Høyttalere Dyrere aktive høyttalere, en enda bedre vei til enda bedre lyd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det kan se ut som vi bør ha en liten tråd om de litt dyrere aktive høyttalere også.
    For enkelhets skyld, la oss si alt som koster over 6000 kroner, og det er jo en del produkter :cool:

    Så, hva er den store forskjellen mellom "billig"/nybegynner aktive høyttalere og de litt dyrere.
    Såvidt jeg har forstått av tråden med billige aktive, så er det aktiv deling mellom elementene som er den store forskjellen (DSP)?
    Jeg tenker at det rette stedet å diskutere teknikk, fordeler og ulemper, samt de store forskjellene mellom billig og dyrt er i denne tråden og ikke i den andre tråden. Alle vi som er i den billige enden av skalaen på aktive høyttalere vet veldig godt at det er store forskjeller og at man som oftest får hva man betaler for. Som oftest! ;) Det finnes unntak og det er de vi skal finne, ikke sant?


    Jeg tar med innlegget til Auditor som en start, det var mange gode og velbegrunnede tips der:
    -PMC Result 6 er noe dyrere enn det som ønskes evaluert her, men den er verd det- og mer dertil. Dette er studiohøyttalere, og de legger ikke skjul på det heller. Ekstremt avslørende, men ufeilbarlig musikalske til sin pris. Legger du 30 K på bordet for disse- ink XLR-kabler og stativene- har du en virkelig vei til god lyd, uten store bokser i stua. Det du istedet får er et anlegg som viser deg hva du egentlig har. Så BÅNN ærlig at det er en fryd, men aldri øretrettende på noen som helst måte. Aldri. De viser musikken som den egentlig er, som musikere og teknikere ville vise den. Og du ønsker bare en ting: Mer musikk!! SKREMMENDE gode.
    PMC Result 6.png


    -GENELEC G-TWO: Finlands svar på de engelske multikunstnerne. Låter noe mer nøytralt- typisk nordisk i dynamikken også- men har effektive plasseringsbrytere og en noe lavere pris. Kommer også i fruevennlig hvitt Knallbokser med et fullstendig dødt alukabinett og passe kraftige forsterkermoduler. Veldig musikalske, men ikke så fleksible på partnere som PMCene er.
    GENELEC G-TWO.png


    -Kipsch The Sixes: Klassisk rocker, full av funksjoner. Låter beintøft hvis du kan leve med kompromissene og tar høyde for dem i matchfasen. Feks. med en Rega Intro. Mer spilleglede enn high-end.
    Kipsch The Sixes.png



    Listen så langt er som følger:
    PMC Result 6 (25.000-30.000 kroner/par)
    Klipsch The Sixes (8.990 kroner/par)
    Genelec G Two BMM (4.995 kroner/stk)
    SCM150 Anniversary (265.000 kroner/par, som man trygt kan si ligger i den øvre delen av sjiktet)
    KEF LS50W (19.990 kroner/par, mine favoritter så langt)
    Event Opal (16.000 kroner/par, Thomann...så MVA kommer i tillegg?)
    Piega 501 Wireless (42.000 kroner/par)
    Grimm Ls1 (180.000 kroner/par)
    AVI DM10 (ca 25.000 kroner/par)
    AVI DM5 (ca 14.000 kroner/par)

    Hva med disse:
    Bowers & Wilkins 705 S2 (ca.21.000 kroner/par)
    Klipsch RF-7 III (ca. 46.000 kroner/par)
    Elac Navis ARB-51 (ca. 24.000 kroner/par)
    Kii Audio Three (125.000-135.000 kroner/par)
    KEF LSX (11.990 kroner/par)
    Quadral Aurum Alpha (16.000 euro, ca. 160.000 kroner)
    System Audio Legend 40 Silverback (42.000 kroner/par)

    Følg Auditor sitt eksempel og begrunn dine valg, da er det lettere for andre å finne sine høyttalere.
    Trur eg!
    :rolleyes:


    LINK til de under 6000 kroner: Her er de billige alternativene.
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    SA Silverback 40 og 60 virker spennende
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dette er det siste paret jeg hadde av kjøpe høyttalere før jeg konverterte til DIY.
    Da jeg kjøpte dem for ca. 5 år siden kosta de 21.000,- paret.

