Høyttalere Dyrere aktive høyttalere, en enda bedre vei til enda bedre lyd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Nå vet ikke jeg hvordan de gjorde det i København, men i Sandvika hadde de gjort alle målingene i mens senteret var åpent og med vifteanlegget i drift. Da er det i utgangspunktet dømt til å bli feil/dårlig. Min erfaring er at støygulvet må være så lavt som overhode mulig og det må ikke være noe som skrangler under målingen som skal ligge til grunn for DSP korreksjonen.
    Mye viktig å passe på for å få en god grunnleggende måling for kalibrering. Husker godt EHED på messen i Horten. DEQX og et godt støyende ventilasjonsanlegg var god oppskrift til veldig snodig lyd.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Bare kjapt ang dette med varme og elektronikk osv: Selv har jeg i flere år levd med de aktive DM10 fra engelsk AVI. Kommer stadig tilbake til å lytte til musikk på dem, etter å ha prøvd ut andre ting og ikke blitt fornøyd (fordi jeg har lett etter den klarheten jeg får hos AVI men med bedre spredning og dypere bass). Dette er høyttalere som bryter med en del prinsipper for hva jeg anser som optimal høyttalerdesign - firkantet kasse og flat baffel med harde vinkler, ingen synlige tegn på styring av spredning/direktivitet, analogt aktivt filter og ikke eq gjennom DSP, m.m. Likevel har de i mine ører en klarere og renere lyd on-axis fra mellomtonen og opp, med større evne til detaljgjengivelse, enn veldig mye annet jeg har hørt (gitt riktig posisjonering og ikke alt for lang lytteavstand, vel å merke).

    De har vært MYE i bruk. Men har aldri opplevd varme som noe stort problem, selv om det er AB-forsterkere og jeg gjerne lytter opp til to timer av gangen. Etter å ha lyttet lenge er jo bakplaten varmere, men aldri sånn at jeg ikke kan ta på den. Men er kanskje forskjell på konstruksjoner med masse forsterkere innebygd som skal avgi pluss minus 1000 watt (Kii, Devialet m.fl.), kanskje også med DSP-boards som også kan avgi varme, og konstruksjoner med to enkle forsterkere inni boksen som stort sett lunter rundt på ca 1 watt på normalt lyttenivå.

    Sånn perseptuelt har jeg heller aldri tenkt over at det høres annerledes ut etter et par timer, når man må anta at det har utviklet seg en del varme, enn i begynnelsen av en lyttesession når de er kalde, og opplever heller ikke at de høres nevneverdig annerledes ut i dag enn da jeg fikk dem. Det betyr jo ikke at det ikke ER forskjeller - det kan det godt være at det er - bare at jeg aldri har merket noe eller tenkt over det.

    Ja, jeg forstår at det er et problem i prinsippet med varmeutvikling og innebygd elektronikk. Men om det er et problem sånn i praksis? Tja. Mine fem cent.
     
    Sist redigert:

    extenso32

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    18
    Bare kjapt ang dette med varme og elektronikk osv: Selv har jeg i flere år levd med de aktive DM10 fra engelsk AVI. […].
    Som du vet, Olav2, har jeg også "storebrødrene" DM12. Ifølge AVI er de konstruert med en "rear acoustic wall" for å skille elementer og elektronikk. Jeg vet ikke om dette handler om varmeutvikling, skjerming mot støy eller en kombinasjon.

    https://avihifi.com/products.html#dm12
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sånn perseptuelt har jeg heller aldri tenkt over at det høres annerledes ut etter et par timer, når man må anta at det har utviklet seg en del varme, enn i begynnelsen av en lyttesession når de er kalde, og opplever heller ikke at de høres nevneverdig annerledes ut i dag enn da jeg fikk dem. Det betyr jo ikke at det ikke ER forskjeller - det kan det godt være at det er - bare at jeg aldri har merket noe eller tenkt over det.

