Dyre "lavpris" butikker

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Ettersom junior skal få ny tv på rommet til jul, har det blitt noen runder på nett og i butikker for å sjekke priser.
Og jeg blir noe overrasket over hvor dyre Lefdal, Elkjøp og Expert er sammenlignet med nettbutikkene. Samme Philips 40'' tv koster f.eks 5990 hos Expert, og 4000 kr inkl. frakt fra en nettbutikk.

Bluray 3D spiller hos Lefdal, en Philips i 3000 serien for 13-1400 kroner. På nettet blir en spiller i 5000 serien solgt for 1100 kr.
Rart at det ennå finnes mennesker som ennå handler i de tradisjonelle butikkene når forskjellene blir såpass store..
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Har du startet i den andre enden i noe tilfelle?
Sjekker det/de beste tilbudene fra kjedene og så gå til netbutikkene?
Nå har vel også kjedene netutsalg, med mulighet for å hente i butikkene................
kanskje er det også billigere.
Jeg vet ikke dette, men tror nok det er forskjeller ute og går............til og med på samme vare i samme kjede men forskjellig(e) butikker.

Hjalp mor mi for mange år siden med å kjøpe ny komfyr på El-Kjøp (forøvrig i Oslo øst)
Var kort tid etter innom samme i Sandvika og fant akkurat samme komfyr til nær 1K. lavere pris.
Antagelig grunnet prisgaranti/angrefrist (?) var det helt i orden for de i Sandvika at jeg bare kom innom med kvitteringen for komfyren kjøpt på Karihaugen (var det vel) og fikk så igjen mellomlegget der hos de 8)
En annen ting er at det ofte er små (egentlig) forskjeller (bare i typebetegnelsen) på eller tilsynelatende like produkter( dette antagelig mye grunnet div. prisgarantier) som i noen tilfeller medfører at det ikke nødvendigvis er helt eksakt likt produkt.

En annen ting er vel, at det ikke er særlig lurt å kjøpe ny flatskjerm før julaften mot å vente til salget starter ;)
Det bør gå fint å gi bort et kort/lovnad om ny flatskjerm etter julaften på julaften, mener nå jeg.

Mvh.KW
 
N

nb

Gjest
Jeg har sett en del på hvitevarer siden jeg er i home improvement - bransjen for tiden. Prisene på danske nettbutikker ligger rundt 20-30% under Elkjip/Lefdal og lignende her hjemme. Ditto fra tyske butikker. Så at disse sjappene er billige er bare tull.

Denne f.eks
http://123hvidevarer.dk/bosch-pik975n24e.html 7.685 DKK i Danmark, 14.995 på Elkjøp og ca 12.500 på ymse steder. (Bosch 90 cm induksjonstopp)

Han som innførte konseptet "prisreklame" i Norge var for øvrig min tidligere nabo - reklametypen hvor det fokuseres veldig på prisen fremfor egenskapene til produktet har tydligvis funket. Elkjøp er hans største kunde.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Nå tror ikke jeg det er alt for vanlig at folk kjøper store flatskjermer og hvitevarer i Danmark Tyskland og land enda lengre unna da ;)
Men om det med frakt likevel kommer bedre ut, så er jo det en god ide.
Dessuten så er veilledende pris på den komfyren du bruker som eksempel dyrere i danske kroner på det stedet enn sammenligningsgrunnlaget.
Slike "ekstremtilbud" kan sikkert dukke opp både her og der av forskjellige grunner vil jeg tro.

Nå handler ikke jeg denne type varer (store hvitevarer og store flatskjermer) i tide og utide, men sist jeg gjorde det, største Miele kjøleskap, så sjekket jeg vel bare Elkjøp og Lefdal.......
jeg gjorde det :-\
Vaskemaskin kan det virke som jeg har for livet, min Miele har nå virket/fungert i 35 år og det står en "ny"* på vent for å overta, men det virker som den bare må vente og vente ;D
Topplokket på Miele har løsnet, men vasker gjør den år etter år.
* En ca. 8 år gammel AEG, som har stått og ventet (og hvilt) på å få jobbe i 3 år, men ikke slipper til 8)

Uten at jeg har sjekket, men er det på Elkjøp og Lefdal også slik (som f.eks. Datakjeden) at en kan få lavere pris ved å bestille gjennom netshop...........etter å ha vært fysisk i butikken for forhåndssjekk/undersøkelser?