    Event_Opal_actieve_studio_monitor_set_overview.png


    Review;
    https://www.soundonsound.com/reviews/event-opal

    Jeg tror ingen forhandlere finnes her på berget i dag, men de kan vel bestilles hos thomann.de eller lignende.

    Vellydende monitorer med beryllium diskant i de første versjonene (som jeg hadde)
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    KEF LS50W er jo en epokedefinerende høyttaler.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    De dyreste aktive jeg har hørt nok av til at jeg har kunne danne meg et inntrykk er Kii THREE BXT System. Spilte veldig tøft og med kirurgisk fokus og pin pointing av intrumenter, men det var ikke helt min kopp te:) For meg ble det litt for mye ”hifi" og ikke nok musikk!

    Har også så vidt lyttet til Piega Premium aktive og de viste potensiale, men har ikke hørt nok til å si noe mer.

    Edit: Har lyttet en god del til Kef LS 50 og de er jo veldig lett å like:)
     
    Sist redigert:

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Det var jo nettopp en egen tråd her for Billige aktive ht, som JBL 3xx
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hadde jeg vært velstående så skulle jeg hanket inn et par av disse.
    MEGET anstendig lyd til kompakthøyttaler å være. Flott finish/materialvalg også.
    http://atcloudspeakers.co.uk/hi-fi/loudspeakers/anniversary-editions/scm150-anniversary/


    Jeg tror alle disse aktive dyrere studio høyttalerne - tenker da "main monitorer" - er meget avanserte.

    Når man ser i prissjiktet fra 60 - 70.000 og oppover per stk. så høres det mye ut, men med dette har man jo alt innebygget også da - langt mer avansert enn tradisjonelle "ferdig oppsatte" forsterkere uten noen form for tilpasninger av lyden slik monitorene har.

    Well, eksemplet du har hentet koster adskillig mer enn summen jeg her nevnte, men jaggu får en mye fra denne sum penger - målt opp mot tilsvarende separate hi-fi komponenter.

    ID Musikk tar 65.000 norske per stk. for Genelec 1238A - må være verdt hver eneste krone. Den med 12-tommer (selvfølgelig) mindre, stort nok for mange.​
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Herlig!! Ante ikke at du hadde tilnærmet anstendige ht's! :D
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her kan man vel egentlig si alle gode passive høyttalere gjort aktive, så har vi vel dekket det vi trenger? :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    KEF LS50W er jo en epokedefinerende høyttaler.
    Enig! Den låter helt utrolig bra, men trenger (etter min mening og bare en lytt), en sub. Men jeg falt pladask for lyden fra den.

    KEF LS50 wireless.png
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hva kan man si om denne videoen?
    Såvidt jeg skjønner, så ser Steve dette fra en erketypisk audiofil sitt ståsted, men allikevel? Dette minner om en gammel manns raljering om noe han ikke helt skjønner eller liker.


    Eller er det noe her jeg ikke har fått med meg?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    KEF LS50W er jo en epokedefinerende høyttaler.
    Fullstendig enig! Og sammen med egnede (!) subber, trolig fortsatt epokedefinerende for de som (også) vil ha full realisme i musikkens grunntoner. Det felles diskant/mellomtone driverne til KEF må tilhøre klodens toppsjikt - av frekvensområdene de gjengir.

    De aktive studie monitorene Event Opal (med kl. A/B forsterkere), fra den verdensledende Australske mikrofonprodusenten Røde (som jeg også selv benytter), tror jeg mange med relativt kostbart utstyr ville fått hakaslepp av - om de koblet disse opp i stua si.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva kan man si om denne videoen?
    Såvidt jeg skjønner, så ser Steve dette fra en erketypisk audiofil sitt ståsted, men allikevel? Dette minner om en gammel manns raljering om noe han ikke helt skjønner eller liker.