    Ja, jeg forstår at det er et problem i prinsippet med varmeutvikling og innebygd elektronikk. Men om det er et problem sånn i praksis? Tja. Mine fem cent.
    I praksis er dette et langt større problem i passive konstruksjoner hvor delefrekvenser og filtersteilheter påvirkes av temperaturen i høyttalermotorer og delefilterkomponenter. Etter en time eller to på litt volum har man en helt annen høyttaler enn den man startet med ved romtemperatur. I en aktiv høyttaler forsvinner hele det problemet. Det gjør ikke noe om den blir litt varmere.

    Ønskereprise:
    https://sound-au.com/lr-passive.htm#s3.3
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man lærer så lenge man lever! Aktiv drift ftw! ;)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Grimm er de absolutt beste aktive jeg har hørt, sammen med Beolab 5
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Har hørt mye aktivt som nevnes her , det meste topp lydprodukter ,Avantgarde Acoustic Zero XD bør sjekkes ut om aktive ht vurderes.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bare kjapt ang dette med varme og elektronikk osv: Selv har jeg i flere år levd med de aktive DM10 fra engelsk AVI. […].
    Som du vet, Olav2, har jeg også "storebrødrene" DM12. Ifølge AVI er de konstruert med en "rear acoustic wall" for å skille elementer og elektronikk. Jeg vet ikke om dette handler om varmeutvikling, skjerming mot støy eller en kombinasjon.

    https://avihifi.com/products.html#dm12
    Kan jeg spørre hva DM12 koster?
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.908
    Antall liker
    1.915
    Sted
    Sortland
    Triplemaudio.pl var eneste forhandler jeg fant etter et raskt søk, der er de priset til 15650 zloty = Nkr.: 37 396.
    AVI DM10 ca kr 25000 og AVI DM5 ca 14k.
    DM10 og DM har innebygd preamp - så det er en skikkelig altiett-pakke. ( All forsterkning er analog, om det betyr noe.)
    Da ble prisene relativt rimelig egentlig.
    Med et lite lyttekott og i praksis nærfelt-lytting er dette høyst interessant - så takk for alle bidrag i tråden :)
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Anlegget mitt, som jeg tror hører til i denne tråden, ble konstruert av Syncrolux den gangen han drev semi-profesjonelt.
    Forsterkerne mine er montert i H-baffelen. Ganske luftig i en H-baffel. Enkelte vil mene at lytteavstanden hos meg er nærfelt. 1,8 m er vel ikke det? Hva angår bruk av DSP så er delefilterene mine gjort med det, og anlegget er fireveis. Enhetene er impulsresponskorrigert, men det er ingen romkorreksjon i tidsdomenet. I frekvensdomenet kan man godt si at de er romkorrigert, evt. ørekorrigert. Skulle bare mangle. Jeg hører på alt mulig unntatt danseband og tørt brød.
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.908
    Antall liker
    1.915
    Sted
    Sortland
    Hva kan man si om denne videoen?....
    Han har bare ett argument; Det blir overflødig å skifte effektforsterkere for å 'matche' høyttalerne/rommet. Om det er en del av hobbyen så er man selvsagt ikke i målgruppa for slike høyttalere.
    Ellers skinner det igjennom at han ikke har tro på at høyttaler-produsenter som Elac, PCM, Genelec, Focal, osv helt vet hva de holder på med når de setter forsterkeren inn i høyttalerne. Tror han at utviklingsavdelingen hos PCM ringte første treff på google når de søkte etter 'amplifier' og ba dem sende over noe de kunne sette inn?
    Den tiraden med 'I think', 'I believe' osv blir bare latterlig.
     

    extenso32

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    18
    Bare kjapt ang dette med varme og elektronikk osv: Selv har jeg i flere år levd med de aktive DM10 fra engelsk AVI. […].
    Som du vet, Olav2, har jeg også "storebrødrene" DM12. Ifølge AVI er de konstruert med en "rear acoustic wall" for å skille elementer og elektronikk. Jeg vet ikke om dette handler om varmeutvikling, skjerming mot støy eller en kombinasjon.

