Dyr pille = God pille! HiFi Placebo

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Det er ikke bare i HiFi at vi ser placebo-effekter, også der placebo effekten først fikk sitt navn gjelder dette.

http://e24.no/utenriks/article2295256.ece#VG

Selv når det kommer til identiske sukkerpiller tror mange at de dyreste gir bedre effekt enn den billigste.

Det kommer frem i en undersøkelse presentert i Journal of the American Medical Association, ifølge USA Today.

Sukkerpiller

To grupper friske frivillige ble bedt om å teste et smertestillende middel.

Den ene gruppe ble fortalt at middelet kostet 2,5 dollar per pille (13 kroner), mens den andre gruppen fikk oppgitt en pris på 10 cent (50 øre).

Deltakerne fikk lette elektriske støt før og etter de tok pillen, og bedt om å gradere smerten.

85 prosent som tok den dyreste pillen sa de kjente mindre smerte etter å tatt den. 61 prosent av de som tok den billigste svarte det samme.

Sannheten er at begge ble gitt sukkerpiller, og dermed ble pengeplacebo-effektens kraft illustrert, mente forskerne.
Relevans her? Vel, i seneste Fidelity får vi del to av en omfattende kabelvurdering. Det er liten grunn til å bry seg med å lytte, kablene skal kun rangeres etter pris, så får vi vite hvilken som er best.
Til produsentene som ikke skåret best er det bare å gi dette rådet: Sett opp prisen, så blir kablene bedre.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1
Åsette opp prisen har alltid vært et godt salgstriks.... og det kommer til å virke i mange år til..

Men av og til er det faktisk slik at pris og kvalitet henger sammen også vet du Soundproof ;)

Destiny.. :)
 
K

kbwh

Gjest
Pris og opplevd kvalitet henger sammen, slik jeg forstår undersøkelsen Soundproof viser til.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg har to par RCA kabler som jeg ga 6-700,-SEK for. Jeg kan kanskje legge de til salgs for 6-7000,- NOK ? Noen interesse ?
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Tror faktisk det er enkelte her inne som burde ta seg en pille, placebo eller ikke. Trådstarter f.eks......
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
mls skrev:
Tror faktisk det er enkelte her inne som burde ta seg en pille, placebo eller ikke. Trådstarter f.eks......
Det er nok noen her som har forsynt seg grovt fra dette pilleglasset, og det er ikke trådstarter...
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.436
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Gammelt nytt.

Hva er trådstarter ute etter her da ? Herregud !!!
 
B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
det er hvertfall synlig forskjell på kabler.

noen som har sjekket ut Nordost Silver Screen HDMI vs. alt annet av hdmi kabler?

det kan man ikke ta feil av... ikke kveruler. prøv! kom dere ut og vekk fra hi-fi hula og pc-kroken.

jeg ser på det som ODIN kabelen av hdmi :)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Soundproof skrev:
Vel, i seneste Fidelity får vi del to av en omfattende kabelvurdering. Det er liten grunn til å bry seg med å lytte, kablene skal kun rangeres etter pris, så får vi vite hvilken som er best.
Intet nytt under solen med andre ord.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1
Når det gjelder kabler tror jeg desverre at Soundproof har rett...

Har i mange år ment at kabelbransjen har en hinsides all fornuft prising på sine kabler..

Destiny.. :)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.372
Torget vurderinger
13
Mine kabler er på vei til å bli skikkelig mettet på elektroner nå, samtidlig som de er blitt bedre...å jøss prisen er visst dem samme enda ;D ;D

MVH Johnny
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Helt off topic..men

Artikkelforfatterne tror funnene forklarer hvorfor to dyre betennelsesdempende midler ble bestselgere, selv om det ikke var dokumentert at disse hadde bedre effekt enn rimeligere konkurrenter

Når det gjelder konkurrerende medisiner så sammenlignes dyre nye medisiner konsekvent med det minst virkningsfulle på markedet. Selv har jeg bruket en god gammel medisin i 25 år som få bruker nå, men den er betydelig mer effektiv en de nye, som for meg har dårlig/liten effekt.placebo eller ikke...

Resultater er ofte at dyr og ikke spesielt bedre medisin erstatter gammel og velprøvd.

Det samme er jo det som har skjedd med hifi.. Høyst ordinær elektronikk ,med spec som sjelden er bedre enn en Panasonic på Elkjøp, pakkes i et fint chassis og selges til blodpriser. :eek: :eek:

Lev vel med placebo eller uten
mvh
Sleiven
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.222
Sted
Østfold
Noe sier meg at det er på tide at noen lanserer pillen "transparent ears" eller noe slikt. Sukkerpiller så klart, men det er jo ingen tvil om at det forandrer lyden. Og best av alt, det kan ikke blindtestes!
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Hvilken av disse to pillene koster 40 ganger så mye som den andre?
Hvilken er best?

Pille A


Pille B
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Åhhh! ! ! ! !

Enda en superinteressant tråd med STOR relevans for de aller fleste her inne! ! !

BRA! Keep up the good work! !

8)
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Takk Soundproof, lurer på om jeg nettopp så Jesus der?

R
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.222
Sted
Østfold
Rolf Da! skrev:
Åhhh! ! ! ! !

Enda en superinteressant tråd med STOR relevans for de aller fleste her inne! ! !

BRA! Keep up the good work! !

8)
Jeg er glad du mener dette av hele ditt hjerte.
 
Topp Bunn