    Eller er det noe her jeg ikke har fått med meg?
    Han har jo rett i følgende punkter:
    1. Du må sende hele høyttaleren inn dersom det skjer noe med elektronikken
    2. DSPen vil bli utdatert teknologisk med årene. Det har vært et problem frem til nå i alle fall
    3. Elektronikken generer varme noe som potensielt kan føre med til bl.a. høyere termisk forvrengning for høyttalerelementene. Selv mange klasse D forsterkere generer ganske mye varme


    Så har du noen mer tvilsomme punkter som han nevner:
    1. Høyttalerprodusentene har ikke kompetanse på elektronikk. Det betyr lite slik jeg ser det siden de kan kjøpe inn ferdige løsninger fra andre
    2. Bevegelser fra høyttalerne påvirker elektronikken lydmessig negativt. Det er særdeles tvilsomt
    3. Det er ikke plass til noe annet enn klasse D forsterkere. Kan ikke se det er negativt med tanke på hvor lav forvrengning klasse D har nå, men derimot kan man diskutere hvorvidt hvilke strømforsyning osv. man får plass til. Mitt inntrykk er at det særdeles sjelden produsentene av aktive høyttalere bruker topp elektronikk
    4. Du kan ikke matche med egen lyd fra elektronikk. Delvis sant, men du kan endre lyden langt mer med DSP

    Den beste løsningen er dog helt klart aktivt med elektronikken på utsiden. Men det kommer trolig aldri til å nå et stort marked og blir vel en nisje.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Hva kan man si om denne videoen?
    Såvidt jeg skjønner, så ser Steve dette fra en erketypisk audiofil sitt ståsted, men allikevel? Dette minner om en gammel manns raljering om noe han ikke helt skjønner eller liker.


    Eller er det noe her jeg ikke har fått med meg?
    Slike "halvtom kopp" mennesker vil du alltid finne. Jeg levde utmerket med et sett Avantgarde Solo i flere år, daglig drift - uten antydning til problemer.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Han har jo rett i følgene punkter:
    1. Du må sende hele høyttaleren inn dersom det skjer noe med elektronikken
    2. DSPen vil bli utdatert teknologisk med årene. Det har vært et problem frem til nå i alle fall
    3. Elektronikken generer varme noe som potensielt kan føre med til bl.a. høyere termisk forvrengning for høyttalerelementene. Selv mange klasse D forsterkere generer ganske mye varme.
    Nja.....

    Det betyr jo svært lite for de fleste om du må sende en enhet eller 2 enheter til rep. De færreste sitter med reserve komponenter i samme prisklasse? Og det er jo en dårlig argument, etter mitt skjønn. Det betyr jo at alle burde ha for- og effekt-forsterker og at alt av integrert må kastes på røysa... :rolleyes:

    Om en høyttaler låter bra, hva betyr det at DSP'en blir utdatert?

    Jeg har til dags dato aldri sett en klasse D forsterker (jeg bruker PA utstyr) som generer så mye varme at det skulle påvirke noe annet? Men jeg har heller ikke sett alt...
     
    Sist redigert:

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Han har jo rett i følgene punkter:
    1. Du må sende hele høyttaleren inn dersom det skjer noe med elektronikken.
    Det betyr jo svært lit for de fleste om du må sende en enhet eller 2 enheter til rep. De færreste sitter med reserve komponenter i samme prisklasse? Og det er jo en dårlig argument, etter mitt skjønn
    .
    Ja, og siden aktive løsninger er så kostnadsbesparende - så har man kanskje råd til et par JBL 305 i backup?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Han har jo rett i følgene punkter:
    1. Du må sende hele høyttaleren inn dersom det skjer noe med elektronikken
    2. DSPen vil bli utdatert teknologisk med årene. Det har vært et problem frem til nå i alle fall
    3. Elektronikken generer varme noe som potensielt kan føre med til bl.a. høyere termisk forvrengning for høyttalerelementene. Selv mange klasse D forsterkere generer ganske mye varme.
    Nja.....

    Det betyr jo svært lit for de fleste om du må sende en enhet eller 2 enheter til rep. De færreste sitter med reserve komponenter i samme prisklasse? Og det er jo en dårlig argument, etter mitt skjønn. Det betyt jo at alle burde ha for- og effekt-forsterker og at alt av integrert må kastes på røysa... :rolleyes:

    Om en høyttaler låter bra, hva betyr det at DSP'en blir utdatert?