    https://avihifi.com/products.html#dm12
    Kan jeg spørre hva DM12 koster?
    Jeg kjøpte fra butikken Five Ways, for AVI selger ikke lenger direkte. Det ble cirka 35.000 kr.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har et par indiske mid field «billigmonitorer» i form av Sonodyne SM200ak, utrolig hvor mye lyd man kan få for lite penger.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg skjønner absolutt idéen med en ferdig "pakket" aktiv høyttaler som bare trenger 230vac og en enkel signalkabel. Jeg brukte halve dagen på å koble opp anlegget fra vanlig passiv til semi-aktiv drift. Det blir bokser og kabler rundt om i en salig røre. Ikke minst å lodde rca-overganger på db25-kablene.:p

    Så kommer 100.000,-s spørsmålet: Hvorfor har jeg ikke bare kjøpt et par gode aktive høyttalere i stedet?

    Vel, jeg har lest og surfet bittelitt rundt på diverse aktive høyttalere. Hvis jeg skulle kjøpt meg et par gode aktive høyttalere innenfor det jeg anser som en overkommelig personlig prisramme, hadde det enten stått mellom ATC SCM-40A til rundt 90K for paret (og med 6,5" basselement). Dog er det mid-elementet man virkelig vil ha og betaler for. Alternativet hadde vært Dutch&Dutch 8c til noenlunde samme pris. (Runder kanskje 100K nytt? Dog ligger det et par på børsen nå.)

    Anyway: Akkurat nå koser jeg meg med fundamentet 4x18" IB-suber gir sammen med Buchardt S400 med aktiv deling og DSP via miniDSP. Prismessig havner vi vel omtrent på samme nivå - litt alt ettersom. Jeg tror uansett at det koster litt å få det lille ekstra, og at det er en lydverden som strekker seg videre og oppover fra de billigste løsningene... Om løsningen jeg har valgt er bedre enn noe annet - det er ikke sikkert, men jeg har kunnet migrere skjønnsomt fra passiv til aktiv drift uten å måtte starte helt fra bunn - og med en grei returbillett tilbake.
    20191102_185640 (2).jpg
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg skjønner absolutt idéen med en ferdig "pakket" aktiv høyttaler som bare trenger 230vac og en enkel signalkabel. Jeg brukte halve dagen på å koble opp anlegget fra vanlig passiv til semi-aktiv drift. Det blir bokser og kabler rundt om i en salig røre. Ikke minst å lodde rca-overganger på db25-kablene.:p

    Så kommer 100.000,-s spørsmålet: Hvorfor har jeg ikke bare kjøpt et par gode aktive høyttalere i stedet?

    Vel, jeg har lest og surfet bittelitt rundt på diverse aktive høyttalere. Hvis jeg skulle kjøpt meg et par gode aktive høyttalere innenfor det jeg anser som en overkommelig personlig prisramme, hadde det enten stått mellom ATC SCM-40A til rundt 90K for paret (og med 6,5" basselement). Dog er det mid-elementet man virkelig vil ha og betaler for. Alternativet hadde vært Dutch&Dutch 8c til noenlunde samme pris. (Runder kanskje 100K nytt? Dog ligger det et par på børsen nå.)

    Anyway: Akkurat nå koser jeg meg med fundamentet 4x18" IB-suber gir sammen med Buchardt S400 med aktiv deling og DSP via miniDSP. Prismessig havner vi vel omtrent på samme nivå - litt alt ettersom. Jeg tror uansett at det koster litt å få det lille ekstra, og at det er en lydverden som strekker seg videre og oppover fra de billigste løsningene... Om løsningen jeg har valgt er bedre enn noe annet - det er ikke sikkert, men jeg har kunnet migrere skjønnsomt fra passiv til aktiv drift uten å måtte starte helt fra bunn - og med en grei returbillett tilbake.
    Vis vedlegget 558924
    Kanskje jeg kunne og skulle elaborere bittelitt: Jeg nevnte ATCs middome som et kjøpsargument alene. Jeg vil si det samme om Buchardts diskantløsning i S400. Den er en keeper. På reservebenken sitter EAR-861 og Lavry DA-11. Nypris for disse er vel rundt 100K samlet (og de er fortsatt i salg - noe om vitner om godt grunndesign). Jeg digger begge disse produktene, men det viser også hvor bra diskantløsningen i Buchardt S400 er. Jeg kan fint gå ned i ytelse på DAC/amp på denne løsningen.