Forholder det seg anderledes med hvitevarer/flatskjerm enn f.eks. fotoutstyr når det gjelder "å støtte" de butikkene som har varen utstillt med personer som kan hjelpe med (forhåpentligvis) nyttig informasjon/svar på det en eventuelt måtte lure på? ;)

Mvh.KW
 
N

nb

Gjest
Foto- og datautstyr er som regel noenlunde internasjonalt prisnivå på i Norge, i alle fall de siste få årene på det lille jeg har sjekket. Hvitevarer er det tydligvis ganske store marginer på, i alle fall på de modellene som ikke er på lokketilbud. Elkjøp & co betaler neppe særlig mer for varene enn hva butikker i Danmark og Tyskland gjør, og fra min lille sjekkkerunde fant jeg ut at f.eks HTH bestiller varene fra Danmark. De store kjedene har tydligvis klart å innbille folk at de er billige - det er de ikke, i alle fall ikke på litt mer high-end-saker innenfor hvitevarer.

Nordmenn har generelt stor betalingsvilje og det blir selvsagt utnyttet. En del sportsutstyr er latterlig dyrt i Norge sammenlignet med utlandet, selv om man regner med mva, toll (på klær) og fraktkostnader. Jeg handler også ganske mye elektroverktøy fra USA (ting som går på batteri og tilbehør) og fra England (230V-saker) - det er ganske mye billigere, særlig på de merkene hvor noen i Norge i praksis har monopol.

Forbrukerrettighetene er større i Norge enn mange andre steder, men siden sannsynligheten for at noe klikker er svært lav uansett er i alle fall min vilje til å være selvassurandør ganske stor, så garanti har ikke veldig stor verdi for meg personlig. Om mot formodning noe ryker har jeg råd til å kjøpe en ny.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Faktum er at det er ganske kostbart å drive butikk her i Norge med høye eiendomspriser/husleie, og ikke minst lønninger til ansatte. I tillegg skal man ha et lager med varebeholdning (som binder opp kapital), og de som jobber der skal også ha lønn. Når man i tillegg tar med at konkurransen innen en del segmenter er ganske tøff, er det ikke alltid man faktisk sitter igjen med veldig bra dekningsbidrag selv om det er mulig å handle den aktuelle varen billigere i en ren nettbutikk enten i Norge eller utlandet.

Så man kan jo spørre seg selv om man er villig til å betale litt ekstra for få varen fysisk demonstrert av en selger med kunnskaper og kanskje prøve den selv, eller om man tar sjansen på å handle alt usett over internett.
De som går i vanlige butikker for å få demonstrert en vare og deretter går hjem og handler den på nettet er en mye større del av problemet enn butikkene som prøver å klore til seg et aldri så lite overskudd.
 
N

nb

Gjest
blitzkrieg skrev:
Faktum er at det er ganske kostbart å drive butikk her i Norge med høye eiendomspriser/husleie, og ikke minst lønninger til ansatte. I tillegg skal man ha et lager med varebeholdning (som binder opp kapital), og de som jobber der skal også ha lønn. Når man i tillegg tar med at konkurransen innen en del segmenter er ganske tøff, er det ikke alltid man faktisk sitter igjen med veldig bra dekningsbidrag selv om det er mulig å handle den aktuelle varen billigere i en ren nettbutikk enten i Norge eller utlandet.
Joda, men fortsatt er det bransjer med temmelig internasjonalt prisnivå og andre som ligger skyhøyt over.

Jeg las en gang en lengre utgreiing fra en som hadde jobbet hos en av de store elektrokjedene i Norge, han sa at svært mye av fortjenesten på masseprodukter ligger på ekstremt overpriset tilbehør folk rasker med seg når de har kjøpt en TV, en printer, et fotoapparat eller lignende. De solgte USB-kabel til 200 kroner mens innprisen var 4 kroner og 50 øre. Kameraer tjente de ingen ting på.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
nb skrev:
blitzkrieg skrev:
Faktum er at det er ganske kostbart å drive butikk her i Norge med høye eiendomspriser/husleie, og ikke minst lønninger til ansatte. I tillegg skal man ha et lager med varebeholdning (som binder opp kapital), og de som jobber der skal også ha lønn. Når man i tillegg tar med at konkurransen innen en del segmenter er ganske tøff, er det ikke alltid man faktisk sitter igjen med veldig bra dekningsbidrag selv om det er mulig å handle den aktuelle varen billigere i en ren nettbutikk enten i Norge eller utlandet.
Joda, men fortsatt er det bransjer med temmelig internasjonalt prisnivå og andre som ligger skyhøyt over.

Jeg las en gang en lengre utgreiing fra en som hadde jobbet hos en av de store elektrokjedene i Norge, han sa at svært mye av fortjenesten på masseprodukter ligger på ekstremt overpriset tilbehør folk rasker med seg når de har kjøpt en TV, en printer, et fotoapparat eller lignende. De solgte USB-kabel til 200 kroner mens innprisen var 4 kroner og 50 øre. Kameraer tjente de ingen ting på.
Ja, hva forteller det egentlig? Butikkene tjener ikke lenger penger på å selge flatskjermer og printere siden konkurransen presser prisene så hardt, fortjenesten ligger i å selge småtjafs som ledninger og veggbraketter ved siden av den egentlig varen.
 
Topp Bunn