    Jeg har til dags dato aldri sett en klasse D forsterker (jeg bruker PA utstyr) som generer så mye varme at det skulle påvirke noe annet? Men jeg har heller ikke sett alt...
    1. Kjipere hvis høyttalerne har litt størrelse for sending. Dessuten vil jo gjerne elektronikk ryke etterhvert før eller siden, og da er man en del mer låst når den sitter inni høyttaleren. Og hva om produsenten ikke finnes lenger?
    Et annet spørsmål er levetiden på elektronikken når den sitter inni et kabinett. Det er kanskje nettopp derfor det velges større kompromiss på elektronikken med færre watt og mindre PSUer.

    2. Det kan jo hende den kan låte enda bedre med bedre DSP/DAC.

    Hypex Ncore moduler med solid PSU utvikler f.eks ganske mye varme. Det er ikke tilfeldig at vi har valgt en temperaturstyrt vifteløsning til forsterkeren vi har utviklet med Ncore moduler. Det gir mye lenger levetid.
    https://www.vera-audio.com/product.php?product_id=1

    Man kan ikke si med sikkerhet at en diskant ikke blir påvirker av varmen når den allerede får termisk forvrengning uten noe elektronikk inni kassen. Det er en velkjent problemstilling.

    En high-end løsning er IMO helt klar med bruk av ekstern elektronikk, men med ulempen av flere bokser.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hva med KEF LSX vs LS50w?

    Vis vedlegget 558729

    Noen som har sammelignet?
    Det må jo være en forskjell i bass, siden kassene til LSW er halve størrelsen. Men hva med lyden?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    1. Kjipere hvis høyttalerne har litt størrelse for sending. Dessuten vil jo gjerne elektronikk ryke etterhvert før eller siden, og da er man en del mer låst når den sitter inni høyttaleren. Og hva om produsenten ikke finnes lenger?
    Et annet spørsmål er levetiden på elektronikken når den sitter inni et kabinett. Det er kanskje nettopp derfor det velges større kompromiss på elektronikken med færre watt og mindre PSUer.

    2. Det kan jo hende den kan låte enda bedre med bedre DSP/DAC.

    Hypex Ncore moduler med solid PSU utvikler f.eks ganske mye varme. Det er ikke tilfeldig at vi har valgt en temperaturstyrt vifteløsning til forsterkeren vi har utviklet med Ncore moduler. Det gir mye lenger levetid.
    https://www.vera-audio.com/product.php?product_id=1

    Man kan ikke si med sikkerhet at en diskant ikke blir påvirker av varmen når den allerede får termisk forvrengning uten noe elektronikk inni kassen. Det er en velkjent problemstilling.

    En high-end løsning er IMO helt klar med bruk av ekstern elektronikk, men med ulempen av flere bokser.
    Jeg er fremdeles litt nja.......

    Med så mye PA utstyr som er aktivt og så lite feil (som jeg kjenner til), så tviler jeg på at det vil skje så mye.
    De fleste vil nok kjøpe små aktive som LS50W eller lignende, ser ikke noe problem med å sende slikt.

    Argumentet om noe blir bedre er søkt. Da må vi for all del ikke kjøpe surround utstyr, forsterkere med innebygget alt mulig rart, DAC'er og ikke minst netterksspillere!

    Hvilken varme? Jeg har enda ikke kjent noen klasse D forsterker som bli noe særlig varmere enn kroppstempratur? Har du? Hvilke klasse D amper er det?

    Dette er ikke argumenter mot å kjøpe aktive høyttalere. Det er argumenter man må tenke på uansett hva man kjøper. Kjøper man ny teknologi, så kommer det garantert noe nyere om litt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er fremdeles litt nja.......

    Med så mye PA utstyr som er aktivt og så lite feil (som jeg kjenner til), så tviler jeg på at det vil skje så mye.
    De fleste vil nok kjøpe små aktive som LS50W eller lignende, ser ikke noe problem med å sende slikt.

    Argumentet om noe blir bedre er søkt. Da må vi for all del ikke kjøpe surround utstyr, forsterkere med innebygget alt mulig rart, DAC'er og ikke minst netterksspillere!