    Igjen - hvor i billigsegmentet finner man slike tradeoffs?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Han har nok et godt poeng med den innebygde forsterkeren i aktive høyttalere. Om man har behov for store mengder effekt og strøm, og ikke liker klasse D som jo må være lov, så kan det vanskelig eller umulig la seg gjøre å bygge inn slikt i et høyttalerkabinett. Man har heller ingen som helst peiling på hva som befinner seg der inne. Litt som å kjøpe en flott bil men som du aldri får sett motoren eller noe teknikk på. For mange mannfolk er nok dette en veldig god grunn til å styre unna.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    For å i hva jeg lytter til i øyeblikket:
    Dave Matteews Band/The central park concert/

    Wow, jeg eldes. Klarer snart ikke lese noenting som helst.

    Til kjernen av spørsmålet:
    Jeg ønsker å kunne lytte til slike skiver som dette på adekvat nivå uten å måtte dukke ned bak sofaen p.g.a. stikkende diskant eller overdrevent ullen og boomy bass.

    Ja, jeg begynner å bli gammel. Klarer knapt å skjønne noen ting som helst lenger...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Det er mye hifi som får en til å føle at man sitter på nåler i frykt for hva som kan komme. Jeg har den opplevelsen ganske ofte på messer.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvis man trenger en form for musikalsk referanse:
    Dave Matthews Band: "what you are".
    siden jeg kjører pro-amper, så blinker det i ledsene/diodene etterhvert som vi nærmer oss limit/klipping.

    Enjoy:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    MANGEL PÅ UTVALG I AKTIVE HØYTTALERE?

    Kanskje min observasjon er feil, men jeg sitter igjen med inntrykket av at mange føler det skorter på utvalg av aktive høyttalere. La meg bruke to selskaper, som jeg liker å promotore pga. dere sympatiske no-nonsense-holdning til lyd og utstyr og bruken av det, for å diskutere bredden i utvalget av aktive høyttalere.

    Det første selskapet er Genelec. Deres minste høyttaler veier 1,5 kg stykket. Deres største, med to 18-tommere, veier over 100 ganger så mye. Genelec leverer alle høyttalere i svart utførelse, stadig flere i hvitt og en hel del i all verdens farger (RAL-kartotek). De har også et subwoofer-program, som går fra 19 kg og opp til 150 kg. Nå har de også en lavfrekvensmodul på 70 kg som leverer høy grad av direktivitet nedover i frekvens (W371).

    Det andre selskapet er Geithain, en produsent med røtter tilbake til Øst-Tyskland. Et «kjedelig» no-nonsense-selskap som har levert til tyske kringkastere og studioer i årtier. Deres minste aktive veier 3 kg stykket, deres største 51 kg stykket. Også Geithain har et subwoofer-utvalg; den minste veier 19 kg, den største 41 kg.

    Mens Genelec lager sine mindre høyttalere i aluminium (de mindre opp til 8361a), bruker de MDF i de større. Geithain har derimot et utvalg av ulike tresorter for dem som liker slik finish. Begge produsenter har koaksialhøyttalere og løsninger for god direktivitet nedover i frekvens. Og høyttalerne kan plasseres hvor som helst; nær vegg, langt fra vegg, i tak, på vegger osv.

    Både Genelec og Geithain har høyttalere hvor elektronikk og DSP kan plasseres utenfor høyttalerboksen.

    Det finnes flere no-nonsense-produsenter, men disse to har på sett og vis utmerket seg ved å gjennom årtier å kun snakke om det som betyr noe for lyden i stedet for kabler, klokker, DACer og slikt.

    Med andre ord er det vanskelig å se hvorfor det skal være vanskelig å finne aktive høyttalere som passer ens lydlige behov.

    Hvis skepsisen til aktive høyttalere i realiteten skyldes andre ting - som farge, materialvalg og design - så er det kanskje mest hensiktsmessig å bruke dette som forklaring på «skepsisen»? For når «smak» blir ens veiviser i lydspørsmålet, så blir det fort slik at man trenger butikker med et utvalg på 1000 høyttalere. Men er det da lyden eller noe annet man i utgangspunktet var på jakt etter?

    :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    For all del, spennende merker, og det finnes flere, men hvor mye virkelig spennende som tar seg godt ut i stua har du å velge i om du skal ha noe aktivt vil 75-150k? Og om dette konkurrerer med passive høyttalere til 50-100k, hvor mye mer er det ikke å velge i der?

    Jeg føler på mange måter at du åpner innlegget for å argumentere mot at utvalget er svært begrenset, og etterpå presenterer du ingen argumenter for nettopp dette, men snakker nærmest om noe helt annet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Usikker på om Genelec har overbevist så mange mange audiofile på messer. De har stilt på slike messer i flere år. Verken undertegnede eller kamerater som har vært med har opplevd de som noe bedre enn tilsvarende passive. Kanskje heller tvert imot, de har kommet ganske langt ned på listen.

    Kombinasjonen av små kasser, små elementer med et ganske kjedelig industri design blir ikke veldig imponerende. Måten de tuner høyttalerne på stusser jeg også veldig over. I tillegg har de slitt med åpenbare hørbare resonanser på disse messene, men usikkert hvorvidt det skyldes konstruksjonen eller rommet.
    Uansett, jeg tviler på at folk flest har fått opplevelsen av at aktive monitorer gir så mye mer for pengene enn passive etter disse demoene.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.646
    Sted
    Liten by
    Dette er jo veldig subjektivt, som også tråden gir inntrykk av.
    Og jeg må jo legge til, vi snakker nå om de dyrere høyttalerene. Slik at de som er ute et litt billig lyd ikke skal bli desillusjonerte. :cool:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    For all del, spennende merker, og det finnes flere, men hvor mye virkelig spennende som tar seg godt ut i stua har du å velge i om du skal ha noe aktivt vil 75-150k? Og om dette konkurrerer med passive høyttalere til 50-100k, hvor mye mer er det ikke å velge i der?

    Jeg føler på mange måter at du åpner innlegget for å argumentere mot at utvalget er svært begrenset, og etterpå presenterer du ingen argumenter for nettopp dette, men snakker nærmest om noe helt annet.
    For budsjettet opp til 150k får du eksempelvis 2 stk. 8361 pluss 7380 sub. Da spiller du kontrollert opp til 120 dB. Eventuelt 2 stk S360 med sub 7380:

    https://www.genelec.com/8361
    https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-master-studio-monitors/s360-sam-studio-monitor
    https://www.genelec.com/7380a

    Samtlige (inkl. den nye W371, https://www.genelec.com/w371) blir å høre hos Benum i morgen for dem som ønsker å høre høyttalerne i praksis og ikke bare lese spesifikasjoner:
    https://www.hifisentralen.no/forume...4-bli-med-pa-norgeslansering-med-genelec.html

    Genelec har også 1238 med 15 tommers woofer pluss S7380 innenfor budsjettet:

    https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1238a-sam-studio-monitor

    Genelec 1234 havner litt utenfor budsjett, på ca. 200k:

    https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1234a-sam-studio-monitor

    Geithain har disse innenfor budsjettet du nevnte (men da trenger du dac i tillegg):

    https://www.me-geithain.de/de/rl-801k.html
    https://www.me-geithain.de/de/rl-901k.html

    Om dette passer inn i din stue, vel det har med smak å gjøre. De gustibus non est disputandum :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Usikker på om Genelec har overbevist så mange mange audiofile på messer. De har stilt på slike messer i flere år. Verken undertegnede eller kamerater som har vært med har opplevd de som noe bedre enn tilsvarende passive. Kanskje heller tvert imot, de har kommet ganske langt ned på listen.

    Kombinasjonen av små kasser, små elementer med et ganske kjedelig industri design blir ikke veldig imponerende. Måten de tuner høyttalerne på stusser jeg også veldig over. I tillegg har de slitt med åpenbare hørbare resonanser på disse messene, men usikkert hvorvidt det skyldes konstruksjonen eller rommet.
    Uansett, jeg tviler på at folk flest har fått opplevelsen av at aktive monitorer gir så mye mer for pengene enn passive etter disse demoene.
    Hvis Genelec spiller med små høyttalere, som så sammenliknes med mye større bokser og woofere, da er det ikke rart at de små skiller seg ut. Størrelse teller. Men det vet du jo godt.

    Går du litt opp i størrelse, til en Genelec 1238, med 15-tommers woofer, får du et sett med stereohøyttalere inkl. dac, forsterkning og DSP til ca. 120k. Er det dyrt?

    https://www.musicstore.com/en_LV/EUR/Genelec-1238-APM/art-REC0013341-000

    Fordelen med utstyr i pro-segmentet er at det er ferdig prutet og utstyret er lagd for å (mis)brukes, samtidig som det er reparerbart i årevis fremover. Man overlever ikke i dette segmentet uten at kunden føler han får noe av verdi. Men du vet jo dette også, så jeg skjønner ikke helt hva det rasjonelle argumentet er for passive høyttalere med massevis av bokser.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Enig med deg, Svart-Hvitt, i at disse store Genelec’ene ikke er dyre.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Enig med deg, Svart-Hvitt, i at disse store Genelec’ene ikke er dyre.
    Ja, på pris er det vel vanskelig å kritisere pro-segmentet?

    Så hva skyldes skepsisen?

    Der jeg tror en del pro-høyttalere skiller seg fra høyttalere i konsumentsegmentet, har med direktivitet å gjøre. Genelec forsøker å maksimere direktelyden når de gir råd om lytteavstand, se side 15-16 i denne brosjyren:

    https://www.genelec.com/sites/default/files/immersive_audio_brochure_180806_web_0.pdf

    En rekke lyttetester indikerer at forbrukere foretrekker en hel del rombidrag, og da blir designløsningen fort annerledes enn om direktelyden skal maksimeres. Det finnes altså gode grunner til at en del misliker pro-høyttalere; man liker kanskje et visst rombidrag, mens direktelyd føles uvant?

    Sjekk anbefalt lytteavstand på de små Genelecene som skuffet Orso . Vi snakker om en anbefaling på rundt 1 meter, maks 2. Da låter de fort annerledes enn større bokser som er ment å spille slik at rommets bidrag blir betydelig.

    Hva angår direktelyd vs rombidrag, merk at JBLs M2 tapte mot Revels Salón i en lyttetest. Kanskje det skyldtes Salonens designvalg, som var mer rettet mot konsumenter og ikke profesjonelle lydfolk? Direktivitet, direktelyd vs rombidrag teller.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Vi får håpe det gir noen svar i morgen. Jeg er vel en av de som ikke helt har fått taket på Genelec.

    Geithain har jeg hørt under kontrollerte former i et studio i, var det Fredrikstad tro? Det imponerte.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    For all del, spennende merker, og det finnes flere, men hvor mye virkelig spennende som tar seg godt ut i stua har du å velge i om du skal ha noe aktivt vil 75-150k? Og om dette konkurrerer med passive høyttalere til 50-100k, hvor mye mer er det ikke å velge i der?

    Jeg føler på mange måter at du åpner innlegget for å argumentere mot at utvalget er svært begrenset, og etterpå presenterer du ingen argumenter for nettopp dette, men snakker nærmest om noe helt annet.
    For budsjettet opp til 150k får du eksempelvis 2 stk. 8361 pluss 7380 sub. Da spiller du kontrollert opp til 120 dB. Eventuelt 2 stk S360 med sub 7380:

    https://www.genelec.com/8361
    https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-master-studio-monitors/s360-sam-studio-monitor
    https://www.genelec.com/7380a

    Samtlige (inkl. den nye W371, https://www.genelec.com/w371) blir å høre hos Benum i morgen for dem som ønsker å høre høyttalerne i praksis og ikke bare lese spesifikasjoner:
    https://www.hifisentralen.no/forume...4-bli-med-pa-norgeslansering-med-genelec.html

    Genelec har også 1238 med 15 tommers woofer pluss S7380 innenfor budsjettet:

    https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1238a-sam-studio-monitor

    Genelec 1234 havner litt utenfor budsjett, på ca. 200k:

    https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1234a-sam-studio-monitor

    Geithain har disse innenfor budsjettet du nevnte (men da trenger du dac i tillegg):

    https://www.me-geithain.de/de/rl-801k.html
    https://www.me-geithain.de/de/rl-901k.html

    Om dette passer inn i din stue, vel det har med smak å gjøre. De gustibus non est disputandum :)
    Også skriver du enda et innlegg om hvor godt du liker Genelec, men det er fortsatt ikke et argument for at utvalget er stort.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    For all del, spennende merker, og det finnes flere, men hvor mye virkelig spennende som tar seg godt ut i stua har du å velge i om du skal ha noe aktivt vil 75-150k? Og om dette konkurrerer med passive høyttalere til 50-100k, hvor mye mer er det ikke å velge i der?

    Jeg føler på mange måter at du åpner innlegget for å argumentere mot at utvalget er svært begrenset, og etterpå presenterer du ingen argumenter for nettopp dette, men snakker nærmest om noe helt annet.
    For budsjettet opp til 150k får du eksempelvis 2 stk. 8361 pluss 7380 sub. Da spiller du kontrollert opp til 120 dB. Eventuelt 2 stk S360 med sub 7380:

    https://www.genelec.com/8361
    https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-master-studio-monitors/s360-sam-studio-monitor
    https://www.genelec.com/7380a

    Samtlige (inkl. den nye W371, https://www.genelec.com/w371) blir å høre hos Benum i morgen for dem som ønsker å høre høyttalerne i praksis og ikke bare lese spesifikasjoner:
    https://www.hifisentralen.no/forume...4-bli-med-pa-norgeslansering-med-genelec.html

    Genelec har også 1238 med 15 tommers woofer pluss S7380 innenfor budsjettet:

    https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1238a-sam-studio-monitor

    Genelec 1234 havner litt utenfor budsjett, på ca. 200k:

    https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1234a-sam-studio-monitor

    Geithain har disse innenfor budsjettet du nevnte (men da trenger du dac i tillegg):

    https://www.me-geithain.de/de/rl-801k.html
    https://www.me-geithain.de/de/rl-901k.html

    Om dette passer inn i din stue, vel det har med smak å gjøre. De gustibus non est disputandum :)
    Også skriver du enda et innlegg om hvor godt du liker Genelec, men det er fortsatt ikke et argument for at utvalget er stort.
    Nå er du litt vanskelig. Jeg brukte Genelec som eksempel fordi jeg kjenner selskapets tankegang godt og fordi de har en presentasjon i morgen for dem som ønsker å høre på ting i praksis. Men for ett selskap å være mener jeg Genelecs produktserie dekker så å si alle lydlige behov. Og så betoner jeg at det finnes flere selskaper som Genelec, og da begynner utvalget å bli overveldende fra aktivsiden.

    Hovedpoenget mitt er at man fra rasjonelt ståsted kommer til veis ende med aktive høyttalere. Det finnes ingen lydlig sett rasjonelle grunner lenger for å foretrekke passive oppsett basert på store bokser. Samtidig ser jeg at mange har preferanser for nettopp passiv drift og mange, store bokser. De gustibus non est disputandum! (https://en.m.wikipedia.org/wiki/De_gustibus_non_est_disputandum).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Vi får håpe det gir noen svar i morgen. Jeg er vel en av de som ikke helt har fått taket på Genelec.

    Geithain har jeg hørt under kontrollerte former i et studio i, var det Fredrikstad tro? Det imponerte.
    Det var Kråkerøy :)

    Fint rom med god lyd!

    Høyttalerne, Geithains RL 801 K, var soffitmonterte inn i veggen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn