Dynavector 10x5 eller Rega Exact på RP3 & Brio-R?

• Trådstarter Kleine Freiheit
  • Startdato
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Vil gjerne prøve noe nytt, og klarer ikke å bestemme meg for hvilken av disse to jeg skal velge. Er også usikker på om det er så mye å hente i forhold til pickupen jeg har nå - se signatur.

RIAA blir det interne, har redusert antall bokser på benken.

Mange anbefaler Dynavectoren til RB-armene, men det er heller ikke rent få som synes Exacten ikke er så verst (spesielt i synergi med andre Rega-komponenter).
Noe som gjør meg litt usikker på 10x5 er at jeg bruker Brio-R (2x72w i 4 ohm) på Dynaudio Excite X16. Det går, men jeg har ikke akkurat ekstreme kraftreserver.
Hvilken betydning vil det ha at 10x5 har en tredjedel av outputen i forhold til Exact?

Prismessig er det hipp som happ hvilken det blir.

Setter pris på alle innspill :)

Mvh
Bollis

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Effekten i forsterkeren har ikke noen direkte betydning for volumet. Forsterkningsgraden (gain) har derimot, men det er vel ikke poenget her. :)

For hva det er verdt, merket ikke jeg noe særlig nivåforskjell etter å ha byttet fra en pickup med 5 mV output til DV-10x5 med 2.5 mV, men om du skulle gjøre det; hva gjør det vel å måtte skru opp volumknotten litt mer enn vanlig? ;) Jeg har ikke hørt Rega Exact, men jeg har bare gode ting å si om DV-10x5.

Har virkelig Rega Exact hele 7,5 mV output, forresten? Det var da voldsomt.

Uansett er det jo ekstremt enkelt å montere en Rega-pickup i en Rega arm, hvis man er litt makelig anlagt. :)

K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Rega reklamerer med 6,8 til 7,2mV. Om det stemmer vet jeg ikke.

Det er akkurat det å skru opp volumknotten litt mer jeg vil unngå, den må allerede skrus en del for å spille i alene-hjemme-volum :)

Bollis

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Regas elementer er fine de, bevares, men en Dynavector 10x5 regner jeg som rimelig mye bedre, for å si det sånn. Jeg må også si jeg stiller meg litt undrende til nivået Rega oppgir.

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Har hatt Exact og DV 10x5 på en P5.
Foretrekker personlig Exact. Låter mere dynamisk og har en skikkelig punchy og artig spillestil. Manglende behov for VTA justering og 3 punkts feste er også veldig komfortabelt med Rega pickupen. 10x5 er litt roligere i spillestilen og mangler morofaktoren imo.
Men helt klart en smakssak uansett. Å si at den ene er bedre en den andre blir feil imo.
Nivået er ekstremt på Rega PU. Faktisk så mye at jeg merket økningen i nivå når jeg byttet ut en Ortofon 2M Blue (5.5mv) med Exact.

Sjekk vinyltråden til RoDa her på HFS. Han har en RP6 med Exact og er såvidt jeg har forstått veldig fornøyd.

Sist redigert:
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hva er erfaringene deres med Dynavectors kvalitetskontroll?
Hvis jeg går for en 10x5 bestiller jeg den kanskje i Tyskland og får påskegjestene til å ta den med opp. Sparer en knapp tusenlapp, men vil helst unngå reklamasjon etc.
Det er 1k ikke verdt.

2mm skive er riktig for en 10x5 på en RP3?

Bollis

K

Kleine Freiheit

Gjest
Der kom et svar i mellom ja...

Enig i det med enkelheten med Rega-pickup.

Har hatt Elys II og Bias tidligere, hvor begge hadde et kvalitetsproblem - sterkere på en kanal.
Hva er erfaringene med Exact?

Spør pga av at jeg har hatt litt uflaks med kvaliteten på Regaproduktene jeg har kjøpt i det siste.

Bollis

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Hei
Hvilken betydning vil det ha at 10x5 har en tredjedel av outputen i forhold til Exact?
Du må vri endel mere opp på volumet med 10x5 vs Exact. Husker vel at ca kl 9 på volumet ble ca kl 10-1030 med 10x5 for samme niva.

Sist redigert:

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Der kom et svar i mellom ja...
Spør pga av at jeg har hatt litt uflaks med kvaliteten på Regaproduktene jeg har kjøpt i det siste.
Har vel eid en 7-8 Rega pickuper på 20-25 år og ikke hatt noe trøbbel selv.
Er vel bare å kjøpe fra Norsk forhandler, så er du trygg uansett.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det å måtte bruke mer av volumkontrollens vandring ville jeg egentlig se som en fordel. Så lenge du kan spille høyt NOK. Da får du en volumkontroll som faktisk kan justere volumet litt mer følsomt, i stedet for å spille knallhøyt med rattet på klokka 9. Husk at et potmeter gjerne låter best/forvrenger minst med helt åpen kran også.

K

Kleine Freiheit

Gjest
Har hatt min andel Rega-uflaks, ja.

Det er det å måtte skru en del høyere på Brioen som bekymrer meg litt, jeg har i utgangspunktet følelsen av at jeg er på grensen når det gjelder romstørrelse, forsterkerkraft og høyttalere.

Bollis

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja. Høyttalerne har en følsomhet på 87dB@1W/1m, ikke sant? Hvis vi, som det visstnok er vanlig å gjøre, antar at lydtrykkreduksjonen fra at du sitter mer enn 1m fra høyttalerne går opp i opp med lydtrykksøkningen fra det at du har TO høyttalere, samt "room gain", trenger du 64W for å spille 105dB. Hvis vi antar at en typisk innspilling har 15db peaks/crestfaktor, kan du altså spille uten klipping på 90dB gjnnomsnittlig lydtrykk med 65W. Du har 73, så i teorien kan du spille høyt nok. (Vel, om 90dB gjennomsnittlig SPL er høyt nok for deg, vet jo bare du, men jeg antar at hvis du elsket superhøye lydtrykk hadde komponentene dine sett annerledes ut.) ;)

...Men du vet jo ikke før du har prøvd. :)

Og som jeg var inne på i mitt første innlegg i tråden, hjelper det ikke med nok effekt dersom du ikke har nok gain. (Forsterkningsgrad.) Hvordan står volumkontrollen når du spiller "høyt nok" i dag?

Sist redigert:
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Jeg kan ligge opp mot 11. Når jeg beveger meg opp mot dette blir volumet høyere, men lydbildet ikke nødvendigvis "større".
En Sansui AU9900 jeg hadde, en solid rusk på 18 kg med 2x80 8 ohm (? i 4 ohm), fulgte opp volum med et fyldig lydbilde.
Det virker det ikke som om Brioen klarer, spesielt på vinyl.

Wimp via Squeezebox er uten tvil mer uanstrengt.

Det er derfor jeg lurer på om forsterkeren vil jobbe mer uanstrengt hvis RIAAen får rundt 7mV inn mot 10x5 sine 2,5mV.

Mvh
Bollis

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Foretrekker også Exact der, Bollis. Sitter som kanonkule i våt sement på RP3..DV blir for soft..Rega er våkent med, uansett hva du spiller..DV er mer for visse anemiske østerrikere, som prøver å ta luven av Rega, men ikke får det til, uansett hva de gjør..iallefall ikke i stock utgave..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hm.

Du har ikke muligheten til å få prøve en (platespiller med en) pickup med lavere output i anlegget ditt før du kjøper, da?

K

Kleine Freiheit

Gjest
Jeg har akkurat kvittet meg med en AT 440mla (4mV), og en Elys II (6,8-7,2mV). På spilleren står i øyeblikket en Shure M97xe (4mV).
Rent subjektivt og etter hukommelsen føler jeg at Elysen kunne spille høyere enn de andre før det ble anstrengt.
Om det ligger på outputen eller lydsignaturen til pickupen vet jeg ikke. Hvis det ligger på outputen taler det vel mot å gå ned til 2,5mV.

Sjekker man nettet får man alt fra at det ved 2,5mV burde være en gain på 52db (Robert Harley-TAS) til at en gain på 42db er mer enn nok.
Jeg vet ikke helt hva Brio-R har, men de andre eksterne fra Rega ligger vel rundt 40db?

Mvh
Bollis

Topp Bunn