    Hvilken varme? Jeg har enda ikke kjent noen klasse D forsterker som bli noe særlig varmere enn kroppstempratur? Har du? Hvilke klasse D amper er det?

    Dette er ikke argumenter mot å kjøpe aktive høyttalere. Det er argumenter man må tenke på uansett hva man kjøper. Kjøper man ny teknologi, så kommer det garantert noe nyere om litt.
    Selvsagt langt mindre problem med veldig små høyttalere, men det var jo ikke det jeg skrev.

    Argumentet om noe blir bedre er søkt. Da må vi for all del ikke kjøpe surround utstyr, forsterkere med innebygget alt mulig rart, DAC'er og ikke minst netterksspillere!
    Blir litt forskjell på å sende inn en integrert forsterker eller surroundreceiver enn et par med Beolab 90 eller 50 :)
    DSC_0001.jpg


    Hvilken varme? Jeg har enda ikke kjent noen klasse D forsterker som bli noe særlig varmere enn kroppstempratur? Har du? Hvilke klasse D amper er det?
    Som jeg skrev i forrige innlegg så bli temperaturen fra en god klasse D forsterker som Ncore med en god strømforsyning høy. En temperatur på forsterkermodulen kan fint komme opp mot 80-90°. Du vil brenne deg dersom du tar på PSUen.

    Og som sagt, mange diskant elementer får allerede ulinær forvrengning som resultat av de blir varme etter noe bruk. Da er det åpenbart at det ikke optimalt å få ytterligere varme fra elektronikk. Hvor mye dette faktisk påvirker kan man kun vite dersom det måles. Har ikke sett noen gjort det.

    Resultatet er trolig at man vil nesten alltid bruke mindre kraftige forsterkere i slike høyttalere. Det innebærer jo et kompromiss. Eneste jeg har sett som bruker høykvalitets forsterkere i aktive høyttalere er Kii Three. De har til gjengjeld hatt en del problemer med elektronikken også. Hva det skyldes vet jeg derimot ikke.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    KMK_1

    Fersking
    Ble medlem
    15.10.2019
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Til salgs!

    [ url]Link til annonse fjernet. Ikke tillatt. [ /url]
     
    Sist redigert av en moderator:

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Blir litt forskjell på å sende inn en integrert forsterker eller surroundreceiver enn et par med Beolab 90 eller 50 :)
    Hvis jeg hadde Beolab 90 så ville jeg ærlig talt forventet at B&O sendte en mann hjem til meg ved feil. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Å montere inn en forsterker i et høyttalerkabinett, uten at varmen går inn i selve kabinettet, bør da være verdens minste problem for de som måtte forsøke.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso har helt rett. En klasse D forsterker på tomgang avgir ca 2-3 % av den maksimale effekten som varme. Målinger av Ncore viser at de varmeste områdene når en temperatur på 45-60 grader på tomgang, altså uten last, avhengig av layout og kvalitet på kjølepasta. Disse tallene ser helt annerledes ut når man drar på med effekt, for selv om klasse D er et sted mellom 85-93% effektiv vil 7-15% av feks 100w være ganske hett i en lukket kasse etterhvert.

    En høyttaler med god utnyttelse av aktiv drift er avhengig av en forsterker per driver, og i de fleste tilfeller vil det da være minst 3 forsterkere innestengt i samme eske som damper varme. I Kii Three sitt tilfelle er det 6 stk.
    Kii har plassert alle forsterkere på aluminiumsplatene i kabinettene som fungerer som varmeavledere, og ved ivrige lyttesesjoner har kabinettene faktisk blitt så varme at jeg ikke har klart å holde hånden på dem mer enn et par sekunder. De som tviler kan finne nærmeste sub med plate-amp og legge hendene på den etter den har vært på en stund.

    Så joda, klasse D blir varmt det også. Kef har plassert klasse A-B forsterker på diskanten på ls50w og må derfor ha kjøleribber for å ikke smelte hele kassen.

    Ang sending av høyttalere; jeg måtte sende Kii til Nederland etter forsterkersvikt (!). Jeg hadde selvsagt ikke kassene lenger, så måtte låne av en annen kar. Pga feilutfylte dokumenter ble ting stående fast i tollen i månedsvis, så den prosessen endte opp med å ta 10 mnd før jeg fikk de tilbake.
    Grunnen til forsterkersvikt var feilproduksjon fra Hypex som gjorde at feildimensjonerte komponenter brant av.

    Hadde forsterkerne vært utenfor høyttalerne kunne jeg åpnet lokket, tatt bilde og fått tilsendt ny modul på dagen. Evnt levert de på nærmeste elektro-rep butikk. Det er to ting som er problematisk for elektronikk; varme og vibrasjon. Objektivt sett er det da ikke den beste idéen å plassere elektronikken i en varm, vibrerende kasse. Det fungerer fint, helt til det ikke gjør det.

    Poenget med termisk forvrengning er udiskutabelt i mine øyne. Drivere/motorer liker ikke varme og derfor konstrueres de på en måte som sørger for at mest mulig varme ledes vekk. Inne i en kasse med mange forsterker-moduler er det ikke særlig hjelp å få fra luften rundt, så mye varme blir aldri avledet = høyere vreng.

    Poenget er at den beste måten å drive aktivt vil alltid være å skille forsterkerne og høyttalerne fra hverandre slik at begge deler får bedre arbeidsbetingelser.
    Det er en grunn til at JBL M2 kommer med separate forsterkere, de ønsker ikke flere tusen watt innestengt i en badstu :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg får en følelse av at man lager problemer som ikke eksisterer her.
    Å vise til ekstrem løsninger som de færreste har råd til eller bryr seg om er ikke gode argumenter for å ikke kjøpe aktivt!
    Det er fordeler og ulemper med det meste og man må tenke gjennom hva man gjør og hva man vil ha.
    Ny teknologi vil alltid forbedres og gamle produkter vil synke i pris dersom det gjøres kvantesprang i teknologien. Et eksempel er Dolby Pro Logic vs Dolby Digital. Der ble de gamle produktene nesten "ubruklige" og falt ekstremt i verdi. Men det kan ikke være et argument for å ikke kjøpe, kan det?

    Kjøper man et high end produkt til mange 100K, så stiller det seg annerledes.
    Som denne John Darko fyren sier, det skal mye til å konkurrere med lyden fra en KEF LS50W eller Elac Narvis. Det finnes knapt noen forsterker og passive høyttaler løsninger som er i nærheten. Det blir noe annet når man er oppe i prisklassen rundt Kii Three (over 100K). Ifølge denne videoen klarer man å sette sammen et anlegg som matcher:


    Hele poenget med den første vidoen fra Steve Guttenberg var at det visstnok finnes masse grunner til å ikke kjøpe aktive høyttalere. Noe ihvertfall jeg er veldig uenig i. Da må man også bruke samme logikk med integrerte forsterkere og streamer løsninger. Poenget mitt er, ikke avskriv aktiv løsningen før du har hørt og prøvd det.

    MEN...her er jo flere uenige med meg, så det finnes flere måter flå en katt på...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du misforstår litt. Orso svarte på et spørsmål om Guttenberg hadde rett eller feil i sine påstander, og han listet opp noen av de tingene som Guttenberg sa som er sanne. Noen var uenige her. Den påfølgende diskusjonen handler ikke om aktiv eller ei, bare en utbrodering av hvorfor noen av poengene til Guttenberg er riktig.

    Diskusjoner om hifi bunner ofte ut i tekniske meritter, om fordeler og ulemper, og det ser man også her. Man får mye gratis ved aktiv drift, men man betaler i form av andre potensielle problemstillinger når man går for de mest vanlige løsningene som er alt-i-ett systemer som Kef, Kii og de fleste andre.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    On-topic igjen. Var innom Duet for en ukes tid siden og hørte på Piega 501 Wireless til 42 000 kr. Det var overbevisende. God test i Stereo også;

    -18.jpg

    -19.jpg



    I samme blad var det et annet interessant, dog veldig dyrt, alternativ. Quadral Aurum Alpha;


    -20.jpg

    -21.jpg


    https://stereo-magazine.com/flipview/36
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn