e182cc (6463 preamp)..

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.133
Antall liker
10.599
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Dobbelpost.... Lagde en tilsvarende under AN vennetråden.

Mekket en 6463 krets igår for å teste i preampen.

Bakgrunnen var en "blindtest" fra Indonesia med en haug med preamper og der var det en super enkel e182cc krets som kom seirende ut.
http://www.tubelover-indonesia.com/daftarblindtest.htm
Hvor mye man skal legge i det er selvsagt usikkert men jeg ønsket å teste.

Samtidig så fikk jeg et lite problem med preampen (5687 kretsen) som jeg måtte fikse uansett. Ser ut for at den ene koblingskondisen (0.1 AN paper in oil) har tatt kvelden. Er jo kjent for å kortslutte endel av de desverre. Derfor måtte den under skalpellen uansett.


Siden jeg har endel 6463 rør (og det er ~nesten kompatible med e182cc... ) liggende kopierte jeg kretsen og brukte 6463 rør. Bruker AN 2W tantaler og NOS beyschlag 2W motstander
 

Vedlegg

Karlsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
84
Antall liker
7
Spännande.
Du borde bygga upp ett par kort till så du kan jämföra lite.
Tex 5687 kretsen BHO använder, 12AU7 paralell osv.
Är ju lätt att ändra B+ på din PSU och du kan använda samma utgångskondisar på alla kort så det blir ingen dyr affär.
6SN7 kretsen till A-N är absolut värd att pröva ut med. Har blivit possitivt överaskad av den.
Kanske mest för att jag inte trodde på den. Lycka till och ha kul!

Mvh
O

Ps. Vad är det som felar din anläggning?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.133
Antall liker
10.599
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jo det er spennende. 12au7 parallell har jeg i dacen. Liker den også. Er litt "guffe" i den.
5687 som du refererer til har jeg på papiret. Mulig den skal testes.

6sn7 har jeg testet da jeg hadde en m2 line ihus en stund. Men jeg ble ikke helt dus med den. Den var riktignok ikke spekket med tantaler og slikt. Bare standard komponenter.


Orisene er solgt. Koblet fra og venter på henting. I tillegg er jeg lei av å sitte alene i kjellerstua med musikken min så det er blitt mer "bakgrunnsmusikk" i stua. Og der har jeg pr.idag. 2 forskjellige diy høyttalere som jeg spiller på.

I tillegg så hviler Quad II'ene og nå er det en klasse D sak, samt en modifisert kina EL84 sak det spilles på når det gjelder effektsiden...





Så det er litt så som så på hifi fronten, men så er det da sommer og fint vær :)
 

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Er det ikke spennende at noe så enkelt kan virke så bra?
Hvis du har så mye som et snev av brum, kan du bytte ut 1k motstanden mellom filterkondensatorene (den etter 330 ohm) med en choke. Ser ut til at du har plass.
Siden du har 330 ohm etter likeretter røret går det bra med 50uF, men en så stor kondensator etter et rør er helt på grensen.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.133
Antall liker
10.599
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, bare linjekretsen som jeg bruker. Til psu er det Audio Notes M2 psu som benyttes. 258Vdc.
Bruker ikke samme psu som på skjema over for min del.



mvh
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Moro dette Bambadoo! :D

Jeg benytter meg av kretsen til BHO som Karlsson nevner.
I mine ører var det klart en oppgradering.
Mindre støy, mere luft, oppløsning, hurtighet som sammen gir en øket dynamikk. ;D
Rolfozzy bruker vel samme løsning tror jeg.

Har desverre ingen bilder. :-[
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.133
Antall liker
10.599
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, har vært litt fram og tilbake nå.

Har gått tilbake til denne kretsen etter 5687 kretsen til AN med opter.

Uansett så har jeg noen Anode chokes liggende. Ikke noe dyre fancy saker, men skal etter sigende være helt ok.

Så til spørsmålet.
Skal de erstatte 10k anode motstand eller settes i serie før eller etter den motstanden? Evt. skal verdien på den reduseres?

Hvordan virker og bestemmes dette egentlig?

Choken har Ri=2.2 kohm.

Jeg byttet og da følte jeg lyden ble litt "hard" og krass.
Ved å sette den før anode motstanden så ble det mindre hardt, men litt hardere spillestil enn med kun motstand.

Ved begge tilfeller ble det økt gain og tildels mye bedre dynamikk.

Regner også med at chokene skal jordes til chassis/stjernejord. Det har jeg ikke gjort enda og innføring av anode choke medfører litt brum/støy.

Noen synspunkter?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Choke + resistor eller resistor + choke er ganske ulike kretser!!

Tenk på hva rørets anode "ser" når den kikker opp mot strømforsyningen.

I tilfellet der anoden "ser" choken.
Det første du beregner er rørets dc-arbeidsforhold når det ikke er noe signal tilstede. Da bruker du chokes dcr til å beregne hvilken strøm som går over røret i arbeidspunktet, og hvilken spenning anoden og katoden får. Dette kan du.
Når det gjelder ac-forhold så har choken høy impedans overfor ac svingninger, i mega Ohm klassen tror jeg. Derfor vil forsterkningen i røret legge seg helt opp i mot "mu". Denne ac-impendansen som choken har er derimot ikke helt den samme for alle frekvenser. Den faller med økende frekvens. ( Når gutta snakker om anodechoke og golden tone er det litt dette fenomenet de opplever.) Derfor vil ikke "anodens last" være helt den samme over frekvensspekteret. Hvis du tenker deg en lastlinje i rørets datablad vil denne altså være ganske horisontal for de lave frekvensene, men ha mere "tilt" for høyere frekvenser.

I tilfellet der anoden ser resistoren:
Nå er dc forholdene i røret satt av B+ spenningen, resistoren på 10K, og katode - resistoren. Du finner lett arbeidspunktet til røret ut i fra deres verdier. AC-impedansen anden nå "ser" er 10K + chokens dcr (hvis du har satt choken i serie med 10K resistoren uten en kondis til jord imellom). Nå vil lastlinjen man kan tegne i et datablad med anodekurver ha mere "tilt" (altså mindre linearitet/ mer forvrengning) enn med anodechoken, men samtidig vil lastlinjen være mere lik for alle frekvenser.
Tja - dette var kort forklart.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Tips:

Ta frem rørets datablad og se om du kan få til et oppsett med LED som bias og CCS på anoden. Du vil da oppleve at forforsterkeren spiller helt hinsides annerledes (and I do not say "better") enn med resistorer, choker og stor kondensator på katode/jord.

Det jeg opplever at skjer sånn lydmessig er at "timingen", smekk, trøkk, rytme og spesielt bakgrunndetaljer i musikken kommer til sin rett på en helt annen måte. Pga at kretsen også blir langt mer lineær vil også lyden bli litt strammere og lysere, og det kan jo være negativt i og for seg. Dette skjer også fordi mellombassen blir strammere og mindre fyldig, men samtidig bli dypbassen blir hinsides bra. Du får den ikke bedre i en rørkrets, basta.
Mange liker nok anodechoke - løsningen bedre, og kanskje med god grunn, men du som mekker høytalere også har kanskje veldig mye å hente på maks linearitet i en forforsterkerkrets?

CCS kretsens kvalitet er selvfølgelig avgjørende. Mange av kretsene som sirkulerer på nettet har kanskje dårligere høyfrekvens - egenskaper enn en god anodechoke. Kitsene fra KandKaudio er bra, ikke alt for dyre og kommer i posten når du forventer det.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Bilde fra blindtesten. De leker ikke butikk de gutta her ;)



Edit: Bortsett fra han til venstre som ser ut som en ateist på gudstjenste.
Puma
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
"Jeg byttet og da følte jeg lyden ble litt "hard" og krass."

Min erfaring er at når en får dårligere lyd KAN det være at den nye koplingen avslører feil en ikke har hørt før andre plasser i kjeden.

VH. Bernt
 
Topp Bunn