opp mot dem, ca 60-70 fra veggen, og spiller...
De må stå symmetrisk og like langt fra alle flater... sånn iforhold til sidevegger...
Om du ikke får ulyder, er det høyre som kan ha ett problem der den står...
Noe annet du kan gjøre er å bytte om plasseringen til høyre og venstre høyttaler. Kanskje det hjelper.
---

Så kan man også gjøre noe som heter 270 rotasjon av elementer..
Med dette mener jeg at om elementer har 4 skruer, så kan de roteres 90 grader og 90 grader til (180) og (270 grader) før de igjen står tilbake på plass i hullet sitt...

Grunnen til dette er at det hender att talespolen gnisser i magnetgapet på elementet, og noen ganger kan man rotere dem for å få dem til å bli mer i balanse...
Dette er grunnet produksjonsvariasjoner.

Så man starter med den øverste bassen. Trekker den ut av hullet sitt og vrir den 90 grader til venstre... prøver...
ble ulyden borte? Og vrir litt til osv, så prøver man den nedre bassen... det er bare en 7-8 kombinasjoner av plasseringsmuligheter som man skal innom , så dette er overkommelig...

Så kan man teste om f.eks bassporten sitter fast som den skal, er den løs, er det noe løst inni høyttalern , ett bakpanel..
Slik fortsetter man... (bl.a om akustastuffmatta/mattene er i kontakt med indre munning av bassporten blir det problem..
Det skal ikke være noe i nærheten av den inni kabinettet.. fri pust takk!
Mye man kan prøve vøtt... ;D

mvh
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Jeg hører at jeg har mye prøving og feiling forran meg. Det var kanskje ikke så dumt å skaffe en hund som hater høy lyd likevel. :p
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Hehe...
Det som er med slike problem, er at de kan være vriene nøtter å knekke... det er alltid der man leter sist man finner ... ::)
løsningen ikke sant? ;D

mvh
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Nå er ny diskant montert og hunden har vent seg til høy lyd.
Noen tips til akustiske forbedringer for å slippe "kasselyd" fra høyre høyttaler?
Kan det være en ide å henge opp en tykk gardin forran gangen ved siden av høyttaleren?
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
R.S. skrev:
Med den høyttalerplasseringen du har der er det ikkke rart det blir bråk. Det er ikke feil tenkt å høre andre høyttalere, bare trekk dem litt ut fra bakvegg. Hifi kan være morro det om man bare tar seg litt tid og ikke handler i ørska.


Mvh. RS
Har ikke du gjort noen vellykkede grep i forhold til EC 4.5 (4.6?) på tweaking fronten? Kanksje du kan gi noen tips?

Med all respekt til trådstarter er ikke dette en veldig god forforsterker i original stand, uansett mye å hente her vil jeg tro.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Holmium skrev:
R.S. skrev:
Med den høyttalerplasseringen du har der er det ikkke rart det blir bråk. Det er ikke feil tenkt å høre andre høyttalere, bare trekk dem litt ut fra bakvegg. Hifi kan være morro det om man bare tar seg litt tid og ikke handler i ørska.


Mvh. RS
Har ikke du gjort noen vellykkede grep i forhold til EC 4.5 (4.6?) på tweaking fronten? Kanksje du kan gi noen tips?

Med all respekt til trådstarter er ikke dette en veldig god forforsterker i original stand, uansett mye å hente her vil jeg tro.

Denne lille dingsen var opprinnelig dvs. under utvikling svært mye mer vellydende enn hva den endte opp som i produksjonsutgave. Dette hovedsaklig på grunn av de helt utrolig lite vellydende kondensatorene noen(?) har satt inn for DC-filterering. Her har man ikke lyttet, kun valgt etter kondensatortype og "spart" penger. Det samme preger de svært simple inn- og utgangene. Disse bitene må oppgraderes.
Trådstarter opplyser at hans 4,5 er utstyrt medtinnfoliekondensatorer, det henviser til de av meg anbefalte Intertechnik KP-SN tinnfolie. Disse forvandler 4,5`en totalt.


Mvh. RS
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Prøv og bytte om på høytalerne.
Det kan også være en feil et sted med elektronikken eller kabler.
litt oksydering kan være nok. Gå over høyre kanal.
Se om feilen følger høytaleren.
Mulig et bass elementene er delvis sprengt også.
prøv å trykke de "forsiktig" inn sakte og fort til de nesten bunner.
Hører du skraping er talspolen brent. (Sprengt element, evnt bytt ut)
Jeg er ikke helt på G med det derre rommet er dritt konklusjonen.
Tror ikke det er årsaken til blopping i element(ene) på den ene høytaleren.
 

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Innlegg
144
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
flytt,dt rommet er en katastrofetil ditt anlegg. evt,selg 4,5.
 
Topp Bunn